Andre Kel Posted 3 oktober 2004 Report Share Posted 3 oktober 2004 Hoi allemaal, wat doet zo'n electronisch basfilter voor de matrix 800 serie eigenlijk precies? Hoe sluit je dat het beste aan? Is het beter om mijn Matrix 801 met of zonder die dingen aan te sturen? Is Link to comment Share on other sites More sharing options...
JazzLuva Posted 3 oktober 2004 Report Share Posted 3 oktober 2004 Dat filter trekt het laag recht , ik geloof in het geval van de 801 naar de 19 hz . Ik gebruik m zelf op de 802s3 , trekt m recht naar 25hz bij mij. Je sluit het aan tussen de pre en power amp (is het beste) of in de tape loop. Ik heb er een pdf manual van gemaakt mocht je de orig manual niet hebben , daar staan alle settings in voor de hele matrix 800 serie. Als je de manual wilt hebben moet je me maar even een PM sturen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
leonardus777 Posted 4 oktober 2004 Report Share Posted 4 oktober 2004 Dit filter geeft het onderste laag iets extra en werk dan bij bv 25 herz als een soort subsonic filter. Bij 25 herz valt de box wat sneller af (802). Zelf vond ik dan het midden hoog achteruit gaan . Je verloor dan wat detail. Je kan hem plaatsen tussen voor en eindversterker of je tape in/uit gebruiken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andre Kel Posted 4 oktober 2004 Author Report Share Posted 4 oktober 2004 Hoi, Eerst mijn excuses voor de schrijf fout in de titel van dit onderwerp (electrobisch?), maarja. Nou bedenk ik mij ook nog eens dat ik twee eindversterkers heb staan. Moet ik dan twee filters hebben of kan ik de filter op de eind versterker zetten die het laag aan stuurt? Heb ze nl in bi-amp staan. Is dit juist ideaal zodat je het probleem niet krijgt wat Leonardus omschreef of niet? Groet, Andre Link to comment Share on other sites More sharing options...
JazzLuva Posted 4 oktober 2004 Report Share Posted 4 oktober 2004 Het filter alleen op de laag amp is de ideale manier om te gebruiken. Zo kan het filter niet ev. je mid/hoog beinvloeden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 4 oktober 2004 Report Share Posted 4 oktober 2004 Hoi,Eerst mijn excuses voor de schrijf fout in de titel van dit onderwerp (electrobisch?), maarja. Nou bedenk ik mij ook nog eens dat ik twee eindversterkers heb staan. Moet ik dan twee filters hebben of kan ik de filter op de eind versterker zetten die het laag aan stuurt? Heb ze nl in bi-amp staan. Is dit juist ideaal zodat je het probleem niet krijgt wat Leonardus omschreef of niet? Groet, Andre Beste Andre, Met bi-ampen heb je het beste van beide werelden. Ik heb zo ook altijd gedraaid met het BAF filter. Dus het BAF filter alleen tussen de pre en laag eindtrap. HEt principe van het BAF filter lijkt grotendeels op het Linkwitz transform filter. De onderste subfrequentie's worden verwijderd (bij de 802's onder de 25 Hz.) dit spaart vermogen en conus uitslag. Deze energie wordt gebruikt on het gebied daarboven te boosten. In overeenstemming met de afstemfrequentie van de poort wordt er een 6 dB. boost gegeven op een bepaalde frequentie. Te samen met het bassreflex ontwerp kom je dan recht uit tot 25 Hz. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andre Kel Posted 6 oktober 2004 Author Report Share Posted 6 oktober 2004 Ho, De een zegt dat het laag verder omlaag gaat maar niet in db's afneemt. De ander zegt dat het de onderste sub frequeties verwijderd. Begrijp me goed, ik wil niet mensen tegen elkaar uitspelen maar heb wel graag duidelijkheid (hihi). Probleem is eigenlijk dat ik erg goed kan luisteren naar wat ik wil maar technisch op een gegeven moment moet afhaken. Dacht inderdaad wel dat als je het ding tussen de pre en de laag eind trap zet dat het probleem van het vlakke hoog wel opgelost is. Andere vraag is, is het ding geschikt voor de serie 3 van de 801 of alleen voor de 1e en de 2e serie? Groet, Andre. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 6 oktober 2004 Report Share Posted 6 oktober 2004 Ho,De een zegt dat het laag verder omlaag gaat maar niet in db's afneemt. De ander zegt dat het de onderste sub frequeties verwijderd. Begrijp me goed, ik wil niet mensen tegen elkaar uitspelen maar heb wel graag duidelijkheid (hihi). Probleem is eigenlijk dat ik erg goed kan luisteren naar wat ik wil maar technisch op een gegeven moment moet afhaken. Dacht inderdaad wel dat als je het ding tussen de pre en de laag eind trap zet dat het probleem van het vlakke hoog wel opgelost is. Andere vraag is, is het ding geschikt voor de serie 3 van de 801 of alleen voor de 1e en de 2e serie? Groet, Andre. Beste Andre, Goed lezen Voor de duidelijkheid even concreet: Een 802 zonder Baf: Loopt vanaf zo'n 38 Hz. af en het -6 dB punt ligt al snel zo rond de 30 Hz. Hieronder zal hij nog verder aflopen. Al zullen de woofers nog wat meetrillen met frequentie's tot en onder de 20 Hz. Deze zullen wij niet meer waarnemen omdat ze te zwak in nivo zijn. Een 802 met Baf: Door een simpele boost wordt deze binnen 3 dB. rechtetrokken tot 25 Hz. in tegenstelling tot de bovenstaande situatie kun je nu wel sublaag tot 25 Hz. waarnemen. Onder deze frequentie wordt er stijl gekapt. Dit om energie en wooferuitslag te besparen. Het hoorbare resultaat is dieper laag. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andre Kel Posted 9 oktober 2004 Author Report Share Posted 9 oktober 2004 Ah! Dank u, ik had wel het idee dat het laag er beter, lager of strakker door zou worden maar wist niet precies hoe of wat. Hij is dus ook geschikt voor de MK3 serie? Maar eeeh Bas, gebruik jij de filter niet meer dan? En heb jij nog altijd de Matrix 800 die op je foto staan? Heb ze eens gehoord op een dikke Denon voor en eind. Klonk geweldig! Tot er een Accuphase geintegreerde versterker op kwam te staan, NOG BETER!!!! Erg mooie speaker, maar een met een zeer lage WAF. groet, Andre. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 9 oktober 2004 Report Share Posted 9 oktober 2004 Ah! Dank u, ik had wel het idee dat het laag er beter, lager of strakker door zou worden maar wist niet precies hoe of wat.Hij is dus ook geschikt voor de MK3 serie? Maar eeeh Bas, gebruik jij de filter niet meer dan? En heb jij nog altijd de Matrix 800 die op je foto staan? Heb ze eens gehoord op een dikke Denon voor en eind. Klonk geweldig! Tot er een Accuphase geintegreerde versterker op kwam te staan, NOG BETER!!!! Erg mooie speaker, maar een met een zeer lage WAF. groet, Andre. Beste Andre, Ik gebruik het BAF niet meer, omdat ik de Ultracurve room corrector gebruik. Deze trekt het systeem zoiezo recht tot 20 Hz. in mijn ruimte. Bovendien moet in mijn ruimte het sublaag juist geminderd worden dan geboost. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andre Kel Posted 10 oktober 2004 Author Report Share Posted 10 oktober 2004 Weet iemand hoe duur zo'n filter eigenlijk was? Andre Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andre Kel Posted 10 oktober 2004 Author Report Share Posted 10 oktober 2004 Helaas, hij is me voor de neus weg gekocht. Stond op e-bay, is weg gegaan Link to comment Share on other sites More sharing options...
JazzLuva Posted 10 oktober 2004 Report Share Posted 10 oktober 2004 Helaas, hij is me voor de neus weg gekocht. Stond op e-bay, is weg gegaan €107,- . We zoeken weer verder. Maar weet iemand wel wat die dingen nieuw hebben gekost? Groet , Andre Ik meen dat ze toendertijd iets van 500 gulden hebben gekost. Ze worden alleen wel steeds zeldzamer dus de prijs is relatief hoog wat je 2de hands betaald (zijn allang niet meer nieuw te koop). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts