Jump to content

zelfbouwspeakers met aktief laag

conqubite
 Share

Recommended Posts

Ik heb dit ook al eens op wijlen hifi gezegd, misschien wel het beste voorbeeld van wat ik voor ogen heb is deze passieve luidspreker, vooral optisch dan. Ik vind deze echt wonderschoon maar lijkt me eigenlijk niet na te maken vanwege de naar achter gerichte middenunit en het hybride TL systeem.

vr4jr_front_SM_002b.jpg

Een diy project wat hier wel op lijkt maar ook erg ambitieus is is de EvE II hoewel ik deze wat lomper vindt en ik weet niet of dit geschikt is voor actieve aansturing. Is wel gebaseerd op de reference +.

eveIIFpic1.jpeg

Daarnaast is toch ook dat speakerland ontwerp interessant, want het is een gesloten systeem en dat trekt me aan hoewel mijn voorkeur uitgaat naar een enkele unit voor het midden (ook vanwege de kosten).

speakerland.jpg

Ik zou niet per se twee aparte kasten willen maar ik weet zo geen leuk "gewoon" ontwerp en ik vind het optisch erg strak er uit zien.

Conqubite

De scan speak reference + klinkt dan toch best goed. Heb je die al beluisterd? Als je huiskamer niet te groot is, geen probleem.

Die heb ik een behoorlijke tijd geleden alweer, ergens begin vorig jaar, beluisterd. Ik vond dat destijds eigenlijk het enige interessante ontwerp waarbij ik moet opmerken dat ik het laag toen niet goed vond, te aanwezig en te flubberig.

Kan natuurlijk allerlei oorzaken hebben maar later las ik dat meer mensen er zo over dachten. Maar als basis zou het best eens een goed uitgangspunt kunnen zijn.

Edgar Beers dacht er i.i.g. ook zo over. Wie ben ik dan om dat te bestrijden.

Vorige week vond ik de Ultimo ook niet verkeerd klinken en ook een hele hoge en slanke zuil met diverse kleine woofertjes klonk indrukwekkend, ook in het laag. Een aktief aangestuurde Scirocco heb ik heel eventjes gehoord en dat klonk op het eerste oog (oor) ook niet verkeerd.

Ik heb een gesloten luidspreker en dat bevalt me wel hoewel het niet heel erg laag gaat. Ik hou van dat strakke. Daarom lijkt dat speakerland ontwerp me wel wat. Kant en klaar bouwpakket en een gesloten kast. :D

Alleen die prijs h

Leuke foto's.

Gave speakers.

Merken??

;)  :D

pic 1 is de Von Schweikert VR4 Jr met dipole middenunit.

http://www.vonschweikert.com/vr4jr.html

pic 2 is de eVe II, het DIY project van Edgar Beers (samen met Tony Gee) die beide ook altijd op hifi aanwezig waren. Heb ze hier nog niet kunnen ontdekken.

http://members.home.nl/edgar.beers/

pic 3 is een hagelnieuw ontwerp van Speakerland. Zo nieuw dat het uiterlijk nog niet eens definitief is. Ze willen de baskast wat mooier laten aansluiten op de topkast. Ik geloof dat hij Maxima gaat heten en beide kasten zijn gesloten kasten en dat lijkt me ook wel wat. Staat ook op de komende VAD. Misschien ga ik nog wel.

http://www.speakerland.com/HOT.htm

Zo, ben je weer op de hoogte.

Conqubite

Dankjewel.

pic 3 is een hagelnieuw ontwerp van Speakerland. Zo nieuw dat het uiterlijk nog niet eens definitief is. Ze willen de baskast wat mooier laten aansluiten op de topkast. Ik geloof dat hij Maxima gaat heten en beide kasten zijn gesloten kasten en dat lijkt me ook wel wat. Staat ook op de komende VAD. Misschien ga ik nog wel.

Zo supernieuw is ie niet want ik heb hem al een jaar geleden bij Jansen in de winkel gehoord (toen was ie wel nieuw). Ik heb hem beluisterd toen er nog een gesloten kast voor het laag gebruikt werd. Op zich heel goed geluid, alleen kan het topkastje veel harder dan de bas. Ze hebben nu die nieuwe 26 cm woofer van Scan in een basreflex voor het laag, die zal ongetwijfeld wat harder kunnen. Zo'n speakersysteem zou ik echter helemaal actief maken, en een veel dikkere basspeaker toekennen (18sound 18LW1400 ofzo).

Die nieuwe van speaker en co, kosten rond de 2000 euro per stuk. Da's dus niet weinig. Zou die echt zo veel beter zijn dan bv een Premium 22-XT of de Reference +?

Deze speakers zullen ongetwijfeld hun geld waard zijn!

Maarrrr.....wat als je na een tijdje wilt upgraden?

(In)ruilen?

Verkopen?

Wat is de marktwaarde dan?

En ga me nou niet vertellen dat je nooit meer wat anders koopt!

(In)ruilen?

Verkopen?

Nou heb ik toevallig ook zoiets (zelfbouw S&C), die trouwens de helft kosten.

Ik wil ze NOOIT meer kwijt! ;)

Echter als je nu een luidspreker maakt waar hoog en midden passief worden aangestuurd en gefilterd en het laag onafhankelijk van hoog en midden aktief wordt aangestuurd en wordt gefilterd is dat toch niet helemaal hetzelfde?? Je weet het vooraf en zou dan toch, in tegenstelling voor de huidige situatie, de filtering voor hoog en midden hier op af kunnen stemming??? Het zal misschien niet perfect worden maar dat is geen enkele luidspreker!!! Het is altijd een compromis.

Conqubite

Dit is ook een mooi voorbeeld van dit concept

http://www.webgeekdesign.com/guide/

Ik weet natuurlijk niet hoe die klinkt (of het getoonde filter bv goed is), maar de gebruikte units zijn iig top.

(In)ruilen?

Verkopen?

Als je de ultimo bedoelt, dan zit het met de drivers wel snor, echter het ontwerp klinkt nog lang niet zo uitgewogen als zou moeten.

Als je de ultimo bedoelt, dan zit het met de drivers wel snor, echter het ontwerp klinkt nog lang niet zo uitgewogen als zou moeten.

Ik vind de Ultimo niet goed voor het geld. Ik vermoed dat de tweeter zich niet leent voor een tweeweg. Het zou me niet verbazen als de filtering op de midwoof ook nog wat verbeterd kan worden, maar ik verwacht dat het niet voldoende uithaalt. Voor dat geld kun je veel beter naar een drieweg uitwijken m.i. Of bijvoorbeeld een Seas Millenium tweeter erop zetten, veel beter in deze applicatie. Van het geld wat je overhoudt kun je afhankelijke van je prioriteiten:

1) Lekker uit eten

2) Eenzelfde SS midwoofer kopen

3) Een echte woofer kopen ;)

Ik vind de Ultimo niet goed voor het geld.

Voor mij is het een wereldspeaker.. ;)

Heb de Ultimo beluisterd en was niet erg onder de indruk van het laag, erg rommelig maar dat lag wellicht ook een beetje aan de opstelling, de tweeter is fantastisch (heb ik nu zelf ook), vind het Maxima ontwerp (als hij inderdaad zo heet) zeer interessant, deze combinatie bestaat uit een passieve bovenkast welke gewoon full range werkt en het laag werkt als pure aanvulling.

Voordelen:

eenvoudige filtering

directe sturing in het laag

gesloten kast (geeft meer definitie in het laag)

magelijkheid voor correcties in het laag (frequentie kar. rechttrekken).

rendement units onbelangrijk

Nadelen van de Maxima is wellicht het lage rendement van de mid units, daarom ongeschikt voor single ended buizen versterkers.

rendement units onbelangrijk

NEE. Als je met die units de basspeaker bedoelt: 82 dB @ 1 W met een HS-200 betekent 105 dB en geen cent meer, dat is heel erg weinig voor een speaker in die prijsklasse.

Als je met de units de tweeter/midlaag speakers bedoelt: Grote rendementsverschillen maken passieve verzwakkingsnetwerken in wisselfiters noodzakelijk. Het rendementsverschil tussen de midlaag speakers en de tweeter in de passieve kast van dat maxima ontwerp is bijna 7 dB. Bij een dergelijk verschil stookt het wisselfilter zoveel weg, dat:

1. Je verterker een wisselfilter staat warm te stoken (goed bezig),

2. Dat warme wisselfilter niet-lineaire vervorming introduceert

De nieuwe basspeaker die Jansen in de maxima gestopt heeft, heeft 12,5 dB minder rendement dan de toegepaste tweeter (dus ook veel minder maximaaldruk). De twee middenspeakers kunnen ook samen ongeveer 8 dB harder dan de basspeaker (als je uitgaat van de datasheets op www.d-s-t.com, kan er beetje naast zitten) Daar kun je bij optellen dat onze oren veel minder gevoelig zijn voor 50 Hz en daar beneden.

Dat het laag dan actief gemaakt is, haal me de koekkoek, de speaker komt niet boven de 105 dB uit met een HS-200. Dus I refer to my former statement:

1. Helemaal actief maken

2. Grotere / meerdere basspeaker(s) gebruiken

Je hebt gelijk in dat opzicht maar ik beschouw dit nog altijd als een huiskamer set en dan is die 105dB voldoende, ik ben het ermee eens dat als je het onderste uit de kan wilt halen er in elk geval veel meer vermogen in het laag moet stoppen.

De beperking van de geluidsdruk wordt bepaald door konusdiameter x slag en de laagst gewenste frequentie, uitgaande van het rendement en de lange slag denk ik dat er 100Watt nodig is om de luidspreker volledig te kunnen uitsturen. Omdat het rendement beneden de 80Hz (gokje) verder afneemt moeten we er bij 40Hz nog wat meer in stoppen (ca6dB) en dat resulteert in een vermogen van 400Watt dat nodig is.

Conclusie: De HS200 is wat krap gekozen....

Voor het mid hoog heb je denk ik aan een 20Watt genoeg (moet wel 4 Ohm aankunnen!)

Het voordeel is dat je dit systeem kan aansturen met een relatief klein maar zeer audiofiel klasse A versterkertje en daar gaat het om!

Voor dat geld kun je veel beter naar een drieweg uitwijken m.i. Of bijvoorbeeld een Seas Millenium tweeter erop zetten, veel beter in deze applicatie.

want?

<rekenmodus>De SS7000 heeft de diameter van een 1" tweeter, maar door de punt in het midden slechts het oppervlakte van een 3/4" tweeter. De opp voor 1" dome is ongeveer 7cm^2 en voor een 3/4" is het ongeveer 4cm^2.

De Millenium (1" tweeter) heeft een lineaire uitslag van 0.5mm, de SS ringrad Xmax is0.2mm. Dat geeft een lineaire luchtverplaatsing (Vd) van 3.5cc en voor de SS is het 0.8cc.

Als je het bovenstaande verhaal vertaald naar hoe laag je kunt filteren binnen het lienaire gebied van de tweeter, dan blijkt dat de Seas precies twee keer zo laag gefilterd kan worden! Dat betekent een laagste filterfrequentie van ongeveer 1,5KHz voor de Seas en 3KHz voor de ScanSpeak, beide met een 4de orde akoestisch verloop om de belastbaarheid niet in gevaar te brengen. </rekenmodus> Is dat duidelijk? :huh:

Maar Vd zegt niet alles (wel veel ;)). Beide tweeters hebben een uitzonderlijk lage vervorming. Bij de SS zie je echter de vervorming (K2) exploderen onder de 2-2.5KHz. De Seas geeft daar geen krimp.

Daarom is de Seas een ster in een tweeweg en de SS niet. Ik kan het niet genoeg benadrukken: dat is ontzettend jammer van die 480euri per stuk die je uit moet geven om dat beestje in huis te halen. Zelfs het goedkopere broertje van de Millenium, de Seas Excel T25CF001 zal beter presteren in een speaker zoals de Ultimo omdat er gewoon teveel gevraagd wordt van de ringradiator. Daar bespaar je dan zo'n 360 euro mee. Daar kun je een gloednieuwe 26cm Scan Speak woofer voor kopen... Of een 26cm Seas Excel, bloedmooie woofer. Beide met voldoende wisselgeld om een dikke spoel erbij te kopen. Dat levert je potentieel een wereldklasse 3-weg op voor praktisch hetzelfde geld als die arme Ultimo die zo z'n best wil doet.

Voor dat geld kun je veel beter naar een drieweg uitwijken m.i. Of bijvoorbeeld een Seas Millenium tweeter erop zetten, veel beter in deze applicatie.

want?

<rekenmodus>De SS7000 heeft de diameter van een 1" tweeter, maar door de punt in het midden slechts het oppervlakte van een 3/4" tweeter. De opp voor 1" dome is ongeveer 7cm^2 en voor een 3/4" is het ongeveer 4cm^2.

De Millenium (1" tweeter) heeft een lineaire uitslag van 0.5mm, de SS ringrad Xmax is0.2mm. Dat geeft een lineaire luchtverplaatsing (Vd) van 3.5cc en voor de SS is het 0.8cc.

Als je het bovenstaande verhaal vertaald naar hoe laag je kunt filteren binnen het lienaire gebied van de tweeter, dan blijkt dat de Seas precies twee keer zo laag gefilterd kan worden! Dat betekent een laagste filterfrequentie van ongeveer 1,5KHz voor de Seas en 3KHz voor de ScanSpeak, beide met een 4de orde akoestisch verloop om de belastbaarheid niet in gevaar te brengen. </rekenmodus> Is dat duidelijk? :huh:

Maar Vd zegt niet alles (wel veel ;)). Beide tweeters hebben een uitzonderlijk lage vervorming. Bij de SS zie je echter de vervorming (K2) exploderen onder de 2-2.5KHz. De Seas geeft daar geen krimp.

Daarom is de Seas een ster in een tweeweg en de SS niet. Ik kan het niet genoeg benadrukken: dat is ontzettend jammer van die 480euri per stuk die je uit moet geven om dat beestje in huis te halen. Zelfs het goedkopere broertje van de Millenium, de Seas Excel T25CF001 zal beter presteren in een speaker zoals de Ultimo omdat er gewoon teveel gevraagd wordt van de ringradiator. Daar bespaar je dan zo'n 360 euro mee. Daar kun je een gloednieuwe 26cm Scan Speak woofer voor kopen... Of een 26cm Seas Excel, bloedmooie woofer. Beide met voldoende wisselgeld om een dikke spoel erbij te kopen. Dat levert je potentieel een wereldklasse 3-weg op voor praktisch hetzelfde geld als die arme Ultimo die zo z'n best wil doet.

M.b.t tot belastbaarheid en vervorming bij hoge SPL heb je helemaal gelijk, echter je kan als je rond de 2,5 kHz filtert beide units wel aan elkaar koppelen. Met de gedachte in het achterhoofd dat je niet vaak op hoge SPL luistert (dat kan met bijna geen enkele 2weg). Ik zou het ook niet zo snel doen, misschien met een > 4e orde LR akoestisch filter.

Echter er bestaat ook nog zoiets als een subjectief oordeel over de klankeigenschappen van een tweeter, ik vind persoonlijk de Seas Excel T25CF001 ronduit waardeloos. De millenium kan ik niet over oordelen, maar is ook flink aan de prijs (~275 euro/stuk), dus die mag ook wel goed klinken voor zijn geld. De SS7000 doet het wat dat betreft veel beter (al kost je het een vermogen).

Echter er bestaat ook nog zoiets als een subjectief oordeel over de klankeigenschappen van een tweeter, ik vind persoonlijk de Seas Excel T25CF001 ronduit waardeloos. De millenium kan ik niet over oordelen, maar is ook flink aan de prijs (~275 euro/stuk), dus die mag ook wel goed klinken voor zijn geld. De SS7000 doet het wat dat betreft veel beter (al kost je het een vermogen).

De Excel 1 en 2 kijken vrij veel op elkaar qua klank met dat verschil dat de 002 enorme ballen heeft ;) Het aantal tweeters dat zo laag gefilterd kan worden is op

Dat hoger gefilterde tweeters minder uitslag geven, minder vermogen dissiperen en dus minder vervormen klopt natuurlijk. Dat de millenium een grotere maximaaldruk c.q. conusuitslag heeft zal ook wel kloppen. Hieruit kun je echter niet concluderen dat je ongestraft de millenium 2 keer lager kunt filteren. Hier kun je pas uitspraken over doen als je plotjes hebt waarop je duidelijk kunt zien hoeveel harmonische en intermodulatievervorming een tweeter geeft, op verschillende vermogens voor beide tweeters. Linkwitz doet dat bijvoorbeeld op z'n site. Stel dat de millenium met dezelfde filtering als de 7000 inderdaad beter scoort op deze vervorming, dan is dat nog geen reden om automatisch deze tweeter te gebruiken. De power response op de crosoverfrequentie van de woofer en de tweeter moet je ook meten. Als het verschil tussen de drivers groter is bij de millenium, dan zal dit in een niet al te dempende ruimte meer verkleuring opleveren. Tevens moet je meenemen met welke units je het eenvoudigste filter (minste aantal componenten / minste rendementsverzwakking) kunt maken, een passief filter introduceert ook vervorming. Zo makkelijk zeggen: 4e orde hopitee betekent ook veel meer componenten dan een 2e orde filter, waar je ook 2-weg speakers mee kunt filteren. Ook het idee dat je voor hetzelfde geld een 3-weg speaker zou kunnen maken, is geen rechtvaardiging in alle gevallen om dit ook te doen. Een 3-weg speaker heeft een slechtere power response dan een 2 weg, omdat hier sprake is van 3 radiatoren i.p.v. 2, en 2 abrupte afstralingsovergangen i.p.v.1. Dit hoeft helemaal geen probleem te zijn (zeker niet in grotere ruimtes, als je ver van de speaker zit) maar er zijn luisterruimtes waar monitoren het gewoon beter doen (mijn kamer), al helemaal omdat ik mijn speakers toch niet zo superhard zet.

Je geeft een goede nuancering aan hetgeen DIY_Freak stelt. Maar twee puntjes denk ik iets anders over.

De power response op de crosoverfrequentie van de woofer en de tweeter moet je ook meten. Als het verschil tussen de drivers groter is bij de millenium, dan zal dit in een niet al te dempende ruimte meer verkleuring opleveren.

Dat dit verschil door de tweeter zou worden bepaald is erg onwaarschijnlijk. Daar ontstaan de verschillen met name boven de 6 kHz en zelfs dan lijkt het afstraalgedrag nog erg op elkaar, met name bepaald door de effectieve diameter. Ok, uitzonderingen daargelaten, maar bij crossover frequenties beneden 5 kHz zal het nauwelijks uitmaken wat betreft het door jou genoemde aspect.

Een 3-weg speaker heeft een slechtere power response dan een 2 weg, omdat hier sprake is van 3 radiatoren i.p.v. 2, en 2 abrupte afstralingsovergangen i.p.v.1.

Dit is te algemeen gesteld. Als je de overname frequentie tussen laag en midden beneden zo'n 800 Hz legt, dan heb je nauwelijks last van die stralingsovergang. Het overblijvende probleem, de overgang tussen mid en tweeter, heb je bij een tweeweg ook. Als je dat op 3 kHz legt is een dip in de power response nog niet eens zo erg, soms zelfs gewenst. En dan is een 3-weg weer sterk in het voordeel. Elke middentoner groter dan 11 cm effectieve diameter (5" midwoofertjes zijn hier nog vrij ideaal) krijgt problemen met de power response op 3000 Hz.

In het geval van een kleine kamer zou je inderdaad met een 2-weg gebaseerd op een 13 cm midwoofer dus nog heel mooi kunnen uitkomen. Wordt de luisterruimte iets groter en wil je veel aandacht geven aan afstraalgedrag, dan kun je bijna niet om een 3-weg heen.

Groetjes, Jeroen

Dit is te algemeen gesteld. Als je de overname frequentie tussen laag en midden beneden zo'n 800 Hz legt, dan heb je nauwelijks last van die stralingsovergang. Het overblijvende probleem, de overgang tussen mid en tweeter, heb je bij een tweeweg ook. Als je dat op 3 kHz legt is een dip in de power response nog niet eens zo erg, soms zelfs gewenst.

Je bedoelt de BBC dip :)