Jump to content

op bezoek bij (Th

WanFie
 Share

Recommended Posts

Beste Spido,

Is een U-frame de opstelling die Celestion koos voor het 6000 systeem?

Nee, ik dacht dat je je in e.e.a. had verdiept? Of gaat 't je verstandelijke vermogens te boven om een U-frame te visualiseren? Ik zal e.e.a. even uitleggen. Men neme een plank MDF (of speksteen naar keuze) zaagt daar twee gaten uit voor de twee woofers, zodat deze boven elkaar gemonteerd kunnen worden. Vervolgens monteert men aan de zijkanten twee panelen met een breedte van 20 ~ 30-cm, maar gelijk in hoogte als de plank waar de woofers in gemonteerd komen te zitten. Dit U-frame plaatst men vertikaal op de vloer van de luisterruimte, dus met de woofers boven elkaar en bij voorkeur op enige afstand van de achterwand. De woofers richt men op de luisterplek ivm. de afstraling van 't geheel. Filteren aktief of passief naar keuze op circa 100Hz.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

http://www.hardwareanalysis.com

Beste Sander,

Dank je wel voor je (opnieuw) vriendelijke reactie!

Helaas, vrijwel

aka_gdp.gif

Dipole and RiPole cabinets

Picture above: comparison of different dipolar speakers. They all have in common that they radiate forward and - with reversed phase - backwards (represented by green coloured axis).

In a listening room they collide, a state often called acoustic short circuit. In places where rear and front sound radiation are equally high, they cancel out one another. That's the case with the two first dipolar speakers vertical to the radiation axis; their radiation characteristics resemble a figure of eight while the others rather resemble a cardioid since the backwards radiating sound is more restricted.

In the picture to the right, the radiation axis is in light green and the radiation areas are marked in red. Above they are symmetrical (like a figure of eight), below - due to smaller opening on the left side of the dipole - they are generating a smaller area (minor area) and on the right a larger area (major area), encircling the minor area even further should the radiating differences become bigger.

More about dipolar speakers you'll find in Hobby HiFi 2/2005, or in our discussions with Axel Ridtahler, having patent rights for two types of dipolar speakers that are called RiPoles by us. Axel Ridtahler also wrote the PDF Overview..

aka_dipol.gif

Home

Beste Jeroen-d,

Gelezen en bekeken! Welbedankt, Jeroen.

De gedempte versie is dus het beste wat U-frame dipoles hebben te bieden?

Leuk, hoor!

Maar moest het hear niet over hifi gaan?

Dus over apparataar die minstens voldoet aan DIN 45.500?

Joh, Jeroen, daar ga je toch niet meer serieus op in of wel?

Laat die vent toch gaan... Dit is geen gesprek meer... :)

vandaag een subje in elkaar gezet, blijkt de luidsprekerkabel van de detonation dt150 subamp te kort

dus ik denk leen kroonsteen ertussen, wat blijkt hoe strakker je de schroefjes vast zet , des te beter de sub klinkt, raar maar waar en de sub blijkt nog een CE keurmerk te hebben ook

toch maar eens massief koperdraad proberen, dus op naar de Gamma :rolleyes:

Beste Jeroen-d,

Gelezen en bekeken! Welbedankt, Jeroen.

De gedempte versie is dus het beste wat U-frame dipoles hebben te bieden?

Leuk, hoor!

Maar moest het hear niet over hifi gaan?

Dus over apparataar die minstens voldoet aan DIN 45.500?

Joh, Jeroen, daar ga je toch niet meer serieus op in of wel?

Laat die vent toch gaan... Dit is geen gesprek meer... :)

Och, een linkje geven kost weinig moeite en ik post het niet alleen voor spido maar iedereen die interesse heeft kan er zijn voordeel mee doen. Zijn twee vragen zijn retorisch van aard dus daar zal ik inderdaad niet op ingaan.

Och, een linkje geven kost weinig moeite en ik post het niet alleen voor spido maar iedereen die interesse heeft kan er zijn voordeel mee doen. Zijn twee vragen zijn retorisch van aard dus daar zal ik inderdaad niet op ingaan.

Die vragen bedoelde ik ook. Het linkje is juist okee voor de liefhebbers!

Vanaf 2004 exact hetzelfde liedje over dipool dat niet kan deugen. Hoezo gefrustreerd... :D

Op bezoek bij De Perfecte Vervormer... ;)

B) Ach...

Hans van Liempd, 14-9- 2003 (hear.nl)

(...) de PePe doet mij denken aan een heel goede mini monitor, maar dan met een diep doorlopend laag. Dit vind ik een enorm compliment voor een luidspreker, omdat de meeste vloerstaanders iets wolligs hebben.

(...) Het warme, "houten", ronde, kastklankgeluid wat sommige misten in deze speaker is m.i. vaak het gevolg van kleuring. Dat dit er niet was stoorde mij dus in het geheel niet. Ik vind n.l. dat deze speakers op een heel hoog niveau presteren, vooral op het gebied van precisie, plaatsing en ruimte. Echt ver boven modaal. Ook komt het geluid mooi los van de kasten, en is de plaasting in de gehele kamer gewoon goed te noemen.

Ik zou er heel goed mee kunnen leven.

(...) Puur, ik denk dat jij een heel goede keuze hebt gemaakt door juist deze luisprekers te kiezen. Ik denk ook dat deze met goede versterking (en CD speler) nog veel meer kunnen laten horen.

(...) Klaas, Spido, Bob, Spiekerboer, ik denk dat jullie gelijk dat dit een heel mooie speaker is (kwa klank dan).

B) Ach...

Hans van Liempd, 14-9- 2003 (hear.nl)

(...) de PePe doet mij denken aan een heel goede mini monitor, maar dan met een diep doorlopend laag. Dit vind ik een enorm compliment voor een luidspreker, omdat de meeste vloerstaanders iets wolligs hebben.

(...) Het warme, "houten", ronde, kastklankgeluid wat sommige misten in deze speaker is m.i. vaak het gevolg van kleuring. Dat dit er niet was stoorde mij dus in het geheel niet. Ik vind n.l. dat deze speakers op een heel hoog niveau presteren, vooral op het gebied van precisie, plaatsing en ruimte. Echt ver boven modaal. Ook komt het geluid mooi los van de kasten, en is de plaasting in de gehele kamer gewoon goed te noemen.

Ik zou er heel goed mee kunnen leven.

(...) Puur, ik denk dat jij een heel goede keuze hebt gemaakt door juist deze luisprekers te kiezen. Ik denk ook dat deze met goede versterking (en CD speler) nog veel meer kunnen laten horen.

(...) Klaas, Spido, Bob, Spiekerboer, ik denk dat jullie gelijk dat dit een heel mooie speaker is (kwa klank dan).

Ik was er al bang voor dat je je aangesproken voelde... :huh:

Maar misschien bedoelde ik de vliezen wel... ;)

:lol::lol::lol:

woordverbasteringen van de betere orde

:lol::lol::lol:

Wat leuk voor jou, M44, dat je zo'n fijn gevoel voor humor hebt!

Daarmee breng je ongetwijfeld heel veel vreugde in het leven van de aan jouw zorgen toevertrouwde psychiatrische pati

(...) Vanaf 2004 exact hetzelfde liedje over dipool dat niet kan deugen. Hoezo gefrustreerd... :D

Beste Thingman,

Vanaf 2004??? Ja, hear misschien...

De allereerste dipoolluidsprekers die ik ooit hoorde, waren de uit hun kastjes geroofde radiodistributiebreedbanders (Goodmans dubbelconus) die mijn technische neef Gerrit koppelde aan zijn zelfgebouwde kristalontvangers, en vervolgens monteerde op allerlei klankborden. Dat was in het begin van de jaren vijftig.

Jazeker, in de jaren vijftig van de vorige eeuw, jongeman.

Het zelfbouwen van kristalontvangers was in die dagen een hype - al kenden we dat woord nog niet.

't Klonk overigens allemaal behoorlijk waardeloos.

De oorspronkelijke radiodistributie ("draadomroep") via de

[knip schoolse en belerende uiteenzetting]

Dipoolluidsprekers berusten enerzijds op goede wensen, veronderstellingen en bedoelingen, en anderzijds op gebrek aan kennis, inzicht en kritisch vermogen.

Maar jouw woorden berusten op het levende bewijs dat verstarring sinds diezelfde jaren-50 mogelijk is.

Het is voor degeen die het overkomt al vrij ernstig om geen nieuwe ervaringen toe te laten in het leven, maar nog ernstiger is het om die verstarring op te willen leggen aan de rest van de wereld.

Dipoolluidsprekers berusten enerzijds op goede wensen, veronderstellingen en bedoelingen, en anderzijds op gebrek aan kennis, inzicht en kritisch vermogen.

Maar jouw woorden berusten op het levende bewijs dat verstarring sinds diezelfde jaren-50 mogelijk is.

Het is voor degeen die het overkomt al vrij ernstig om geen nieuwe ervaringen toe te laten in het leven, maar nog ernstiger is het om die verstarring op te willen leggen aan de rest van de wereld.

Ja, spidioot kan stuiteren wat ie wil, maar ik heb inmiddels ten minste 1 dipool gehoord die beter klonk dan welk traditioneel systeem dan ook. Voor mij is ie aan het schreeuwen in een hele grote holle ton.

Groet,

Jacco

Ja, spidioot kan stuiteren wat ie wil, maar ik heb inmiddels ten minste 1 dipool gehoord die beter klonk dan welk traditioneel systeem dan ook. Voor mij is ie aan het schreeuwen in een hele grote holle ton.

De exclusiviteit van bijvoorbeeld een zeepkistje kun je tot in het absurde blijven uitvergroten, maar het blijft nochthans een zeepkistje.

Er bestaan schitterende dynamische systemen waarbij zelfs het middengebied zeer goed klinkt, hoewel zeldzaam.

Er bestaan geweldige dipoolsystemen waarbij zelfs het laag huiveringwekkend goed is, hoewel eveneens zeldzaam.

Die zeldzaamheid nu is oorzaak van zoveel evidente onwetendheid alhear. Als iemand zelf nog nooit een heel goede exponent van het een of andere principe heeft gehoord betekent dit namelijk nog niet dat ie niet bestaat... :)

Ik denk dat je met een willekeurig systeem even goede resultaten kunt behalen (weliswaar binnen enkele grenzen, om de vliegenvangers hear voor te zijn...), als je je best maar goed genoeg doet.

In mijn eigen omgeving al vaak meegemaakt: er zijn 1001 manieren om een RF eindversterker topologie te bedenken. En ze blijven maar OH-en over dit theoretische voordeel of over dat theoretische voordeel, maar uiteindelijk de implementatie aangaan geeft vaak aan dat het het bij alle systemen haalbaar is. Bij de een moet je alleen meer je best doen. Uiteindelijk blijkt het allemaal dezelfde pot nat...

Groet,

Jacco

Groet,

Jacco

Buiten het gegeven dat het mij onmogelijk lijkt dat je alle bestaande traditionele systemen zou hebben beluisterd, lijkt het mij dat handhaving van enige fatsoensnormen bij het refereren aan personen echt wel op z'n plaats.

Zelfs als je het volstrekte nonsens vindt wat dezen te berde brengen.

:(

Wat leuk voor jou, M44, dat je zo'n fijn gevoel voor humor hebt!

Daarmee breng je ongetwijfeld heel veel vreugde in het leven van de aan jouw zorgen toevertrouwde psychiatrische pati

veelvuldig maar ik leef dan ook geen kluizenaars bestaan.