Jump to content

op bezoek bij (Th


WanFie
 Share

Recommended Posts

(...) Maar het was mij niet opgevallen dat er mensen bij waren die alleen maar oog hadden voor het negatieve en niet voor de goede aspecten.(...)

Beste Joboton,

 

Dat was mij ook niet opgevallen. Het schijnt een heel gezellige groep te zijn geweest, en de sfeer was prima. Dat merk je wel aan de manier waarop men hier zijn oordeel onder woorden brengt.

In het verleden was dat wel eens anders! <_<

Link to comment
Share on other sites

Op dit moment lijkt het er nog het meeste op dat Hans van Liempd een goede suggestie heeft gedaan: de woofer toch maar - conventioneel - naar het front verplaatsen.

De tuning van de middentoner moet daar dan wel op worden aangepast.

Maar het zou m.i. dan toch 30 moeten blijven. Geen 25 cm woofer, dus.

Die twee

Link to comment
Share on other sites

Beste Erik,

 

Tennisballen of andere akoestische dempers, diffusors, akoestische lenzen, enzovoorts... die zijn de laatste jaren uit de gratie geraakt.

Maar in het verleden werden daar vaak leuke resultaten mee bereikt.

 

Je kunt met een dot wol of een vilten lapje hoge tonen dempen zonder fasedraaiing te veroorzaken.

Je zou ook kunnen overwegen om de stofkap van de woofer te verwijderen - hierdoor neemt de "hoog"ouput van zo'n unit al enorm af - en op de dan zichtbare en bereikbare voorste poolplaat van de magneet een kegel of een staaf dempend materiaal (siliconenrubber?) te lijmen.

(Je harige tennisbal kun je dan weer aan het einde van die staaf plakken... lijkt me een fan-tas-tisch gezicht! :lol: )

Veel plezier! :D

Link to comment
Share on other sites

Te Vessem (bij Eindhoven) demonstreerde KF deze luidsprekers op 19 augustus j.l. in een nog grotere zaal dan zijn huiskamer.

Maar hier was de akoestiek juist erg droog.

(Bij deze demonstratie werd de Bryston versterkercombi gebruikt in plaats van de Marantz solid state, maar ik denk niet dat dit een erg groot verschil maakte.)

Ik kan m'n lach echt niet inhouden als ik het bovenstaande lees.

 

 

bgiblinksmile.gif

Link to comment
Share on other sites

(...) Maar het was mij niet opgevallen dat er mensen bij waren die alleen maar oog hadden voor het negatieve en niet voor de goede aspecten.(...)

Beste Joboton,

 

Dat was mij ook niet opgevallen. Het schijnt een heel gezellige groep te zijn geweest, en de sfeer was prima. Dat merk je wel aan de manier waarop men hier zijn oordeel onder woorden brengt.

In het verleden was dat wel eens anders! <_<

Ik dacht dat we het over afgelopen zaterdag hadden. Ik ben in de verzameling positieve recensies van de Kings, waarmee jij dit forum op gezette tijden hebt verblijd, ook opmerkingen van de bewuste heren tegengekomen. Wie wil hier nu alleen het negatieve zien?

 

Maar goed, ik denk dat de conclusie gerechtvaardigd is dat jouw opmerkingen dat sommigen alleen oog hadden voor het negatieve niet bedoeld waren als bijdrage aan de discussie over de afgelopen luistersessie. Jammer dat je de discussie hier weer mee belast.

Link to comment
Share on other sites

Guest muziekfreak

MMm maar wat is het nou..een goede of slechte speaker PS is de waffer ongefiltert :huh: endus nix ertussen in principe rechtstreeks op de amp? :o

 

Als dat zo is fungeert die woofer toch niet meer als laagtoner of zie ik dit verkeerd :ph34r:

Link to comment
Share on other sites

Dat heb je helemaal goed gezien: niet alleen laag, maar ook midden en zelfs een beetje hoog.

Ik denk dat een spoel op de woofer al een paar zaken oplost. De woofer loopt volgens Monacor voldoende vlak zodat de spoel resulteert in een akoestische 1ste orde laagdoorlaat.

 

Edit vraagje:

Spido, kun je eens bij Klaas nagaan of hij weleens met een spoel op de woofer heeft geexperimenteerd?

Edited by DIY_Freak
Link to comment
Share on other sites

Beste Erik,

 

Je wordt hartelijk bedankt. Je hebt in mijn oren mijn Perfect Performer bevrijdt van een hardnekkig probleem, een probleem welke je zelf ook onderkende, en dat is de gebrekkige diepteafbeelding. Dit lijkt niet meer dan bundeling van de woofer te zijn. Middels een diffusor is er heel eenvoudig een veel beter dieptebeeld neer te zetten met behoud van al het goede. :)

 

Klaas en anderen (m.n. Erik) zijn van harte welkom om het verschil vast te stellen.

Link to comment
Share on other sites

Beste Erik,

 

Je wordt hartelijk bedankt. Je hebt in mijn oren mijn Perfect Performer bevrijdt van een hardnekkig probleem, een probleem welke je zelf ook onderkende, en dat is de gebrekkige diepteafbeelding. Dit lijkt niet meer dan bundeling van de woofer te zijn. Middels een diffusor is er heel eenvoudig een veel beter dieptebeeld neer te zetten met behoud van al het goede.    :)

 

Klaas en anderen (m.n. Erik) zijn van harte welkom om het verschil vast te stellen.

Oh interessant, heb je zelf een diffusor gemaakt, en zo ja hoe :unsure::rolleyes:

Heb je misschien een krabpaal tussen de speakers gezet?

 

Andr

Link to comment
Share on other sites

Beste Erik,

 

Je wordt hartelijk bedankt. Je hebt in mijn oren mijn Perfect Performer bevrijdt van een hardnekkig probleem, een probleem welke je zelf ook onderkende, en dat is de gebrekkige diepteafbeelding. Dit lijkt niet meer dan bundeling van de woofer te zijn. Middels een diffusor is er heel eenvoudig een veel beter dieptebeeld neer te zetten met behoud van al het goede. :)

 

Klaas en anderen (m.n. Erik) zijn van harte welkom om het verschil vast te stellen.

Door het bundelen onstaat juist een betere dieptewerking.

 

Bij de SS30 zit de woofer aan de zijkant, waardoor veel reflecties ontstaan. Hierdoor wordt het dieptebeeld slechter.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Door het bundelen onstaat juist een betere dieptewerking.

Is dit ervaringsfeit of kun je dit ook verklaren? Mijn ervaring is juist dat een zoveel mogelijk rondomstralende puntbron (kleine monitors benaderen dit heel aardig en heel smalle line arrays - bv acoustic reality - misschien wel het best) juist de beste ruimte en dieptewerking hebben. Daarbij vergeleken klinkt de dieptewerking van dipolen, door het naar achteren gestraalde geluid, kunstmatig, fuzzy.

 

Maar ik moet daarbij opmerken dat ik nog nooit naar een goed hoornsysteem heb geluisterd. Is daar de dieptewerking dan heel mooi van?

 

Groetjes, Jeroen

Link to comment
Share on other sites

(...) Spido, kun je eens bij Klaas nagaan of hij weleens met een spoel op de woofer heeft geexperimenteerd?

Beste DIY-Freak,

 

Het antwoord is: ja. En er staan bakken vol spoelen (zelfs de duurste 0,01.. Ohms types van Mundorf) om dat te bewijzen.

De eerste Perfect Performers hadden zelfs volledige tweede-orde Butterworth filters met Zobel netwerkjes, en de bekende ompoling van de middentoners.

Klonken reuze haaifaai: veel hoog, laag en midden, en met die onechte ijlheid en heesheid die nodig is om het predikaat high-end te verdienen...

 

Later werden de filters steeds verder geminimaliseerd.

G

Link to comment
Share on other sites

Beste Erik,

 

Je wordt hartelijk bedankt. Je hebt in mijn oren mijn Perfect Performer bevrijdt van een hardnekkig probleem, een probleem welke je zelf ook onderkende, en dat is de gebrekkige diepteafbeelding. Dit lijkt niet meer dan bundeling van de woofer te zijn. Middels een diffusor is er heel eenvoudig een veel beter dieptebeeld neer te zetten met behoud van al het goede.    :)

 

Klaas en anderen (m.n. Erik) zijn van harte welkom om het verschil vast te stellen.

Door het bundelen onstaat juist een betere dieptewerking.

 

Bij de SS30 zit de woofer aan de zijkant, waardoor veel reflecties ontstaan. Hierdoor wordt het dieptebeeld slechter.

 

:)

een woofer hoort aan de voorkant.

een ampeg heeft geen speakers aan de zijkant. :D

Link to comment
Share on other sites

Beste Erik,

 

Je wordt hartelijk bedankt. Je hebt in mijn oren mijn Perfect Performer bevrijdt van een hardnekkig probleem, een probleem welke je zelf ook onderkende, en dat is de gebrekkige diepteafbeelding. Dit lijkt niet meer dan bundeling van de woofer te zijn. Middels een diffusor is er heel eenvoudig een veel beter dieptebeeld neer te zetten met behoud van al het goede. :)

 

Klaas en anderen (m.n. Erik) zijn van harte welkom om het verschil vast te stellen.

h

Link to comment
Share on other sites

Door het bundelen onstaat juist een betere dieptewerking.

Is dit ervaringsfeit of kun je dit ook verklaren? Mijn ervaring is juist dat een zoveel mogelijk rondomstralende puntbron (kleine monitors benaderen dit heel aardig en heel smalle line arrays - bv acoustic reality - misschien wel het best) juist de beste ruimte en dieptewerking hebben. Daarbij vergeleken klinkt de dieptewerking van dipolen, door het naar achteren gestraalde geluid, kunstmatig, fuzzy.

 

Maar ik moet daarbij opmerken dat ik nog nooit naar een goed hoornsysteem heb geluisterd. Is daar de dieptewerking dan heel mooi van?

 

Groetjes, Jeroen

Line Arrays bundelen ook het geluid, hierdoor ontstaat het mooie diepte beeld.

 

De kunst is n.l. dat je zo weinig mogelijk indirect geluid op je oren moet krijgen. En als het er als is met voldoende looptijdverschil.

 

Speakers dus ver van de muur.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Allemaal leuk en wel, maar als ik naar mijn eigen situatie kijk dan moesten de speakers vanwege de poorten aan de achterkant dusdanig ver voor de muur dat ik er vervolgens weer te dichtbij zat. Na ombouw konden ze dichter naar de muur en klonk het allemaal v

Link to comment
Share on other sites

Door het bundelen onstaat juist een betere dieptewerking.

Is dit ervaringsfeit of kun je dit ook verklaren? Mijn ervaring is juist dat een zoveel mogelijk rondomstralende puntbron (kleine monitors benaderen dit heel aardig en heel smalle line arrays - bv acoustic reality - misschien wel het best) juist de beste ruimte en dieptewerking hebben. Daarbij vergeleken klinkt de dieptewerking van dipolen, door het naar achteren gestraalde geluid, kunstmatig, fuzzy.

 

Maar ik moet daarbij opmerken dat ik nog nooit naar een goed hoornsysteem heb geluisterd. Is daar de dieptewerking dan heel mooi van?

 

Groetjes, Jeroen

Line Arrays bundelen ook het geluid, hierdoor ontstaat het mooie diepte beeld.

 

De kunst is n.l. dat je zo weinig mogelijk indirect geluid op je oren moet krijgen. En als het er als is met voldoende looptijdverschil.

 

Speakers dus ver van de muur.

 

:)

Dus volgens jou is bundeling in

Link to comment
Share on other sites

Als ik bij SOTA Jerry luister, kan ik helemaal gaan indirect geluid horen, je zit er n.l. in een tunneltje van schuim. Daar hoor je de plaatsing van de instrumenten enorm nauwkeurig, soms zelfs achter je...

 

De stelling is dus eigenlijk... hoe minder reflectie hoe beter.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Door het bundelen onstaat juist een betere dieptewerking.

Is dit ervaringsfeit of kun je dit ook verklaren? Mijn ervaring is juist dat een zoveel mogelijk rondomstralende puntbron (kleine monitors benaderen dit heel aardig en heel smalle line arrays - bv acoustic reality - misschien wel het best) juist de beste ruimte en dieptewerking hebben. Daarbij vergeleken klinkt de dieptewerking van dipolen, door het naar achteren gestraalde geluid, kunstmatig, fuzzy.

 

Maar ik moet daarbij opmerken dat ik nog nooit naar een goed hoornsysteem heb geluisterd. Is daar de dieptewerking dan heel mooi van?

 

Groetjes, Jeroen

Line Arrays bundelen ook het geluid, hierdoor ontstaat het mooie diepte beeld.

 

De kunst is n.l. dat je zo weinig mogelijk indirect geluid op je oren moet krijgen. En als het er als is met voldoende looptijdverschil.

 

Speakers dus ver van de muur.

 

:)

Dus volgens jou is bundeling in

Link to comment
Share on other sites

Als ik bij SOTA Jerry luister, kan ik helemaal gaan indirect geluid horen, je zit er n.l. in een tunneltje van schuim. Daar hoor je de plaatsing van de instrumenten enorm nauwkeurig, soms zelfs achter je...

Is dat nog wel realistisch? Komt op mij eerder over als fout.

Link to comment
Share on other sites

Allemaal leuk en wel, maar als ik naar mijn eigen situatie kijk dan moesten de speakers vanwege de poorten aan de achterkant dusdanig ver voor de muur dat ik er vervolgens weer te dichtbij zat. Na ombouw konden ze dichter naar de muur en klonk het allemaal v
Link to comment
Share on other sites

Je moet dus in ieder geval genoeg afstand tot je speakers hebben lijkt me dan, en dat is bij mij ook de ervaring. Tevens moet er rondom de speaker genoeg ruimte zijn. Vooral mijn moitoren knapten erg op van een beetje ruimte t.o.v. de boekenkast zeg maar.

Link to comment
Share on other sites

Als ik bij SOTA Jerry luister, kan ik helemaal gaan indirect geluid horen, je zit er n.l. in een tunneltje van schuim. Daar hoor je de plaatsing van de instrumenten enorm nauwkeurig, soms zelfs achter je...

Is dat nog wel realistisch? Komt op mij eerder over als fout.

Wanneer een plaat slecht is opgenomen, zit de drummer achter je, en dat is natuurlijk niet goed. Dat je het kunt horen echter wel.

 

Wanneer muziek goed is opgenomen hoor je bij Jerry een prachtige stage, precisie en klank. Realistischer heb ik nog niet gehoord.

 

Hiermee is voor mij duidelijk dat geluid direct, en zonder versmering door reflecties naar je oor moet.

 

Kamerakoestiek is dus eigenlijk alleen maar vervelend. Bovendien iets, waar een opnametechnicus maar heel beperkt rekeing mee kan houden, omdat elke kamer anders is.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

als het over diepte gaat komen esl's er bar slecht uit

ik heb ook een tijdje met verschillende soorten flapperlappen gespeeld

elec. en magn.

klinkt wel leuk maar het blijft niet lang leuk ;)

technisch mooi maar het pakt niet

het klinkt ook wel alsof er een aura om hangt

maar dit hangt niet in de kamer

en ik voel het laag graag :cool2:B)

er mag best wat stof opwaaien :D

gr Robert

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...