Jump to content

Luidsprekerkabel........

Jitze
 Share

Recommended Posts

Enige tijd geleden alweer, heb ik een bezoek gebracht aan de firma Mundorff in Keulen, met als aanleiding de modificatie van de filters van een aantal Klipsch speakers.

Heb toen een aantal meters van de Litze draad, waarmee zij spoelen maken, meegekregen om eens als luidsprekerkabel in te zetten.

Dit heeft erg lang op zich laten wachten, echter inmiddels draai ik nu een aantal maanden met deze draad als luidsprekerkabel.

Vanaf het eerste moment was er niet de drang om weer terug te wisselen, na een weekje weer met m'n Monster M 2.4s te hebben gespeeld, besloten om deze inderdaad te vervangen door het Mundorf draadje.

Niet omdat het zo vreselijk veel beter is, maar omdat het in elk geval geen verlies oplevert.

Compleet met WBT spades, komt deze oplossing op een kleine 170,00 Euro, terwijl de M2.4s hier bijna 1.600 euro moet kosten.

Soms is het leven wat minder ondraaglijk......................

;)

Compleet met WBT spades, komt deze oplossing op een kleine 170,00 Euro, terwijl de M2.4s hier bijna 1.600 euro moet kosten.

Soms is het leven wat minder ondraaglijk......................

;)

Het audio-leven is heel vaak draaglijk, in tegenstelling tot van de gevestigde High End ons willen laten geloven. Er bestaat heel wat apparatuur en bekabeling die een fractie kosten van menig High-End-product en beter klinken.

Leuk dat je op deze manier daarmee in aanraking bent gekomen! :)

Wat niet wegneemt dat het altijd moet matchen

Hiermee heb ik grote problemen, heel simpel, elctrisch gezien zijn alle apparaten dusdanig gebouwd dat ze met elkander kunnen communiceren, zaken als in/uitgangsspanning, impedantie etc. zijn behoorlijk genormaliseerd................

Bij phono elementen en voortrappen zie je hier de grootste problemen, bij allerlei andere apparatuur zou dit geen enkele probleem mogen opleveren.

Als een apparaat in een line-up zorgt voor een afwijkend geluid moet er een apparaat fout zijn, moet je er gewoon uitdonderen, hoeveel status de fabrikant ook heeft en hoeveel audiofielen ook kwijlend naar dat ding staan te kijken.

Ik blijf er bij dat dit " match " verhaal een gigantische zwendel is, die er toe leidt dat allerlei fouten met andere - tegengestelde - fouten worden gecompenseerd.

Kan werkelijk geen enkel begrip opbrengen voor dit soort verhalen, blijf maar gewoon met m'n poten in de bagger staan...............

:huh:

Eerlijk gezegd denk ik niet in termen van passen in een set, om bij het voorbeeld van de cd speler te blijven, ik vind een aantal cd spelers niet verkeerd klinken en zou ze daarom wel in mijn set durven plaatsen, als daarna gespeeld moet worden met kabels om een match te realiseren ben je fout bezig.

Inderdaad moet een gewoon stom koperdraadje in staat zijn te laten horen waartoe een cd speler in staat is, spelen met deze draadjes kan wel verschil opleveren, in resolutie bijvoorbeeld, verschuivingen in het klankbeeld zijn uit den boze.

Overigens heb ik nu een oplossing voor de speakerkabel gevonden, wat overigens een draadje is waarvan er reeds meters in je filter kunnen zitten, voor interlinks ben ik zo ver nog niet.

Heb hier nog steeds de Monster M 1500, experimenten met Kimber pbj en diverse coaxsoorten hebben nog niet geleid tot een aanvaardbaar resultaat.

Misschien moet ik hiervoor mijn denkraam eens bijstellen.

aan de andere kant ben ik momenteel ook nog te veel met andere zaken bezig, deze oplossing voor een speakerdraad is me ergens onderweg aangereikt, misschien stuit ik ook nog eens op een interlinkje op deze wijze.

Ik match dus beslist niet, verdeel het spul uitsluitend in een tweetal categorieen, goed em slecht, dus, ongeacht het logo, de status of de lofuitingen.

:rolleyes:

Eerlijk gezegd denk ik niet in termen van passen in een set, om bij het voorbeeld van de cd speler te blijven, ik vind een aantal cd spelers niet verkeerd klinken en zou ze daarom wel in mijn set durven plaatsen, als daarna gespeeld moet worden met kabels om een match te realiseren ben je fout bezig.

Inderdaad moet een gewoon stom koperdraadje in staat zijn te laten horen waartoe een cd speler in staat is, spelen met deze draadjes kan wel verschil opleveren, in resolutie bijvoorbeeld, verschuivingen in het klankbeeld zijn uit den boze.

Overigens heb ik nu een oplossing voor de speakerkabel gevonden, wat overigens een draadje is waarvan er reeds meters in je filter kunnen zitten, voor interlinks ben ik zo ver nog niet.

Heb hier nog steeds de Monster M 1500, experimenten met Kimber pbj en diverse coaxsoorten hebben nog niet geleid tot een aanvaardbaar resultaat.

Misschien moet ik hiervoor mijn denkraam eens bijstellen.

aan de andere kant ben ik momenteel ook nog te veel met andere zaken bezig, deze oplossing voor een speakerdraad is me ergens onderweg aangereikt, misschien stuit ik ook nog eens op een interlinkje op deze wijze.

Ik match dus beslist niet, verdeel het spul uitsluitend in een tweetal categorieen, goed em slecht, dus, ongeacht het logo, de status of de lofuitingen.

:rolleyes:

ensemble jespers handelsmerk. :D

Leuk dat iemand die zegd "ik match beslist niet" Monster Cable gebruikt. Als er nu een merk kabel is dat niet neutraal klinkt is het wel Monster. Monster heeft een eigen geluid wat beslist niet op elk set even lekker klinkt.

:P

Ik ben erg benieuwd waar dit vooroordeel tegen Monster ontstaan is, inderdaad als je Monster, maar ook Kimber vergelijkt met Siltech, Nord Ost en VdH, zijn duidelijke verschillen hoorbaar.

Echter bij het uitwisselen met een Kimber of dat nu een PBJ is of een kabel uit de Selectlijn, een Ensemble, of een Harmonic Technology verandert er tonaal in elk geval niets.

Wat afhankelijk van de opbouw van - met name - interlinks wel opvalt dat er verschillen zijn te horen op het vlak van detaillering, bijvoorbeeld de door mij gebruikte M1500 - niet meer in productie - en de Kimber select, zowel koper als zilver, leveren een hogere resolutie, dan hun goedkopere soortgenoten.

:o

Leuk dat iemand die zegd "ik match beslist niet" Monster Cable gebruikt. Als er nu een merk kabel is dat niet neutraal klinkt is het wel Monster. Monster heeft een eigen geluid wat beslist niet op elk set even lekker klinkt.

:P

Ik ben erg benieuwd waar dit vooroordeel tegen Monster ontstaan is, inderdaad als je Monster, maar ook Kimber vergelijkt met Siltech, Nord Ost en VdH, zijn duidelijke verschillen hoorbaar.

Echter bij het uitwisselen met een Kimber of dat nu een PBJ is of een kabel uit de Selectlijn, een Ensemble, of een Harmonic Technology verandert er tonaal in elk geval niets.

Wat afhankelijk van de opbouw van - met name - interlinks wel opvalt dat er verschillen zijn te horen op het vlak van detaillering, bijvoorbeeld de door mij gebruikte M1500 - niet meer in productie - en de Kimber select, zowel koper als zilver, leveren een hogere resolutie, dan hun goedkopere soortgenoten.

:o

jawel hoor, ook ensemble kleurt de boel, net zoals iedere kabel.

ik heb daar niets op tegen.

want wat is neutraal? :rolleyes:

graag verwijs ik jullie naar het topic.....

topkabel....

of top kabel....

kunnen jullie daar weer verder bakkelijen... bakkalijen.....

euhm....

mijn nederlands laat mij weer eens in de steek....

Dat Monster niet neutraal is heb ik niets op tegen, sterker nog het is juiste fijn dat elke kabel zijn eigen geluid heeft. Waar ik op reageerde is dat er gezegd werd dat er alleen goede en slechte kabel zijn en dat het onzin zou zijn dat bepaalde kabel beter matchen in het een ipv het andere systeem. Waarneer kabels anders klinken is het dus logisch dat de ene kabel beter klinkt op een set dan de andere en dat dat niets hoeft te zeggen over de kwaliteit van de kabel.

<_<

Kijk, op deze wijze houden we fijn alle sprookjes in stand,

Laat ik dan gewoon even nog duidelijker zijn.

Zoals ik reeds gesteld heb is er voor mij goede en slechte apparatuur, heeft niets met kwaliteit van bouw, componenten of prijs te maken, alleen met het resultaat, de prestatie, dus klank en resolutie.

Goed en fout zijn zoals alles in het leven niet absoluut te bepalen, rondom beiden heb je dus een vrij breed grijs gebied waarbinnen enige variatie mogelijk is.

Wat ik in de praktijk zie gebeuren is dat bepaalde apparaten, op basis van afkomst en de daarop gebaseerde statuur, een beoordeling krijgen en dat men sets samensteld waarbij men zaken die als minder wenselijk worden aangemerkt verdoezeld, door te combineren met enig component dat deze tekortkoming op de een of andere manier compenseert.

Dit soort matching is gewoon de kluit belazeren.............

Want hoe je dit ook went of keert, er zal altijd verlies optreden, je raakt de resolutie kwijt.

Je krijgt dan situaties als, een beetje scherpte, op te lossen met een speaker die in hoog en midden wat wolliger is, is de schepte inderdaad verdwenen, met een groot deel van de muzikale informatie.

Of een speler die wat mat is in mid en hoog, vast wel een kabeltje dat dit gebied een beetje kan liften.............

In dit geval geldt dat wat er niet is, niet gemaakt kan worden in een kabeltje.

Je ziet dan ook vaak dat lieden die op deze wijze aan de slag gaan, eindeloos hun spullen wisselen, eeuwig tegen de tekortkomingen aan lopen en blijven zoeken, een eindeloze queeste.....

Apparaten die ik indeel in de groep goed, je mag ook acceptabel zeggen, neem je ook dat grijze gebied even mee, kun je straffeloos aan elkander knopen, het zal een acceptabel resultaat brengen.

Door spelen met allerlei zaken, modificaties, andere componenten in een apparaat, een betere kabel, kun je zorgen voor een toename van de resolutie, of kleine tonale verschuivingen, echter in grote lijnen blijft het beeld hetzelfde.

Dit zou je ook " matching " kunnen noemen, en als je dat doet, dan ben ik daar mee bezig.

Echter gezien de wijze waarop men in het algemeen aan het " matchen " is vermijd ik deze term bij voorkeur.

Boven alles, denk er wel om dat een aantal basis voorwaarden altijd overeind zal blijven, met een 1 watt's versterkertje zul je weinig muziek kunnen halen uit een speaker die rond de 90 dB gevoelig is.

:unsure: