Jump to content

Michael Green Roomtuning

Erjee
 Share

Recommended Posts

Veranderingen in mijn luisterkamer:

* ALLE cd-rekjes van de muur geschroefd;

* ALLE LP's ('n paar honderd) van vloer tegen de achterwand weg gehaald;

* Wandrek bij de front wall in een andere kamer neer gezet (hier staan nu alle cd's en lp's in);

* Audiomeubel van links achter naar midden voor tussen de speakers geplaatst;

* Niet tegen de muur, maar op dik een halve meter er vandaan!

* Speakers (Magnepans) tot 5 cm van de zijwanden geplaatst op 2,5 meter van de front wall (dus vrijwel in het midden van de kamer).

* Overgordijnen gehalveerd (minder demping, dus meer "energie" over die de audioketen heeft gegenereerd. Deze akoestische energie die nu nog enigszins ongecontroleerd heen en weer echoot of fluttert wordt straks met de PZC's gecontroleerd ZONDER simpelweg te absorberen c.q. killen. Dat zogenaamde kontroleren staat allemaal uitgelegd op het forum (zie eerder genoemde link).

Dit alles om een zo optimaal mogelijke symmetrie te cre

* Overgordijnen gehalveerd (minder demping, dus meer "energie" over die de audioketen heeft gegenereerd. Deze akoestische energie die nu nog enigszins ongecontroleerd heen en weer echoot of fluttert wordt straks met de PZC's gecontroleerd ZONDER simpelweg te absorberen c.q. killen. Dat zogenaamde kontroleren staat allemaal uitgelegd op het forum (zie eerder genoemde link).

Dit alles om een zo optimaal mogelijke symmetrie te cre

Beste Toine,

Ik waardeer jou open en plezierige replies zeer! Ondanks dat je andere "transportmiddelen" voor de weg naar Rome aanbiedt, doe je nooit mee om op me in te hakken. RESPEKT!

Inderdaad zijn er vele wegen te bewandelen. Ik heb diverse zelf al uitgeprobeerd; professionele metingen ter plekke (kostte me 3 jaar geleden ongelofelijke 750 guldens, zonder factuur!), on line-rekenprogramma's laten lopen, zelf experimenteren... Allemaal hadden ze zo hun eigenschappen. De een wat effectiever of praktischer uitvoerbaar dan de ander. De een nog duurder dan de ander...

Green's aanpak m.b.t. akoestiek is er een die onder andere een aantal wegen combineert (o.a. middels omvorming, minimale demping en diffusie)!

Maar let op; het aanpakken van de akoestiek is slechts 1/3e deel van zijn gehele concept. Dat staat uiteraard op zijn website allemaal uitgelegd (voor hen die veel Engelse tekst niet schuwen  ;) )

De energie (power klinkt minder stoffig :rolleyes: ) die onze audioketen opwekt bestaat uit elektrische (stroom, volts, amperes etc.), mechanische (ieder elektrisch apparaat veroorzaakt vibraties. Hoe met die vorm van energie wordt omgesprongen varieert in de High End wereld enorm) en akoestische energie (ook hier wordt zeer divers mee omgesprongen).

Vrijwel iedereen hier zal beamen dat men graag en vooral de mechanische en de akoestische energie die men normaal gesproken niet onder kontrole kreeg, simpelweg gaat dempen, killen. En net daarmee onttrek je energie/vermogen/informatie die jou duurbetaalde set met veel zorg voor jou heeft geleverd. Eigenlijk niet eerlijk om zoveel van zijn moeite om zeep te helpen.

Green laat zien en toont aan hoe dat "teveel???" aan energie WEL benut, of waar nodig, afgevoerd kan worden om maximaal muziek te maken.

Wie weet Toine, komen we elkaar nog eens op een of andere Raststaette tegen  :cool2:

Hoogachtend en met vriendelijke groet,

Erjee

Hallo Erjee,

Het inhakken is misschien wat zwaar aangezet; ik denk dat het meer de manier is waarop je deze materie aanprijst, met alle respect. Dat kan een zekere weerstand oproepen.

Jouw enthousiasme is voor mij tegelijk ook herkenbaar! Ik heb er evengoed last van, alleen heb ik misschien wat meer zelfbeheersing :D

Ik kan de reacties wel begrijpen van mensen die menen dat je dit toch eerst zelf moet hebben gehoord. Net als op ieder ander audiofiel terrein werken akoestische maatregelen soms anders uit dan je op grond van redelijke verwachtingen inschat.

Dat je op het gebied van akoestiek al het nodige hebt uitgeprobeerd zonder onmiddellijk succes is echt jammer. Je enthousiasme of loyaliteit had dan voor hetzelfde geld ergens anders gelegen. Er zijn voor de particuliere muziekliefhebber in zijn huiselijke omgeving gewoon heel weinig gedegen en maakbare akoestische adviezen te krijgen. Je kunt de grote jongens laten komen. Dat kost wat en dan heb je ook wat. En dan is er een gat waar niets zit -- de dealers weten er niks van en willen er eerlijk gezegd ook niks van weten omdat het de aandacht teveel van het schuiven der dozen afleidt.

Green's aanpak is mijns inziens gezond origineel. Hij is echter ook het soort zakenman dat ik ook wel zou willen zijn maar nooit zal kunnen zijn <_< Zoals met apparatuur, kabelexotica, twiekerijen en netspanningsparafernalia moet er bij Green ook een leuk verhaaltje omheen; het moet zich onderscheiden van het doorsnee akoestische aanbod anders zou hij zich in Amerika nooit meer kunnen nestelen met giganten als ASC en RPG.

Het feit dat ie een forum onderhoudt vertelt me in elk geval dat hij de publiciteit zoekt op een manier die ook anders is dan de giganten doen; de persoonlijke aanpak is belangrijk. Standaardoplossingen voor akoestiek bestaan net zo min als er standaardoplossingen voor hardwarematige problematiek bestaat. Elke ruimte is uniek; elke set is dat ook. Er is geen verschil tussen die twee op dat punt. Door in gesprek te gaan met ge

Erjee,

wanneer je luisteruimte klaar is wil ik graag komen luisteren of de door MG geadviseerde wijzigingen inderdaad tot een goed klinkende ruimte leiden.

Nu houd ik nog even bij absorberen en diffusie...

Ik ben benieuwd.... :)

Beste Toine,

Ik waardeer jou open en plezierige replies zeer! Ondanks dat je andere "transportmiddelen" voor de weg naar Rome aanbiedt, doe je nooit mee om op me in te hakken. RESPEKT!

Inderdaad zijn er vele wegen te bewandelen. Ik heb diverse zelf al uitgeprobeerd; professionele metingen ter plekke (kostte me 3 jaar geleden ongelofelijke 750 guldens, zonder factuur!), on line-rekenprogramma's laten lopen, zelf experimenteren... Allemaal hadden ze zo hun eigenschappen. De een wat effectiever of praktischer uitvoerbaar dan de ander. De een nog duurder dan de ander...

Green's aanpak m.b.t. akoestiek is er een die onder andere een aantal wegen combineert (o.a. middels omvorming, minimale demping en diffusie)!

Maar let op; het aanpakken van de akoestiek is slechts 1/3e deel van zijn gehele concept. Dat staat uiteraard op zijn website allemaal uitgelegd (voor hen die veel Engelse tekst niet schuwen

Enne Erjee: ik gebruik Master Base en Nordost (mocht ik wel eerst uitproberen).

Beste Manus,

Ik ook ;).

Solarwinds om precies te zijn. Die bied ik overigens voor een redelijke prijs te koop aan!

M'n 4 setjes MasterBase onderzetters heb ik al verkocht.

En Hans,

Ik hou je op de hoogte. Leuk om meer muziekliefhebbers in persoon te ontmoeten.

Altijd beter dan alleen maar via een forum contacten.

Groet,

Erjee.

Dat vermoeden had ik al Remco-Jan. Solarwind werd tot voor kort nog genoemd in je setbeschrijving. De setbeschrijving onder je andere ledennaam dan, Remco-Jan dus.

Beste Toine en iedere andere bezoeker,

Ik kan blijkbaar niet zo goed verwoorden wat ik al ervaren heb op het gebied van audio en akoestiek. Dat Toine dit wel beter lukt is op zich niet zo vreemd; hij spreekt uit (ik geloof) jarenlange praktijkervaring.

Het enige waar ik het niet mee eens ben is dat Michael Green slechts

Dat vermoeden had ik al Remco-Jan. Solarwind werd tot voor kort nog genoemd in je setbeschrijving. De setbeschrijving onder je andere ledennaam dan, Remco-Jan dus.

:confused::confused::confused:

Beste Manus... WELK vermoeden heb je eigenlijk?

En vooral,

HOE ben je achter de andere ledennaam gekomen??

:confused::confused::confused:

Met vriendelijke groet,

Erjee.

Daar bedoel in niks bijzonders mee, hoor, met dat vermoeden.

Als je een bericht leest en dat bericht wordt op dat moment ook door iemand anders gelezen, dan zie je dat. Zo kwam het dat ik op een gegeven moment een bericht in dit topic las en zag dat een zekere Remco-Jan dat ook deed. Ik dacht Erjee, Remco-Jan....zou dat misschien dezelfde persoon zijn? En ik keek vervolgens naar de berichten die Remco-Jan tot dan toe had verstuurd. Ik zag iets over akoestiek en kreeg het vermoeden dat Remco-Jan inderdaad wel eens Erjee zou kunnen zijn.

Verder keek ik uit nieuwsgierigheid naar zijn setbeschrijving en zag onder andere Solarwind.

Da's alles.

Hoi Manus,

Sociale controle is goed als het vertrouwen ontbreekt. Helaas is dat bij sommigen nog steeds het geval :( .

Ik ben echter gerust gesteld. Ik kreeg langzamerhand het gevoel dat men mij

• 2 weeks later...

Ik weet niet of je van mij nog een reactie had verwacht, maar vooruit dan:

Ik word er ontzettend moe van dat in dit wereldje van alles kritiekloos verkocht wordt, en ook nog eens geaccepteerd, onder het motto van horen. Niets hoeft bewezen, want je hoort het toch?

Voor de zoveelste keer: Degene die een theorie spuit dient hem te bewijzen, het is niet zo dat anderen moeten bewijzen dat het onzin is. Verwacht dus van mensen als mij geen bewijs, ik wacht op meneer Green..

In de twintig jaar dat ik deze hobby bedrijf, heb ik weinig sluitende bewijzen gezien. Het is ook niet te bewijzen dat Jantje iets wel/niet hoort.

Keiharde relaties tussen meetwaarden en 'goed klinken' zijn er bijna niet, anders zou men spullen produceren die aan die meetwaarden voldoen en goed verkopen.

Wel heeft men het in het verleden geprobeerd; vervormingen van 0,00001% (Halcro probeert het nog steeds) etc. De "perfecte" CD-sound (herinner je je Philips slogan nog?)

Het muzikale is moeilijk in meetcijfers uit te drukken. Een vinylplaat met al zijn vervormingen en gelijkloop kan zeer, zeer muzikaal klinken. En een cd met zijn lage vervormingen kan ronduit slecht klinken.

Ik ben jarenlang geabonneerd geweest op Audio & Techniek. Na het lezen van honderden testen kan ik concluderen dat de het beste apparaat vaak niet het beste meet. En zij hadden al extra 'zwaardere' meetmethoden.

Ook met DBT 'bewijs' je niks. Maar dit is een apart topic waardig (die discussies zijn al gevoerd).

• 2 weeks later...
  • 2 months later...

Hoi Erjee,

Mijn draaitafel is een VPI TNT Mk??.

Deze staat op een home made tafeltje waarbovenop een BrightStar Big Rock.

Een met 35kg zand gevulde bak.

Hier bovenop staat de Gingko Cloud 11(de ballenbak).

Z'n voorganger was een Arcici Airhead, luchtvering dus.

Het nadeel van dat systeem is dat je toch regelmatig de zaak weer moet

oppompen.

Het effect van de Gingko is gelijk aan de Luchtvering.

Een toename in resolutie.

Nog een vreemde eigenschap van dit meubel is, dat je er je stereobeeld mee kunt beinvloeden / veranderen.

[.....]

Alle meubels hebben hun eigen specifieke klank- en tuning eigenschappen, design (ook niet onbelangrijk) en prijs...

Groet,

Erjee.

Erjee, voordat ik het verkeerd begrijp, HOE bedoel jij dat van die "klankeigenschappen van een audiorack"?

Racks klinken toch niet? Ze zijn m.i. eerder bedoeld om NIET te klinken; om een neutrale basis te bieden voor de apparatuur.

Hou me ten goede: ik heb nog niet zo heel lang geleden het positieve effect van precies zo'n rack kunnen meemaken bij een demo, dus ik hoef niet van het nut van zo'n rack overtuigd te worden. Wel denk ik dat we moeten oppassen om geen mythische kwaliteiten toe te dichten aan een rack dat -- op zijn best -- NIETS toevoegt.....

Toine.

Weer hetzelfde verhaal.... hier ben ik het dus niet mee eens.

Door het uitslingeren, microfonie en "gecontroleerd" trillingen wordt er altijd wat aan het geluid TOEGEVOEGD.

De transistoren en andere componenten in mijn versterker b.v. produceren de nauwkeurigste versterking wanneer deze zo weinig mogelijk (dus ook niet "gecontroleerd") trillen.

Dit ook zo met m'n CD-speler en zelfs m'n platenspeler waarbij alleen de naaldtip mag bewegen (optimale situatie).

:)

Ik demp in dit geval niks, ik probeer de componenten juist zo stabiel mogelijk op te stellen zodat er geen nare resonanties kunnen ONTSTAAN.

:)

Jullie bedoelen het zelfde maar omschrijven het verschillend.

Stabiel en ontkoppeld ( voorzover mogelijk) dat is waar het om gaat. Het rack klinkt niet , maar helpt je ,of soms juist niet (slecht rack).