BaronSamedi Posted 19 mei 2002 Report Share Posted 19 mei 2002 Hallo allemaal, In oktober vorig jaar heb ik na lang zoeken Dynaudio-speakers gekocht (de Contour 1.8 Mk II). Mijn keuze is destijds op die speakers gevallen omdat ik meende dat ze me eindelijk het geluid gaven dat ik verwacht van m'n installatie: neutraal, krachtig en soepel (lees: niet schel of bot) bij een groot dynamisch bereik. Om een beeld te geven van m'n speurtocht: ik was in juni 2001 begonnen met een paar KEF-speakers waarvan het aankoopbedrag ongeveer 1/7 was van dat van de Dyns. De versterker en de CD-speler, die ik tegelijk met de KEFs had aangeschaft, zijn al die tijd hetzelfde gebleven: een NAD C370 en een Marantz 6000 OSE. Hoewel ik niet ontevreden ben met het geluid van m'n installatie, heb ik toch het idee dat er iets ontbreekt. Ik vermoed dat er meer warmte en verfijning in de Dyns besloten ligt dan er nu uitkomt; en dan doel ik op zowel de klank van individuele instrumenten en stemmen als op de totale reproductie van een muziekstuk (N.B.: ik luister voornamelijk naar klassieke muziek). Inmiddels heb ik verschillende alternatieven geprobeerd: een Primare A 30.1 versterker met een Meridian 507 CD-speler; de combo A3cr voor/eindversterker van Musical Fidelity met de A3 CD-speler van hetzelfde merk; de FMJ 32 van Arcam; de Silverline-serie van NAD. Al die luistersessies vonden echter plaats in winkels - dus niet bij mij thuis. Ik geloof dat de Primare/Meridian en de combo van Musical Fidelity mij geven wat ik zoek, maar het is bij eerste indrukken gebleven. Heeft iemand misschien ook ervaring met die apparaten, in het bijzonder samen met Dynaudio-speakers? En: zouden die apparaten mij inderdaad een hoorbaar beter geluid kunnen bieden dan ik nu heb? Of moet ik dan nog een treetje hoger gaan in de prijsladder? Ik hoop dat iemand mij kan helpen, want ik wil nu weer eens gewoon gaan genieten van muziek, zonder gehinderd te worden door ergernis over het net-niet-volmaakte geluid... Alvast bedankt! BS Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 20 mei 2002 Report Share Posted 20 mei 2002 Goeie ochtend Uwe zaterdagse Hoogheid, Als je niet ontevreden bent met je set en alleen de detaillering een probleem(pje) vormt zou je ook aan andere bekabeling kunnen denken. Iets van Monster of MIT geeft meer "warmte" in het geluidsbeeld en laat de rest intact. Een ander mogelijkheid in de SW Silver Bullit tussen cd-speler en versterker (zie topic "Supercable voor een prikkie" in de rubiek "Zelfbouw"). Wil je toch andere apparatuur is de keuze groot. Probeer de winkelier zover te krijgen dat je apparatuur een weekend thuis mag gebruiken. Alle apparaten die je hebt beluisterd hebben hun kwaliteiten en ik ken ze wel, maar niet de combinaties. Misschien dat je ipv de Meridian eens naar de cd-speler van Primare kan luisteren, die klinkt ook geweldig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 20 mei 2002 Report Share Posted 20 mei 2002 Beste BS, Voorlopig zou ik adviseren om niets te doen !!! Een luidspreker van Dynaudio de 1.8 ook heeft een zeer lange inspeeltijd nodig. Deze tijd is zo lang dat het bij zeer regelmatig spelen minstens een jaar duurt voordat de luidspreker echt ...........los...........is. Daarna kun je gaan tweeken het is zelfs mogelijk om Dynaudio met een goede buizenversterker aan te sturen, in tegenstelling tot wat ik dacht, want er zijn zeer veel transistorversterkers die het moeilijk hebben met deze luidsprekers. En daarom zou ik het leuk vinden dat je jou bevindingen met ons deelt. Hoe is het tot nu toe gegaan met het inspelen ???? MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
BaronSamedi Posted 20 mei 2002 Author Report Share Posted 20 mei 2002 Sodejuu, Haudio, Dank voor jullie berichten. Sodejuu: Er valt waarschijnlijk inderdaad wel wat te verbeteren aan mijn bekabeling: ik heb speakerkabels van IXOS (type 613, 4mm). Zou je me de typenummers kunnen geven van de Monster- en MIT-kabels die je in gedachten hebt? Haudio: Volgens mij zijn de speaker zo langzamerhand wel ingespeeld. Ik heb ze nu ruim zeven maanden staan en de klank is bij goede positionering inmiddels zeer gedetailleerd en tegelijkertijd luchtig en ruimtelijk (al laat de klank van individuele instrumenten en stemmen dus nog te wensen over). In buizenversterkers ben ik ook ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
hifi@home.nl Posted 20 mei 2002 Report Share Posted 20 mei 2002 Op zich zou een buizenversterker misschien juist dat muziekale gevoel terugbrengen maar let dan op het vermogen ervan. Jouw Contour's hebben een gevoeligheid van 87db. Dan kom je al snel in een push-pull buizen schakeling waarmee je inprincipe een uitgangsvermogen kan krijgen van rond de 30 a 40 watt. Triode dick zei ooit (ja, hij leeft nog steeds, hoor!) beter een goede PP dan een slechte SE. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 20 mei 2002 Report Share Posted 20 mei 2002 Geplaatst door BaronSamedi:Sodejuu, Haudio, Dank voor jullie berichten. Sodejuu: Er valt waarschijnlijk inderdaad wel wat te verbeteren aan mijn bekabeling: ik heb speakerkabels van IXOS (type 613, 4mm). Zou je me de typenummers kunnen geven van de Monster- en MIT-kabels die je in gedachten hebt? BS Bepaal je budget en kies een kabel. Het verschil in prijs zit meestal in de detaillering en die in bij Monster en bij MIT beter dan bij Ixos, dus ook hier boek je vooruitgang. Een MIT T4 is al behoorlijk goed en kost vanaf Link to comment Share on other sites More sharing options...
BaronSamedi Posted 20 mei 2002 Author Report Share Posted 20 mei 2002 Sodejuu, Dank voor je tips. Goed om te weten trouwens dat m'n Dynaudio's zo'n lange inspeeltijd nodig hebben... ...en ik dacht dat ik er al wel zo ongeveer was. Hoe denk jij trouwens over het combineren van Dynaudio-speakers met buizenversterkers? Ik heb wel meer gehoord dat het kan, maar net als hifi@home.nl ben ik bang dat de geringe effici Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 20 mei 2002 Report Share Posted 20 mei 2002 Staar je niet blind op vermogen, het zegt niet echt veel. Een buizenversterker kan met minder vermogen wel wat een transistorversterker niet kan. Omdat een transistorversterker de neiging heeft om te gaan oscileren moet je hier flink gaan tegenkoppelen. Ook dit vreet vermogen. Een buizenversterker heeft in principe geen tegenkoppeling nodig, mits het ontwerp goed is. Daarom kun je met minder vermogen toch wat lastigere speakers aan. Hou er ook rekening mee dat je in je huiskamer/luisterruimte zelden meer dan hooguit 10W gebruikt van je versterker. Of de Sythesis iets is voor jou, zul je moeten beluisteren. Let wel er zijn veel verschillende versterkers die ook nog via verschillende principes werken. Zo heb je de Push-Pull (PP), die het meeste vemogen kan leveren, maar tegengekoppeld is. Je hebt de Single Ended (SE), voor mij het mooiste principe, nadeel is dat dit systeem weinig vermogen levert, maar wel het mooiste geluid. En dan is er nog de Output TransformerLess (OTL). Deze is ook mooi maar tamelijk link in het gebruik omdat er een zeer hoge spanning op de speakers komt te staan. Dan zijn er nog de verschillende eindbuizen waarmee gewerkt wordt. Ik weet hier ook niet zoveel vanaf, alleen dat de veelgebruikte EL34 niet zo mooi klinkt als een KT66 of een KT88. Ook een EL84 klinkt veel mooier. Hoogvermogensbuizen voor SE versterkers zijn bijv. de 300B en de 845. Ook is dit nog fabrikantafhankelijk als ik de kenners mag geloven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 21 mei 2002 Report Share Posted 21 mei 2002 Baron......... Van MonsterCable zou ik denken aan de M 1.2 en M1.4 als speakerkabel, is per meter resp. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 21 mei 2002 Report Share Posted 21 mei 2002 Overigens is de toepassing van een buizenversterker zeer wel mogelijk, zelfs een SE - maar dan wel met de KR 300 BXLS - voor informatie hieromtrent is het uiterst zinvol eens bij TriodeDick te gaan buurten....web page Groet Jitze Link to comment Share on other sites More sharing options...
kunany Posted 28 mei 2002 Report Share Posted 28 mei 2002 Luister eens naar een AVM bijvoorbeeld de A2. Combineert heel goed met Dynaudio. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeroen Posted 29 mei 2002 Report Share Posted 29 mei 2002 De laatste maanden hebben bij mij in het teken gestaan van een grondige verdieping in buizenversterkers. Dit ingegeven door een luisterervaring van een buizenversterker op de Diapason Amdantes III. Steeds meer liet ik het ideaal van een mooie set met Burmester componenten varen. Als gevolg van deze nieuwe interesse heb ik laatst bij mij thuis een AudioNote Signature Single Ended versterker van 2 keer 10 Watt ( Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 29 mei 2002 Report Share Posted 29 mei 2002 Geplaatst door sodejuu:[QB] En dan is er nog de Output TransformerLess (OTL). Deze is ook mooi maar tamelijk link in het gebruik omdat er een zeer hoge spanning op de speakers komt te staan.[QB] Huh...? Ik denk dat je dit nog maar eens lezen: http://www.atma-sphere.com/myth.htm Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 29 mei 2002 Report Share Posted 29 mei 2002 Geplaatst door Seed7: Huh...? Ik denk dat je dit nog maar eens lezen: http://www.atma-sphere.com/myth.htm Ik heb het stuk gelezen, maar ik begrijp je punt niet. Er staat wel duidelijk omschreven dat een OTL een versterker is die uitemate geschikt is om een lineair vermogen te leveren over een brede range van belasting. Ik weet er zeker niet het fijne vanaf, eigenlijk alleen dat er bij een OTL geen uitgangstrafo aanwezig is. Wat heb ik fout gezegd??? Ik leer er graag wat bij. Op dezelfde site staat precies wat ik ook zeg, nl dat de uitgangsspanning van een OTL erg hoog is (zie http://www.atma-sphere.com/otl.htm), dus graag wat nadere uitleg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 29 mei 2002 Report Share Posted 29 mei 2002 In het artikel doelde ik op de alinea die begint met "Of course, this leads directly to our second myth about current vs. voltage amps,.." en de volgende alinea. Hierin wordt m.i. uit de doeken gedaan dat een OTL niet meer of minder spanning levert. Geplaatst door sodejuu: Op dezelfde site staat precies wat ik ook zeg, nl dat de uitgangsspanning van een OTL erg hoog is (zie http://www.atma-sphere.com/otl.htm), dus graag wat nadere uitleg. De eerste twee zinnen uit het door jou aangegeven artikel: "The acronym 'OTL' refers to a tube amplifier that is Output TransformerLess. Regular tube amplifiers have very high voltages in them and by contrast most loudspeakers are low voltage." Het gaat om het begin van de tweede zin, "gebruikelijke buizen versterkers...". Gebruikelijke, dus niet OTL's. Hoewel OTL's inwendig natuurlijk wel hoge spanningen gebruiken behoren die niet bij de luidsprekers te komen. Een uitzondering hierop kunnen speciaal ontworpen OTL's zijn die electrostaten direct aan te sturen, weet ik echter niet zeker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 29 mei 2002 Report Share Posted 29 mei 2002 Waarschijnlijk heb ik weer eens te ver doorgeredeneerd. Als een buizenversterker geen uitgangstrafo heeft,is de uitgangsspanning erg hoog. Voed je dit aan een luidspreker met daarbij een bijzonder lage stroom, kom je uit op het wat ik aanhaal. Zo zou jet theoretisch een zeer lineaire versterker krijgen voor alle belastingen. Schijnbaar werkt een OTL toch anders dan ik had gedacht. Weer wat geleerd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts