Jump to content

op bezoek bij (Th

WanFie
 Share

Recommended Posts

Nog even een opmerking over de ss 30. Als ik de foto's bekijk dan vind ik het zonde dat de bovenkant er als een soort deksel op ligt (zelfde ongeveer voor de onderkant). Als het verzonken zou zijn was het veel strakker, dat het

Als ik bij SOTA Jerry luister, kan ik helemaal gaan indirect geluid horen, je zit er n.l. in een tunneltje van schuim. Daar hoor je de plaatsing van de instrumenten enorm nauwkeurig, soms zelfs achter je...

Is dat nog wel realistisch? Komt op mij eerder over als fout.

Het gebeurd wel vaker dat muziek zo is gemixt dat het lijkt of de muziek van achteren komt. Roger Waters met Amused to Death is een voorbeeld van dergelijke effecten. Bij het nummer Where's The Walrus van Alan Parsons (Stereotomy) lijkt de muziek door de kamer te cirkelen.

Het gebeurd wel vaker dat muziek zo is gemixt dat het lijkt of de muziek van achteren komt. Roger Waters met Amused to Death is een voorbeeld van dergelijke effecten. Bij het nummer Where's The Walrus van Alan Parsons (Stereotomy) lijkt de muziek door de kamer te cirkelen.

Bij mij komt het niet verder dan de zijkant, maar dat vind ik al heel wat. Zo'n blaffende hond bij Roger Water bijvoorbeeld lijkt bij mij uit de tuin te komen, ook leuk. :)

Nog even een opmerking over de ss 30. Als ik de foto's bekijk dan vind ik het zonde dat de bovenkant er als een soort deksel op ligt (zelfde ongeveer voor de onderkant). Als het verzonken zou zijn was het veel strakker, dat het

Bij mij komt het niet verder dan de zijkant, maar dat vind ik al heel wat. Zo'n blaffende hond bij Roger Water bijvoorbeeld lijkt bij mij uit de tuin te komen, ook leuk. :)

Bij komt het ook niet verder dan de zijkant (afhankelijk van waar je zit). Ik vind die koets die 'voor je langs rijdt' wel grappig. Maar muziekaal gezien, vind ik het niet echt een geweldige cd...

Line Arrays bundelen ook het geluid, hierdoor ontstaat het mooie diepte beeld.

De kunst is n.l. dat je zo weinig mogelijk indirect geluid op je oren moet krijgen. En als het er als is met voldoende looptijdverschil.

Speakers dus ver van de muur.

:)

Het klopt dat de plaatsing preciezer wordt naarmate je op de luisterplek meer direct dan indirect geluid hoort. Maar het geluidsbeeld kan als zeer diep ervaren worden bij speakers zoals rondstralers. Dat is dan weliswaar artificieel, m.b.v. de kamerreflecties, maar het is er wel.

Tuin? Nee hoor. De buren. Of ligt dat aan de plaatselijk geografische omstandigheden?

(...) Klaas en anderen (m.n. Erik) zijn van harte welkom om het verschil vast te stellen.

Beste Puur,

Klaas stuurt je binnenkort een emailtje om een afspraak te maken. Hij is erg benieuwd naar je nieuwe huis, en wil graag weten hoe de Kings het daar doen...

Diffusors zijn uit de gratie geraakt, omdat er nogal eens "kleuring" door werd veroorzaakt.

Dat is bij jou geen probleem?

(De allereerste Kings hadden een diffusor - twee siamese halvemaanvormige uitsparingen in het grillboard - voor de woofer! Zo ongeveer als de KEF Concord lang geleden had voor z'n B139 laagweergever... Maar die diffusors richtten meer onheil aan dan heil... zowel bij de KEF, destijds, als later bij de PP.)

Beste Hans,

Je krijgt vooral een fantastische dieptewerking wanneer je de speakers achter elkaar zet! :P

Guest muziekfreak

Dat is ook de bedoeling van deze cd ;) Er is een speciale techniek gebruikt/toegepast om het geluid van deze cd,buiten de speakers telaten treden [see inside sleeve van de cd] :)

Vooral het arresleetje blijft leuk en natuurlijk het hakken wat er aan vooraf gaat B)

DE radio die je hoort in diverse nummers hoor ik achter me lullen..netalsof ik een radiootje op mijn schouw heb staan achter me :D

Guest muziekfreak
Als ik bij SOTA Jerry luister, kan ik helemaal gaan indirect geluid horen, je zit er n.l. in een tunneltje van schuim. Daar hoor je de plaatsing van de instrumenten enorm nauwkeurig, soms zelfs achter je...

De stelling is dus eigenlijk... hoe minder reflectie hoe beter.

MMM....stel ja opent je speaker en ramt die vol met dempingswol...desteminder reflecties zei je toch geld ook voor de kast dan toch :confused: en je kamer goed dempen...heb je dan geen moeite met het laag neer tezetten.

Ikzelf had dat probleem ook...ik heb nu die visaton staan...ik vond dat er voor 2x15" units bar weinig laag uitkwam [zelfs met sommige stukken muziek helemaal niets terwijl het wel zou moeten] dus ik zo eigenwijs als ik ben eens ff die waffers eruit gehaald. Tot mijn verbazing zat de speaker minstens halfvol gepropt met dempingwol [nee niet netjes geplakt aan de zijwanden ofzo] gewoon vol...

Dus ikke weer eigenwijs alles eruit gehaald en dicht gemaakt..resultaat afgrond diep :o ineens [ff toegeven beetje boemy tekleine ruimte voor de visaton] maar wel diep en vol laag ineens.

Ik bedoel de kasten leeg geven veel meer laag [lees voller] als dat je de reflecties in de kast tegengaat dmv dempingwol ectra.

Is dit een beetje vergelijkbaar :)

PS kan zijn dat ik nu onzin uitkraam het doel ik probeer iets teleren :D

MMM....stel ja opent je speaker en ramt die vol met dempingswol...desteminder reflecties zei je toch geld ook voor de kast dan toch :confused: en je kamer goed dempen...heb je dan geen moeite met het laag neer tezetten.

Ikzelf had dat probleem ook...ik heb nu die visaton staan...ik vond dat er voor 2x15" units bar weinig laag uitkwam [zelfs met sommige stukken muziek helemaal niets terwijl het wel zou moeten] dus ik zo eigenwijs als ik ben eens ff die waffers eruit gehaald. Tot mijn verbazing zat de speaker minstens halfvol gepropt met dempingwol [nee niet netjes geplakt aan de zijwanden ofzo] gewoon vol...

Dus ikke weer eigenwijs alles eruit gehaald en dicht gemaakt..resultaat afgrond diep :o ineens [ff toegeven beetje boemy tekleine ruimte voor de visaton] maar wel diep en vol laag ineens.

Ik bedoel de kasten leeg geven veel meer laag [lees voller] als dat je de reflecties in de kast tegengaat dmv dempingwol ectra.

Het dempingsmateriaal in de kast dient om kastreflekties te verminderen. Zeg maar te voorkomen dat kastgeluid door de conus van je woofer je kamer in komt.

Het dempingsmateriaal in je kamer om echo en indirect geluid te verhinderen.

Het lijkt me nogal een ander doel.

Ik zou trouwens de helf van je dempings materiaal eens terug stoppen. Goede kans dat het dan veel beter klinkt.

"Het geheim van een goede basweergave is dat je zo weinig bas hoort..."

(G.A. Briggs, founder Wharfedale Loudspeakers Ltd.)

Ik kan me er wel een beetje in vinden.. :) Heb verschillende top systemen beluisterd die echt in staat waren een diep laag weer te geven, terwijl het helemaal niet opvallend is. Zo ervaar ik het laag van mijn eigen speakers ook. Ik herken ook het verhaal van Muziekfreak! Ik vond eerst ook dat er uit mijn speakers maar relatief weinig laag kwam, maar na een paar dagen merk je gewoon dat je gewend was aan een speaker die voorzien was van een aangedikt laag.. :rolleyes:

groet, PD Hogeterp B)

Guest muziekfreak

Ik kan me er wel een beetje in vinden.. :) Heb verschillende top systemen beluisterd die echt in staat waren een diep laag weer te geven, terwijl het helemaal niet opvallend is. Zo ervaar ik het laag van mijn eigen speakers ook. Ik herken ook het verhaal van Muziekfreak! Ik vond eerst ook dat er uit mijn speakers maar relatief weinig laag kwam, maar na een paar dagen merk je gewoon dat je gewend was aan een speaker die voorzien was van een aangedikt laag.. :rolleyes:

groet, PD Hogeterp B)

Die audiolab is gesloten volgens mij [of vergis ik me nu] blijft leuke speelgoed grote speakers :D maar hebben een nadeel zeker de visaton zoals ik hem heb staan deze is een beetje afwijkend van het orgineel ontwerp [4x basreflex per kast!] dit is ronduit teveel van het goede...alle demping is er nu uit en ik heb de twee bovenste van het linker en rechter kanaal dicht gepropt met dempingswol. Dus nu heb ik er nog 2 per kant over en dit klinkt een stuk beter en strakker.

Gezien het ontwerp...zijn de mid en hoog units voorzien van een aparte kast in de kast zelf die overigens wel gedempt is ;) dus dat blijft hetzelfde de overige liters buiten dat kastje zegmaar is puur voor het laag bestemd...en het blijft een feit [opzeker dat pd het met me eens is]

Grote speakers is en blijven de ware belevenis in geluid...als je het mij vraagt natuurlijk B)

Guest muziekfreak

Het dempingsmateriaal in de kast dient om kastreflekties te verminderen. Zeg maar te voorkomen dat kastgeluid door de conus van je woofer je kamer in komt.

Het dempingsmateriaal in je kamer om echo en indirect geluid te verhinderen.

Het lijkt me nogal een ander doel.

Ik zou trouwens de helf van je dempings materiaal eens terug stoppen. Goede kans dat het dan veel beter klinkt.

MMM jij mag bij mij een keertje langskomen zelfs op volle oorlogsterkte valt mijn euro muntje niet om die ik op zijn kant erop heb gelegd [handige test is dit overingens] dus de kast is al dik genoeg van zichzelf...zitten ook rubbers onder de speakers scheelt ook een berg aan trillingen. De vloer [beton!!] bonkt als het ware bij sommige stukken muziek. De kast blijft nagenoeg trilvrij...dus ik denk dat de demping er lekker uitblijft ;)

Briggs wilde er op wijzen, dat een goede bas niet dreunt... tenzij dat dreunen expliciet in de opname zit. Een basmelodie moet gelijkmatig en met behoud van toon omlaag en omhoog kunnen gaan.

Slechte basweergevers maken er in het laag, wat de toonzuiverheid betreft, een soepzooitje van.

't Kan heel indrukwekkend zijn, maar 't is geen hifi.

V