Jump to content

fase verschuivingen

erik klijnsmit
 Share

Recommended Posts

(Zucht...) Beste Pjotr,

Wat ik duidelijk probeer te maken is dat het avontuur zaterdag met het fasedraaiertje en de Accustat best interessant en leuk kan zijn, maar dat de resultaten niet overeen kunnen komen met die van een driewegsysteem met tweede orde filter...

(...) Daarom is het een goed idee om een zo faserein mogelijke weergever uit te zoeken. Jammer genoeg is dat niet een dipool luidspreker. (...)

Beste FrankD,

En als Erik z'n schuimrubber matras er achter zet?

Met eventueel dat van zijn vrouw er bij?

Zonodig de matrasjes van zijn kinderen ook nog?

Desnoods nog die van zijn buren er bij?

Van de hele straat, misschien?

(De solidariteit in de Hoeksche Waard kent geen grenzen! :D )

:D:D

beste spido,

erik heeft al een paar hele grote camping matrassen (van die dingen met tandenschuim erop ) in huis gehaald .

ook is hij op het moment driftig op zoek naar een paar dekbed hoezen die hij vol gaat proppen met glaswol.

bovendien gaan de gordijnen dicht (voor het geval dat jij toch stiekum komt kijken :P )

en ik heb nog wat oude wollen dekens .

dus dat uit fase staande dipool geluid krijgen we wel onder de knie

[ps : we zouden eens kunnen meten of het dipool geluid de blokgolf daadwerkelijk verkracht ]

Beste Spido,

Dat die Accustats zoiezo anders klinken dan een drieweg conussysteem staat denk ik wel op voorhand vast, wat voor fasedraaikastje je er ook aan hangt. Maar DAT vaststellen is toch niet de bedoeling van die test?

Het gaat er daarbij toch sec om of faseverloop over het audiofrequentiegebied wel of niet hoorbaar is? En om de taart en koffie natuurlijk :D

(Zucht...) Beste Pjotr,

Wat ik duidelijk probeer te maken is dat het avontuur zaterdag met het fasedraaiertje en de Accustat best interessant en leuk kan zijn, maar dat de resultaten niet overeen kunnen komen met die van een driewegsysteem met tweede orde filter...

Daarom neemt Jeroen ook de breedbandunits mee en z'n monitors (toch ook?).

(...) maar zouden jullie ze ACOUSTAT willen noemen , ipv accustat. :P  ;)

Beste Erik,

Natuurlijk wil ik jouw Accustats best Acoustats noemen! :P

Ik noemde ze Accustat,omdat ik in Martin Colloms' "High Performance Loudspeakers", hfdst. 3.1 "Some Examples of Film-type Transducers" in de opsomming "Electrostatic" onder nr. 4 las: "Accustat - large angled panel full-range system with direct-coupled valve amplifier eliminating transformer/poliser."

Dit is/was dus een ander merk?

Er is nooit een "Acoustat" geweest met zo'n direct gekoppelde buizenversterker die een transformator/polarisator overbodig maakte?

Verwarrend dan, die namen die klankmatig zoveel op elkaar lijken!

spido, je hebt mooie filtersimulaties gemaakt. ik heb een kastje gemaakt, dat, als je het nameet ook echt doet wat zo'n 2de orde systeem laat zien. Alleen het kastje bootst niet 2de orde Butterworth na, maar 2de orde Linkwitz-Riley. Ik hoop dat je dat niet erg vindt. 2de orde Butterworth gebruikt niemand meer want dat geeft lelijke 3 dB bulten in het amplitude verloop en dat klinkt niet goed.

Kijk naar het faseverloop dat mijn kastje maakt. Geen simulatie dus, de meetapparatuur wist echt niet wat voor weerstandjes en condensators er in mijn kastje zaten. Via een MLS ruis signaal werd de impulsrespons van het kastje bepaald en daaruit werd door het meetsysteem de fase afgeleid. Zie hieronder het resultaat. De fasedraaier was berekend op 440 Hz -90 graden, 1440 Hz -/+180 graden en op 4700 Hz -270/+90 graden. Hetzelfde dus als woofer in fase, middentoner in tegenfase en tweeter weer in fase. Daaronder zie je een plaatje waar ik alle fasedraaiing iets onder 4000 Hz heb gelegd, om daarmee een 2-weg systeem met 4de orde akoestische filterhellingen na te bootsen. Deze laatste benadering is minder nauwkeurig dan de nabootsing van het 3-weg systeem met 2de orde filters. Een echt 4de orde Linkwitz Riley filter heeft het -90 graden punt wat hoger en schiet dan scherper door naar -180 graden. Maar ala, had wel gekund maar dan had ik een veel ingewikkelder circuit moeten bouwen. Ik neem aan dat we het meest in de 3-weg met 2de orde filtering ge

Beste Jeroen_D,

Je hebt in ieder geval flink je best gedaan!

Klaas is heel benieuwd hoe de uitwerking op de scoop en op de oortjes zal zijn.

Hoeft Klaas nu alleen maar een electreet meetmicrofoon (met BNC-verloopje) mee te nemen?

Hij vertelde me, dat lang niet alle voorversterkers goed matchen met alle functiegeneratoren.

Voor alle zekerheid zal hij toch maar zijn generator en een voorversterker meenemen die met dat apparaat overweg kan. "Beter m

Het gaat er daarbij toch sec om of faseverloop over het audiofrequentiegebied wel of niet hoorbaar is?

Lees een stukje muziek in op de PC. Verdraai faze zoals gewenst in

CoolEdit/Audition, Matlab, ... Brand op CD, met/zonder fazeverschuivingen,

en ga dan luisteren met een breedbandige hoofdtelefoon.

beste spido en pjotr,

mijn esl's zijn dan wel niet zo heilig als een paar Quad's ,

maar zouden jullie ze ACOUSTAT willen noemen , ipv accustat. :P  ;)

Heiligen zjn vaak zo saai!

Zolang de muziek maar wordt doorgegeven zoals ie op de cd staat, is er niets aan de hand :D

:D Beste Spido,

De Acoustat "X" otl-buis aangestuurd elektrostaat bestaat wel.In het HI-Fi jaarboek stond er ook "Acoustat X ".Waarschijnlijk is er sprake van een drukfout in 't artikel van Martin Colloms ?

Had hem naast de Infinity QLS-1 toen in 1979 bij Wilbert in Utrecht in een ruimte boven de winkel beluisterd.(Zwartjanstraat). :)

:D Beste Spido,

De Acoustat "X" otl-buis aangestuurd elektrostaat bestaat wel.In het HI-Fi jaarboek stond er ook "Acoustat X ".Waarschijnlijk is er sprake van een drukfout in 't artikel van Martin Colloms ?

Had hem naast de Infinity QLS-1 toen in 1979 bij Wilbert in Utrecht in een ruimte boven de winkel beluisterd.(Zwartjanstraat). :)

acoustat_mon_x.jpg

en dit is hem ,

de acoustat monitor x ;)

Hallo Erik en Jerry,

Bedankt! Ja, 't moet wel een spelfoutje van Colloms zijn. Onder "Accustat" vindt Google alleen maar thermostatische voorzieningen voor verwarmingsinstallaties...

Ziet er interessant uit, die Acoustat Monitor "X" otl-buis aangestuurd elektrostaat.

Klinkt-ie?

Hallo Erik en Jerry,

Bedankt! Ja, 't moet wel een spelfoutje van Colloms zijn. Onder "Accustat" vindt Google alleen maar thermostatische voorzieningen voor verwarmingsinstallaties...

Ziet er interessant uit, die Acoustat Monitor "X" otl-buis aangestuurd elektrostaat.

Klinkt-ie?

ik weet niet hoe die klinkt,

maar het zal niet veel anders zijn dan mijn huidige esl's .

hij bestaat ook uit drie panelen per speaker , alleen is het middelste paneel smaller dan de buitenste twee.

ook is ie niet gesegmenteerd.

twinstatic audio heeft een paar staan.

misschien dat ik ze eens ga beluisteren , :)

Hoe zou 't zijn daar bij Erik..???

:confused:

enerverend :o:D

fase6.jpg

de blokgolf ,

boven zoals mijn esl hem weergeeft

onder zoals ie is.

fase7.jpg

en dit gebeurt er als jeroen zijn fasedraaikastje inschakeld :o

fase4.jpg

de soundmasters links jeroen en rechts jerry :)

fase2.jpg

wat een rommel

fase5.jpg

en toen was er koffie

ps: de fasedraaiing van het kastje van jeroen d , is bijna niet hoorbaar!

het lijkt iets weker te gaan klinken, maar blind luisteren zou ik niet durven.

dus als iemand zegt dat een esl zo goed klinkt omdat ie faserein is , slaat dat nergens op .

hij is wel fase rein , maar dat is nit de reden waaromiegoed klinkt

want een fase onreine esl klinkt hetzelfde :D

Toch ziet de 'fasereine' blokgolf er niet slecht uit.

De 'fase-onreine' wordt meer een sinus met een onregelmatigheidje.

Die fasereine blokgolf ziet er meer uit als een sinus met opstaande kantjes :lol:

Leuke foto's Erik!

Vooral die van Jeroen en Jerry :D

B.t.w. wat is Jerry daar aan het worstelen met dat schuim? Staat ie stiekum de fase te verdraaien?

;)

Het was weer een gezellig dagje. Lekker rommelen met speakertjes, mics en schuimrubber en ingespannen luisteren naar verschillen. Erik vat het goed samen: zo er al verschil is, is deze in een blinde test niet met enige zekerheid vast te stellen. Kabelverschillen zijn groter ;)

De oorzaak van het gemiddelde schriele kip geluid van haaifaai speakers moet dus elders gezocht worden. Kan met afstemming te maken hebben, de highend wereld houdt nu eenmaal van glasheldere weergave met 'pinpoint imaging' en bijna tastbare contouren. Heeft weinig met realisme te maken, maar het is wel een leuk effect. Verder moet je goed kijken naar de power response, oftwel de gemiddelde freq. karakteristiek over een bepaald gebied (bijv -30 tot +30 graden van de luisteras). Er ontstaan nl bij verschillende typologien van filteringen ook verschillende on- en off-axis pieken en dalen rond en om de wisselfreq. Het fenomeen van iel geluid komt vaker bij hogere orde filters voor dan bij lagere. Als je daar niet voor compenseert, zou je kunnen denken dat lage orde filters 'beter' klinken. Op het ogenblik speel ik met een testbaffle die gebruik maakt van akoestische 4de orde Bessel overgangen tussen woofer, mid en tweet. Hier en daar wat 'getweaked' klinkt het voortreffelijk.

P.S.: ik sta er weer beeldig op :P

Beste Erik,

Je bent snel met je foto's-met-bijschriften!

Klaas dankt je hartelijk voor de gezellige middag.

Hij vond het voorrecht om met jou, Jerry, Jeroen en Hans naar die mooie blokgolven te mogen luisteren!

Een paar opmerkingen:

- Deze inderdaad alleszins toonbare blokgolven van de electrostaten hadden vrij hoge grondfrequenties.

Als echter blokgolven werden verklankt met grondfrequenties van 100

Ja, de blokgolven hadden, ondanks de lage fasevervorming van Erik's ELS's, vrij veel last van een niet rechte amplitude karakteristiek. Maar die kamerinvloeden waren ook wel erg dominant! In het laagmidden houdt die richtwerking van de ESL een beetje op en reflecteert het aan alle kanten mee. Waren we een blokgolf aan het meten, gaat sota jerry in de deuropening staan (waar de ESL net achter staat). Gruwelijke blokgolfvervormer is die, overigens zeer sympathieke, gast. Het is niet voor niets dat hij later een matras voor zich hield :D

Eigenlijk vonden we dat we een kans gemist hadden door het niet bij jerry te organiseren. We zijn iets te laat achter zijn bijna reflectieloze luisterruimte gekomen :(

Groetjes, Jeroen