FrankD Posted 6 oktober 2004 Report Share Posted 6 oktober 2004 Maakt niet bepaald wat uit wie er met kevlar conussen is begonnen. Allerlei materialen zijn er geprobeerd en dat er op een gegeven moment kevlar of aramide vezels gebruikt gingen worden was eigenlijk een kwestie van tijd. BW zijn dacht ik wel degene geweest die met laser interferentie metingen de zaak wat wetenschappelijker zijn gaan aanpakken. Veel beter is het bij BW nog steeds niet geworden. De huidige tweeters en de kevlar middentoners in the NT serie kunnen nauwelijks een grote lineare slag maken wat nog steeds zeer steile filterhellingen nodig maakt. Een fase en looptijd correct systeem zit er dus niet in. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 6 oktober 2004 Report Share Posted 6 oktober 2004 BW zijn dacht ik wel degene geweest die met laser interferentie metingen de zaak wat wetenschappelijker zijn gaan aanpakken. Alhoewel het er natuurlijk niets toe doet Frank, maar was dat niet KEF? Iig waren de eerste veslagen daarvan die ik gezien heb van KEF afkomstig en wel in een tijd dat ze nog goed klinkende speakers produceerden. @Spido Die Olson mag dan dan wel een eigenwijze snuiter zijn, hij heeft wel de nodige publicaties op zijn naam staan. Kun je van jullie niet zeggen Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 6 oktober 2004 Report Share Posted 6 oktober 2004 Beste Pjotr, B&W stond al tientallen jaren geleden technologisch op een niveau waar jij vermoedelijk geen flauw benul van hebt. Wellicht komt dat door je leeftijd? Sinds de komst van Robert Trunz als MD - en vooral na de dood van John Bowers zelf - is het laaiend vuur van de innovatie er gedoofd tot een klein vlammetje. In de jaren 70 en 80 werd er echt vernieuwende R&D gedaan in Worthing, dat verzeker ik je. Als je mij niet gelooft, en je gelooft B&W zelf niet... misschien geloof je dan DuPont, de fabrikant van Kevlar Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeroen_d Posted 6 oktober 2004 Author Report Share Posted 6 oktober 2004 En, hebben de diverse posts inmiddels het gedrag van drivers verklaard? Niet echt he. Nee, het is veel leuker om welles/nietes discussies te houden over patenten e.d. Ook vermakelijk hoor, geen probleem. Groetjes, Jeroen Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 6 oktober 2004 Report Share Posted 6 oktober 2004 Beste Jeroen_D, Verwachtte jij werkelijk in dit forum iets m Link to comment Share on other sites More sharing options...
Puur Posted 7 oktober 2004 Report Share Posted 7 oktober 2004 Als we het over innovatie en gedrag van drivers hebben dan ben ik ontzettend benieuwd hoe de houten conussen van JVC klinken: >>zie hier<< Ze kosten maar Link to comment Share on other sites More sharing options...
Superboer Posted 7 oktober 2004 Report Share Posted 7 oktober 2004 Maar wat is dan het voordeel daarvan en had vifa ook niet al iets met hout gedaan? Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIY_Freak Posted 7 oktober 2004 Report Share Posted 7 oktober 2004 Maar wat is dan het voordeel daarvan en had vifa ook niet al iets met hout gedaan? Vifa gebruikt houtpulp in een paar van z'n drivers. Die hebben redelijke reviews gehad, niets bijzonders. Bovendien is houtpulp de grondstof voor goed papier, dus zo speciaal is het eigenlijk niet. De eigenschappen van zo'n conus worden met name bepaald door het bindmiddel dat gebruikt wordt. Hetzelfde geldt voor papieren conussen die behandeld zijn. Er zitten eigenlijk alleen nadelen aan het gebruik van hout zoals JVC het doet (met nerf en al), zoals inconsistentie van het materiaal bijvoorbeeld. Als je dat oplost door flink wat chemicalien/kunststoffen toe te voegen, kun je net zo goed polyprop e.d. nemen als basis. Het enige voordeel is dat het er erg gelikt uitziet en het oog wil ook wat Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeroen_d Posted 7 oktober 2004 Author Report Share Posted 7 oktober 2004 Los van hoe ze klinken, want dat kan uiteindelijk best goed zijn, vind ik het verhaal erbij ongelooflijke onzin. Dat hout beter resonanties zou dempen dan conventiele materialen. Maak maar eens een gitaar van poypropyleen of kevlar. Gewoon even andersom denken? Zou dat klinken? Waarschijnlijk veel te doods. Maar dat is nu juist wat je wel van een luidspreker wil. Geen toegevoegde kleuring zoals hout dat doet. Maar, los van het kul verhaal, zeg ik er verder niets van zonder ze gehoord te hebben. Hoe zou de roll-off in het hoog zijn van deze hebbedingetjes? Om maar even op het oorspronkelijke topic terug te komen... Groetjes, Jeroen Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 11 oktober 2004 Report Share Posted 11 oktober 2004 Beste Jeroen_D, Zo nu en dan kom ik wel een vleugel tegen van doorzichtig acrylglas - Schimmel maakt ze zelfs - en die valt me dan nog best wel mee. Er zijn ook blokfluiten, violen en andere instrumenten van kunststof die goed presteren. Het hangt natuurlijk erg af van de hardheid van de kunststof, en waarschijnlijk van nog meer factoren. Bij die acrylglazenvleugels is de zangbodem nu nog wel van hout, maar ik denk dat je die ook wel van epoxy bounded carbon fibres zou kunnen maken. Voordelen zijn natuurlijk ontegenzeggelijk aanwezig: minder gevoelig voor temperatuur en (vooral) vocht, geen beschadigingen van de laklaag meer, geen risico meer op kromtrekken, splijten, scheuren. En minder kwaliteitsspreiding in de productie. (Toch zou ik zo'n ding niet in huis willen hebben! Maar ja, ik ben nogal ouderwets...) Wat de verklaring van het gedrag van drivers betreft, vrees ik dat we niet veel verder kunnen komen dan algemeenheden over formaten, Thiele-Small parameters, domes versus conussen versus ribbons versus electrostaten beschouwingen en membraanmaterialen. Als je werkelijk wilt weten hoe het zit, moet je basaal onderzoek op grote schaal doen. Je moet daarvoor dan series identieke units gebruiken, waarbij je steeds Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeroen_d Posted 11 oktober 2004 Author Report Share Posted 11 oktober 2004 Je hebt gelijk denk ik. Inmiddels is in algemene zin de 2de orde roll off in het hoog wel verklaard. Met name door jouw verwijzing naar het boek van Colloms en de reaktie van John K. op de vraag van DIY_Freak op het madisound forum. Misschien moeten we het daar voorlopig maar bij laten. Groetjes, Jeroen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts