Jump to content

op bezoek bij (Th

WanFie
 Share

Recommended Posts

er is natuurlijk weer erg veilige muziek gedraaid die overal goed klinkt.

Ik kan me niet voorstellen dat zo'n machtig orgel op kleine monitoren goed klinkt... Of die donderslagen die in een stuk van (ik meen) Jerry zaten... Zijn toch best een aanslag op de speakers... Ook Opeth zou ik niet 'veilige muziek' willen noemen... :rolleyes:

Nee, die donderslagen kwamen van mij. ;):rolleyes:

Ah ok... er is zoveel gedraaid, dat ik allemaal niet meer heb bijgehouden wat van wie is... Maar die donderslagen waren wel stoer! :)

Guest muziekfreak

Wauw werkelijke echt audiofielen....hier leuk leuk!!! goed topic overigens...zolang er kritiek op de P.p. worden gegeven lijken het net pittbuls hier...lachuh!

Wat ik wel supervreemd vind aan de p.p. is dat de king en prince...dezelfde specs hebben :o:blink: wat heeft het eigenlijk voor zin om de duurdere king tekopen weet iemand dat [klinkt ie zoveel anders als de prince?] :):confused:

Ja, en je kunt je ook afvragen waarom ze niet op het idee zijn gekomen om een directe vergelijking te maken tussen de SoundStone 30 en de King: die heeft dezelfde unitbezetting, maar hij heeft de woofer aan de voorkant zitten.

Wat die specs van King (1 x 30 cm woofer) en Prince (2 x 16,5 cm woofers) betreft: de King gaat wel degelijk ca. 10 Hz lager door dan de Prince (kwantiteit: geluidsdruk vs. frequentie), maar daar merk je in de praktijk niet zo heel veel van.

Ook al zal Erik Klijnsmit daar wellicht anders over denken: die onderste tien hertz hoort men niet zo vaak.

Belangrijker is het verschil in kwaliteit tussen die twee.

Bij de Prince klinkt de bas iets meer geforceerd en gecomprimeerd, zoals dat overigens bij alle kleinere luidsprekers het geval is.

Hierdoor komen de stadia in toonvorming (bijv. het plukken, het klinken en het uitsterven van een pizzicato bastoon) minder goed tot hun recht dan bij de King: bij die luidspreker klinkt de bas rustiger, vanzelfsprekender.

(...) Het maakt me meteen nieuwsgierig naar de uitkomsten van de metingen op de andere plekken in de luisterruimte. Kwamen die overeen met die van 1 m op de luisteras? Of werden er relevante verschillen gevonden? (...)

Beste Joboton,

Jawel, het leidde tot een wezenlijke aanpassing (i.c. verhoging) van de inzetfrequentie van de middentoner: in de orde van een half octaaf.

Doordat de inzethoek nogal vlak is (6 dB/oct.) was die wijziging echter gehoormatig (aan muziek) minder drastisch dan zij hier vermoedelijk lijkt.

Beste John Picoso,

Jij schreef de naam van de Amerikaanse componist als "Forrester", meen ik.

Neem me niet kwalijk dat ik je corrigeer, maar de man heette Foster.

Stephen Collins Foster.

Tijdgenoot van onze Schubert, zeg maar.

Hij schreef wel sentimentele salonstukjes voor zang met begeleiding door piano en eventueel ensemble, maar ook bijvoorbeeld hatsikedeewijsjes voor minstrel shows en hymns voor de zondagschool.

Veel mensen kennen zijn melodie?

De opmerking van Hans, dat 99% van de luidsprekers slechter zijn, geeft wel aan dat de lat behoorlijk hoog was gelegd door deze groep. En terecht, hoor.

Er wordt dus gesproken over kwaliteitsverschillen binnen die ene procent.

Mijn beste,

Slechts een opmerking van een persoon. Nogal subjectief, tenzij je die uitspraak verheft tot norm.

Met alle respect, maar ik moest 't even kwijt.

Leuk dat jullie een geslaagde middag hebben gehad. B)

Groet,

Hififreak

mensen!! :D

was het gezellig of nie.

sochtends om half zes al wakker,

ik kon niet meer in slaap komen zeg,

een beetje opgewonden nervosietijd, zeg maar.

tja , tis ook geen katte drek, met zijn allen naar Klaas!

die man van de Perfect Performer ,

de vriend van spido!

O.k.

we zijn er heen gereden, met de magane van hans v liepmd .

128 km/h reden we op de cruisecontrol.

om 1430 waren we bij klaas , en kregen direkt een bak koffie ,

het was echt super om al die forumleden live te ontmoeten zeg.

(ik dacht bijv dat CJ een jonge knul was , is het al een ouwe vent :lol: )

(en van maarten dacht ik het precies andersom :D )

maar , we gingen luisteren.

het serieuse ogenblik was aangebroken.

de soundstone 30!

veel te breed en te ruim opgesteld naar mijn zin.

een luisterdriehoek van 6 meter , met een hoop plavuisen ertussen.

bij de gedachte alleen al kreeg ik hoofdpijn. ;)

het was echt door de nagam en reflecties van de kamer heen luisteren,

dit is zeer vermoeiend voor mij , omdat ik zelf een vrij dode kamer heb thuis.

de hoofdpijn kwam idd op , maar toch heb ik getracht wat te luisteren,

het was de orgelopname die mij enorm bekoorde !!

ik hoefde niet meer door de 'ruimte 'heen te luisteren , maar het was net alsof ik in de kerk zat !

het orgel denderde in vole glorie , hoogte , en breedte de huiskamer in .

h

Ik weet wel dat minstens 99% van de speakers slechter zijn, zeker als je HT meerekend... :rolleyes:

De groeten aan Ruud,

Hififreak

Beste hififreak,

Ik zei: wat anders zou zijn als Hans gezegd zou hebben: 99% van de verkochte luidsprekers...........

mvg Ruud

Beste Ruud,

Ik heb inderdaad gelezen wat Hans geschreven heeft.

Groet,

Hififreak :D

Jammer dat niemand kennelijk op het idee kwam om de luidsprekers dichter bij elkaar te zetten.

KF had vast wel een paar stukken verlengkabel bij de hand.

En er stond ook een steekkar, begrijp ik...

Dat idee is geopperd, maar het was niet nodig volgens Klaas :)

De uitleg van Spido roept enige vragen op. Door de zijwaartse afstraling van de woofer treedt op de luisteras (mag ik dat directe afstraling noemen?) een natuurlijke afval op. Dat betekent dat op de afstraalas van de woofer zelf (wat voor de luisteraars indirect geluid wordt) die natuurlijke afval niet optreedt. Het lijkt me een nogal forse wijziging in verhoudingen tussen direct en indirect geluid op te leveren, met extra problemen in de overgang tussen woofer en middentoner. Bij hogere frequenties zal die woofer steeds meer gaan bundelen en dus een steeds ongunstiger verhouding tussen direct en indirect geluid gaan vertonen? En dan neemt de middentoner het over, die ineens een totaal omgekeerde verhouding tussen direct en indirect geluid produceert (die staat immer wel naar voren te stralen). Ik kan mij voorstellen dat dat problemen introduceert. Het zou mij niet verbazen als een meteng op een andere plek dan 1 meter op de tweeter-as een andere karakteristiek zou geven.

beste joboton,

ik heb aan hetzelfde als jou zitten denken,

maar toch schijnt het mee te vallen ,

op de luisteras van het mid/hoog klinkt het gewoon goed,

wel is het zo dat wanneer je op de luisteras van de woofer luisterd , het een onaangename gewaarwording is.

dat indirekte geluid wat de woofer de kamer instraalt , is denk ik niet zo'n probleem.

de esl straalt ook indirekt geluid de kamer in , en wel aan de achterzijde,

dit omvat het volledige frequentiespectrum (m.u.v het onderste oktaaf :rolleyes: ) en word nog eens in tegefase de kamer ingegooid ook .

dit k

Op het gevaar af onzin te verkondigen (ik ken ESL's niet goed) geloof ik dat de vergelijking niet opgaat. Esl's stralen toch homogeen af naar achteren? waarbij het naar achteren gestraalde geluid precies dezelfde eigenschappen heeft als het naar voren gestraalde geluid, maar dan in tegenfase. En daar zit hem naar mijn idee het grote verschil. Bij de SS30 hoor je de basluidspreker kennelijk behoorlijk ver buiten de luisteras. Dat betekent dat het on axis geluid (dus veel luider dan het off axis wat jullie direct horen) voor de luisteraar als indirect geluid de kamer vult. En het is juist die ongebruikelijke verhouding tussen direct en indirect geluid die ik als factor van belang verdenk, zeker omdat de overgangsfrequentie kennelijk hoog gekozen is. En heb zo mijn bedenkingen bij de overgang tussen de woofer (straalt naar de zijkant en wordt off-axis beluisterd) en de middentoner, die weer on-axis staat. Hoe ziet het afstraal gedrag er uit? Wat gebeurt er in het overgangsgebied? Hoe beinvloeden die units elkaar en elkaars afstraalgedrag. Misschien ben ik te conservatief voor dit soort luidsprekers, maar aan de andere kant lijken het me het op zich hele legitieme vragen die ik stel.

De ervaringen van de verschillende aanwezigen zijn volkomen in lijn met de ervaringen die ik met dat soort systemen heb. Ik zou het zo omschrijven:

Een heel breeeed geluid met heel weinig diepte. Een merkwaardig vage plaatsing in het midden tussen de luidsprekers en een scherper plaatsing naarmate je in het stereobeeld dichter bij de een van de luidsprekers komt. Het maakt in eerste instantie bepaald een overweldigene indruk, maar later ontstaat een gevoel van de aanwezigheid van een soort eenheids ruimtelijke toevoeging die bij elke opname op precies dezelfde wijze aanwezig is.

Ik realiseer me dat dit van mijn kant een puur theoretische benadering is omdat ik de SS30 niet gehoord heb. Maar dat maakt de discussie niet minder interessant en ik hoop eigenlijk dat de anderen die er bij waren ook reageren.

Op dit moment lijkt het er nog het meeste op dat Hans van Liempd een goede suggestie heeft gedaan: de woofer toch maar - conventioneel - naar het front verplaatsen.

De tuning van de middentoner moet daar dan wel op worden aangepast.

Maar het zou m.i. dan toch 30 moeten blijven. Geen 25 cm woofer, dus.

Die twee

A. Ik heb het helemaal niet over filtering gehad, uitsluitend over luidsprekers met baseenheden in een zijpaneel. Of die naar elkaar toe staan stralen of van elkaar af is een kwestie van opstelling.

B. Is het niet een erg negatieve benadering om te veronderstellen dat er mensen zijn die proberen om vast te stellen hoe slecht luidsprekers zijn? (...)

Beste Joboton,

Ad A. Wat, althans in deze akoestiek, kennelijk naar het oordeel van het panel niet goed uitpakte, had vermoedelijk juist veel te maken met de bijzonderheid dat de woofers ongefilterd - dus tot hun natuurlijke rolloff bij 2,4 kHz - naar elkaar toe gekeerd stonden te spelen.

Alle andere systemen met zijwoofers die ik ken, doen dat tot ca. 400 Hz., met een afval van minstens 12 dB/oct.

Ik hoef je toch niet uit te leggen dat het juist de hogere frequenties zijn die het richtingseffect bepalen? En dat hierbij de eerste, luidste en helderste waarneming prevaleert?

Dat "redt" immers ook de richtingswaarneming bij electrostaten en maggies nog enigszins: de reflecties vanaf de achterzijde van de membranen zijn immers vertraagd, vertroebeld en hebben een gedempt hoog.

Ad B. Hier neem ik geen woord van terug!

Sommige mensen zijn nu eenmaal aanmerkelijk positiever ingesteld dan andere mensen.

Sommige mensen zijn ook veel aardiger dan andere mensen.

Maar zowel vriendelijke als onvriendelijke mensen kunnen een juist oordeel vellen.

Negatief ingestelde mensen zoeken echter alleen maar naar fouten en tekortkomingen, en hebben geen oog (en oor) voor de goede kwaliteiten.

(Ze zoeken zelfs vaak fouten en tekortkomingen bij mensen en dingen die ze niet eens kennen... Ik hoef je toch geen voorbeeld te geven, hoop ik?)

Beste Maarten,

Het is misschien 't beste dat je aan de deelnemers aan die luistermiddag vraagt om hun CD's te vermelden.

Want KF schijnt nauwelijks eigen CD's te hebben gedraaid.

Die CD met songs van Stephen Collins Foster heet "American Dreamer".

De zanger (bariton) is Thomas Hampson. Begeleiding door Jay Ungar (viool), Molly Mason (gitaar en banjo), David Alpher (piano): zij kwelen zo nu en dan ook mee met Hampson. (Angel Records CDC0777 7 54621 2 8).

De CD met Wagner ouvertures is uit de "eloquence" serie, en bevat opnamen (1972-1983, ADD) van het Chicago Symphony Orchestra en de Wiener Philharmoniker onder leiding van Georg Solti (Decca 0289 466 467-2).

Van de CD "Tears of Stone" van de Ierse groep The Chieftains werd ook een stukje gespeeld.

Op deze CD werken ze samen met o.m. Bonnie Raitt, Joni Mitchell, The Corrs, Sin

Negatief ingestelde mensen zoeken echter alleen maar naar fouten en tekortkomingen, en hebben geen oog (en oor) voor de goede kwaliteiten.

Beste Spido

Je hoeft van mij geen woord terug te nemen. Maar het was mij niet opgevallen dat er mensen bij waren die alleen maar oog hadden voor het negatieve en niet voor de goede aspecten. Wellicht vergis ik mij. Ik zal alle reacties van de aanwezigen nog eens nalezen.

De bij Ad A genoemde zaken bestrijd ik niet hoor. Ik heb alleen aangegeven dat de ervaringen, zoals verschillende aanwezigen die op het forum geplaatst hebben, in lijn zijn met eigen ervaringen met in het zijpaneel geplaatste woofers. Die zullen ongetwijfelsd op een veel lagere frequentie gefilterd zijn en dan mag je verwachten dat de negatieve effecten minder impact hebben, maar dan nog komen de ervaringen kennelijk overeen.