Jump to content

Top 3 klassieke muziek

beunky
 Share

Recommended Posts

Mahler uitvoeringen door het concertgebouw orkest onder leiding van Chially zijn ook goed, klinken ook goed. Mahler 1 is mooi, vooral het deel "vader Jacob".

Uitgebracht op Decca, recent de 3e op SACD.

De derde op sacd? Ik heb laatst de derde op gewone cd gekocht, wist niet dat ie ook op sacd is uitgebracht, wel een heel mooie uitvoering overigens.

Nog steeds vrij onervaren op klassiek gebied. Toch hierbij mijn huidige top-3 ...

1. 6e symphonie van Mahler, Inbal, Radio-Sinfonieorchester Frankfurt

2. 10e symphonie van Mahler, Barshai, Junge Deutsche Philharmonie

3. Concerto for Orchestra, Karajan, Berliner Philharmoniker

Zoals de kenner ziet allemaal goedkope uitvoeringen (v.w.b. prijs van aanschaf; v.w.b. muziek natuurlijk niet!)

De Mahler serie van Inbal is inderdaad fantastisch. Van de originele uitgave heb ik destijds de 4 en 5e aangeschaft (tevens mijn favorieten). Een jaar geleden dus de rest bij het Kruitvat.

Mijn laatste aanwinst (6 euro bij Spui records): Het Verdi requiem door Orfeon Donostiarra en het Orchestre de capitole de Toulouse olv Michel Plasson (EMI Classics).

Een mooie uitvoering en werkelijk fenomenaal mooie opname. Deze muziek met deze opname is werkelijk een uitdaging voor elke goede high end set. Wat een verpletterende dynamiek! Zou voor mij zeker in aanmerking komen voor de top3 (om even on topic te blijven.

Andere kanshebbers:

Beethoven 9 olv Harnoncourt

Matthaus olv Harnoncourt (2001 uitvoering)

Mahler 5 olv Inbal

Maar ja, morgen kan deze lijst er weer anders uitzien. Er is zoveel moois!

De Mahler serie van Inbal is inderdaad fantastisch. Van de originele uitgave heb ik destijds de 4 en 5e aangeschaft (tevens mijn favorieten). Een jaar geleden dus de rest bij het Kruitvat.

Geef mij maar Haitink en (nu krijg ik ruzie) Boulez :)

01 Mozart, Le Nozze di Figaro (Decca; Solti, Te Kanawa, Allen, Ramey, Popp, Von Stade et al)

02 Tsjaikovski, Symfonie nr. 6 (DG; Mravinski, Leningrad Philharmonisch Orkest)

03 Bach, Johannes-Passion (Archiv; Gardiner, Johnson, Varcoe, Argenta, Chance et al)

Ik moet nu wel heel veel moois weglaten!

Lefty,

Hoe klinkt die Mravinsky nog? Zelf heb ik een uitvoering van de notenkraker van Tchaikovsky door Mravinsky. Deze wordt weergaloos uitgevoerd door Mravinsky, maar de opname (zo uit mijn hoofd op Philips) klinkt wel erg gedateerd.

Er zijn twee versies verkrijgbaar: een mono-versie, uitgebracht in de Galleria serie en een stereo versie als box met de nrs 4 en 5 er bij. Die heb ik en het is stereo, maar met een gedateerde klank. Maar zo verschrikkelijk spannend gespeeeld, dat het me werkelijk niets meer interesseert hoe het klinkt. Echt een unieke plaatervaring.

Er zijn twee versies verkrijgbaar: een mono-versie, uitgebracht in de Galleria serie en een stereo versie als box met de nrs 4 en 5 er bij. Die heb ik en het is stereo, maar met een gedateerde klank. Maar zo verschrikkelijk spannend gespeeeld, dat het me werkelijk niets meer interesseert hoe het klinkt. Echt een unieke plaatervaring.

De mono-opname op DG zit in de Originals serie (met de 4e symfonie gespeeld door een andere dirigent). De stereo-opname op DG van de 6e is wel eens los uitgebracht, maar natuurlijk nergens nog te vinden. Een recentere stereo opname is of was er op Erato. Er zullen vast nog wel oudere versies ook zijn (op Melodyia of zo). Allemaal spannend. In de stereo DG opname vind ik zelf de symfonie

Ik zie bijna geen kamermuziek, het is niet allemaal symfonische muziek.

Wat vind je van

- Beethoven, Razumovsky kwartetten, late strijkkwartetten

- Shostakovic, strijkkwartet 3, pianokwartet

- Janacek, strijkkwartet "Intieme Briefe"

- Schubert, Forellenkwartet, Strijkkwintet

- Borodin, Strijkkwartet 2

- Haydn, Die 7 letzte Worte (strijkkwartet versie door Borodin Quartet)

- Schubert, Sonate v. Arpeggione

of:

- Schubert, Pianosonates w.o. D960

- Beethoven, Pianosonates

- Bach, Dubbelvioolconcert door David & Igor Oistrach

- Haydn, Celloconcerti

- Shostakovic, Viool- en Violasonate

- Mussorgsky, Schilderijententoonstelling (pianoversie door Brendel)

Het is inderdaad niet mogelijk een top 3 te maken, een top veertig of honderd zou beter zijn.

Ik ben geen audiofreak, maar ik vind het nogal meevallen met die gedateerdheid. Soms klinkt zo'n ouwe weergave natuurlijker dan menig opgeleukte moderne opname.

De mono-opname op DG zit in de Originals serie (met de 4e symfonie gespeeld door een andere dirigent). De stereo-opname op DG van de 6e is wel eens los uitgebracht, maar natuurlijk nergens nog te vinden. Een recentere stereo opname is of was er op Erato. Er zullen vast nog wel oudere versies ook zijn (op Melodyia of zo). Allemaal spannend. In de stereo DG opname vind ik zelf de symfonie