Jump to content

Revox B760

robx
 Share

Recommended Posts

een tijd vreselijk prutsen (ja ik ben jurist en geen techneut) met een Revox B760 heeft geloond. Voor modificatie had ie een best wel leuk, lieflijk geluid.

na modificatie overtreft de tuner (wat ik me herinner van, kaduuk nu) mijn toch wel fors gemodificeerde SACD1000.

Geluid is breed, diep naar achter tot achter mijn stoel, hoogte, focus, klankbalans, energie in het laag. schoon en neutraal. allemachtig zeg, en dit is nog kabel.

wat heb ik gedaan:

black gates in de voeding

opamps BB OPA627 (wat zijn die SMD's klein)

koppelcondensatoren van Mundorf 1uF silver/oil (past er maar net in ...)

nog een flinke hand meer caps in het audiodeel vervangen

van audiodeel naar uitgang nieuw bedraad met 0,8 mm zilver in teflon buisje

betere cinchbussen

eurochassisdeel voor voeding erin

fors gedempt met bituum

er moeten nog wat kleinigheden gedaan worden (nog wat caps en wellicht een ingreep in het HF deel om de sr-verhouding op te voeren) maar dat kan ik zeker niet zelf.

koop zo'n ding, ik vertel je wat ik gedaan heb. je riskeert wel dat je daarna je CDspeler zat bent ....

groet

aanschaf tuner 60 euro (iemand vond het maar oud ijzer ...., kijk eens op www.fmtunerinfo.com ...), ca 100 euro voor de nieuwe condensatoren in de voeding en 105 euro voor opamps en condensatoren in het audiodeel en wat zilverdraad.

ik heb niet zitten pingelen voor de prijzen van de onderdelen want mijn leverancier heeft me ook geadviseerd welke onderdelen door wat te vervangen (rene houthuyzen, www.soundline.nl en rody mulder)

oh ja en nieuwe soldeerbout, zoiets kleins had ik nog niet. en wat zilversoldeer, 1 europ per meter.

en geduld ...

die revox b760 kan je doorgaans tussen 150 en 200 wel krijgen.

nee, 1 ingang. maar ja als je handig bent ... plek zat achterop.

kijk even op www.fmtumerinfo.com bij de shoootouts. en de 'ricochets'.

als er al wat op aan te merken was (lees ricochets), dan is dat nu beslist geheel heel erg verholpen.

dit zal niet het laatste woord zijn in selectiviteit, maar bijvoorbeeld de ruisdrempel is prima. kwalitatief goede uitzendingen zijn idd volkomen stil.

en het geluid .... ik ga niet slapen vannacht. kan ik niet. kan niet wachten tot over een paar dagen als al die nieuwe onderdelen zijn ingedraaid. wat zal het dan wel niet worden. ik ben niet vaak lyrisch ergens over maar dit is werkelijk heel erg boven verwachting. verdorie ik heb al eerder een CD speler (Kenwood DP7090) weggedaan omdat mijn ouwe tuner (Kenwood KT1100SD gemod.) hem eruit speelde. ik zie het alweer aankomen ...

als je je afvraagt waar ik zo happy mee ben: je mag gerust eens luisteren naar de Revox.

groet

Leuk dat je zo tevreden bent met die tuner, en dat die aanpassingen zovel verschil maakten. Ik vind die 760 erg mooi, het lijkt wel iets van een zendamateur of zo, met al die schakelaars en die grote draaiknop.

Dat je weinig ruis hebt neem ik zo aan, want die van mij doet het ook goed op dat gebied.

Qua specs zou ik misschien beter voor de opvolger kunnen gaan, de 261. Die heeft wel wat ik zoek. Ik vind hem alleen minder mooi om te zien, maar dat is voor mij niet het belangrijkste.

En ik wil zeker wel eens komen luisteren, altijd leuk.

van de 261 heb ik nog geen review gezien op www.fmtunerinfo.com meen ik.

Trek over een week maar even aan de (electronische) bel, dan is ie wel goed op klank gekomen. Ik woon in Delft, niet ver dus.

groet

Ik kan me helemaal voorstellen dat het goed klinkt Robx.

Ik heb zelf een B260-s en ook dat klinkt fantastisch. Met een mooi concert (radio4, bbc3) valt er dan heel wat te genieten van het medium radio!

Ik zou het overigens leuk vinden als ik een keer mag komen luisteren en kijken. Op de lagere school had de vader van een vriedje een complete B serie van Revox (incl. de 760) en dat vond in toe echt het einde. Later heb ik zelf nog wel eens live opnames gemaakt met een B77.

ja het is verbazend met wat voor een energie goede klassiekopnames in de kamer staan. no way dat mijn SACD1000 dat evenaart.

ik raak aardig soldeer-happy zo. van tevoren lijkt het een hele klus, maar met wat goed advies blijkt het allemaal best te doen. en erg lonend.

benieuwd wat er met de SACD1000 gebeurt (als ie gerepareerd is ....) als ik er met weer wat advies top opamps en idem condensatoren in het audiodeel in stop. of ie dan net zo'n sprong maakt als deze antieke tuner.

Natuurlijk ben je welkom om een keer te komen luisteren Zee. trek over een week of twee even aan de bel?

groet