Jump to content

CD-Player mods

Roeland22m
 Share

Recommended Posts

Hey Iedereen,

Heeft er iemand ervaring met de ZApfilter van LCAudio in zijn cd-speler? Is het een waarde- en zinvolle upgrade?

Tweedens, weet iemand hoe je juist het vaste netsnoer op je cd-speler verwijdert en een IEC-ingang erin monteert? Kan het kwad dat je bij zo'n uitgang de aarde dan niet aansluit, of mag je de aarde gewoon aan je chassis verbinden?

Mvg,

Roeland

Roeland,

Je mag de veiligheids aarde aansluiten op de kast als deze van metaal is. Echter of dit verstandig is met betrekking tot de geluidskwaliteit is maar zeer de vraag.

Aarding is een veiligheids maatregel en heeft meestal niets met geluid te maken.

Als het apparaat origineel niet geaard is zou ik dit in een nieuwe situatie ook niet doen.

Er zijn altijd uitzonderingen:

- Als je een IEC ingang met netfilter monteert dan wordt de aarde door de metalen kast van het filter al bijna direkt aangesloten. In dit geval is het ook verstandig om die aarding maar gewoon aan te leggen.

m vr gr,

Maarten.

PS. Ik heb deze "modificatie"beschreven op www.platenspeler.com op de afdeling DIY.

Waarom moet de interne 220v bekabeling ook verwisseld worden?

IS de Powercon van Neutrik ook een soort IEC of zo? Ik geloof toch dat IEC de standaard is, niet?

Mja, de aarde hoedt van mij niet aangesloten te worden hoor, vroeg me alleen af of het kwaad kon van dat niet te doen, maar blijkbaar dus niet, maakt het weer wat makkelijker.

Maarten, ik heb de uitleg op je site bekijken en als ik het goed versta, gebruik je gewoon een ijzervijl om het gat groot genoeg te maken? Hoe maak je de connector dan vast aan het chassis? Moet je de schroeven er dan in boren of kleef je ze vast?

Op een ander forum gebeurt er een powerbuy bij LC-Audio, waardoor je die ZAP-filter met 30% korting kan krijgen, en dat maakt het wel een heel stuk interessanter... Ik weet niet juist welke dac ik heb in mijn NAD, ma die zap is universeel, als ik goed gelezen heb. DAn moet ik alleen nog een soldeerstation kopen/een soldeerder vinden :D

Mvg,

Roeland

Waarom moet de interne 220v bekabeling ook verwisseld worden?

omdat je dan nog steeds en gedeelte van de oude (dunne) bekabeling er tussen hebt als je er een betere kabel voor koopt/maakt kun je dit het beste helemaal doorvoeren tot in de cd speler, ook onder het motto, als je dan toch bezig bent doen we het ook direct goed :D

IS de Powercon van Neutrik ook een soort IEC of zo? Ik geloof toch dat IEC de standaard is, niet?

IEC word wel het meest gebruikt, maar ik vraag me wel eens af of het wel een standaard is, of dat het iets is wat bedacht is, en gewoon mat maten aan zijn toe gekent van zo ongeveer moet het zijn, en iedereen bakt er maar wat van. het past verder wel op mekaar.

Powerconn daarentegen is een echte standaard, met vastgelegde maten van begin tot het eind, en als een andere fabrikant ze wil maken zal die zich aan precies die maten moeten houden.

Mja, de aarde hoedt van mij niet aangesloten te worden hoor, vroeg me alleen af of het kwaad kon van dat niet te doen, maar blijkbaar dus niet, maakt het weer wat makkelijker.

Maarten, ik heb de uitleg op je site bekijken en als ik het goed versta, gebruik je gewoon een ijzervijl om het gat groot genoeg te maken? Hoe maak je de connector dan vast aan het chassis? Moet je de schroeven er dan in boren of kleef je ze vast?

boren mag ook, vooral als je een achterkant hebt die je eraf kan halen (bij NAD dacht ik niet)

je moet er alleen wel goed opletten net als met vijlen dat je alle rommel van het boren of vijlen uit eindelijk niet in de kast blijft.

en de connector in de kast maak je vast met boutjes en moertjes, daarvoor boor je apart de gaatjes in de kast.

Op een ander forum gebeurt er een powerbuy bij LC-Audio, waardoor je die ZAP-filter met 30% korting kan krijgen, en dat maakt het wel een heel stuk interessanter... Ik weet niet juist welke dac ik heb in mijn NAD, ma die zap is universeel, als ik goed gelezen heb. DAn moet ik alleen nog een soldeerstation kopen/een soldeerder vinden :D

Mvg,

Roeland

dit kun je nazoeken, als je de cd speler openhaalt, en als het goed is zit de dac aan de onderkant van de print, bij mijn 541 wel, dus moet je ff alle connectoren van de print halen, en alle schroeven eruit draaien, en dan de print omkeren, en dan kun je hem wel vinden, of het opzoeken op internet welke dac jou speler heeft, misschien is het te vinden, of weet iemand het hier wel.

net ff gekeken wat dat ZAPfilter inhoud, maar het is dus de bedoeling dat je die aan de uitgangen van de dac chip soldeert, zeker belangrijk is om te weten welke dac je hebt, maar dan nog belangrijker zijn dan je soldeer skills als het een dac als deze is.

ti.jpg

dan zou ik de draden die gesoldeert moeten worden er niet rechtstreeks aan solderen, maar iets verder op de print waar je een echt soldeer eilandje hebt, voordat je "toevallig" twee pootjes van de dac aanmekaar soldeert, en das niet de bedoeling.

dit is een vergroot plaatje hoe zo'n dac er uitziet, en meestal zien ze in de nieuwere en nieuwste cd spelers er allemaal zo uit, maar in het echt is hij een stuk kleiner.

wil je wel aan de dac solderen, en omdat je toch een soldeer apparaat wil kopen kies er dan een uit waar je een hele kleine soldeerpunt in kan zetten.

Hey,

Ik denk dat ik het soldeerwerk dan beter laat doen door iemand :) Dit ziet er vrij moeilijk uit voor iemand zonder enige soldeerervaring :)

Wat het vervangen van de interne bekabeling betreft, het gaat nog leuk worden dan om daar bvb een duimdikke kabel in te wurmen :lol:

Mja, ik zal dan boren en vijlen terwijl een vrijwilliger (mijn vriendin :P ) de kruimeldief of stofzuiger ertegen houdt, kan er al niet veel in de speler terechtkomen lijkt me :lol:

DAn nog de IEC-stekker zelf, maakt het uit of je een bouwmarktexemplaar van 3

Hey,

Ik denk dat ik het soldeerwerk dan beter laat doen door iemand :) Dit ziet er vrij moeilijk uit voor iemand zonder enige soldeerervaring :)

Wat het vervangen van de interne bekabeling betreft, het gaat nog leuk worden dan om daar bvb een duimdikke kabel in te wurmen  :lol:

Ik denk dat dat wel mee zal vallen in een NAD cd speler, ik heb het bij de mijne ook gedaan en dat was geen probleem, ruimte genoeg, en heb ook gezien bij Hanzehifi hoe ze het daar gedaan hebben met een NAD 521, met hun dikke en stugge kabel, ruimte is geen probleem.

Mja, ik zal dan boren en vijlen terwijl een vrijwilliger (mijn vriendin  :P ) de kruimeldief of stofzuiger ertegen houdt, kan er al niet veel in de speler terechtkomen lijkt  me :lol:

valt wel mee hoor, je kunt ook eerst het gat gaan maken en daarna de speler omkeren/uitzuigen, zo heb ik het ook gedaan en geen probleem.

DAn nog de IEC-stekker zelf, maakt het uit of je een bouwmarktexemplaar van 3