pietje bell Posted 14 oktober 2004 Report Share Posted 14 oktober 2004 Dit forum schijnt ook te zijn om dingen van je af te schrijven, dus een stukje Theo's therapie. Taal freaks kunnen beter iets anders gaan lezen want ik weet nu al, d'r deugt taal/spellings kundig helemaal niets van. Ik heb intressen in een versterker van PS audio, de HCA-2 eindversterker, Aanbevolen prijs : 2.465,- euro. Nou leuk, wat wil nou, ding kost in USA $1695,- dat is toch al gauw Link to comment Share on other sites More sharing options...
MJ_OK Posted 14 oktober 2004 Report Share Posted 14 oktober 2004 Het is wel heel kort door de bocht, deze berekeningen en beweringen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
pietje bell Posted 14 oktober 2004 Author Report Share Posted 14 oktober 2004 Het is wel heel kort door de bocht, deze berekeningen en beweringen. Tuurlijk,er komen kosten zat bij. maar ik krijg zo'n zuur gevoel als ik het grootste deel van m'n centen richting importeur zie gaan en niet naar de bouwer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
MJ_OK Posted 14 oktober 2004 Report Share Posted 14 oktober 2004 Het is wel heel kort door de bocht, deze berekeningen en beweringen. Tuurlijk,er komen kosten zat bij. maar ik krijg zo'n zuur gevoel als ik het grootste deel van m'n centen richting importeur zie gaan en niet naar de bouwer. Je vergeet de regering (belastingdienst, douane), vervoerders en dergelijke. Het is niet zo dat: deel fabrikant + deel importeur + deel winkelier = verkoopprijs product. In Amerika is de BTW gemiddeld 10%, verschilt per staat, in Duitsland 16% en zoals bekend in Nederland 19%. Vennootschapsbelasting in Nederland is 37%, in Duitsland 32%. Dit zorgt voor verschillen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 14 oktober 2004 Report Share Posted 14 oktober 2004 Het is wel heel kort door de bocht, deze berekeningen en beweringen. Tuurlijk,er komen kosten zat bij. maar ik krijg zo'n zuur gevoel als ik het grootste deel van m'n centen richting importeur zie gaan en niet naar de bouwer. Dat gevoel krijg ik ook altijd bij cd's... Ook zo jammer dat de artiest/band van 90% het aankoopbedrag (meestal Link to comment Share on other sites More sharing options...
pietje bell Posted 14 oktober 2004 Author Report Share Posted 14 oktober 2004 Het is wel heel kort door de bocht, deze berekeningen en beweringen. Tuurlijk,er komen kosten zat bij. maar ik krijg zo'n zuur gevoel als ik het grootste deel van m'n centen richting importeur zie gaan en niet naar de bouwer. Je vergeet de regering (belastingdienst, douane), vervoerders en dergelijke. Het is niet zo dat: deel fabrikant + deel importeur + deel winkelier = verkoopprijs product. In Amerika is de BTW gemiddeld 10%, verschilt per staat, in Duitsland 16% en zoals bekend in Nederland 19%. Vennootschapsbelasting in Nederland is 37%, in Duitsland 32%. Dit zorgt voor verschillen. Vennootschapsbelasting betaal je over de winst, en bij zoveel winst gaat het lekker Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 14 oktober 2004 Report Share Posted 14 oktober 2004 Waarom mogen kabels niet naar Europa verzonden worden? Amerika is veel groter dan NL. Als je naar een Hifi zaak wilt en je woont niet in een stad zit je gelijk een paar uur in de auto. Vandaar dat postorderbedrijven daar veel normaler zijn als hier. Elusive Dic, Music Direct en Acoustical Sounds verkopen van alles en ook datgene wat hier High End genoemd wordt. Na belasting en invoer betaald te hebben ben je pakweg een 30% meer kwijt dan hun prijzen. Het enige probleem is wat gebeurt er als het kapot gaat? Ik zou niet vlug elektronika daar kopen maar kabels, waarom niet? Carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 14 oktober 2004 Report Share Posted 14 oktober 2004 Waarom mogen kabels niet naar Europa verzonden worden? Daar kun je de piloot mee opknopen of wurgen, is dus duidelijk een handwapen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 14 oktober 2004 Report Share Posted 14 oktober 2004 Waarom mogen kabels niet naar Europa verzonden worden? Daar kun je de piloot mee opknopen of wurgen, is dus duidelijk een handwapen. Als je een eindversterker tegen z'n hoofd gooit, zou ie het ook wel eens niet kunnen overleven... Link to comment Share on other sites More sharing options...
beunky Posted 14 oktober 2004 Report Share Posted 14 oktober 2004 Het is wel heel kort door de bocht, deze berekeningen en beweringen. Tuurlijk,er komen kosten zat bij. maar ik krijg zo'n zuur gevoel als ik het grootste deel van m'n centen richting importeur zie gaan en niet naar de bouwer. Je vergeet de regering (belastingdienst, douane), vervoerders en dergelijke. Het is niet zo dat: deel fabrikant + deel importeur + deel winkelier = verkoopprijs product. In Amerika is de BTW gemiddeld 10%, verschilt per staat, in Duitsland 16% en zoals bekend in Nederland 19%. Vennootschapsbelasting in Nederland is 37%, in Duitsland 32%. Dit zorgt voor verschillen. Mag ik eventjes zeuren: Je lult uit je nek wat betreft OB en Vpb. Sorry, maar het is niet anders. Nederlandse Vpb: over de eerste 22.689 euro (als ik me niet vergis, was altijd 50.000 gulden en is zo omgezet naar euro's en niet ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest muziekfreak Posted 14 oktober 2004 Report Share Posted 14 oktober 2004 Waarom mogen kabels niet naar Europa verzonden worden? Daar kun je de piloot mee opknopen of wurgen, is dus duidelijk een handwapen. Kan goed zo zijn....ik voer regelmatig wapens in via een leverancier...dus ik weet als geen ander hoe moeilijk het soms kan zijn [nu weet ik natuurlijk niet hoe dat zit met kabels enz] BV zwaarden mogen ingevoerd worden [mits ze niet scherp zijn] verborgen wapens weer niet. Wat is hier nu krom aan...simpel een zwaard in schede is in principe een verborgen wapen [je hebt er ooit zwaarden bij waarbij je op het eerste indruk] denkt dat het een wandelstok is bijwijze vanspreken...dat is geen probleem. Wil je bv een simpel bo [eigenlijk een normale stok nix aparts] mag je niet invoeren valt onder wurgwapens. Maar een zwaard van een mtr lang met scherpe punt das geen probleem. Misschien geen vergelijking met kabels enz maar zo zie je maar weer hoe krom het kan zijn de wet Link to comment Share on other sites More sharing options...
pietje bell Posted 15 oktober 2004 Author Report Share Posted 15 oktober 2004 Kabels,niet alle merken en ook het PS gedoe, is een soort van bescherming van de importeur geloof ik Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manus Posted 15 oktober 2004 Report Share Posted 15 oktober 2004 Dit forum schijnt ook te zijn om dingen van je af te schrijven,dus een stukje Theo's therapie. Taal freaks kunnen beter iets anders gaan lezen want ik weet nu al, d'r deugt taal/spellings kundig helemaal niets van. Ik heb intressen in een versterker van PS audio, de HCA-2 eindversterker, Aanbevolen prijs : 2.465,- euro. Nou leuk, wat wil nou, ding kost in USA $1695,- dat is toch al gauw Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 15 oktober 2004 Report Share Posted 15 oktober 2004 Het is wel heel kort door de bocht, deze berekeningen en beweringen. Tuurlijk,er komen kosten zat bij. maar ik krijg zo'n zuur gevoel als ik het grootste deel van m'n centen richting importeur zie gaan en niet naar de bouwer. Je vergeet de regering (belastingdienst, douane), vervoerders en dergelijke. Het is niet zo dat: deel fabrikant + deel importeur + deel winkelier = verkoopprijs product. In Amerika is de BTW gemiddeld 10%, verschilt per staat, in Duitsland 16% en zoals bekend in Nederland 19%. Vennootschapsbelasting in Nederland is 37%, in Duitsland 32%. Dit zorgt voor verschillen. Mag ik eventjes zeuren: Je lult uit je nek wat betreft OB en Vpb. Sorry, maar het is niet anders. Nederlandse Vpb: over de eerste 22.689 euro (als ik me niet vergis, was altijd 50.000 gulden en is zo omgezet naar euro's en niet ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
beunky Posted 15 oktober 2004 Report Share Posted 15 oktober 2004 Het is wel heel kort door de bocht, deze berekeningen en beweringen. Tuurlijk,er komen kosten zat bij. maar ik krijg zo'n zuur gevoel als ik het grootste deel van m'n centen richting importeur zie gaan en niet naar de bouwer. Je vergeet de regering (belastingdienst, douane), vervoerders en dergelijke. Het is niet zo dat: deel fabrikant + deel importeur + deel winkelier = verkoopprijs product. In Amerika is de BTW gemiddeld 10%, verschilt per staat, in Duitsland 16% en zoals bekend in Nederland 19%. Vennootschapsbelasting in Nederland is 37%, in Duitsland 32%. Dit zorgt voor verschillen. Mag ik eventjes zeuren: Je lult uit je nek wat betreft OB en Vpb. Sorry, maar het is niet anders. Nederlandse Vpb: over de eerste 22.689 euro (als ik me niet vergis, was altijd 50.000 gulden en is zo omgezet naar euro's en niet ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
joopus Posted 15 oktober 2004 Report Share Posted 15 oktober 2004 educatie.????????????????????????????/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
beunky Posted 15 oktober 2004 Report Share Posted 15 oktober 2004 Heb ik soms niet vaak genoeg een BTW rondrekening gedaan? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 15 oktober 2004 Report Share Posted 15 oktober 2004 Ergens vond ik dat de douanerechten op versterkers 1% bedraagt... Link to comment Share on other sites More sharing options...
beunky Posted 15 oktober 2004 Report Share Posted 15 oktober 2004 Ergens vond ik dat de douanerechten op versterkers 1% bedraagt... Ik dacht twee procent. Maar we hebben het over belastingen, niet over douanerechten Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 15 oktober 2004 Report Share Posted 15 oktober 2004 Douane rechten is toch wat meestal invoerrechten wordt genoemd, Naast btw zijn er geen andere belastingen voor een consument (anders dan natuurlijk inkomstenbelasting voor een handelaar of andere belastingen op winst voor andere rechstvormen). Link to comment Share on other sites More sharing options...
beunky Posted 15 oktober 2004 Report Share Posted 15 oktober 2004 Douane rechten is toch wat meestal invoerrechten wordt genoemd, Naast btw zijn er geen andere belastingen voor een consument (anders dan natuurlijk inkomstenbelasting voor een handelaar of andere belastingen op winst voor andere rechstvormen). Zie bovenstaande verhaal van mij, mijn verhaal komt aardig in de richting maar is niet helemaal volledig, zoals gezegd: ik moet dan even het wetboek er bij pakken en dat wil ik op vrijdagavond om half elf liever niet Voor consumenten is daarmee (douanerechten) inderdaad in de regel de kous af, maar voor ondernemers niet. Winstbelasting voor bedrijven is trouwens: voor cv, eenmanszaak, v.o.f., maatschap (even voor het gemak het nieuwe stelsel buiten beschouwing gelaten, dus het verhaal met en zonder rechtspersoonlijkheid is niet meegenomen) et cetera, dus natuurlijke personen, betaal je inkomstenbelasting (IB). Voor b.v.'s en n.v.'s betaal je Vennootschapsbelasting (Vpb), 29% over de eerste 22.689 euro en over het meerdere 34,5%, waarbij voor de winstberekening soms (meestal, eigenlijk) commercieel en fiscaal resultaat verschillen (komt onder andere door de zogenoemde 'oortse kosten' en dergelijke), waardoor weer belastinglatenties ontstaan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 15 oktober 2004 Report Share Posted 15 oktober 2004 Er zijn meerdere redenen dat ik Amerikaanse (en andere buitenlandse) spullen via de normale kanalen koop. De eerste is dat je bij een goede zaak dingen thuis kan uitproberen. Zo heb ik zeker vijf versterkers thuis gehad voordat ik een Amerikaanse buizenversterker kocht. Had ik een versterker uit de test gekocht dan had ik zeker geen buizen gekocht en heel wat plezier gemist. Daarbij miskopen kosten geld en nog erger minder muziekplezier. De tweede reden dat ik via de normale kanalen koop is, dat ik me realiseer dat audioaparatuur kapot kan gaan en dat je daarom een goede technische achtervang nodig hebt. Zowel vakhandel als importeur moeten eten en dus ook geld verdienen. Daar betaal ik graag aan mee want zonder vakhandel en importeur kan ik mijn hobby niet uitoefenen. Daarbij zitten er bij die vakhandel diverse mensen die het geld echt verdienen door goede adviezen en service. Dit verhaal gaat niet op bij mijn wijninkoop. Ik koop met een aantal liefhebbers rechtstreeks bij Franse wijnboeren. Een wijn van deze kwaliteit kan ik niet via de normale kanalen inkopen en zeker niet voor de zeer scherpe prijs. Als Sebastiaan rechtstreeks zou inkopen in de US heeft hij in ieder geval geen serviceproblemen want dat doet hij allemaal zelf. Wat ik maar wil zeggen is dat we gelukkig niet meer in de tijd van monopolies leven. Mensen kunnen zelf beslissen wat ze doen via de normale kanalen inkopen of via postorderbedrijven met alle voor en nadelen vandien. De vraag is vervolgens of het financieel de moeite waard is rechtstreeks in de US te kopen (afgezien van bovenstaande). Ik denk het wel. Je mist namelijk een schakel in het distributieproces. Als je in NL BTW moet betalen dan krijg je volgens mij de Amerikaanse BTW terug en volgens mij heb je door import van buiten de EEG alleen nog wat extra invoerrechten te betalen. Daar komen nog kosten van vervoer bij. Pak maar eens een paar Amerikaanse produkten uit de Stereophile lijst en vraag de prijs maar eens op bij de importeur dan zie je onmiddelijk dat je goedkoper uit bent. Tot slot als je NL prijzen met die in Duitsland vergelijkt zie je dat de prijzen op elkaar zijn afgestemd. In Engeland is daarentegen alles weer een stuk duurder en dat komt dat Engelsen altijd te duur zijn en daarbij nog een eiland. Dus NL en Duitse importeurs maken prijsafspraken wat wettelijk verboden is maar natuurlijk niet te bewijzen. Voor de rest waag ik me niet aan vergelijking van Amerika en NL. Volgens mij zijn de verschillen in belastingheffing en sociale lasten allemaal zeer complex. Daarbij is het maar de vraag of winkels daar niet veel groter zijn dan hier en met minder winst per stuk af kunnen omdat ze veel meer omzet hebben. Groet, Carl (wiens vrouw net uit Italie komt en daar wijn en andere dingen heeft gekocht - gelukkig mag dat tegenwoordig) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 15 oktober 2004 Report Share Posted 15 oktober 2004 Ik vind zonder meer dat service, garantie etc wat extra mag kosten, Maar als versterkers van $2500 (consumentenprijs) hier voor 4000 euro of meer worden aangeboden, vind ik dat wel tamelijk fors. Zeker als die versterker voor importprijs waarschijnlijk minder dan $1500 kost. Voor 1000 euro kun je een hoop reparatie kosten betalen, zelfs als je hem terug naar de states moet sturen. Het luister/probeer/advies argument blijft natuurlijk staan. Is de conclusie dat de "high end" alleen maar betaalbaar is met regionale merken (zeker in een klein land)? Link to comment Share on other sites More sharing options...
chansig Posted 15 oktober 2004 Report Share Posted 15 oktober 2004 eurogram heeft zijn prijzen van de KR producten wel degelijk aangepast aan de dollar koers. Of de prijzen nu geheel gelijk zijn weet ik niet,.. maar veel verschil tussen Amerika en Nederland zat/zit er niet. Groeten Hans Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 16 oktober 2004 Report Share Posted 16 oktober 2004 Ik heb intressen in een versterker van PS audio, de HCA-2 eindversterker,Aanbevolen prijs : 2.465,- euro. Nou leuk, wat wil nou, ding kost in USA $1695,- dat is toch al gauw Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts