Jump to content

Waarom analoog?

Guest Jeroen Leeflang
 Share

Recommended Posts

Guest Jeroen Leeflang

Bijna alle apparaten (les: MD, CD, DVD, ETC...) hebben naast een of meerdere digitale uitgangen ook nog analoge uitgangen. Waarom wordt dit nog steeds toegepast op bijv. een DVD speler. Deze wordt ik 99% aangesloten op een DD/DTS versterker en werkt dan uitsluitend via de digitale uitgang. Waarom worden deze analoge uitgangen niet gecancelled? Zo zijn er geen dure DAC's meer nodig in zo'n ding en dus kan de kwaliteit van loopwerk en video circuits verder verbeterd worden.

Of is het zo dat het digitale signaal van de laser eerst analoog gemaakt wordt en vervolgens weer digitaal? Dat lijkt mij persoonlijk een foute benadering, maar ik weet het niet.

Wat ik wel weet is dat bij duurdere HT set's de analoge uitgangen niet worden gebruikt omdat de DAC's in de versterker beter zijn dan die in de DVD, MD of CD. Wie weet hier het antwoord op?

Met vriendelijke groet,

Jeroen

Het nog steeds gebruiken van analoge uitgangen op DVD spelers doen ze volgens mij omdat er nog steeds veel mensen zijn die wel een DVD speler willen kopen, maar geen extra geld willen uitgeven aan een DD/DTS versterker. Ik ben ook van plan DVD aan te schaffen, maar ik ga geen DD/DTS versterker kopen. Ik ben nog steeds erg tevreden met mijn Denon PMA-720A. ik heb er trouwens het geld ook niet voor.

Groeten,

Rienk

Goeiendagschotel,

Ook zijn er lui (ikkeikke) die een voorbereide DD versterker hebben waar geen digitaal in ?in? zit. (marantz 490 bv)

In de stereo ben ik erg tevreden met mijn marantz en hoef ik alleen mijn geld in een dvd speler met DD/DTS decoder te steken.

En ach, 8 op de 10 keer luister ik toch naar muziek en daar heb ik een goede cd speler voor.

mvgr,

Odin biggrin.gif

Guest Jeroen Leeflang

Komt weer het volgende commentaar:

Mensen die een DVD van 1500+ kopen gebruiken deze niet op een 5.1 voorbereide Prologic versterker. Je zou, mits je het goed doet, al meer dan 500 gulden kwijt zijn aan interlinks tussen DVD en versterker. Komt nog bij dat duurdere DVD spelers vaak geen ingebouwde decoder hebben, omdat dit kwalitatief toch minder is dan een DD/DTS decoder in de versterker. Het lijkt mij dus erg overbodig om dus ook nog analoge uitgangen op zo'n apparaat te hangen. Ook op de duurdere CD spelers zitten vaak nog analoge uitgangen terwijl deze spelers erg vaak icm. een apparte DAC gebruikt worden. In mijn ogen is het dus zonde dat deze dingen nog op een apparaat zitten. De kwaliteit van beeld kan omhoog zonder dat een apparaat duurder wordt. Waarom geen top model waar het niet opzit. DVD wordt in de duurdere series toch alleen digitaal gebruikt.

Ik heb een cd-speler met digitale en analoge uitgang. Mijn versterker heeft een ingebouwde dac. Ik heb een vergelijkende test gedaan. De digitale kabel was van betere kwaliteit (en duurder) als de analoge kabel.

Klankmatig viel mij op dat bij de analoge aansluiting de muziek veel rustiger klonk, vooral in het mid-hoog. Nu is mijn cd-speler vrij jong (marantz cd-6000 OSE) en mijn versterker ca. 6-7 jr oud (PM-95). De DAC van de cd-speler zal dus wel verbeterd zijn.

Ik heb bij een vriend van mij dezelfde test uitgevoerd. Hij heeft een samsung dvd-speler en een technics dd/dts receiver. Ook hier viel hetzelfde weer op.

Wij beiden draaien de muziek nu dus nog alleen maar analoog aangesloten. Voor film zal het misschien mooier zijn als je het wel digitaal afspeelt (feller hoog).

Probeer het zelf maar eens uit. Ga rustig luisteren met cd's die je goed kent en schakel soms eens over.

mvrgr

ME