Jump to content

hulp bij ontwerp speaker

Snarf aka Frans
 Share

Recommended Posts

Hallo,

Ik wil zelf een paar (kleine)rear speakers bouwen. Nu heb ik nog een stel units liggen. Het gaat hierbij om 2x davis 13klv5a bas/mid units en 2x seas h457 tweeter. Ik wil een smalle rechthoekige kast, die redelijk diep mag zijn, maar niet al te extreem.

Wie kan mij helpen met het ontwerpen van het filter en de inhoud van de kast. Dus graag een smalle kast (speaker is 13cm dus laten we zeggen een breete van 17,6 cm bij een houtdikte van 18mm)

de gegevens van de speakers:

Davis Specifications: *Power handling: 50 watts RMS/75 watts max *VCdia: 1" *Le: .59mH *Znom: 8 ohms *Re: 6.13 ohms *Frequency range: 50-4,000 Hz *Fs: 49 Hz *SPL: 91 dB 1W/1m *Vas: .43 cu. ft. *Qms: 2.46 *Qes: .40 *Qts: .34 *Xmax: 3 mm

Seas: 6ohm, 90db, FS 1400

Ik hoef geen speaker die extreem veel laag weergeeft, is natuurlijk ook onmogelijk met deze wensen. de speaker gaat ingezet worden als rear speaker, welke ik alleen gebruik bij het kijken van films. Muziek luisteren gaat vanaf LP en over mijn eigen Royd speakers. Het klankkarakter van de royd is zeer snel en open geluid.

Hopelijk genoeg info om mij opweg te helpen.

Groet Frans

Je kunt allerlei reken programma's downloaden (bv winISD) en zelf spelen met een ontwerp

specs http://www.partsexpress.com/pdf/297-566.pdf

Ik kom uit op (bv)

Volume kast 6.88 liter

afstem freq poort 58 Hz

poort bv 3.5 cm diameter, en 9.7 cm lang (Intertechnik art.nr 1346776)

Je zou dan f3 van 60 Hz hebben (dus -3 db op 60 hz)

Je kunt dan zelf wel de kast afmetingen berekenen (vergeet niet de inhoud van de poort toe te voegen aan de kast inhoud). Andere afstemmingen zijn natuurlijk ook mogelijk, wellicht zelfs beter, want ik ben geen top expert op het gebied van BR.)

50 Hz zit er ook nog wel in als je het kastvolume vergroot naar 10 l en de poort dan bij een binnen diameter van 46 mm (std grijze afvoerbuis met buitenmaat 50mm) 165 mm lang maakt. Je moet de wanden wel even dempen met vilt (ondertapijt) verder dempen hoeft niet, misschien wat sonofill direct achter de midbas. Houdt er rekening mee dat je de inhoud van de poort van het volume aftrekt. Dit geldt ook voor de inhoud van de woofer en de eventuele verstevigingen en loodbitumen.

Wat betreft het filter dat wordt lastig zonder eerst gemeten te hebben, of uberhaupt een respons gezien te hebben. De seriespoel zal wel in de regio van de 1.0-1.5 mH liggen met een shunt van 8 uF -15 uF. Op de tweeter een lpad met in serie 1.6-3.3 ohm en shunt 10 ohm. En een cap van 6.8 - 10 uF in serie met een spoeltje van 0.22 - 0.33 mH shunt.

Het betreft uiteraard een parallel 2e orde filter.

Je denkt toch niet dat je zomaar uit het niets even een topspeaker ontwerpt....

(shit dat heb ik net gedaan ;))

Uiteraard garantie tot aan de voordeur. Als je eindbak er uit fikt ligt het aan jezelf.

Eigenlijk een vraag van mijn kant, hoe in hemelsnaam ben je bij Davis uitgekomen??? Als ik dat tegenkom in de intertechnik gids vraag ik me steeds weer af wie koopt deze meuk nu toch?

Davis heb ik tweedehands gekocht met de tweeters erbij. Er zijn mensen te vinden die die absoluut geen meuk vinden. Een kennis heeft een systeem met de davis als middentoner en dit klinkt zeeeeeer goed. Ook geen goedkope unit ofzo 80euro per stuk.. top speaker is mijn doel overigens niet. Het worden rear speakers, en ik kijk alleen films met surround..

Grt Frans