Jump to content

Warme,vette en volklinkende set.

to4ho
 Share

Recommended Posts

Ik ben op zoek naar een set, receiver/versterker, luidsprekers, mischien ook cd-speler die gewoon lekker vol,vet en warm klinkt. Ik ben niet zo'n iemand die 2 uur lang op zijn stoel precies in de sweat spot gaat zitten en elk detail er uit probeert te luisteren,heeel soms wel dus het moet wel wat kwaliteit zijn, maar meestal zit je gewoon te eten of je loopt wat rond of zit met wat vrienden.

Zelf dacht ik aan Marantz pm 7200 + mordaunt short 908 of mission m74/34 of wharfedale diamond 8.4. Maar mischien klink een goedkopere Sony STR-DE197 + een van deze luidsprekers ook wel naar mijn wens. Andere combinaties zijn natuurlijk altijd welkom, wie kan mij eens een goede tip geven heb namenlijk niet zoveel luister mogenlijkheden hier in de buurt (Zeeland)

Luister ook eens naar de NAD c352.

Ikzelf heb de Marantz pm7200 die in mijn oren warm en vol klinkt, maar er zijn hordes NAD liefhebbers die deze zelfde Marantz afdoen als kil en clinisch en dat terwijl ik de NAD in vergelijking met de Marantz helderder vind klinken. :confused:

Zelf luisteren is het devies.

Linn speakers. De warmste/wolligste speakers die ooit heb gehoord, quad schijnt ook erg warm te klinken.

Quad klinkt niet zozeer erg warm. Ze klinken warm, dat is waar. Maar erg warm is echt overdreven. Het klinkt natuurgetrouw warm, ik heb wel voldoende concerten bijgewoond om dat te kunnen stellen.

Hallo,

Doe mij maar een Tannoy "dual-concentric" type; in mijn oren nog steeds onovertroffen als het vettig moet rocken als de beesten.

Marc ;)

Ik heb een set Tannoy's staan met dual concentrics, ik kan het beamen dat ze rocken als beesten. Maar ook klassiek klinkt erg mooi en ruimtelijk, alles klinkt zeer natuurlijk, geschikt voor alle soorten muziek.

Daarvoor had Klipsch speakers met horn maar nee toch weer mijn oude vertrouwde Tannoy's terug. Die klinken toch beter die dualconcentrics, ik heb er dubbele 8" woofers in zitten. Natuurlijk ligt het er dan aan, welke versterker, cd-speler, kabels erop zit, of ze warm klinken of niet.

klinken de Dual concentric's warm, wollig of wazig? :unsure:

Is dit een meerkeuzevraag? Zijn er meerder antwoorden mogelij?

Warm, wollig en wazig worden vaak door elkaar gehaald. Echt warm zorgt voor een geluidsbeeld wat van lage tot hoge frequenties warm klinkt, en niet een wollige bas of wazige plaatsing in het hoog... om dit goed door te krijgen moet je aandachtig luisteren, op meerdere sets, met meerdere stukken muziek.

klinken de Dual concentric's warm, wollig of wazig?  :unsure:

Is dit een meerkeuzevraag? Zijn er meerder antwoorden mogelij?

Warm, wollig en wazig worden vaak door elkaar gehaald. Echt warm zorgt voor een geluidsbeeld wat van lage tot hoge frequenties warm klinkt, en niet een wollige bas of wazige plaatsing in het hoog...

De term warm is en blijft voor mij ook wazig. Vaak bedoelt men gewoon wat extra laag.

klinken de Dual concentric's warm, wollig of wazig? :unsure:

De Tannoy Dualconcentrics klinken ruimtelijk, luchtig, open en warm. Het is van belang een cd-speler te nemen en kabels die bovenstaande eigenschappen naar boven halen. BV een NAD versterker en VDH kabels zou goed combineren, zet de kachel dan maar uit :lol:

Dus? Conclusie? :rolleyes:

Als iemand zegt dat het ritmisch, snel en microdynamisch klinkt, klinkt het dus eigenlijk knudde.. :D;)

Ja, dat kan ook natuurlijk. :D

Maar eigenlijk bedoel ik dat we vaak gewoon langs elkaar heen lullen omdat iedereen z'n eigen definitie van termen hanteert. ;)

Om het dan nog maar wat waziger te maken. De Tannoys dual concentrics die ik heb klinken niet wazig, wel warm.

Er is ook een goede definitie van warm klinkende spullen te noemen, als tegenhanger van mensen die liever naar een analytisch klinkende set luisteren. Er is nog teveel aandacht ervoor dat een warm klinkend iets slecht zou zijn.

Neem nu bijvoorbeeld het spul van Tivolli audio. Ik sta er versteld van hoeveel geluid, warmte en levendigheid er uit die kleine speakertjes komt. Je hoort er echt muziek op en dat is me meer waard dan een set van 10.000 Euro die wat mij betreft al de analytische kant op gaat.

Maar nogmaals ieder moet voor zich bepalen hoe die een set wil hebben klinken. Ik hecht meer aan een totaal vriendelijk klinkende set met een hoge mate van ritmiek, levendigheid, ruimte en een zekere power. Dat is toch pas echt muziek zeg nou zelf!! Het is in ieder geval ook wat ik hoor bij een live uitvoering en waardoor je gegrepen kunt worden. Bij een live uitvoering wordt je toch ook gegrepen door de zaken die ik net noemde. Ga tijdens de VAD maar eens naar een live band luisteren. Er is in de hifi wereld nog teveel aandacht voor het horen van alle details en andere overmaat aan transparantie en geaccentueerd hoog.

Er is ook een goede definitie van warm klinkende spullen te noemen, als tegenhanger van mensen die liever naar een analytisch klinkende set luisteren. Er is nog teveel aandacht ervoor dat een warm klinkend iets slecht zou zijn.

Dus de definitie van warm volgens jou is niet-analytisch? Wat bedoel je met analytisch dan?

Analytisch betekent dat je aan de nurie van Glenn Gould tijdens zijn Bach vertolkingen ook nog eens kunt horen dat hij verkouden is. Warm betekent over het algemeen: nadruk op aangename klank, homogeen en verzadigd zonder opgeschrikt te worden door produktiefoutjes en niet ter zaken doende bijgeluiden.

Ik kies voor de ideale gulden middenweg ;)

Analytisch betekent dat je aan de nurie van Glenn Gould tijdens zijn Bach vertolkingen ook nog eens kunt horen dat hij verkouden is. Warm betekent over het algemeen: nadruk op aangename klank, homogeen en verzadigd zonder opgeschrikt te worden door produktiefoutjes en niet ter zaken doende bijgeluiden.

Dan hebben wij een andere definitie van warm.

Oftewel mate van gedetailleerdheid dus? Jij wilt geen hoge resolutie begrijp ik, want dat zou ten koste gaan van muziekbeleving. Ik zie dat anders, wil alle details die in op de opname zitten ook horen, en de muziekbeleving is er voor mij niet minder om, in tegendeel juist.

Warm is dan een gebrek aan details in de muziek..

Ik zeg niet dat de definitie van warm, niet analytisch is. Bedenk je maar dat er twee stromen zijn in hifiland. Globaal genomen mensen die van een warme sound houden en mensen die meer analytisch luisteren.

Wat mensen typeren als een warme sound heb ik al in mijn eerdere posting aangegeven. Als je wilt mag je van mij best aangeven wat je analytisch vindt. Ik neig ernaar te zeggen dat het draait om het in hoge mate horen van details, ruime mate aan hoog en een zeer hoge transparantie.

Wellicht een omchrijving die iets meer aanspreekt: klinkt iets in eerste instantie erg lekker, of luister je meer naar klank.

Voor de rest verwijs ik naar mijn eerdere posting.

Oftewel mate van gedetailleerdheid dus? Jij wilt geen hoge resolutie begrijp ik, want dat zou ten koste gaan van muziekbeleving. Ik zie dat anders, wil alle details die in op de opname zitten ook horen, en de muziekbeleving is er voor mij niet minder om, in tegendeel juist.

Warm is dan een gebrek aan details in de muziek..

De details zijn nog wel hoorbaar, maar staan niet in een spotlight.

Vergelijk het met geremasterde cd's: het geluidsbeeld wordt "afgestoft", verhelderd om maar vooral de details naar boven te halen, maar dan wel ten koste van de "oorspronkelijke" klank. Er is wat warmte ingeleverd.

Maar zoals gezegd kies ik voor de gulden middenweg, ik wil best wel wat bijgeluiden horen, maar er niet nadrukkelijk op gewezen worden.

Overigens is dit mijn perceptie van "warm".

Velen anderen zullen een bult in de bas als warm ervaren :confused:

Ben het wel met je eens, met die aantekening dat ik die neurie inclusief verkoudheid best wil horen, maar wel in een muzikale context die ik al eerder noemde, anders hoeft het voor mij niet.

CGM,

Het draait mijns inziens om persoonlijke voorkeur, dus discussie heeft weinig zin. Kunnen we eindeloos over discussieren en dan komen we er nog niet uit.