mordante Posted 10 oktober 2004 Report Share Posted 10 oktober 2004 Ik zit te denken om eventueel een ander element voor mijn Rega P25 te kopen, De Exact van Rega oa. Een nadeel van de P25 is dat de arm niet in hoogte is af te stellen waardoor ik aan een rega element denk. Wat is jullie visie hierop? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karma Posted 10 oktober 2004 Report Share Posted 10 oktober 2004 Ik gebruik ook een Exact. Een topcombinatie met een P25. Op het oude Rega forum werd deze combinatie ook heel vaak met veel succes toegepast. Zorg wel voor een goede phonoversterker om er alles uit te halen wat er in zit. Verder voordeel van een Exact is een drieschroef montage waardoor de overhang zich makkelijk laat instellen. Ik vind een exact persoonlijk beter dan een Sumiko Blue point special of een clearaudio Virtuoso wood. Link to comment Share on other sites More sharing options...
MJ_OK Posted 10 oktober 2004 Report Share Posted 10 oktober 2004 Er zijn ook nog andere elementen (Goldring, Grado, Benz Micro, Ortofon, Audio Technica, Transfiguration, Jan Allaerts), deze zijn allemaal net zo slecht in te stellen als dat rega element. De VTA is van wezenlijk belang om een element goed te laten klinken. Een rega element betekent niet dat dat de VTA direct perfect ingesteld is, dit wordt beinvloed door veel factoren. Ik zou een element op klank uitzoeken, dus wat voor klank zoek je? grtn mj Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karma Posted 10 oktober 2004 Report Share Posted 10 oktober 2004 Een rega element betekent niet dat dat de VTA direct perfect ingesteld is, dit wordt beinvloed door veel factoren. Het betekent nu juist wel dat de VTA goed is afgesteld, tenzij je met andere matten aan de slag bent gegaan op je P25. Hetzelfde geldt voor wezenloze opmerkingen ten aanzien van de overhang die ik in het verleden heb gehoord. De overhang is goed als je de derde schroef gebruikt bij een Exact Link to comment Share on other sites More sharing options...
MJ_OK Posted 10 oktober 2004 Report Share Posted 10 oktober 2004 Toleranties en afwijkingen kunnen wel een paar tiende millimeter zijn... en de instelling moet nu juist op die tiende millimeter nauwkeurig zijn, wil je er volledig van genieten. grtn mj Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 11 oktober 2004 Author Report Share Posted 11 oktober 2004 Er zijn ook nog andere elementen (Goldring, Grado, Benz Micro, Ortofon, Audio Technica, Transfiguration, Jan Allaerts), deze zijn allemaal net zo slecht in te stellen als dat rega element. De VTA is van wezenlijk belang om een element goed te laten klinken. Een rega element betekent niet dat dat de VTA direct perfect ingesteld is, dit wordt beinvloed door veel factoren. Ik zou een element op klank uitzoeken, dus wat voor klank zoek je? grtn mj Ik zoek een element dat alles beter naar voren brengt ben niet opzoek naar een bepaalde klank. Meer detail, meer diepte, beter laag, helderder hoog etc. Ik heb nu een Ortofon MC2 maar ik wil geen MC element meer MC elementen vind ik wel goed maar dan in de hogere prijsklassen 700 euro plus. Volgens mij kan je daaronder beter een MM element hebben. Link to comment Share on other sites More sharing options...
MJ_OK Posted 11 oktober 2004 Report Share Posted 11 oktober 2004 Ik zoek een element dat alles beter naar voren brengt ben niet opzoek naar een bepaalde klank. Meer detail, meer diepte, beter laag, helderder hoog etc. Dus een mooi element tot 700 euro. Liefst mm, maar je hebt ook een mc trap. Een mc heeft minder bewegende massa, en kan daardoor beter detail in muziek weergeven, hoger oplossend vermogen, en de rest... Goldring Eroica LX, evt. Goldring mm element. Link to comment Share on other sites More sharing options...
PD Posted 11 oktober 2004 Report Share Posted 11 oktober 2004 Ik zoek een element dat alles beter naar voren brengt ben niet opzoek naar een bepaalde klank. Meer detail, meer diepte, beter laag, helderder hoog etc. Dus een mooi element tot 700 euro. Liefst mm, maar je hebt ook een mc trap. Een mc heeft minder bewegende massa, en kan daardoor beter detail in muziek weergeven, hoger oplossend vermogen, en de rest... Goldring Eroica LX, evt. Goldring mm element. Benz Mico Glider/Ace.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
MJ_OK Posted 11 oktober 2004 Report Share Posted 11 oktober 2004 Ik zoek een element dat alles beter naar voren brengt ben niet opzoek naar een bepaalde klank. Meer detail, meer diepte, beter laag, helderder hoog etc. Dus een mooi element tot 700 euro. Liefst mm, maar je hebt ook een mc trap. Een mc heeft minder bewegende massa, en kan daardoor beter detail in muziek weergeven, hoger oplossend vermogen, en de rest... Goldring Eroica LX, evt. Goldring mm element. Benz Mico Glider/Ace.. Goldring Elite, Elite reference, Transfiguration Aria Link to comment Share on other sites More sharing options...
MJ_OK Posted 11 oktober 2004 Report Share Posted 11 oktober 2004 Maar nu komen we ook in de leuke prijsjes, maar nog lang niet de hoofdprijs! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 11 oktober 2004 Report Share Posted 11 oktober 2004 Ik zoek een element dat alles beter naar voren brengt ben niet opzoek naar een bepaalde klank. Meer detail, meer diepte, beter laag, helderder hoog etc. Goldring Eroica LX, evt. Goldring mm element. Die vallen m.i. dan toch af. Om eerlijk te zijn vind ik een Eroica LX ronduit saai, suf. Prima element, maar saai. In diezelfde prijsklasse zit ook de Benz MC Gold/Silver en die geven echt wel wat meer gas, op alle fronten. Maar er is wel meer dat er aan de hemel schittert Wat de Rega elementen betreft. Het is waar dat theoretisch alle goed staat, zolang je Rega op Rega hangt. Praktisch is het echter toch net iets anders Ik moet bekennen dat ik de Exact niet ken. Ik ken wel de Super Elys, en die vind ik ook in de categorie Goldring Eroica vallen. Sorry, dull. Er komt enkel leven in in een draaitafel die net vanalles niet heeft, zoals een .... of ...... (vul maar in). Een concept dat gebaseerd is op massa en geen massa heeft, kan m.i. niet goed presteren. Knal er dan een stel veren in en een wereld gaat voor je open. Of gebruik wel een behoorlijke massa om het zaakje stabiel te krijgen. Zo heb ik de laatste tijd behoorlijk wat uurtjes doorgebracht met een P5 met Super Elys. Het kan mij niet boeien. Mijn opgekalefaterde Thorens TD166MK2 met Technics EPC100C (MK4) element maakt echt veel meer muziek. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karma Posted 11 oktober 2004 Report Share Posted 11 oktober 2004 Zo heb ik de laatste tijd behoorlijk wat uurtjes doorgebracht met een P5 met Super Elys. Het kan mij niet boeien. Tja. Je legt toch ook geen fietsbanden onder een Ferari. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 11 oktober 2004 Author Report Share Posted 11 oktober 2004 de zaak waar ik kom verkoopt ook liever geen Super Elys, de Elys vinden ze voor het geld wel een goed element de Super Elys vinden ze rommel maar de Exact vinden ze wel een goed element. Die 700 euro gaf ik aan als richtbedrag waarboven MC elementen beter worden dan MM elementen. Het is niet zo dat ik zoveel geld aan een element wil uitgeven. Mischien ooit wel maar nu niet. Weet ook niet of een P25 wel de platenspeler is om zo'n duur element aan te hangen spaar dan door en koopr een betere platenspeler etc waar zo'n element beter tot zijn recht komt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 11 oktober 2004 Report Share Posted 11 oktober 2004 Zo heb ik de laatste tijd behoorlijk wat uurtjes doorgebracht met een P5 met Super Elys. Het kan mij niet boeien. Tja. Je legt toch ook geen fietsbanden onder een Ferari. Ik had meen ik al aangegeven dat ik de Exact niet ken Die zal wellicht beter presteren en zoals je al aanhaalt, onder een Ferrari geen fietsbanden Ik ken de P25 en de P5 echt wel. Persoonlijk heb ik de voorkeur voor de P25 als het al een van deze draaitafels moet zijn. En dat ondanks dat de P5 volgens Joenit beter is. Dat zou best wel kunnen, maar de P25, hoewel geen wereldster, toch wel wat meer muziek maakt. Feit blijft echter dat de filosofie erachter mijns inziens mank loopt. Maar iedereen heeft het recht op zijn eigen mening en daar hoeft ook niet iedereen het mee eens te zijn. Ik weet ook niet hoe een Benz of Goldring het doet in een P25. Dat is misschien wel een het proberen waard. Eens kijken of ik mijn (obsolete/werkeloos) Eroica eens in een P5 kan planten. De L2 uit de Fatbob ga ik er iig niet aan wagen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karma Posted 12 oktober 2004 Report Share Posted 12 oktober 2004 Het ziet er naar uit dat de importeur van Rega tijdens de VAD een opstelling zal maken van de diverse draaitafel voorzien van hetzelfde element. Je kunt dan goed vergelijken. Ik kan je voorspellen dat je conclusies ten opzichte van de diverse Rega draaitafels dan anders zullen zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 12 oktober 2004 Report Share Posted 12 oktober 2004 Het ziet er naar uit dat de importeur van Rega tijdens de VAD een opstelling zal maken van de diverse draaitafel voorzien van hetzelfde element. Je kunt dan goed vergelijken. Ik kan je voorspellen dat je conclusies ten opzichte van de diverse Rega draaitafels dan anders zullen zijn. Martijn van Joenit reist door het land met deze demo en het is idd wel leerrijk. Er wordt gespeeld met de P3, P5, P7 en P9 en in elke draaitafel zit een Super Elys. of de P2 ook nog meedoet weet ik niet. Ik heb zo'n demo vorig jaar meegemaakt bij Wijnbergen in Heerlen. Toen m Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karma Posted 12 oktober 2004 Report Share Posted 12 oktober 2004 Het ziet er naar uit dat de importeur van Rega tijdens de VAD een opstelling zal maken van de diverse draaitafel voorzien van hetzelfde element. Je kunt dan goed vergelijken. Ik kan je voorspellen dat je conclusies ten opzichte van de diverse Rega draaitafels dan anders zullen zijn. Martijn van Joenit reist door het land met deze demo en het is idd wel leerrijk. Er wordt gespeeld met de P3, P5, P7 en P9 en in elke draaitafel zit een Super Elys. of de P2 ook nog meedoet weet ik niet. Ik heb zo'n demo vorig jaar meegemaakt bij Wijnbergen in Heerlen. Toen m Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ree Posted 14 oktober 2004 Report Share Posted 14 oktober 2004 Ik zit te denken om eventueel een ander element voor mijn Rega P25 te kopen, De Exact van Rega oa. Een nadeel van de P25 is dat de arm niet in hoogte is af te stellen waardoor ik aan een rega element denk. Wat is jullie visie hierop? Ik een hele tijd met volle tevredenheid met een Exact gedraaid op een Rega Planar 3. Ik vindt dat je zo wie zo een goeie phonoversterker moet hebben om hem tot zijn recht te laten komen. Nu draai ik met een Benz H2 aangeloten op een GSP ponoversterker dit klinkt geweldig naar mijn opvating. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts