erik klijnsmit Posted 28 september 2004 Report Share Posted 28 september 2004 beste techneuten onder ons, hoe komt het dat de naald op de plaat weg wil skaten ? wie heeft er een hele duidelijke verklaring, met uitleg waarom dat dan wel zo is . vandaag had ik er nl een discussie over met 4 collega automonteurs, en we zijn er uitgekomen met zijn allen. oftewel , wij denken dat wij weten hoe het komt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 28 september 2004 Report Share Posted 28 september 2004 Ik durfde het niet te vragen http://www.vandenhul.com/artpap/phono_faq.htm Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 28 september 2004 Report Share Posted 28 september 2004 En nu nog in begrijpelijke taal... "Anti-skating: Ook wel genoemd "dwarsdrukcompensatie". Als je goed naar de arm van de draaitafel kijkt, zul je zien dat de arm als het ware over het dode punt (loodrecht op het vinyl) staat. Dit betekent dat wanneer de naald in de groef staat en de plaat zich voorwaarts beweegt, de naald letterlijk naar het midden getrokken wordt." http://www.new-line.nl/default.asp?i=30 (D-J taal) Van den Hul heeft het overigens over de "outer rim of the groove"?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 28 september 2004 Author Report Share Posted 28 september 2004 klopt het , dat wanneer je minder of helemaal geen overhang hebt , dat het skaten dan minder is?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 28 september 2004 Report Share Posted 28 september 2004 Even zonder de andere stukken te hebben gelezen: Het heeft te maken met het schuin naar binnen gekeerde element. Er ontstaan tijdens het afspelen van de plaat krachten op naald en arm die deze laatste naar binnen willen drukken. Je kan dat ook uittekenen/uitrekenen. Je hebt een achterwaardse kracht en een naar binnen gerichte kracht. De resultante geeft aan wat de feitelijke naar binnen gerichte kracht is (geleerd bij mijn cursus zeilen) . Zie ook de hoek op het plaatje van Duck.Als je dat uitrekent zie je ook dat die naar binnen gerichte kracht overal op de plaat anders is. De anti skating instelling is daarom een gemiddelde. Ik las toevallig dat Graham daarop compenseert. Overigens schijnt de juiste anti skating gerelateerd te zijn aan de naaldkracht. Dat snap ik weer niet, effen Aalt Jouk lezen. Carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
siep Posted 28 september 2004 Report Share Posted 28 september 2004 Van den Hul heeft het overigens over de "outer rim of the groove"?? Klopt toch? Hij heeft het over de Anti Skating force en niet over de skating force. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 28 september 2004 Report Share Posted 28 september 2004 Hai Siep, Graham compenseert toch op de verschillende skating forces? Carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 28 september 2004 Author Report Share Posted 28 september 2004 Even zonder de andere stukken te hebben gelezen: Het heeft te maken met het schuin naar binnen gekeerde element. Er ontstaan tijdens het afspelen van de plaat krachten op naald en arm die deze laatste naar binnen willen drukken. Je kan dat ook uittekenen/uitrekenen. Je hebt een achterwaardse kracht en een naar binnen gerichte kracht. De resultante geeft aan wat de feitelijke naar binnen gerichte kracht is (geleerd bij mijn cursus zeilen) . Zie ook de hoek op het plaatje van Duck.Als je dat uitrekent zie je ook dat die naar binnen gerichte kracht overal op de plaat anders is. De anti skating instelling is daarom een gemiddelde. Ik las toevallig dat Graham daarop compenseert. Overigens schijnt de juiste anti skating gerelateerd te zijn aan de naaldkracht. Dat snap ik weer niet, effen Aalt Jouk lezen. Carl dus , de skating afstellen op en gladde plaat zonder muziek is niet juist. een naald die meer weerstand ondervind wil met meer kracht naar binnen toe dan een naald die bijna geen weerstand ondervind. met andere woorden , de dwarsdruk is muziek afhankelijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 28 september 2004 Report Share Posted 28 september 2004 Van den Hul heeft het overigens over de "outer rim of the groove"?? Klopt toch? Hij heeft het over de Anti Skating force en niet over de skating force. Je hebt helemaal gelijk Link to comment Share on other sites More sharing options...
siep Posted 28 september 2004 Report Share Posted 28 september 2004 Als ik me het goed herinner. De constructie die graham gebruikt houd rekening met de positie van de naald op de plaat. Bij de meeste constructies is de anti skating kracht constant. Bij de Graham arm is deze ,simpel gezegd ,afhankelijk van waar de naald zich op de lp bevindt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
siep Posted 28 september 2004 Report Share Posted 28 september 2004 Even zonder de andere dus , de skating afstellen op en gladde plaat zonder muziek is niet juist. een naald die meer weerstand ondervind wil met meer kracht naar binnen toe dan een naald die bijna geen weerstand ondervind. met andere woorden , de dwarsdruk is muziek afhankelijk. Is 1 van de factoren. Naaldvorm ,naald druk, positie op de lp zijn nog een paar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
PeterW Posted 30 september 2004 Report Share Posted 30 september 2004 Bij de radiale pickup-arm wordt het element onder een hoek geplaatst (offsethoek) om de fouthoek bij het aftasten zo veel mogelijk te beperken. Deze scheefstand heeft tot gevolg dat de wrijvingskracht tussen naald en plaat niet meer loodrecht op de straal van de groef aangrijpt (beschouwd in het vlak van de plaat). In feite ontstaan twee componenten: 1. een wrijvingskracht in de richting van de draaiende plaat en 2. een kracht langs de straal van de groef, gericht naar het midden van de plaat. De laatste component wordt dwarskracht genoemd en vari Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 1 oktober 2004 Report Share Posted 1 oktober 2004 (...) All Link to comment Share on other sites More sharing options...
PeterW Posted 1 oktober 2004 Report Share Posted 1 oktober 2004 (...) All Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 2 oktober 2004 Report Share Posted 2 oktober 2004 Ik denk dat juist elke fabrikant van armen over het de lineare dwarsdrukcompensatie hebben nagedacht. Met het touwtje veranderd n.l. de afstand van het touwtje tot het draaipunt bij het draaien van de arm. Thorens heeft sinds jaar en daag een mechanische met magneten wat ook niet lineaar is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
PeterW Posted 2 oktober 2004 Report Share Posted 2 oktober 2004 Ik denk dat juist elke fabrikant van armen over het de lineare dwarsdrukcompensatie hebben nagedacht. Met het touwtje veranderd n.l. de afstand van het touwtje tot het draaipunt bij het draaien van de arm. Thorens heeft sinds jaar en daag een mechanische met magneten wat ook niet lineaar is. Ik kan je ook een voorbeeld geven van een fabrikant die met een minder serieus ontwerp komt. VPI zegt in de service manual van de JMW 9, JMW 10.5, JMW 12.5 armen het volgende over dwarskrachtcompensatie (anti-skating): After very careful listening tests we have determined that every tonearm we tried sounded better with their mechanical anti-skating disabled and the tracking force very slightly increased. All mechanical anti-skate devices add a negative sound to the music because they are made of parts that can vibrate. We solve the problem in a unique way: Link to comment Share on other sites More sharing options...
J switch Posted 4 oktober 2004 Report Share Posted 4 oktober 2004 hey mensen, ik kwam via google op deze site terecht, ik heb in verband met mijn profielwerkstuk nog een vraag over de skating, is deze te meten en zo ja, hoe... ik zag al een post dat je een plaat met gemoduleerde groeven(een loop??) nodig hebt.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
PeterW Posted 4 oktober 2004 Report Share Posted 4 oktober 2004 hey mensen, ik kwam via google op deze site terecht, ik heb in verband met mijn profielwerkstuk nog een vraag over de skating, is deze te meten en zo ja, hoe... ik zag al een post dat je een plaat met gemoduleerde groeven(een loop??) nodig hebt.... Dwarskracht kun je niet (direct) meten maar wel afleiden uit de wrijvingskracht tussen plaat en naald. Het is slechts een grove benadering omdat je factoren zoals b.v. variatie in de modulatiediepte van de groef buiten beschouwing laat. Een testplaat (voorzien van gemoduleerde groeven in het betreffende testgedeelte) is een ideaal middel om de instelling van de dwarskrachtcompensatie te controleren. Signaalvervormingen t.g.v. een onjuiste instelling kun je ook met een oscilloscoop visualiseren. mvg, PeterW Link to comment Share on other sites More sharing options...
J switch Posted 6 oktober 2004 Report Share Posted 6 oktober 2004 ok hier kan ik iig wat verder mee, thnks Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now