leobus Posted 2 oktober 2004 Report Share Posted 2 oktober 2004 Hh Speakerbouwers, Wat voor dempingsmaterialen zouden we het liefst in onze speakerkasten willen stoppen? Wat moeten de eigenschappen en de werking zijn? Vanzelfsprekend denk ik dan aan toepassing in kastjes voor middentoners, kasten voor woofers (al of niet basreflex). Waar plaatsen we de demping? Alleen tegen de wanden om reflexies te voorkomen? Moet het dempingsmateriaal alle teruggestraalde energie van de speakerunits opvreten? Demping van kastwanden; heeft de interne demping daar ook nog invloed op? Wel een beetje veel vragen, maar ik hoop toch op wat antwoorden en eventueel wat uitwisseling van meningen. Groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 3 oktober 2004 Report Share Posted 3 oktober 2004 Waar en welk materiaal je moet gebruiken hangt sterk af van het luidspreker principe. Ga eens bij Speakerland (in Oss) of nij speaker en Co praten. Zie b.v. L I N K Ik neem aan dat er hier toch wel bouwers zijn die er meer over kunnen vertellen. Handig is ook als je aangeeft hoe je speaker gaat worden (soort kast, drivers en grootte). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 3 oktober 2004 Report Share Posted 3 oktober 2004 Probleem is de vraag is te breed, je hebt minstens 1 a 2 A4 tjes tekst nodig om alles goed te bespreken. in een notendop. Er zijn er verschillende redenen om demping toe te passen - absorberen energie iha - absorberen staande golven ihb - schijnbaar vergroten kastvolume (Qtc verlagen) - vermindere/dempen paneeltrilingen - wat vergeet ik?? Bij gesloten of BR wordt de demping op verschillende manieren toegepast. Bij een gesloten systeem wordt de kast gevult met luchtig matreriaal (bv schapebwol of baf). Bij een BR wordt alleen de binnelkant van de kast bekleed, bv met BAF of Pritex. Nooit alle wanden, circa 50 a 60%, omgeving poort vrijhouden. Transmissielijn is weer een heel ander verhaal. Verder geldt dat het bekleden van de wanden met vilt of tapijt en/of bitumen altijd goed is en dat je moet opletten dat de conus wel vrij kan bewegen. Misschien kun je beter eens wat verschillende ontwerpbeschrijvingen bestuderen, bv op http://www.diysubwoofers.org/ En/of je koopt het luidspreker kookboek. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 3 oktober 2004 Report Share Posted 3 oktober 2004 ik denk dat de eerste maatregel moet zijn een kastvorm te nemen waarin staande golven weinig kans hebben. dat helpt al erg veel (ervaring). en dan eens nadenken over erg veel versteviging (denk aan de matrix-structuur). groet ps hoe zet ik hier een fotootje in .... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 4 oktober 2004 Report Share Posted 4 oktober 2004 ps hoe zet ik hier een fotootje in .... Je foto moet eerst op 'n site geplaatst worden. Daarna kun je met de knop een link naar die foto leggen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 4 oktober 2004 Report Share Posted 4 oktober 2004 ja was ik al bang voor nou ga ik naar mijn dagelijkse 20 minuten CD luisteren (zolang doet de SACD1000 het nu iedere dag ....) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts