Jump to content

Gewenning,

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Mij valt het op dat 'juist' live er altijd van alles niet klinkt.

Een bas te hard, een meng tafel die bijna staat rond te zingen in het hoog (tot koppijn aan toe).

Zitten we niet vaak/meestal juist naar studio opnamen te luisteren, of in iedergeval naar een setup speciaal voor de opnamen gecre-eerd,

dan zou de referentie dus een semi dode kamer zijn(?)

Maak je dus niet zo druk om je "setje" je hoort waarschijnlijk al meer dan in de studio. :P

.... en instrumenten hebben geen timbre .....

ja, maar daar luister jij niet naar als je je set aan het beoordelen bent,

dan luister je alleen naar de klank ...... ;)

Ehm ... timbre (klank kleur) is een eigenschap van klank ....

http://nl.wikipedia.org/wiki/Klankkleur

ik bedoelde eigenlijk het trillen en de melodie van haar stem .

hoe noem je dat ??

de de timing??

nou ja , je snapt wel wat ik bedoel . :D

hoe noem je dat ??

de de timing??

Rhytm & pace? Bij een orgel, in een kerk? :huh:

Bij een orgelopname -niet dat ik er veel ken- vormt de akoestiek van de kerk deel van de opname. Als dat getrouw wordt weergegeven, en je waant je met de ogen dicht een beetje in de kerk, dan heb je een goed setje...

hoe noem je dat ??

de de timing??

Rhytm & pace? Bij een orgel, in een kerk? :huh:

nee, we hadden het over de stem van onze moeder :D

Goh, normaal heb je het over de stem van Onze vader. Mijn moeder sprak altijd over rythm in plaats van rhytm. Wat is het nu? Ik kon haar niet zo goed verstaan. In ieder geval vond ze dat ik niet goed luisterde. :D

Wat een stem herkenbaar maakt, is niet voornamelijk de klank. Die wordt, net als bij een muziekinstrument, bepaald door de sterkteverhoudingen van grondtonen met harmonischen bij de klinkers, en in mindere mate bij de stemhebbende medeklinkers.

Belangrijker zijn de karakteristieke stembuigingen (klankverglijdingen, zoals diftongs en triftongs), woord- en zinsmelodie, ritmiek (de verschillen in snelheid), frasering (adempauzes).

Wat hifi-weergave betreft: het is niet realistisch om van de huiskamer dezelfde akoestische prestaties te verwachten als van de concertzaal.

Ambiance van de concertzaal zit meestal al in de opname: natuurlijke nagalm, of kunstmatig toegevoegde galm. De nagalmtijden in de huiskamer zijn zo kort, dat die niet of nauwelijks kunnen worden waargenomen. Het zou ook wel overdadig worden, wanneer de huiskamer nog veel ambiance zou toevoegen aan die van de opname zelf.

Ik vind het overigens wel elke keer weer vreemd om de nagalm bij een orgelwerk, opgenomen in een grote kerk, alleen van voren op mij af te horen komen. In de kerk - en ook in de concertzaal - is dat wel heel anders...

We vinden de weergave in de huiskamer natuurlijk klinken, wanneer we het idee hebben dat die niet veel anders klinkt dan wat er gehoord zou zijn in de concertzaal, of op straat, of in het stadion, of waar die betreffende opname ook maar is gemaakt.

Dit komt er op neer, dat de weergaveketen in ieder geval niet teveel moet vervormen en de weergavekarakteristiek (de sterkteverhouding van laag, midden en hoog) niet teveel moet aantasten.

Tot zoverre het intrappen van open deuren.

De meeste hifi-installaties kunnen dit allemaal heel redelijk.

Die installaties stellen ons dan ook over het algemeen best tevreden.

Maar soms worden we verrast. En dat is leuk!

Dan horen we, via een andere installatie - of met een ander component - de individuele stemmen van de zangers of zangeressen in het achtergrondkoortje.

Er vallen ons plotseling melodie

Goedemorgen,

Over de plaatsing is erg veel te zeggen. Er zijn maar weinig opname's waar echt de diepte en breedte correct is geregistreerd. Bij klassieke registratie wordt nog wel eens gebruik gemaakt van steun microfoon's om bijvoorbeeld de solerende sectie te ondersteunen. Dit komt de diepte van het geluidsbeeld beslist niet ten goede. Qua plaatsing in de breedte zijn er enkel in het klassiek en jazz genre waar de opname's hebben plaatsgevonden in akoestiek een paar voortreffelijke registratie's. Het "staging" heeft bij mij niet de hoogste prioriteit.. <_<

groet, PD Hogeterp B)

Goedemorgen,

Over de plaatsing is erg veel te zeggen. Er zijn maar weinig opname's waar echt de diepte en breedte correct is geregistreerd. Bij klassieke registratie wordt nog wel eens gebruik gemaakt van steun microfoon's om bijvoorbeeld de solerende sectie te ondersteunen. Dit komt de diepte van het geluidsbeeld beslist niet ten goede. Qua plaatsing in de breedte zijn er enkel in het klassiek en jazz genre waar de opname's hebben plaatsgevonden in akoestiek een paar voortreffelijke registratie's. Het "staging" heeft bij mij niet de hoogste prioriteit.. <_<

groet, PD Hogeterp B)

Gisteravond bleek bij SOTA Jerry maar weer 'n dat die ruimte, diepte en dynamiek wel degelijk in h

.....Ik kijk in elk geval uit naar m'n luisterruimte over 'n paar maanden... :blink:.....

Allemaal hele mooie verhalen.......en dus is jou luister-ruimte,en die van anderen, de referentie die we dan moeten aanhouden?

Ik luister maar gewoon in een eenvoudig huiskamertje.....met gewone oren......en ik ben best tevreden....is dat niet de essentie,en dus een referentie,van de hobby? ;)

Het moraal van dit betoog?

Niets is zo aan verandering onderhevig als referentie's......en zeker in de hobby die we hier nastreven.

De techniek van morgen is overmorgen al weer achterhaald....dus blijft een referentie,hoe technisch opgezet dan ook,een moment-opname.......en niet meer dan dat.....helaas ;)

Ik dacht wat hardop :lol:;) .......no hard feelings :confused:;)

--Hans.

Edited by The Koosjer connection

.....Ik kijk in elk geval uit naar m'n luisterruimte over 'n paar maanden... :blink:.....

Allemaal hele mooie verhalen.......en dus is jou luister-ruimte,en die van anderen, de referentie die we dan moeten aanhouden?

Ik luister maar gewoon in een eenvoudig huiskamertje.....met gewone oren......en ik ben best tevreden....is dat niet de essentie,en dus een referentie,van de hobby? ;)

Het moraal van dit betoog?

Niets is zo aan verandering onderhevig als referentie's......en zeker in de hobby die we hier nastreven.

De techniek van morgen is overmorgen al weer achterhaald....dus blijft een referentie,hoe technisch opgezet dan ook,een moment-opname.......en niet meer dan dat.....helaas ;)

Ik dacht wat hardop :lol:;) .......no hard feelings :confused:;)

--Hans.

De essentie van een hobby is dat je je met iets dat je graag doet even vrij kunt maken van de dagelijkse verplichtingen en beslommeringen. Als muziek luisteren je hobby is en je vindt dat je daar met het akoestisch op orde brengen van je luisterruimte meer van kunt genieten is dat prima. Niks op af te dingen. Ik ben er verder van overtuigd dat deze relatief goedkope aanpassingen meer resultaat opleveren dan een interlink van ### euro. Bovendien heb je meer voldoening van het op deze manier -actief- bezig zijn met je hobby dan de simpele handeling flappen trekken en kabeltje plaatsen... B)

ja dat je thuis plaatsing hoort die er in het echt niet is, kan te maken hebben met over-productie: een 'opname-meester' die dingen in de opname stopt die er niet zijn. 100 microfoons neerzetten (ja beetje overdreven) en alles op zijn plekkie mengen dus.

en toch ... gewenning is niet alles. ik heb tijdens de reparatie van mijn versterker andere ls-kabels gekocht. waren ge-wel-dig samen met mijn leenversterker, erg fijn geluid. op mijn eigen versterker klinken die kabels (Symo LS 5 SX) volstrekt vreselijk. hoofdpijn-vreselijk. snel mijn eigen kabels weer (Symo LS 4 X). niemand verkoopt me dat dit gewenning is. wellicht smaak, en grotendeels 'matching'. sommigen dingen horen samen, andere dingen niet.

baai

Toen ik afgelopen weekend zo over de VAD show liep dacht ik....

Wat zijn er toch veel verschillende referenties... :rolleyes:

Niks maar dan ook helemaal niks lijkt op elkaar.

Van sis-boem tot alleen maar midden.

Van dynamisch tot supersloom.....

En allemaal zijn het installaties die pretenderen natuurgetrouw te klinken.

Als je ook maar

ja dat je thuis plaatsing hoort die er in het echt niet is, kan te maken hebben met over-productie: een 'opname-meester' die dingen in de opname stopt die er niet zijn. 100 microfoons neerzetten (ja beetje overdreven) en alles op zijn plekkie mengen dus.

en toch ... gewenning is niet alles. ik heb tijdens de reparatie van mijn versterker andere ls-kabels gekocht. waren ge-wel-dig samen met mijn leenversterker, erg fijn geluid. op mijn eigen versterker klinken die kabels (Symo LS 5 SX) volstrekt vreselijk. hoofdpijn-vreselijk. snel mijn eigen kabels weer (Symo LS 4 X). niemand verkoopt me dat dit gewenning is. wellicht smaak, en grotendeels 'matching'. sommigen dingen horen samen, andere dingen  niet.

baai

Hallo Rob

Kan het zijn dat je de Symo ls4x kabels aan mij verkocht hebt?? :confused:

Geert

ps: fijne snoertjes hoor. :P:D

Toen ik afgelopen weekend zo over de VAD show liep dacht ik....

Wat zijn er toch veel verschillende referenties... :rolleyes:

Niks maar dan ook helemaal niks lijkt op elkaar.

Van sis-boem tot alleen maar midden.

Van dynamisch tot supersloom.....

En allemaal zijn het installaties die pretenderen natuurgetrouw te klinken.

Als je ook maar

Opvallend mag je dan wel noemen dat importeurs met een bijzonder breed pakket, waar de kans op een goede match toch wat royaler zou moeten zijn, in het algemeen niet tot degenen behoren waar sprake is van een plezierig eindresultaat.

Het zijn altijd dezelfden, die met een beperkt assortiment, wel een bijzonder geluid weten neer te zetten, denk hierbij aan Eurogram, Dynamic Solutions, Quad Musikwiedergabe...............

:huh:

Hallo,

Als ik iets nieuw wil kopen (en eerst ga luisteren en niet op vertrouwen afga) dan koop ik alleen de dingen waarvan ik zeg, WAUW wat een verschil (in de goede zin natuurlijk).

Ik was gewend aan de Infinity RS 1.5 en ik kocht dan mijn Agora's van reVox, sloot ze aan en zei WAUW. Dan vind ik dat ik een goede koop heb gedaan. Ik vind trouwens dat ze elke dag beter worden :D:rolleyes: .

MVG