Jump to content

Single unit speakers

JeroenKV
 Share

Recommended Posts

Geen filtering in het kritische gebied.  <_<

Wat is het kritische gebied? :unsure: Veel fabrikanten zeggen dat dit van 100 hz tot 3500 hz is. In dit gebied wordt dan ook niet gefilterd bij mijn luidsprekers. :)

Het voordeel met een breedband is misschien dat je deze minimaal hoeft te filteren, de sub wordt dan actief gefilterd. <_<

Een breedband heeft veel voordelen (waarom anders gebruiken), maar ook veel nadelen. Ik vraag mij af hoe de voordelen te behouden en de nadelen op te laossen... <_<

Welke breedbanders presteren dan goed tot b.v. 16000hz? Praat je dan over 10cm units?

Ik ben geen fan van losse supertweeters, neem dan liever een goede gewone tweeter die tot 30 kHz doorloopt in een twee- of driewegsysteem.

Hoe kleiner de breedbander, des te minder last van bundeling. Ook is het membraan lichter zodat de bovenste grens hoog is. Bovendien is de kans van opbreken van het membraan bij een kleine breedbander kleiner.

In een watervaldiagram kun je opbreken herkennen door een scherp gepunt alpenlandschap in de hoge regio's, als je alleen een frequentiekarakterestiek hebt is het meestal ook te herkennen aan een vrij onregelmatig patroon.

10 cm units kunnen heel behoorlijk presteren, bijvoorbeeld de Vifa 10BGS119/8 of de kleine units 50 mm van Jordan (JX53) of Bandor (50). Het rendement van deze luidsprekers is wel erg laag, ze kunnen niet erg hard. De Jordan JX92s schijnt ook erg goed te zijn, het rendement is redelijk.

De Jordan JX92s schijnt ook erg goed te zijn, het rendement is redelijk

Dat is een hele mooie beter is er niet B):):)

Zeer goede prijs/ kwaliteitsverhouding

Als je die Jordan in TL bouwt gaat hij nog wat lager ook nog...

Trouwens Fostex heeft ook hele mooie breedbanders...

De Jordan JX92s schijnt ook erg goed te zijn, het rendement is redelijk

Dat is een hele mooie beter is er niet B):):)

Zeer goede prijs/ kwaliteitsverhouding

Als je die Jordan in TL bouwt gaat hij nog wat lager ook nog...

Trouwens Fostex heeft ook hele mooie breedbanders...

Wat is dan het bereik van die Jordan en Fostex units?

Heb hier een heel mooi speakertje staan met de el-cheapo Fostex FE103e. Kosten: 130 euro PER PAAR!!! vind ze heel fraai, heb ze nu op de S&R Emitter en dat gaat fantastisch...

idioot bereik uit 10 cm:

45 -22.000 Hz -3dB.

94 dB 1W/m

http://www.fostexinternational.com/docs/sp...e/103e_encl.pdf

en het infosheet:

http://www.fostex.com/support/pdf/fostex/f..._data_sheet.pdf

Iemand hier wel eens het effect van een Hoorn gemodelleerd? bijv in Matlab?Tipje van de sluier: hoorn verhoogd rendement max 6 dB, effectief op 80 Hz ongeveer 3,2 dB...(natuurlijk afhankelijk van de gekozen hoornvorm en de gekozen unit...)

Ikzelf heb de acr fe103 (oude fostex fe103 kloon) gebruikt in een backloaded hoorn, het rendement van de acr is 90dB en van de fostex 91dB, ik heb hem ingezet in de vernieuwde buschhorn (origineel was voor de 83mm units) en heb hier toch bijna 2 jaar met veel plezier naar geluisterd, ze spelen nu trouwens op kantoor en verbazeb me nog steeds. Op een bepaald forum wat nu verdwenen is heeft een forum lid ze gebruikt in een frontloaded en ook hij was er erg tevreden mee. Ik heb deze units destijds bij BD design vandaan gehaald maar ze zijn nu helaas niet meer leverbaar.

Met de vifa units waar Richard nogal gek van is heb ik destijds de pico linos gemaakt wat mij kwa bas erg aanstond maar wat kwa rendement helemaal niets was! (Voor mij niet dus!)

Hij staat trouwens in mijn avatar!

Mvg Tjeb

...Het rendement van de acr is 90dB en van de fostex 91dB,
Volgens mij zijn het dezelfde units en laat ACR ze door Fostex fabriceren, ACR is een handelshuis, geen fabrikant.
Met de vifa units waar Richard nogal gek van is heb ik destijds de pico linos gemaakt

Nou, zo helemaal gek ben ik er ook niet van, ik heb ze voor de geluidsproductie in mijn auto.

...Het rendement van de acr is 90dB en van de fostex 91dB,
Volgens mij zijn het dezelfde units en laat ACR ze door Fostex fabriceren, ACR is een handelshuis, geen fabrikant.
Met de vifa units waar Richard nogal gek van is heb ik destijds de pico linos gemaakt

Nou, zo helemaal gek ben ik er ook niet van, ik heb ze voor de geluidsproductie in mijn auto.

De acr en de fostex units zijn zeker niet dezelfde, magneet en de specs zijn anders.

En sorry voor de vifa' s maar ik heb je deze meerdere malen aan zien prijsen hierdoor mijn conclusie! ;)

Mvg Tjeb

De ACR FE103 is niet de zelfde als de Fostex FE103e. Het is een relabeled FE103 oude stijl. dat wil zeggen, de oude magneet en de oude stofkap op de spreekspoel. De ACR komt dus (grotendeels) overeen met de oude FE103. Door de vernieuwde stofkap zou de nieuwe FE103e een beter (lees minder directioneel) afstraalgedrag hebben. Verder heb ik me er niet in verdiept. Ik weet dat er hele mooie breedbandsystemen zijn te maken. De hierboven vermelde Buschorn, de Jericho-horn van Bernt Timmermans en vergeet de Oris systemen van Bert Doppenberg niet (zowel low budget als esoterisch/ extreem high end op te bouwen). Als je wat WAF-onvriendelijk niet uit de weg gaat, ga spelen met de Passlabs (hehe) J-low http://www.passdiy.com/speakers.htm.