Jump to content

10 WATTS vs 10 watjes

arnoudvandervelde
 Share

Recommended Posts

Door mijn toch enigzins (totaal) gebrek aan ervaring in het zelfbouwen van versterkers ben ik naar een mogelijk simpel en deels voor gefabriceerd kit gaan zoeken.

Nu heb ik al een aantal keren de site van www.audio.nl (hawkaudio) aangedaan en heeft mij de hawk A 18 de interresse gekregen.

Om toch eens verdere informatie in te winnen als zijnde orientatie. heb ik het internet afgestruind ben ik op de site van tnt -audio.com beland waar een review staat. http://www.tnt-audio.com/ampli/hawk_a18_e.html

Opzich was deze review positief. maar ik ben in bezit van scanspeak reference "monitor" (zuil vorm) met een gevoeligheid van 88dB/1W/1m

en vraag me af of de 10 watt (gebleken) klasse A wel voldoende zou zijn om deze speakers nog een behoorlijk te kunnen aansturen

(geen liefhebber van hardcore/hardrock maar verder wel een breedt scala aan muziekcd 's in de kast)

en ja en zijn van die momenten dat het er wat harder gespeelt "moet" worden

Ik weet dat het vermogen uitgedrukt in watts niet alles zegt en dat er meerder factoren mee spelen bij een versterker.

Maar zijn er misschien mensen die bijvoorbeeld hier mee ge-experimenteerd hebben of verdere informatie kunnen verschaffen

Ook wanneer er mensen zijn met ervaringen met de versterker(s) van HAWK audio en in het speciaal de A-18 graag een reactie over zijn bevinden hiermee.

Bijvoorbaat dank

Met vriendelijke groeten Arnoud..

Maar ik las op TNT waar een review staat van de A-18 dat door het gebrek aan vermogen er toch wat aan dynamiek verloren gaat. :(

Is het mogelijk aanpassingen aan deze versterkers te doen om het vermogen te verhogen en of deze toch al stabiele versterker nog stabieler te maken (vergroten van voeding en /of vergroten van capacitors) of mogelijk voltage verhogen

om bij gewone huiskamers volumes geen gebrek aan capaciteit van vermogen te hebben zodat de dynamiek behouden blijft.

Met vriendelijke groeten Arnoud

10 watt is hoe je het ook wend of keert te weinig .

Je hebt zeker een groot dynamisch vermogen nodig.

Zelf heb ik synthese 1 die het met 50 watt buizen in klasse a belabberd deden wat niet alleen aan het vermogen ligt maar aan de combinatie.

Met een zeer gevoelige speaker zoals bepaalde speakers van Klipsch zal 10 watt al behoorlijk wat zijn.

Het ligt aan het rendement van je speaker, 10 wattjes lijkt niet veel, en met een speaker met een rendement van 88 (ik hoop 8 ohm), zou ik wat anders zetten.

Als je een hoog rendementssysteem hebt, is 10 wattjes meer dan zat (zoals mn la scala's met 104 db)

Als ik me niet vergis heeft de scanspeak ref liever wat meer vermogen. Aan de andere kant, die A18 heeft ballen, real kahuna's zoals de americans zouden zeggen ;) Dat kun je ook zien aan de review van TNT. Die hangt 'm doodleuk aan een ESL-57... bepaald niet makkelijk aan te sturen.

Ik denk dat het reuze meevalt en dat die 10 Watt een heel eind komt, maar het is hier een beetje een twijfelgeval... mede afhankelijk van jouw gebruik en eisen t.a.v. geluidsdruk. Kun je niet thuis luisteren?

Ik heb een le class A van Hiraga (= 2x8 watt ) de sterren van de hemel horen spelen met een syntese 1 speaker (ik denk wel dat hier een spelfout inzit)

is toch een mielijk aantesturen speaker.

Het maakt meer uit hoe goed je versterker is.

gewoon proberen dus.

Frits

Niemand twijfeld er aan dat de HAwk (of de Hiraga) mooi kunnen spelen. Maar of ze ook mooi en hard kunnen is de vraag. Ik denk dat je geen wonderen moet verwachten in een wat grotere huiskamer. In een klein studenten kamertje zal het wel gaan.

Lees eigenlijk niets over een proefexemplaar bij Hawk (maar kan er overheen gekeken hebben) Wel hadden ze een inruil model.

Lees eigenlijk niets over een proefexemplaar bij Hawk (maar kan er overheen gekeken hebben) Wel hadden ze een inruil model.

Ik lees het ook niet meer op de site, vroeger kon je het spul "huren" en de huurprijs kreeg je terug na aanschaf.

Maar wat let de ge

Zo'n 400 km :) Ze zitten tegenwoordig in Belgie (en Arnoud in Groningen...)

Btw als ik de online shop gebruik (met paypal) en ik checkout dan krijg ik de error melding

"This recipient is currently unable to receive money."

Is John weer failliet??

Kijk als je wil experimenteren met zelfbouw versterkers dan zijn kitjes natuurlijk geweldig makkelijk. Behalve Hawk zijn er nog velen die (deels buizen) versterkers aanbieden voor de doe het zelvert (GAMMA!!!!).

Klasse A versterkers kan je met meerdere zogenaamde Gain-stages (versterkingstrappen) opzetten. Dit is de gebruikelijke manier, echter er zijn een aantal gekken (waaronder ik) die meer geloven in de less is more filosofie (enkele gainstage). Dit is overigens ook economisch bepaald hoor... :lol:

Binnen de solid-state versterkerbouw kan je kiezen voor verschillende typen transistoren (ff de onjuiste verzamelnaam gebruiken). Een daarvan zijn de MOSFET typen. Voor MOSFETs heeft Nelson Pass uit de verenigde staten een aantal zeer eenvoudige, en zeer goed klinkende ontwerpen gemaakt die perfect zonder kit zijn na te bouwen. Van de wereldberoemde ZEN versterker (eveneens 10W klasse A) tot kolossen met (te) veel vermogen, niets is te gek. Ik zelf heb nu de voorversterker BoSoZ op de plank liggen voor de laastste puntjes.

Een tweetal links:

http://www.passdiy.com lekker leesvoer en de schema's van vele versterkers.

http://www.passlabs.com/products.htm Kijk onderaan de pagina bij de Aleph serie: de servicemanuals zijn online

Daarnaast http://www.diyaudio.com/forums/forumdisplay.php?forumid=8 voor de hulp en uitleg, en voor het contact met Nelson zelf.

Bouw ze!