Jump to content

fase verschuivingen

erik klijnsmit
 Share

Recommended Posts

Naar aanleiding van een heftige discussie tussen spido, jeroen d en diy freak, e.a. open ik dit topic maar om het andere schoon te houden.

zaterdag 30 oktober komen we bijelkaar(we zijn: Kaas Feenstra, jeroen d en diyfreak) om hier bij mij thuis eens wat onderzoek en metingen te doen naar de invloed van de fase (on)reinheid op ons gehoor.\

tot die tijd blijft het gissen .

;)

ps: ik geloof dat faseverschuivingen tussen grond en boventonen funest zijn voor de hifi weergave.

oftewel , een faserein systeem klinkt

Dank Erik voor het openen van dit topic. Ik zal de 30ste heel erg mijn best gaan doen om door middel van fasevervorming jou ESL's onechter te laten klinken.

Want eerlijk is eerlijk, hoewel ik het tot nu toe niet heb kunnen horen, zal ik fasevervorming serieus gaan nemen zodra het hoorbaar blijkt.

Ik heb wel wat opnames van reference recordings waarvan je redelijk zeker kan zijn dat ze zonder fasevervormende processing op de CD zijn gezet.

Verder ben ik erg benieuwd hoe Klaas zijn blokfluit experiment gaat uitvoeren. Nemen we dan ter plekke een aantal samples op met zijn fasereine meetmicrofoon en branden we die op een CD-tje? Zodat we de blinde A/B test kunnen doen?

Groetjes, Jeroen

Dank Erik voor het openen van dit topic. Ik zal de 30ste heel erg mijn best gaan doen om door middel van fasevervorming jou ESL's onechter te laten klinken.

Hoe ga je dat dan doen? Met een all-pass filter op 2 KHz b.v.?

Ben reuze benieuwd naar de uitslag van 30 okt. Denk wel dat de moeheid aan het eind van de avond meer van de bijeenkomst zelf zal zijn dan van het luisteren :D

;)

Jullie vast geen verschil, omdat de fasefouten in een de kleine hersenen worden gecorrigeerd, daar heeft je bewustzijn geen toegang.

Maar je merkt het vast wel na een hele avond luisteren.

Volgens 'de anderen' is het een duidelijk verschil in timbre. Godzijdank, want effecten die pas na een avond te horen zijn, zijn niet of nauwelijks te verifieren.

Hoe denken de andere voorstanders van fasereine weergave hierover? Als het inderdaad een dergelijk subtiel verschil moet zijn dat zich pas na uren openbaart, zeg ik nu alvast mijn deelname aan de luistertest af...

Nou eerlijk gezegd kan ik Linkwitz bevindingen onderschrijven. Met blokgolven en zaagtandgolven zijn kleine timbre verschillen te horen maar met muziek hoor ik geen enkel verschil. Mijn huidige boxen zijn acoustisch 4e orde lo-pass voor de mid en ongeveer 2e orde high-pass voor het hoog en kan nou niet zeggen dat ik daar moe van wordt.

;)

(...) Verder ben ik erg benieuwd hoe Klaas zijn blokfluit experiment gaat uitvoeren. (...)

Je moet een referentie hebben: liefst een onverdacht, origineel (natuurlijk) geluid.

Want je moet er zeker van zijn dat dit geluid een natuurlijke fasestructuur van grondtoon met harmonischen heeft.

Anders kun je nooit vaststellen of en hoe de klank door aantasting van die structuur is veranderd.

Als het onmogelijk is om de

Hoe voorkomen we dan dat we afgeleid worden door het originele geluid van de blokfluit? Of zetten we Klaas op het dak en leiden we het blokfluit signaal naar binnen met een goed geluidsdichte doorvoer? Of heeft Erik soms een geluidsdicht afreageerkamertje? Zo'n fluit klinkt hartstikke door hoor, wellicht zelfs door het dak heen, volgens mij moeten we het eerst netjes opnemen. Zou ook zonde zijn als Klaas het effect zelf niet kan horen...

Groetjes, Jeroen

Gewoon het kastje met actief allpass filter ertussen en aan/uit zetten. De muziek keuze is aan Klaas... evt een paar testtonen/metingen om te verifieren dat het kastje z'n werl goed doet.

We kunnen de blokfluit toch gewoon opnemen met jouw geluidskaart? En dan weer afspelen via je computer? En of je geluidskaart dat netjes zonder fasevervormingen doet, kunnen we ook gemakkelijk van te voren controleren. Namelijk met de onvolprezen blokgolfgenerator. Met de geluidskaart opgenomen blokgolf afspelen en kijken op de scoop of ie nog steeds een blokgolf is. Op deze manier maken we een mooi fasevervormingsvrij referentiesignaal met de blokfluit. Zal ik ook mijn dwarsfluit meenemen? Het onderste register is vrij rijk aan boventonen en ik kan redelijk goed zonder vibrato spelen zodat we ook daarmee een constante muziektoon kunnen maken.

Groetjes, Jeroen

(...) Zal ik ook mijn dwarsfluit meenemen? (...)

Beste Jeroen_D,

Lijkt me nog veel beter dan dat zenuwefluitje van KF!

Dat is zo'n schriel sopraanblokfluitje van de Muzikale Basisvorming aan de Volksmuziekschool, weet je wel?

Erik zal wel het raam moeten openzetten, denk ik. Anders pas je niet in de kamer, met die dwarsfluit.

Mooi instrument, dwarsfluit. Past ook wel leuk bij je karakter, vind ik.

Beetje lastig, alleen, wanneer je ermee door een nauw straatje moet... Maar opzij lopen went ook wel, denk ik! :lol:

Hoe ga je dat dan doen? Met een all-pass filter op 2 KHz b.v.?

Ben reuze benieuwd naar de uitslag van 30 okt. Denk wel dat de moeheid aan het eind van de avond meer van de bijeenkomst zelf zal zijn dan van het luisteren :D

;)

Twee all-pass filters zelfs, want spido wil dat we een 3-weg systeem nabootsen waarbij er een middentoner in tegenfase aan het meespelen is. Dus we denken aan zoiets als een all-pass op 500 Hz en eentje op 3000-4000 Hz. Dan gaat de fase het hele klokje rond met een vrij groot gebied rond 1500 Hz dat in tegenfase is. Anders is spido blijkbaar bang dat we de fasedraaiing niet kunnen horen. Ik stelde namelijk eerst een LR4 op 1500 Hz voor maar dat vond ie niks. Te weinig fasevervorming blijkbaar :D . spido, na jouw laatste post moest ik weer even de verwachtingen inlossen, lekker dwarsliggen dus. Ik vraag me trouwens af hoe groot die ESL's zijn als mijn fluitje niet meer in Erik zijn kamer past.

Groetjes, Jeroen

(...) Anders is spido blijkbaar bang dat hij de fasedraaiing niet hoort. (...)

Beste Jeroen_D,

Wellicht teleurstellend, maar ik zal er niet bij zijn, hoor!

Ik besta alleen maar op dit forum, en dat nog wel op doktersvoorschrift.

Dus tegen wil en dank.

Overigens denk ik dat het belangwekkend zou zijn om met het fasedraaiende kastje niet alleen de fasedraaiing van een conventioneel driewegsysteem (bijv. 400 Hz en 5000 Hz, 12 dB/oct op en af) te simuleren, maar