Jump to content

HiFi plus

carl
 Share

Recommended Posts

De Hifi plus van deze maand bevat leuke artikelen. Eentje waar kabels blind met elkaar vegeleken worden onder meer onze duurste vaderlands trots met een goedkope Qued. Daarnaast ook hifi rekjes. Nou ja rekjes je kan best rekken zeggen.

Vrouw zit met klas in Italie, kinderen naar bed en ik te moe om te luisteren. Kortom lezen in bed.

Carl

Moeilijk hoor Nordost komt er kennelijk als beste uit, Siltech als tweede en Chord als derde. In alle eerlijkheid moet ik het artikel nog eens goed doornemen want ik snpa het nog niet helemaal. Wel leuk om te lezen.

Carl

Ik heb net de kabeltest in Hifi+ gelezen. Leuk stuk over blind testen van kabels.

Aan de test hebben 3 personen meegedaan:

- Nigel Finn van Chord Company; hij wist trouwens niet dat er ook een Chord meedeed in de test

- Jason Hector, electronics research engineer en reviewer

- Kevin Russel, ook reviewer en tevens verkoper bij Salisbury Hifi.

Geen van allen wist welke kabels er getest zouden worden. Het waren 6 merken luidsprekerkabels (5meter)+interconnects. 5 duur, (400-2200 pond voor interconnect, luidsprekerkabels 1150 - 8870 pond) en 1 veel goedkoper: interconnect 40 pond, luidsprekerkabel 80 pond.

Deze laatste is niet zomaar een doorsnee kabel, maar de 3voudig Award winnaar van What Hifi (wel leuk dat ze een collega blad noemen), de QED Silver Anniversary.

Volledig blinde test, de rcencenten wisten ook niet welke kabels getest werden. Er zijn twee sets opgesteld, om matching uit te sluiten. Er zijn 3 muziekstukken gebruikt. Bij de tweede set is een andere volgorde gebruikt. En er is niet gesproken onderling tijdens de test.

Alle scores zijn gepubliceerd.

Rare reacties trouwens op dat HFC forum...

Ik heb net de kabeltest in Hifi+ gelezen. Leuk stuk over blind testen van kabels.

<knip>

Volledig blinde test

Niet dubbelblind, wat het had moeten zijn m.i.
Rare reacties trouwens op dat HFC forum...

Hoe bedoel je? :huh: Ik zie alleen de gebruikelijke reacties (heb niet verder gelezen dan de eerste twee blz).

De test lijkt me prima uitgevoerd. Dubbelblind? Blind aan twee ogen is gewoon blind...

Er werden alleen scores gegeven, dus geen beschrijvingen in de trant van "meer transparantie" etc.

Wat met name opviel is dat en een zeer grote consistentie in de scores was. M.a.w. de 3 luisteraars waren het constant eens met elkaar in de beoordeling. Zonder met elkaar te overleggen.

Op 2(sets)x3(muziekstukken)x6(kabels)x3(recencenten) was er maar

De Nordost Valhalla kweam als beste uit de test? Dat mag dan ook wel gezien de prijs, die exorbitant hoog is.....

Er waren 5 kabelsets met ahum, een stevig prijskaartje...daar ging het nu net om.

De Valhalla was nog niet de duurste trouwens..

Kun je nagaan......Voor dat soort bedragen kun je een paar weken met vakantie. En dan niet naar Vinkeveen, maar naar een exotisch oord.

Maar goed, ieder zijn meug. Als mensen dat soort bedragen willen neertellen voor kabels, dan vind ik dat best.

Er waren 5 kabelsets met ahum, een stevig prijskaartje...daar ging het nu net om.

De Valhalla was nog niet de duurste trouwens..

Kun je nagaan......Voor dat soort bedragen kun je een paar weken met vakantie. En dan niet naar Vinkeveen, maar naar een exotisch oord.

Maar goed, ieder zijn meug. Als mensen dat soort bedragen willen neertellen voor kabels, dan vind ik dat best.

Die vakantie is na twee weken over en uit...... :rolleyes: