jeroen_d Posted 3 november 2004 Report Share Posted 3 november 2004 Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 3 november 2004 Report Share Posted 3 november 2004 Even om duidelijk te maken voor de anderen: de afstraling van een speaker wordt voornamelijk bepaald door de weer te geven frequentie en de diameter van de speaker. Hoe hoger het k.a product (golfgetal keer diameter) hoe meer een speaker bundelt (de functie die dit beschrijft is een 1e soort 1e orde Bessel functie als je het infinite baffle model gebruikt als benadering). Bij abrupte overgangen in speakerdiameters vormt dit een probleem: de tweeter bundelt op de crossoverfrequentie veel minder dan de mid-hoog eenheid bijvoorbeeld. Even ingaand op Jeroen_D: Natuurlijk hebben tweeters op lage frequenties vrij identieke afstraalpatronen. Maar ik ben hier zolang ik niets gemeten heb niet zo zeker over, als ik een ringradiator vervang voor een dome. Wellicht is hier ook op lagere frequenties (3k) een verschil. Ik doelde echter meer op het feit dat gesteld werd door DIY freak dat de crossover frequentie voor de tweeter naar benedenkon worden gebracht (dat was immers met de Seas mogelijk), echter dat heeft een toename in total power response tot gevolg, en dus meer reflecties in het 1-2k gebied. Dit kan ongewenste gevolgen hebben in bepaalde luisterruimtes. Leg je die frequentie juist hoger dan bundelt de midrange meer en zakt je power response in, wat weer een abrupte overgang met de tweeter zal geven. Dit kan ook vervelende gevolgen hebben. Uiteindelijk komt het er op neer dat je je luisterruimte moet kennen, om uitspraak te doen over hoe omnidirectioneel je speaker moet wezen. Wellicht is de SS7000 dan geen slecht compromis geweest voor bepaalde toepassingen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 3 november 2004 Report Share Posted 3 november 2004 Heb zelf goede ervaring met de ScanSpeak 7000 - 9000 tweeters. De tests in K&T laten daarvan iig zien dat de vervorming tot ca 1 KHz erg laag blijft. Vind zelf de 7000 een fraaie rustige tweeter die redelijk betaalbaar is. Of je nu op 2 KHz of 3 KHz gaat filteren maakt ook niet zo veel uit. Tot die frequenties stralen dome tweeters nog vrij breed. Je hebt waarschijnlijk meer te maken met de bafflestep. Voor zover het het horizontale afstraalpatroon betreft is het meer de kunst om het afstaalpatroon van de mid en de tweeter zoveel mogelijk gelijk te hebben in het x-over gebied. Dit helpt erg om het geluid zoveel mogelijk "los" van de kast te krijgen is mijn ervaring. Zit er een abrupte overgang in het afstraalpatroon (tgv de overgang van de ene speaker naar de andere speaker) dan "plakt" het geluid veel meer aan de kast vast. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeroen_d Posted 3 november 2004 Report Share Posted 3 november 2004 Heb zelf goede ervaring met de ScanSpeak 7000 - 9000 tweeters. De tests in K&T laten daarvan iig zien dat de vervorming tot ca 1 KHz erg laag blijft. Vind zelf de 7000 een fraaie rustige tweeter die redelijk betaalbaar is. Of je nu op 2 KHz of 3 KHz gaat filteren maakt ook niet zo veel uit. Tot die frequenties stralen dome tweeters nog vrij breed. Je hebt waarschijnlijk meer te maken met de bafflestep. Voor zover het het horizontale afstraalpatroon betreft is het meer de kunst om het afstaalpatroon van de mid en de tweeter zoveel mogelijk gelijk te hebben in het x-over gebied. Dit helpt erg om het geluid zoveel mogelijk "los" van de kast te krijgen is mijn ervaring. Zit er een abrupte overgang in het afstraalpatroon (tgv de overgang van de ene speaker naar de andere speaker) dan "plakt" het geluid veel meer aan de kast vast. Alles wat maar enigszins onnatuurlijk is, laat het geluid aan de kast plakken. Onregelmatig afstraalpatroon, met als gevolg kleuring afhankelijk van luisterruimte, is daar een onderdeel van, maar ook vervorming en resonanties. Luidsprekers met een brede baffle, die mee staat te resoneren, moet je wat dat betreft ook erg mee oppassen. Niet voor niets dat kleine 2-weg monitors al vrij snel het geluid 'los' laten komen. Die overgangen blijken erg belangrijk te zijn inderdaad. Een natuurlijke geluidsbron heeft een uniform afstraalgedrag. Of het nu bundelend is of meer omnidirectioneel, het verloopt altijd geleidelijk van laag naar hoog. Een geleidelijke toename naar het hoog van de bundeling lijkt niet erg te zijn. Pas wanneer er onregelmatigheden optreden als gevolg van overgangen tussen bijv. mid en tweet, dan begint een luidspreker minder natuurlijk te klinken. Luidsprekers met vrijwel geen fouten wat dit betreft klinken eigenlijk in elke luisterruimte goed. Ik begrijp de opmerking van s0000884 dan ook niet zo goed dat een goede powerresponse in het 1-2 kHz gebied tot problemen zou leiden. Een lagere crossover voor de tweeter leidt ook tot een lagere voor de woofer en in principe dus niet tot een toename van de powerresponse in dat gebied. Wel tot een meer gelijkmatige powerresponse dan bij een hogere crossover frequentie (zowel verticaal als horizontaal). Maar het is eigenlijk nauwelijks te voorkomen dat er toch een effect optreedt. Juist omdat een dip niet zo erg is bij 3 kHz leg ik hem persoonlijk nu bij voorkeur daar. Avalon heeft het daarentegen juist eens de andere kant op geprobeerd. Bij 1 kHz. Uit de proefjes die ik met DIY_Freak heb uitgevoerd met de breedbandertjes bleken de effecten daar ook nauwelijks hoorbaar (met oneven orde akoestische filtering). De betreffende luidspreker van Avalon had dan ook een ruimtelijke afbeelding die je eigenlijk nergens tegenkomt. Enige probleem was dat de tweeter wel erg zwaar werd belast.... Groetjes, Jeroen P.S. Wat was het onderwerp ook alweer O ja, actief laag. Kappen dus jeroen Link to comment Share on other sites More sharing options...
LaMa Posted 3 november 2004 Report Share Posted 3 november 2004 Avalon heeft het daarentegen juist eens de andere kant op geprobeerd. Bij 1 kHz. Uit de proefjes die ik met DIY_Freak heb uitgevoerd met de breedbandertjes bleken de effecten daar ook nauwelijks hoorbaar (met oneven orde akoestische filtering). De betreffende luidspreker van Avalon had dan ook een ruimtelijke afbeelding die je eigenlijk nergens tegenkomt. Enige probleem was dat de tweeter wel erg zwaar werd belast.... Groetjes, Jeroen P.S. Wat was het onderwerp ook alweer O ja, actief laag. Kappen dus jeroen Dat heb ik ook een keer gedaan met een ER-4 en een 7" Hex heatpipe bij ~1200 Hz extreem steile flanken. Klonk ook heel bijzonder, ruimtelijke afbeelding was superieur aan welke ander filtervariant ook. Ik had een extra 7" ingezet om baffle step te compenseren. En om ietwat meer druk te kunnen zetten. Echter je hebt dan wel een buitensporig laag inzetbare tweet nodig. En een bak filteronderdelen waar je u tegen zegt Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIY_Freak Posted 3 november 2004 Report Share Posted 3 november 2004 Dat hoger gefilterde tweeters minder uitslag geven, minder vermogen dissiperen en dus minder vervormen klopt natuurlijk. Dat de millenium een grotere maximaaldruk c.q. conusuitslag heeft zal ook wel kloppen. Hieruit kun je echter niet concluderen dat je ongestraft de millenium 2 keer lager kunt filteren. Hier kun je pas uitspraken over doen als je plotjes hebt waarop je duidelijk kunt zien hoeveel harmonische en intermodulatievervorming een tweeter geeft, op verschillende vermogens voor beide tweeters. Linkwitz doet dat bijvoorbeeld op z'n site. Ik heb van beide tweeters vervormingmetingen gezien. Ik meen het al vaker genoemd te hebben, dus ik dacht dat het al bekende kost was: onder de 2KHz schiet de K2 (harmonische vervorming) van de SS7000 door de 1% grens bij 90dB! De vervorming van de Seas blijft ongehoord laag tot ver beneden de 2KHz. Linkwitz zet het tweetertje niet voor niets al in vanaf 1,4KHz in z'n Orion... Stel dat de millenium met dezelfde filtering als de 7000 inderdaad beter scoort op deze vervorming, dan is dat nog geen reden om automatisch deze tweeter te gebruiken. De power response op de crosoverfrequentie van de woofer en de tweeter moet je ook meten.Dat is een uitstekende reden om wel voor de Seas te kiezen. Vervorming is een gegeven als je eenmaal de unit hebt gekozen. Beter dan dat wordt het niet, zeker als je de unit zoals hier het geval is, in een non-optimaal frequentiegebied gebruikt. Power response is nu net iets waar je als ontwerper wel invloed op hebt!Als het verschil tussen de drivers groter is bij de millenium, dan zal dit in een niet al te dempende ruimte meer verkleuring opleveren. Tevens moet je meenemen met welke units je het eenvoudigste filter (minste aantal componenten / minste rendementsverzwakking) kunt maken, een passief filter introduceert ook vervorming.Goede filteronderdelen doen wat je ervan vraagt. Ik vind het kostenargument zwaarder wegen dat evt. vervormingscijfers door L, C en R. En in dit geval kun je behoorlijk wat hoogwaardige filteronderdelen kopen als je niet de SS7000 kiest Zo makkelijk zeggen: 4e orde hopitee betekent ook veel meer componenten dan een 2e orde filter, waar je ook 2-weg speakers mee kunt filteren.huh? Ook het idee dat je voor hetzelfde geld een 3-weg speaker zou kunnen maken, is geen rechtvaardiging in alle gevallen om dit ook te doen.Dat heb je mij ook niet zien schrijven... Een 3-weg speaker heeft een slechtere power response dan een 2 weg, omdat hier sprake is van 3 radiatoren i.p.v. 2, en 2 abrupte afstralingsovergangen i.p.v.1.Ook een drieweg kun je ontwerpen met een goede on- en off-axis freq karakteritiek. In werkelijkheid is het voornaamste verschil dat je bij een drieweg twee mogelijkheden hebt om het filter te verprutsen en bij een tweeweg slechts eentje. Dat is geen geintje, dat meen ik bloedserieus. Een drieweg is gewoon moeilijker, maar potentieel eigenlijk altijd beter, tenzij je de speaker als koptelefoon gebruikt .Dit hoeft helemaal geen probleem te zijn (zeker niet in grotere ruimtes, als je ver van de speaker zit) maar er zijn luisterruimtes waar monitoren het gewoon beter doen (mijn kamer), al helemaal omdat ik mijn speakers toch niet zo superhard zet.Afstand speelt geen rol in de praktijk. Je moet het wel erg bont maken als je te dicht op een drieweg blijkt te zitten. Normaal gesproken luister je toch op minimaal 2-2,5m. Een betere reden waarom een drieweg minder goed werkt in een kleine kamer is gebonk is het basgebied omdat zowel de speakers als de luisterplek dicht bij de wanden van de kamer zijn en de speaker ook zonder kamerinvloeden al een volwaardige basopbrengst levert. Je kunt dan beter een tweeweg met simpelweg minder bas opstellen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIY_Freak Posted 3 november 2004 Report Share Posted 3 november 2004 Vind zelf de 7000 een fraaie rustige tweeter die redelijk betaalbaar is. Redelijk? De SS7000 is de duurste tweeter die je in NL kunt kopen. Tenzij je natuurlijk de Manger meerekent Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 3 november 2004 Report Share Posted 3 november 2004 Vind zelf de 7000 een fraaie rustige tweeter die redelijk betaalbaar is. Redelijk? De SS7000 is de duurste tweeter die je in NL kunt kopen. Tenzij je natuurlijk de Manger meerekent Sommige kabels zijn duurder.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 3 november 2004 Report Share Posted 3 november 2004 Vind zelf de 7000 een fraaie rustige tweeter die redelijk betaalbaar is. Redelijk? De SS7000 is de duurste tweeter die je in NL kunt kopen. Tenzij je natuurlijk de Manger meerekent En Thiel? Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIY_Freak Posted 3 november 2004 Report Share Posted 3 november 2004 Vind zelf de 7000 een fraaie rustige tweeter die redelijk betaalbaar is. Redelijk? De SS7000 is de duurste tweeter die je in NL kunt kopen. Tenzij je natuurlijk de Manger meerekent En Thiel? Nope, of je moet de diamante versie meetellen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 3 november 2004 Report Share Posted 3 november 2004 Vind zelf de 7000 een fraaie rustige tweeter die redelijk betaalbaar is. Redelijk? De SS7000 is de duurste tweeter die je in NL kunt kopen. Tenzij je natuurlijk de Manger meerekent Oeps foutje, ja die SC nummers ook Bedoelde natuurlijk de 970000 en 990000. Excursion, lin./max. : Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 3 november 2004 Report Share Posted 3 november 2004 De Esotar T330D van Dynaudio mag er wat mij betreft ook wel zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Tube Posted 4 november 2004 Report Share Posted 4 november 2004 Vind zelf de 7000 een fraaie rustige tweeter die redelijk betaalbaar is. Redelijk? De SS7000 is de duurste tweeter die je in NL kunt kopen. Tenzij je natuurlijk de Manger meerekent En Thiel? Dan wel de diamant uitvoering...2700 euro/stuk dit is ECHT de duurste tweeter in NL De gewone T&P valt beste wel mee met 189 euro, dit een zeer fraaie tweeter... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Tube Posted 4 november 2004 Report Share Posted 4 november 2004 EHHhhhhhh kijk ik net op de site van Clofis..... er is een nieuwe diamant tweeter van T&P.... nog duurder kost 4499.-/stuk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest muziekfreak Posted 4 november 2004 Report Share Posted 4 november 2004 Verder alleen maar voordelen. Alleen maar? Een tweede nadeel kan zijn dat het standaardfilter van de actieve unit niet zo mooi op het luidsprekerverloop aansluit als dat een specifiek voor die luidspreker ontworpen filter zou doen. Zou een oplossing hiervoor zijn om een luidspreker te maken die verder filterloos is, of zo goed als??? IK heb een collega die zelfbouwer is en die een (zelf ontworpen) filterloze monitor heeft gemaakt en daar later een losse baskast onder heeft gemaakt die hij een tijdje geleden aktief heeft gemaakt met een hypex module (volgens mij de simpelste hypex). Volgens mij is hij behoorlijk tevreden. Ook een andere bekende van mij die als audiofiel mag worden bestempeld was vol lof over zijn speakers. Wat zouden er dan voor verstermodules in kunnen die beter zijn dan Hypex want ik begrijp dat Bas niet onder de indruk is van de kwaliteit van Hypex??? Conqubite Subamp erin zetten ofzo...zoals thomessen...detonation. Zo heb je ook ineens veel meer instelmogenlijkheden. Nadeel is wel de amps zelf zijn redelijk groot [lees lastiger met inbouwen] Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 4 november 2004 Report Share Posted 4 november 2004 Ingaand op DIY-freak: Dat je als ontwerper invloed op power response hebt, is een gevaarlijke opmerking. Ik neem aan dat je daarmee het formaat en vorm v/d baffle, het type behuizing (dipool, monopool), configuratie van de drivers en crossover keuzes mee bedoelt. Die kun je niet ongestraft vari Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeroen_d Posted 4 november 2004 Report Share Posted 4 november 2004 Veel mensen weten niet dat in een gemiddelde luisterruimte op de afstand die jij noemt (2-2,5 meter) de vermogenssom van de gereflecteerde geluiden een hogere waarde heeft dan het directe geluid. Dit vindt ik een veel sterkere factor in beperking op geluidskwaliteit dan een niet ideale powerresponse. Ik zit niet verder dan 1,2 meter van mijn monitoren af. Voor iedereen die dit nog niet wist, lees het zeer informatieve verhaal van Siegfriend Linkwitz: http://www.linkwitzlab.com/rooms.htm Dus als je dit zo verschrikkelijk belangrijk vindt, ga naar open baffle, ESL of hoorn. Een luidspreker systeem op 1,2 meter afstand vind ik een rare benadering (je zit toch niet in de studio?) en het is in veel gevallen totaal niet praktisch. Maar goed, ieder zijn smaak. Gr. Jeroen Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 5 november 2004 Report Share Posted 5 november 2004 Dus als je dit zo verschrikkelijk belangrijk vindt, ga naar open baffle, ESL of hoorn. Een luidspreker systeem op 1,2 meter afstand vind ik een rare benadering (je zit toch niet in de studio?) en het is in veel gevallen totaal niet praktisch. Maar goed, ieder zijn smaak. Gr. Jeroen Een hoorn gaat niet werken als je er 5 nodig hebt in een kamer van 4 bij 3,5. open baffle speakers hebben slechts 4,8 dB minder totale powerresponse als ze als volledige dipool werken, (bij hogere frequenties wordt het weer een bipool). Dit vindt ik een beetje een afname van niks eerlijk gezegd. Ik heb met simulaties kunnen aantonen dat als je speakers in een juiste array met een juiste filtering toepast, je zo 25 dB van de powerresponse kunt afhalen boven de 500 Hz. Maar das hier niet relevant, ik noemde het even omdat gesteld werd dat afstand tot je speaker geen rol speelt. "zo verschrikkelijk belangrijk" vind ik het niet. 1,2 meter afstand is JUIST een goede benadering in die gevallen, waarbij je zeker weet dat de muziek waar je naar luistert is afgemixed in een studio met monitoren onder dezelfde omstandigheden. Toevallig is het voor mij praktisch. Als ik verder weg had moeten zitten, had ik veel meer pritex opgehangen. Dus inderdaad: ieder zijn smaak. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Tube Posted 5 november 2004 Report Share Posted 5 november 2004 Wat zouden er dan voor verstermodules in kunnen die beter zijn dan Hypex want ik begrijp dat Bas niet onder de indruk is van de kwaliteit van Hypex??? Goede ervaringen met ILP modules, deze zijn handig ook vanwege de aanwezige voedings componenten zodat er enkel een trafo bij moet komen. gebruik zelf de HY2007, 240Watt Mosfet power. filtering aan de ingang en enige boost vindt dan plaats in een passief filter met een scheidingstrafo. Verdere plannen zijn om de mid speaker en tweeter als een tweeweg te filteren zodat deze set gewoon full range werkt, de woofer vult dan alleen het onderste octaaf Speakers (allen Scanspeak): Tweeter: ringradiator mid: 15W/8530K/00 Woofer: 21W/8555-00 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 5 november 2004 Report Share Posted 5 november 2004 Goede ervaringen met ILP modules, deze zijn handig ook vanwege de aanwezige voedings componenten zodat er enkel een trafo bij moet komen.gebruik zelf de HY2007, 240Watt Mosfet power. Zijn zeker goed. Alleen als je er meerdere op 1 voeding zet (voor bi-, of tri-amping) kun je wel problemen met aardstromen tussen modulen onderling krijgen. Bestaat ILP nog? Dacht dat die modulen allang niet meer te krijgen zijn ... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Tube Posted 5 november 2004 Report Share Posted 5 november 2004 Ze zijn nooit weggeweest maar in nederland verdrongen door Amplimo, nu weer terug in den lande, www.herweijerelectronics.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 5 november 2004 Report Share Posted 5 november 2004 Dacht dat dat Amplimo spul ook bij ILP vandaan kwam eigenlijk. Maar je hebt gelijk, het bestaat nog. AudioXpress heeft ze ook in het programma zie ik (en Farnell trouwens ook voor wie daar terecht kan): http://www.audioxpress.com/bksprods/kits/ki-hy2000.htm Staan ook de datasheets Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIY_Freak Posted 5 november 2004 Report Share Posted 5 november 2004 Ingaand op DIY-freak:Dat je als ontwerper invloed op power response hebt, is een gevaarlijke opmerking. Iedereen vermoedt ook maar dat DIY-Freak voor Do-it-yourself-Freak staat, maar het betekent in feite Dangerous Idiosyncrasy Yclept Freak! Maar dat terzijde Je noemt een hele rits eigenschappen van speakers n.a.v. m'n opmerking over vervorming en power response. Je stelt dat je ze niet ongestraft kunt aanpassen. Hoezo? Dat is toch het vak van luidsprekerontwerpen? Je bent voortdurend bezig met afwegen van ontwerpdoelen. Ik begin liever met units die zo min mogelijk vervorming hebben i.p.v. te kiezen voor atributen die via vele wegen in het ontwerp geoptimaliseerd kunnen worden. Zie de post van Jeroen mbt luisterafstand. Je hebt een erg afwijkende oplossing gekozen. Mijn opmerking had betrekking op 'normale' luisterafstanden. Overigens denk ik dat 100% direct geluid ook niet ideaal is, net als close-range luisteren met als uiterste vorm de hoofdtelefoon. Filteronderdelen zijn niet ideaal, zoals elk onderdeel in een luidspreker. Als ik echter meer onderdelen moet gebruiken voor een betere filtering dan zal ik altijd doen binnen zekere grenzen. Een kostenafweging hoort daar ook bij zodat je je afvraagt of het budget wellicht beter verdeeld kan worden door het kiezen van een andere bandbreedte/doos/unit/enz. Overigens staat een vloeiende overgang absoluut niet garant voor een betere power reponse. Een ideale 1ste orde akoestische overgang zuigt in dat opzicht, om maar een voorbeeld te noemen. Parametrische EQ is niet voor iedereen weggelegd, wederom een oplossing die niet vaak gekozen wordt. Je hebt naast de equalizer een gescheiden voor- en eindversterker nodig, of in ieder geval een actief laag die niet t Link to comment Share on other sites More sharing options...
LaMa Posted 5 november 2004 Report Share Posted 5 november 2004 Filteronderdelen zijn niet ideaal, zoals elk onderdeel in een luidspreker. Als ik echter meer onderdelen moet gebruiken voor een betere filtering dan zal ik altijd doen binnen zekere grenzen. Een kostenafweging hoort daar ook bij zodat je je afvraagt of het budget wellicht beter verdeeld kan worden door het kiezen van een andere bandbreedte/doos/unit/enz. Overigens staat een vloeiende overgang absoluut niet garant voor een betere power reponse. Een ideale 1ste orde akoestische overgang zuigt in dat opzicht, om maar een voorbeeld te noemen. Precies, ik vind het belachelijk dat er wel grif 100 euro voor een tweet en 100 euro voor een midbas en nogmaals 150 voor de woofer wordt betaald en voor de filteronderdelen maar 100 euro is gereserveerd. Ik zeg niet dat je boutique caps moet aanschaffen, alleen dat het helpt om wat meer moeite te doen in het filter. Een zobel en of impedantie correctie doet veel versterkers goed. En een fatsoenlijk steil gefilterde tweet klinkt vaak ook een stuk 'vriendelijker' dan zijn collega met alleen een condensator voor het hoog en te veel voor zijn kiezen krijgt. edit: afzwakken laatste statement Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 5 november 2004 Report Share Posted 5 november 2004 ........ En een fatsoenlijk steil gefilterde tweet klinkt vaak ook een stuk 'vriendelijker' dan zijn collega met alleen een condensator voor het hoog en te veel voor zijn kiezen krijgt. edit: afzwakken laatste statement Uhhh, je wordt toch niet bedreigd door 1e orde extremisten? Wat mij betreft heb je wel gelijk. Om er nog aan toe te voegen dat een fatsoenlijk in het hoog afgefilterde mid ook meestal een stuk vriendelijker klinkt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts