Jump to content

luidsprekerkabels. Dikte 0,8mm (nagenoeg puur zilv

Robbertt
 Share

Recommended Posts

Misschien wel bekend -> zilverenkabel

Hoe klinkt zo'n opgebouwde kabel? Iemand ervaring mee? Ik heb wel eens de "clearwater" van VDH gehad maar dat is verzilverdkoper en dat begon als het waarre te slissen.

Ik ben wel eens benieuwd hoe dat zal zijn, maar:

Is 0.8 mm voldoende per ader over een afstand van zeg maar 2meter per speaker. (2 x 2 meter)

Ik voed nu met mijn 2 x 30 watt versterkertje een stel dynaudio's (zie mijn site) . Er hoeft naar mijn idee niet overdreven veel vermogen door die kabel heen.

En is dit ook uitermate geschikt om een luidspreker filter hardwire te verbinden? (neem eigenlijk ook aan van wel)

Of raden jullie iets dikker aan? zoja, hoe dik en waar is dat te koop en hoe duur is dat per meter?

Veel te dun voor speakerkabel. Dan moet je meerdere draden (minimaal drie per pool voor een beetje normale lengte). 2x3,5 meter incl teflon isolatie per draad => ruim 225 euri zonder vorkjes/pluggen.

Goh,doe ik het al jaren verkeerd.

1 x 4m voor rechts + 1 x 6 meter voor het linker kanaal.

doorsnede 0,5 mm kwadraat koper.

Klinkt al jaren open , helder en ook dynamisch.

Kort om een tevreden luisteraar!

Enne kosten ? 12 oude Hollandse Florijnen. :D

Hoi,

Ik heb mijn speakers ermee bedraad

Hoog 0,8MM zilver

Mid 0.8MM zilver

Laag 0.8MM zilver + 0.8MM Koper

allemaal lengtes rond de meter

Uiteraard met teflon huls en in deze situatie getwist .

Khoral.

voor zo'n 2x 30 watt versterkertje is het geen probleem om met die dunne kabels te spelen, zoveel stroom gaat er dan echt niet door die draden.

plus de afstand is goed kort te noemen.

probeer het anders gewoon eerst uit, is het goed dan is het goed, heb je het idee er meer uit te halen met meerdere aders, dan doe je dat dan.

Veel te dun voor speakerkabel. Dan moet je meerdere draden (minimaal drie per pool voor een beetje normale lengte). 2x3,5 meter incl teflon isolatie per draad => ruim 225 euri zonder vorkjes/pluggen.

Goh,doe ik het al jaren verkeerd

Klopt. ;)

Kort om een tevreden luisteraar!

Enne kosten ? 12 oude Hollandse Florijnen. :D

Voor die 12 euro krijg je niet alleen een mooi stuk draad maar ook een hele competente equalizer cadeau! :D

Iedere luidspreker heeft een of meerdere impedantiepieken. Bij een gesloten kast 1 in het laag en bij een basreflex twee in het laag. De meeste speakers hebben onderweg ook nog een paar hobbels en kuilen en vaak eindigt het in een hele hoge impedantie van de tweeter.

De DC weerstand van dat kabeltje van 6 meter is ruim 0.4 Ohm. Als de impedantie daalt tot 2.5 ohm, bepaalt geen ondenkbare situatie, leidt dit tot een afname van de geluidsdruk van 1.3 dB. Bij de gebruikelijke stijgende impedantie in het hoog, zie je de afname in dB's steeds kleiner worden. Geen wonder dat jouw kabel open en helder klinkt :lol: Vergis je niet, dit is zijn normaal waarneembare verschillen! En dat komt uit de mond van iemand die highend kabels (met dito prijzen) verafschuwt.

En als klap op de vuurpijl is je dempingsfactor compleet naar z'n gootje! Gratis en voor niets weinig controle van de versterker op de woofer, dus de verzwakte bas heeft ook een slechter impulsgedrag.

2 stuks van het zilver is niet overdreven. 3 of 4 stuks is nog wat beter in het geval dat de impedantie van de speaker een duik neemt.

...En als klap op de vuurpijl is je dempingsfactor compleet naar z'n gootje! Gratis en voor niets weinig controle van de versterker op de woofer, dus de verzwakte bas heeft ook een slechter impulsgedrag.

Yep, nu zijn er luidsprekers die daar meer last van hebben dan anderen. Bij een goed gedempte gesloten behuizing zul je er waarschijnlijk minder last van hebben dan bij een basreflex of transmissielijn.

Ook voor het midden en hoog is een goede controle gewenst, al zal die meestal toch al minimaal zijn door de serieweerstand voor de tweeter.

Is 0.8 mm  voldoende per ader over een afstand van zeg maar 2meter per speaker. (2 x 2 meter)

Hoi Fireman,

0.8 is misschien wel wat t

euhm?

je geeft zoveel geld uit aan een speakerkabel,

moet van het beste materiaal zijn ivw impedanties, capciteiten en weerstanden en weet ik veel wta allemaal...

en dan ga je 2 VERSCHILLENDE(????) lengtes gebruiken voor links en rechts????

het lijkt mij dat je dan (kleine) fase verschillen krijgt?

tenslotte zal een kabel van 6 meter een hogere weerstand en capaciteit hebben dan een van 4 meter?

bb :confused:

...het lijkt mij dat je dan (kleine) fase verschillen krijgt?
Nee, dat is te verwaarlozen, een mm verschuiving van de luidsprekers zorgt al voor grotere faseverschuivingen.
tenslotte zal een kabel van 6 meter een hogere weerstand en capaciteit hebben dan een van 4 meter?
Dat is natuurlijk niet te verwaarlozen.

Nee, dat is te verwaarlozen, een mm verschuiving van de luidsprekers zorgt al voor grotere faseverschuivingen.

Knappe luisteraar die dat hoort !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Overcapaciteit in een kabel is te vertalen in een dikke, trage sound, alsof de energie van de muziek in de dikke kabels achterblijft.

Er blijft alleen energie in de kabel achter (nou ja, wordt omgezet in warmte) als de kabel te dun is. Dan heeft de kabel te veel weerstand, dan gaat er dus een spanning over de kabel staan en dus verstookt de kabel dan een bepaald vermogen ('de spanning die over de kabel staat' maal 'de stroom die er door loopt'). En aangezien energie niets meer of minder is dan 'vermogen' maal 'tijd', wordt er dus alleen energie in de kabel verstookt, als de kabel te dun is. Niet als ie te dik is...

Knappe luisteraar die dat hoort !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

nou ja, knappe luisteraar die dat hoort?

ik vind het gewoon van de zotte dat je hele dure kabels koopt / bouwt en dan

op dit fundamentele vlak alle winst die je behaald hebt weer weggooid.....

:huh::(

of ben ik gek?

bb

oooooooooooh Arieson,

ik hoop dat je niet te hard tegen schene schopt met je uitlatingen......ik merk dat sommigen hier niet tegen kritiek kunnen. B)

Pas maar op, of je wordt ook door sommigen (ik zal voortaan geen namen meer noemen :P ) gedreigd tot forumse zelfmoord, neemt niet weg dat 0.8mm gewokkeld een lekker recept is, mits de rest van je speeltjes en je oren goed genoeg zijn.

Zo, vandaag nog gezien dat ik geen gaatjes heb, niks gedronken of gesnoven,maar wel lekker naar muziek geluisterd heb.

Oja, ik geloof dat edelsmidzilver echt voor de audio helemaal niks is, dat is te hard, maar als ik te stellig verkondig dat dat onzin is...dan ...... :mad2::mad2: I'll burn in hell,

groetjes,

Obi Wan

Oja, ik geloof dat edelsmidzilver echt voor de audio helemaal niks is, dat is te hard, maar als ik te stellig verkondig dat dat onzin is...dan ...... :mad2::mad2: I'll burn in hell,

groetjes,

Obi Wan

Wat is edelsmidzilver? :blink:

ik gebruik ook 0,8 mm vaste kern

en 5 meter per kant

ik heb ook wel eens wat anders geprobeerd VdH, Siltech, Kimber,monitor

maar hoor eigenlijk geen verschil???

met interlinks heb ik dit wel en ook met netkabels

ik wil altijd nog eens verast worden door speakerkabels

gr Robert