Jump to content

Single unit speakers

JeroenKV
 Share

Recommended Posts

Guest muziekfreak
...Het rendement van de acr is 90dB en van de fostex 91dB,
Volgens mij zijn het dezelfde units en laat ACR ze door Fostex fabriceren, ACR is een handelshuis, geen fabrikant.
Met de vifa units waar Richard nogal gek van is heb ik destijds de pico linos gemaakt

Nou, zo helemaal gek ben ik er ook niet van, ik heb ze voor de geluidsproductie in mijn auto.

mmm acr...zelfbouw speakers. WIe kent het topic nog van hifi? Die kon ik ruilen tegen mijn k9's de man haakte af. Fostex units schijnen behoorlijk goed tezijn had ik vernomen op het net enz.

Dus eigenlijk is de ideale opzet een Fostex / ACR in een basreflex behuizing en vanaf 100hz een actieve module voor het laag?  <_<

dit is waar ik op het moment mee bezig ben.

als het helemaal klaar is,zal ik hier wat meer over opschrijven op deze site.

link

Of het ideaal is volgens de gangbare theorie weet ik niet, maar ik heb het bij mij thuis nog nooit zo mooi gehoord....

Ik heb al van alles gehad, van Pied Pipers, de Audio & Techniek PVC Pijp tot Vifa Filigrans en Vivaces, maar voor mij zijn kleine breedbanders in combinatie met aktief laag de absolute winnaars.

Ik heb nu een heel simpele set, bestaande uit Buschhorns Mk II met Visaton FRS 8 speakertjes en

idioot bereik uit 10 cm:

45 -22.000 Hz -3dB.

94 dB 1W/m

dat geloof je zelf :D:D:D

ff een rectificatie

Berijk is geen 45 Hz-22.000 Hz maar eerder 65Hz-22.000 Hz -3 dB.

Basdruk bouwt zich natuurlijk niet fors op en echt luid spelen moet je ook niet willen, maar het geheel is heel homogeen en coherent. Zeer snel en open. Ga hem upgraden met de FE108esigma voor een wat meer high end geluid (wat dat ook moge betekenen) :D

Ook ik ga binnenkort aan het klussen : bij onze Oosterburen Tangbandjes besteld om daarmee de Lancetta's(uit Hobby Hifi nr 6) te gaan bouwen. Ben benieuwd wat deze zuilen doen.......(e.e.a. is binnenkort te volgen op mijn site).

Jeewee

Hee JEEWEE

dat is toevallig ook bouw plannen

ik neem voorlopig nog geen afscheid van mijn Rattenvangers (PP's)

zit zeer weinig demping in !!!!

eerst iets beters (muzikaler) proberen te maken

Heel simpel dus een breedbander met geen filter gedoe...

(2 onderdelen voor BSC) een heel weinig demping (meestal nodig om

fouten in een ontwerp te verdoezelen

Lees dit maar eens

FT 1600 mk II Fostex FE 167 E zijn in bestelling.....

Zaagplan maken en bouwen maar..

Speakers moeten wel 50 - 150 uur inspelen..???

Wie heeft hier ervaring mee :huh::huh:

He Weidok,

Worden nu al die "Piet de Pieper aanhangers van het eerste uur" breedband fanaten? Ik wacht mijn pakketje met de Tangbandjes af en kan niet wachten om aan de slag te gaan(Bertje zal de lijmtangen al wel vna zolder hebben gehaald dus hij zal ze wel eerder af hebben ;);) )

Ik ben van plan om de voortgang vna de bouw op een site te zetten dus...later meer!

groet,

Jeewee

He Weidok,

Worden nu al die "Piet de Pieper aanhangers van het eerste uur" breedband fanaten? Ik wacht mijn pakketje met de Tangbandjes af en kan niet wachten om aan de slag te gaan(Bertje zal de lijmtangen al wel vna zolder hebben gehaald dus hij zal ze wel eerder af hebben ;);) )

Ik ben van plan om de voortgang vna de bouw op een site te zetten dus...later meer!

groet,

Jeewee

Wat is dat voor een speaker de tangband? :blink:

Hoi bertje, ik heb de buschhorn ook gehoord met de visaton en vond het geheel een beetje doods klinken, ik zou in plaats van de tangbands (ik heb ze niet gehoord) zeker ook de fostex units in overweging nemen, ik denk dat je geluid veel meer open zal gaan klinken. Ik weet ook van iemand die is gaan experimenteren met de visaton in de buschhorn en boven op de kast een goedkope losse tweeter in een behuizing die hij trouwens erg moets knijpen ivm het rendement. Hij kon de tweeters naar voren en naar achter schuiven om zo tot een goed resultaat te komen.

Mvg Tjeb

Tjeb,

Over Fostex lees je inderdaad erg veel en over het algemeen alleen maar positief.

Ik vond het leuk om eens wat met el cheapo speakertjes te bouwen, vandaar die Buschhorns.

En ik moet zeggen, voor die 11 euro p/speaker en nog eens ca. 10 voor het "filter" klinken ze niet slecht.

Dat van die tweeters in losse kastjes heb ik ook eens gelezen, maar zou het echt nodig zijn?

Ik mis eigenlijk niet veel in het hoog bij die Visatons.

Die Tangbands worden momenteel de hemel ingeprezen, dus hebben Jeewee en ik besloten daarmee de hobby hifi Lancetta te gaan bouwen.

Veel kost 't niet, leuk om eens te proberen.

Ik ben wel benieuwd hoe ze klinken t.o.v. die Visatons en of die TL er meer laag uit weet te persen dan de Buschhorns, want dat viel me wel een beetje tegen. (Kan ook bijna niet anders met zo'n klein speakertje)

We houden jullie op de hoogte.

Mvg,

Berteld

• 4 weeks later...

Vootgang bouw Lancetta's:

De kasten staan nu stof te vangen daar wij(Bertje en ondergetekende) nog immer wachten op de(al lang door ons betaalde) levering van de Tangband speakers met toebehoren.... Tot die tijd blijft het dus zaak om geduld te bewaren(en "Herr Volker" vriendelijk doch voorzichtig blijven mailen..)

.... Tot die tijd blijft het dus zaak om geduld te bewaren(en "Herr Volker" vriendelijk doch voorzichtig blijven mailen..)

Het komt vaker voor dat na de publikatie van een succesvol ontwerp in de bladen K&T of HobbyHiFi de gebruikte units niet aan te slepen zijn. Luidsprekers van een merk als Tangband moet dan per schip worden aangevoerd uit het verre oosten en daar gaat de nodige tijd overheen.

Iets dergelijks heb ik gehad na de publikatie van een luidspreker met goedkope breedbandertjes van Monacor. De levering duurde ook geruime tijd, toen ze uiteindelijk werden geleverd was de lak bij wijze van spreken nog niet eens droog.

Richard,

Ik heb dit idd ook over de Tangbands gelezen op Duitse forums...en dit ook aangekaart bij onze vriendelijke Oosterbuur... Hij reageerde verontwaardigd.. Het zou een verklaarbare reden zijn en als het zo is dan heb ik daar begrip voor... Geen begrip heb ik voor de mailtjes met daarin allerlei vage smoesjes(zo zou hij ze al verzonden hebben enz.). Ook gaf hij aan dat hij zijn "Laden" pas gestart was en dat hij nog wat opstartproblemen heeft.. Ik blijf toch nog even vertrouwen in de mensheid houden en wacht toch nog even af...Het is niet zo dat ik in de tussentijd zelf liedjes moet zingen hoor