Jump to content

CD-rack

beunky
 Share

Recommended Posts

Ik wil een cd-rack maken voor aan mijn muur, er moeten zo'n honderd cd's minimaal in passen, hoe meer hoe beter natuurlijk, de breedte mag maximaal zeventig centimeter zijn en de hoogte ook maximaal zeventig, hoe kan ik zoiets het beste aanpakken, hoe kan ik het het beste aan de muur bevestigen, welk materiaal kan ik het beste gebruiken (grenen, noem maar op), ik wil bij voorkeur hout gebruiken dat ik alleen maar hoef te lakken en waar geen kleurtje op hoeft. Kleur maakt me niet zo heel erg veel uit. Alle tips en opmerkingen zijn welkom! :)

gewoon grene planken dik 18 mm breed 145 mm

daar een open kast van maken eventueel met triplexachterwand

boven / onder en aan de zijde 18 mm rondom

de schappen horizontaal infrezen in de verticale delen ca 8 mm en lijmen

de horizontale 18 mm dikke delen hart op hart 158 mm zodat je inwendig 140 mm overhoud waar de cd makkelijk in kunne

met de breedte moet je rekening houden met ca 11 mm per cd en 2 x 18 mm plank dikte

dus 700 mm breedte kan 18 - 664 -18 is ca 60 cd per rij

hoogte in ondestaand is totaal is dan 650 mm

18 dikte plank

140 tussenruimte

18 dikte plank

140 tussenruimte

18 dikte plank

140 tussenruimte

18 dikte plank

140 tussenruimte

18 dikte plank

te bevestigen met haken of keilboutsteunen

zelf heb ik er 2 op elkaar staan van 860 x 960 mm met een afneembaar plint

kunne ook vidio en dvd's in

Ik wil een cd-rack maken voor aan mijn muur,

Het Nederlandse Pastoe levert een (vind ik) schitterende kast voor cd's. Het bestaat uit 5 elementen van 90 centimeter breed die afgedekt zijn door een metalen schuif (in alle Ral-kleuren). Met een beetje handigheid kan je de elementen zelf maken in elke houtsoort die je maar wilt. De schuiven zijn te bestellen bij Pastoe via de dealer (

gewoon grene planken dik 18 mm breed 145 mm

daar een open kast van maken eventueel met triplexachterwand

boven / onder en aan de zijde 18 mm rondom

de schappen horizontaal infrezen in de verticale delen ca 8 mm en lijmen

de horizontale 18 mm dikke delen hart op hart 158 mm zodat je inwendig 140 mm overhoud waar de cd makkelijk in kunne

met de breedte moet je rekening houden met ca 11 mm per cd en 2 x 18 mm plank dikte

dus 700 mm breedte kan 18 - 664 -18 is ca 60 cd per rij

hoogte in ondestaand is totaal is dan 650 mm

18 dikte plank

140 tussenruimte

18 dikte plank

140 tussenruimte

18 dikte plank

140 tussenruimte

18 dikte plank

140 tussenruimte

18 dikte plank

te bevestigen met haken of keilboutsteunen

zelf heb ik er 2 op elkaar staan van 860 x 960 mm met een afneembaar plint

kunne ook vidio en dvd's in

Alvast heel hartelijk bedankt, maar kun je het

men neme 2 staanders ...

gewone planken van euhm 13 ofzo bij euh..2

en in de gewenste hoogte....

vervolgens een aantal lengtes van dezelfde planken op de juiste breedte...

en gewoon "koud"opelkaar schroeven...

wel ff voor boren....

l-----l

l-----l

l-----l

l-----l

dat idee zeg maar.....

en dan met twee hoekjes aan de muur maken....

tenslotte wgeen cd's niks...

en is het alleen maar etgen het omvallen....

en de kosten zijn.. 3 of 4 tientjes? geen idee wat hout kost.....

bb

Ik heb al wat mooie dingen gezien en een goed idee gekregen. Ik weet waarschijnlijk wat ik wil, ik wil het eerst uitwerken in een gedetailleerde tekening en dan eens kijken of het mogelijk is en wat het kost, gewoon eens bij de plaatselijke dhz-zaak vragen wat hun mogelijkheden zijn en wat het kost.

Ik heb hier hetzelfde topic geopend en het idee van Gent lijkt me wel wat, maar wellicht wel met een houten achterkant. Dat weet ik nog niet. Ik denk aan massief eiken, kersen vind ik ook wel mooi. Evenals nog wat andere houtsoorten.

Als jullie nog tips en/of aanvulligen hebben, hoor ik het graag. Laat maar weten wat jullie hier van vinden. Alvast hartelijk bedankt.

Guest muziekfreak

27455_PE060834_S3.jpg

Daar gaan er 180 in....waarom moeilijk doen met zelf bouwen...kosten 35euris ;)

Ik zag ook wandmodellen voor 22 euro ofzo...nou dan laat ik die hamer maar mooi liggen voor dat geld.

27455_PE060834_S3.jpg

Daar gaan er 180 in....waarom moeilijk doen met zelf bouwen...kosten 35euris ;)

Ik zag ook wandmodellen voor 22 euro ofzo...nou dan laat ik die hamer maar mooi liggen voor dat geld.

Om de volgende redenen:

- Ik heb dan een eigenontworpen kastje dat precies is zoals ik het wil hebben

Notenhout gefineerde platen en kersenhout gefineerde platen zijn niet goedkoop, heb ik gezien :D

Zo rond de veertig - vijftig euro de vierkante meter voor 18/19 mm dik gefineerd mdf. Niet misselijk :)

Notenhout gefineerde platen en kersenhout gefineerde platen zijn niet goedkoop, heb ik gezien :D

Zo rond de veertig - vijftig euro de vierkante meter voor 18/19 mm dik gefineerd mdf. Niet misselijk :)

En dan mag je zelf de zijkanten fineren <_<

Liefst met fineer van dezelfde plaat af (wat dus onmogelijk is) verschillen zijn er zo :( (vooral met kersen is een grote vari

Ik zal eens informeren bij een parketboer of die massief notenhout hebben en ik denk dat ik ook nog wel een adresje heb voor massief kersenhout.

Het lijkt me niet dat notenhout wordt gebruikt voor parket. Maar op zich is een parketboer niet zo gek om er eens te gaan kijken. Als je eiken wil gebruiken zou je om 'wagenschot' moeten vragen, dit werkt nauwelijks en heeft een mooie tekening.

Je kunt ook eens bij de Arnhemse Fijnhouthandel informeren.

Guest Kraus vonBentinck

Ik geloof nooit dat dit een mooi kastje gaat worden; massief eiken is i.h.a. een toonbeeld van wansmaak en walnotenhout was vroeger heel mooi voor de secretaire van Lodewijk XIV maar nu alleen nog gebruikt voor de betimmering van het kantoor van Russische mafiosi ( of Italiaanse luidsprekers :D ).

Voor een eenvoudig kastje is eenvoud van materiaalkeuze het devies.

Je ziet toch ook geen beeldschermen meer in walnoten behuizing?

Er zijn heel fraaie en chique systemen voor het opbergen van CD's e.d. te koop, van goedkoop tot heel erg duur en tenzij je zelf industrieel ontwerper bent kun je aan die zelf ontworpen en gebouwde kastjes meestal precies zien wat het is: een zelf ontworpen en gebouwd kastje :( Vooral zonde van de tijd en het geld, voorbestemd voor de vuilnisbak en een voortdurende bron van verlegenheid voor de bezitter/ontwerper.

Ik geloof nooit dat dit een mooi kastje gaat worden; massief eiken is i.h.a. een toonbeeld van wansmaak en walnotenhout ...alleen nog gebruikt voor de betimmering van het kantoor van Russische mafiosi.

Wat is dat nu weer voor een vooroordeel? Er is wel degelijk moderne vormgeving mogelijk met 'wansmakelijke' houtsoorten als noten en eiken. Niet iedereen wil in een designinterieur van glas staal en zwart leer leven.

Guest Kraus vonBentinck

Ja dat is wel een beetje een vooroordeel van mij; maar wie bouwt er nou een cd-kastje van walnotenhout? Dat er per definitie pretentieus en protserig. Maar je hebt gelijk, mooi hout is niet lelijk.

Wil je iets eenvoudigs maken van bijv. walnotenhout dan moet er in verstek getimmerd en gefreesd worden en draait alles om een smaakvolle afwerking die het materiaal recht doet. Voor de gelegenheids-diy-er is dat meestal veel te veel gevraagd

Ja dat is wel een beetje een vooroordeel van mij; maar wie bouwt er nou een cd-kastje van walnotenhout? Dat er per definitie pretentieus en protserig. Maar je hebt gelijk, mooi hout is niet lelijk.

Wil je iets eenvoudigs maken van bijv. walnotenhout dan moet er in verstek getimmerd en gefreesd worden en draait alles om een smaakvolle afwerking die het materiaal recht doet. Voor de gelegenheids-diy-er is dat meestal veel te veel  gevraagd

Kraus, het wordt geen massief houten kastje :)

Ik heb slechts drie planken nodig van 75 centimeter x 15 centimeter.

Het wordt gebaseerd op dit idee (dus met die buisjes, ik weet nog niet of ik alu, chroom of nog iets anders wil, ligt ook aan de houtsoort/kleur, maar waarschijnlijk alu):

CD%20rek.JPG

Alleen die van mij wordt 75 x 75 centimeter, met dus ook drie planken :)

Het geheel blijft open, ook aan de achterkant. Juist om te voorkomen dat het protserig en lelijk wordt :)

Ook erg mooi vind ik het cederhout van AF (ik heb al een mailtje gestuurd voor wat info, bedankt Richard!), in verschillende kwaliteiten/soorten leverbaar. Prijzen vielen mij erg mee, moet ik zeggen. Ik schat dat ik maximaal zo'n vijf tientjes aan hout kwijt ben :)

Als je nog tips/opmerkingen/wat dan ook hebt: graag. Hoe meer hoe beter. Vind je het helemaal niets, zeg het dan ook gewoon en leg het dan ook uit waarom je dat vind, daar kan ik dan iets mee :)

Alvast heel hartelijk bedankt.

Guest Kraus vonBentinck

hoi beunky,

ik ben gerustgesteld :D

Het kastje, of eigenlijk de kast van Jan vind ik er wel goed uitzien trouwens.

(Heb net even op de link geklikt).

Ik kan me wel voorstellen dat wanneer je zelf iets bouwt, je het maakt in de stijl van je mooie nieuwe Quads of, als je al een keus hebt gemaakt voor de speakers dat je daarop afstemt. Alles een beetje in dezelfde vormkeving is vaak veel mooier dan een ratjetoe. In de audiowereld moet/kun je niet altijd de vormgeving voor laten gaan natuurlijk maar bij een zelfbouwkastje kan dat nou juist wel en dat lijkt mij de aangewezen route.

(Volgens mij heeft Quad ook meubeltjes of vergis ik me daarin? Laatst wel even bij de importeur geweest en volgens mij hadden die hele fraaie meubels in de toonzaal staan; niet zo op gelet helaas, ik kwam voor iets heel anders).

PS Ik heb zelf walnoten speakers (helaas :( )

hoi beunky,

ik ben gerustgesteld :D

Het kastje, of eigenlijk de kast van Jan vind ik er wel goed uitzien trouwens.

(Heb net even op de link geklikt).

Ik kan me wel voorstellen dat wanneer je zelf iets bouwt, je het maakt in de stijl van je mooie nieuwe Quads of, als je al een keus hebt gemaakt voor de speakers dat je daarop afstemt. Alles een beetje in dezelfde vormkeving is vaak veel mooier dan een ratjetoe. In de audiowereld moet/kun je niet altijd de vormgeving voor laten gaan natuurlijk maar bij een zelfbouwkastje kan dat nou juist wel en dat lijkt mij de aangewezen route.

(Volgens mij heeft Quad ook meubeltjes of vergis ik me daarin? Laatst wel even bij de importeur geweest en volgens mij hadden die hele fraaie meubels in de toonzaal staan; niet zo op gelet helaas, ik kwam voor iets heel anders).

PS Ik heb zelf walnoten speakers (helaas :( )

Fijn dat je gerustgesteld bent :D:D:D

Het walnotenhout ziet er ongeveer zo uit, je kent het natuurlijk wel:

noten9.JPG

(ik wou gewoon even het plaatje laten zien, ik ben erg gecharmeerd van zulke kleuren hout :D )

En nog maar eventjes een voorbeeld, om in de audio-sfeer te blijven:

voorst-subwoofer.jpg

Een subwoofer met walnotenhoutfineer :)

Met name de subwoofer laat zien hoe mooi de kleur is. Ik heb helaas de kamer eigenlijk vol staan met witte meubels, maar elke keer als er iets vervangen moet worden, gaat het wel vervangen worden door met notenhout gefineerde meubels, althans dat is wel mijn doel. Maar dat is lange-termijnwerk :D

En de luidsprekers: ik weet het nog niet. Dat kan de Quad 12L worden (zwart pianolak), de Chario Constellation Lynx (met notenhoutenafwerking leverbaar), de Sonus Faber Concertino (mits die dicht op de wand geplaatst kan worden, daar moet ik nog achter aan bellen, die is leverbaar in zwart pianolak of met notenhout), de ASW Genius 100 (ook in notenhout leverbaar, het wordt saai :):D ), de Dynaudio Audience 42W (als ie het wordt komt ie zonder meer met fineerafwerking, ondanks de meerprijs van 120 euro per paar, ik kan zo alleen even niet vinden in welke soorten die wordt geleverd m

Guest Kraus vonBentinck

Aan die subwoofer kun je wel zien wat ik bedoel met dat notenhout. Door een mooie afwerking en een schuin gefreesde kant lijkt er sprake van een massief blok hout. Dat is fraai en krijg je als dhz-er meestal niet zo mooi voor elkaar. Helemaal fraai wordt het wanneer de panelen met een fijne zwaluwstaartverbinding aan elkaar worden gelijmd en er ook nog rekening wordt gehouden met de nerf. Dat vraagt veel handwerk en vergt het wegooien van veel materiaal; allemaal kostbare dingen. Doe je dat niet dan doe je het materiaal geen recht en heb je voor veel geld een lelijk ding.

Hout werkt natuurlijk en hoewel de indruk van een massief blok wordt gewekt zijn het juist kleine verlijmde stukjes die om en om worden verwerkt. De werking van het hout wordt zo gecompenseerd en heb je een echte meubelmaker dan maakt hij zo een houten deur die 400 jaar later nog perfect sluit. Maar ja, die tijd is wel zo goed als voorbij. Dat bestaat alleen nog her en der in de scheepsbouw.

De Chario's zijn mooie boxen en chario's hebben veelal tevreden eigenaars. Voor jouw ruimte zijn ze m.i. volkomen ongeschikt omdat zie via een aan de achterzijde geplaatste baspoort behoorlijk veel laag produceren. Het zijn monitors die veel ruimte rondom nodig hebben. Echt waar; kijk uit met een demo-model thuis, want je hebt gauw de neiging om je juist daardoor te laten overtuigen en je achteraf pas te realiseren dat dit volwassen geluid eigenlijk veel te basserig is. Dan ben je nog beter af met een paar grote Hypers van Chario die een baspoort aan de onderkant van de zuil hebben.

Die zijn nog voordeliger ook.

De andere genoemde boxen ken ik niet zo.

Succes er mee in ieder geval.

Aan die subwoofer kun je wel zien wat ik bedoel met dat notenhout. Door een mooie afwerking en een schuin gefreesde kant lijkt er sprake van een massief blok hout. Dat is fraai en krijg je als dhz-er meestal niet zo mooi voor elkaar. Helemaal fraai wordt het wanneer de panelen met een fijne zwaluwstaartverbinding aan elkaar worden gelijmd en er ook nog rekening wordt gehouden met de nerf. Dat vraagt veel handwerk en vergt het wegooien van veel materiaal; allemaal kostbare dingen. Doe je dat niet dan doe je het materiaal geen recht en heb je voor veel geld een lelijk ding.

Hout werkt natuurlijk en hoewel de indruk van een massief blok wordt gewekt zijn het juist kleine verlijmde stukjes die om en om worden verwerkt. De werking van het hout wordt zo gecompenseerd en heb je een echte meubelmaker dan maakt hij zo een houten deur die 400 jaar later nog perfect sluit. Maar ja, die tijd is wel zo goed als voorbij. Dat bestaat alleen nog her en der in de scheepsbouw.

De Chario's zijn mooie boxen en chario's hebben veelal tevreden eigenaars. Voor jouw ruimte zijn ze m.i. volkomen ongeschikt omdat zie via een aan de achterzijde geplaatste baspoort behoorlijk veel laag produceren. Het zijn monitors die veel ruimte rondom nodig hebben. Echt waar; kijk uit met een demo-model thuis, want je hebt gauw de neiging om je juist daardoor te laten overtuigen en je achteraf pas te realiseren dat dit volwassen geluid eigenlijk veel te basserig is. Dan ben je nog beter af met een paar grote Hypers van Chario die een baspoort aan de onderkant van de zuil hebben.

Die zijn nog voordeliger ook.

De andere genoemde boxen ken ik niet zo.

Succes er mee in ieder geval.

Kraus, bedankt :)

Ik snap nu wat je bedoelt.

Ik heb bij AF dus ge

Heb zelf onlangs een cd-rack gebouwd met hierin verwerkt een diffussor paneel voor achter mijn luisterplek. Het rek heeft plaats voor 189 cd's en heeft tevens de functie om de geluidsweerkaatsing achter mijn bank te "diffusseren".

Op mijn website staat de bouw beschreven:

Mijn Website Zie Hifi - CDDif

Hieronder het eindresultaat:

cdrack4.jpg

Ik zal eens informeren bij een parketboer of die massief notenhout hebben en ik denk dat ik ook nog wel een adresje heb voor massief kersenhout.

Een beetje in de buurt : http://www.reefhout.nl/

Wat verder weg, maar een topper : http://www.fijnhout.nl/

Bedankt, maar Reef ken ik en die leveren niet het hout dat ik zoek en volgens mij leveren ze zelfs alleen maar aan bedrijven (maar daarin kan ik mij vergissen).

AF kan leveren wat ik nodig heb, dus dat gaat waarschijnlijk helemaal goedkomen :)