Jump to content

op bezoek bij (Th

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Guest muziekfreak

Klasse a bakken hebben de neiging idd om het laag ongelofelijk strak tehouden..ik draai zelf met een stel 100w [echte] klasse A monsters. Het verschil is idd rustiger kwa klank en vooral strakker op het laag.

Klasse a bakken hebben de neiging idd om het laag ongelofelijk strak tehouden..ik draai zelf met een stel 100w [echte] klasse A monsters. Het verschil is idd rustiger kwa klank en vooral strakker op het laag.

Dit geheel in tegenstelling tot het verhaal van Spido.... :rolleyes:

Guest muziekfreak

Tja jij leest het anders als ik denk ik.

Vluchtig en niet robuust...lees ik als testrak in het laag..vrij weinig laag enz..ik heb zelf de p12 blokken gehad van sphinx. Het laag was monsterlijk,rauw,straight in your face

Ik lees het zelf ook iets anders. Het laag wat uit mijn versterker komt is veel preciezer als wat uit mijn vorige eindtrap kwam (Thel, 280Watt, stabiel tot bijna kortsluiting. Deze versterker speelt een Bryston qua power volledig onder de tafel. En om boze lieden te voorkomen: ik geef geen oordeel of de een beter is als de ander.). Ik ervaar met deze versterker dat het laag veel preciezer is. Dat komt in eerste instantie over als veel lichter/minder laag.

Overigens hebben we bij de luistersessie bij Klaas een prefer MGK-226 interlink gebruikt en dat is ook een van de redenen dat het laag flinterdun (maar wel aanwezig en nog diep ook) wordt.

Ik ben overigens ook van mening dat ondanks 15 pagina's tekst er bijna niets over de PP's wordt gezegd. Wat er gezegd wordt is bij tijd en wijle weinig constructief. En dat was toch de bedoeling van het (groeps-)bezoek?

Ook ik heb de SS30 alleen op de Marantz gehoord. Ik kan er kort over zijn: het klinkt fantastisch. Wat lullen we nu over "betere" versterkers. Het bied alleen maar het bewijs dat PP's met een goedkopere versterker al op hoog niveau draaien.

Ik lees het zelf ook iets anders. Het laag wat uit mijn versterker komt is veel preciezer als wat uit mijn vorige eindtrap kwam (Thel, 280Watt, stabiel tot bijna kortsluiting. Deze versterker speelt een Bryston qua power volledig onder de tafel. En om boze lieden te voorkomen: ik geef geen oordeel of de een beter is als de ander.). Ik ervaar met deze versterker dat het laag veel preciezer is. Dat komt in eerste instantie over als veel lichter/minder laag.

Overigens hebben we bij de luistersessie bij Klaas een prefer MGK-226 interlink gebruikt en dat is ook een van de redenen dat het laag flinterdun (maar wel aanwezig en nog diep ook) wordt.

Ik ben overigens ook van mening dat ondanks 15 pagina's tekst er bijna niets over de PP's wordt gezegd. Wat er gezegd wordt is bij tijd en wijle weinig constructief. En dat was toch de bedoeling van het (groeps-)bezoek?

Ook ik heb de SS30 alleen op de Marantz gehoord. Ik kan er kort over zijn: het klinkt fantastisch. Wat lullen we nu over "betere" versterkers. Het bied alleen maar het bewijs dat PP's met een goedkopere versterker al op hoog niveau draaien.

Volgens mij schrijf jij ook maar

Afgelopen vrijdag ben ik voor een luistersessie bij Klaas langs geweest. Reden voor het bezoek was een vraag van mij aan Klaas over de door hem gebruikte units waarop als antwoord een uitnodiging volgde. Uiteraard heb ik dit topic gelezen met alle zowel positive als negatieve kritieken op voornamelijk de SS30 en de gebruikte bekabeling en apparatuur.

Ik moet zeggen dat ik er best even over na heb moeten denken wat ik hier zou schrijven. Ik ben meer een zelfbouwer die leuk ideeen opdoet van anderen dan dat ik echt verstand heb van technische zaken als filtering en dergelijke. Ik vind dat dat in mijn voordeel werkt. Ik luister naar de weergave van de muziek, en niet naar hoe die weergave tot stand komt. Wat voor mij telt is of ik mijzelf in de muziek voel opgaan, in de melodie kan wegdromen... Ik kan er kort over zijn. Ik voelde mij volledig in de muziek opgaan. De SS30 zet een fantastisch geluidsbeeld neer. In de breedte maar ook in de diepte. Hoog, midden en laag gaan zonder meer vloeiend in elkaar over. Dat is iets wat ik bij de meeste luidsprekers, die ik gehoord heb, niet terughoor.

Het was een hele leuke ervaring eens in een wat grotere luisterruimte te luisteren, vooral ook omdat we later nog in het gebouwtje naast Klaas zijn huis naar de SS20 hebben geluisterd. Op zo'n manier komen ook de verschillen aan het licht tussen een grote en een kleine luisterruimte. De SS20 hebben we beluisterd aan een Bryston pre en mijn eigen Pass Labs Aleph 5 zelfbouw eindtrappen. Ook de SS20 klinkt wonderschoon. Ander laag als de SS30, maar laag genoeg. Beide speakers ervaar ik als dynamisch, open, gedetailleerde speakers. 

Al met al heb ik een ontzettend leuke, leerzame middag gehad met prachtige muziek uit geweldige speakers.

Klaas, bedankt voor de gastvrije ontvangst!

Oh, je bedoeld mijn stukje van 23 oktober... Die had je zeker even niet gezien tussen alle andere stukjes door.

De Aleph is een single ended ontwerp, dat betekent dat als de impedantie van de speakers te laag wordt (zeg onder 4 ohm) de versterker wat ademnood krijgt. Ik weet niet hoe moeilijk de PePees zijn (denk dat het wel meevalt, zit toch weinig filter tussen. De Prince zou wel eens lastiger kunnen zijn door parallelle units)

Overigens kan ik bevestigen dat de Aleph mooier klinken dan de gemiddelde klasse A versterker. Ik vond ze iig mooier klinken dan mijn Plinius SA50 (3500 euri nieuwprijs). Geluid neigt wel naar romantisch (maar in mijn beleving is daar niets mis mee). Door het pure en in wezen simpele ontwerp, zijn ze we heel detailrijk, ook op microdetail niveau (lucht rond de instrumenten).

Wil je een Aleph die ook in het laag (bij laagohmige speakers) geen krimp geeft, dan bouw je een Aleph-X met een ruime bias instelling. Dat vergt wel iets meer electronica kennis. Overigens heeft ook de top AlephX XA200 versterkers (rond 30000 euro) een bescheiden DF van 30.

Het goedkoopste van de huidige commerciele Pass ontwerpen (de X150) is overigens wel een hele goede laagversterker. Zeker de moeite waard als je een mooie 2e hands kunt vinden voor onder de 2000 euro)

Nou, ik hoorde dat Klaas onlangs een bezoeker uit Leeuwarden heeft gehad, die een paar reusachtige zelfgebouwde Nelson Pass single ended A-klasse eindversterkers bij zich had.

Die hebben ze samen aangesloten op de SS20's enerzijds, en op de Bryston preamp anderzijds.

Wat er bij de Marantz PM-80 II SE (AB) nog tendeerde naar "schel", werd toen "fel".

Die eindversterkers bleken allerlei details prachtig bloot te leggen, zoals een steel-slide gitaareffect in "Fast Car" van Tracy Chapman dat eerder niet zo opviel.

Het A-klasse effect, waar we eerder over spraken in verband met het A-klasse knoppie van de Marantz ("d

:confused:;)

O ja, wat bij die formidabele Nelson Pass versterkers ook opviel: als een zanger of zangeres eens flink uithaalde, klonk dat opmerkelijk niet-geforceerd.

"Lucht rond de instrumenten en vocalisten"? Jazeker!

En allerlei details (plukken, aanslaan, aanstrijken, aanzwellen / verzwakken, dempen, uitsterven, articulatie van tekst e.d.) werden opvallend mooi en precies weergegeven.

De bas was er zeker wel: laat daar geen misverstand over bestaan!

Alleen was die niet zo imposant, niet zo "awesome" als soms bij de Bryston of - in mindere mate - bij de Marantz het geval is.

'n Beetje alsof de microfoon een stuk verder van de bassist was neergezet.

Eigenlijk zou een interlink niet veel verschil mogen maken, dunkt me.

Misschien kan de beluistering eens herhaald worden met een meer neutrale interlink ter vergelijking?

Ik vraag me overigens af, of de dempingsfactor bij spekstenen luidsprekerkasten een (nog) grotere rol speelt dan bij houten dito's.

Door de geringere verliezen zouden bij speksteen de EMK-impulsen een abrupter en heviger karakter kunnen hebben.

Heeft iemand van jullie daar enigszins gefundeerde idee

Die dempingsfactor kan nooit veel verschil uitmaken. Hebben jullie het hier over zeer subtiele, of nogal opvallende verschillen?

Wat veel meer verschil kan uitmaken, dat is waar het -3 dB punt ligt in het laag. En ook input/output impedantie. Hebben jullie gecontroleerd in hoeverre de amplitude/frequentie karakteristiek verandert door een sweep te maken en te meten op de luidsprekerklemmen? De verschillen zijn vaak verrassend en zeer verklarend voor wat je hoort! een paar tienden van dB verschil is goed hoorbaar, mits dit over een paar octaven plaatsvindt.

Maar meestal wordt deze moeite niet genomen en naar allerlei mystieke andere verklaringen gezocht.... Speculaties dus.

Groetjes, Jeroen

Afgelopen vrijdag ben ik voor een luistersessie bij Klaas langs geweest. Reden voor het bezoek was een vraag van mij aan Klaas over de door hem gebruikte units waarop als antwoord een uitnodiging volgde. Uiteraard heb ik dit topic gelezen met alle zowel positive als negatieve kritieken op voornamelijk de SS30 en de gebruikte bekabeling en apparatuur.

Ik moet zeggen dat ik er best even over na heb moeten denken wat ik hier zou schrijven. Ik ben meer een zelfbouwer die leuk ideeen opdoet van anderen dan dat ik echt verstand heb van technische zaken als filtering en dergelijke. Ik vind dat dat in mijn voordeel werkt. Ik luister naar de weergave van de muziek, en niet naar hoe die weergave tot stand komt. Wat voor mij telt is of ik mijzelf in de muziek voel opgaan, in de melodie kan wegdromen... Ik kan er kort over zijn. Ik voelde mij volledig in de muziek opgaan. De SS30 zet een fantastisch geluidsbeeld neer. In de breedte maar ook in de diepte. Hoog, midden en laag gaan zonder meer vloeiend in elkaar over. Dat is iets wat ik bij de meeste luidsprekers, die ik gehoord heb, niet terughoor.

Het was een hele leuke ervaring eens in een wat grotere luisterruimte te luisteren, vooral ook omdat we later nog in het gebouwtje naast Klaas zijn huis naar de SS20 hebben geluisterd. Op zo'n manier komen ook de verschillen aan het licht tussen een grote en een kleine luisterruimte. De SS20 hebben we beluisterd aan een Bryston pre en mijn eigen Pass Labs Aleph 5 zelfbouw eindtrappen. Ook de SS20 klinkt wonderschoon. Ander laag als de SS30, maar laag genoeg. Beide speakers ervaar ik als dynamisch, open, gedetailleerde speakers.

Beste Jeroen_D,

Waarschijnlijk lukt het niet om bij zulke versterkers het -3 dB punt te vinden.

KF's functiegenerator gaat "maar" tot 1 Hz, en de Nelson Pass bereikt volgens de specs het -3 dB punt pas bij 0,3 Hz... Bijna gelijkstroom, dus.

Bij de Bryston en de Marantz zal 't niet veel anders zijn, vermoed ik.

Akoestische tests (met ruis, in dezelfde ruimte, met dezelfde luidsprekers, en met de versterkers op gelijk

Ik vind het wel erg vreemd dat Klaas er nu pas achter komt hoe belangrijk een goede (ev. een goed matchende) Amp is. Een Amp kan je weergevers maken en breken is mijn ervaring. Maargoed , je bent nooit te oud om te leren natuurlijk :D

Ik vind het wel erg vreemd dat Klaas er nu pas achter komt hoe belangrijk een goede (ev. een goed matchende) Amp is. Een Amp kan je weergevers maken en breken is mijn ervaring. Maargoed , je bent nooit te oud om te leren natuurlijk :D

Ik weet niet of dat vreemd is. Een Aleph loop je minder snel tegenaan dan bv een Bryston. Klaas zal in de loop der jaren ongetwijfeld zijn deel aan versterkers gehoord hebben.

Misschien kan de beluistering eens herhaald worden met een meer neutrale interlink ter vergelijking?

----

----

Wie heeft er een SEEC ASC2 interlink. Kan Klaas die een keer tussen zijn spullen zetten.

Die ASC2 schijnt fenomenaal te zijn. :)

Ach, ieder jaar is er wel weer een fenomenale kabel..

Ken jij deze kabel dan? ;)

Wie heeft er een SEEC ASC2 interlink. Kan Klaas die een keer tussen zijn spullen zetten.

Nee, maar wel de recensies..

Dan zou je er m.i. verstandig aan doen een belleje naar Seec te plegen met het verzoek deze kabel vrijblijvend te mogen proberen. ;):)

Dan zou je er m.i. verstandig aan doen een belleje naar Seec te plegen met het verzoek deze kabel vrijblijvend te mogen proberen. ;):)

Grapjas. Jij hebt het over "schijnt", dus hebt hem zelf ook nog niet gehoord. Je gaat dus van een recensie van een ander uit. Verder is het effect van een kabel nogal situationeel.. ;)

Btw ik weet niet wat dat moet kosten, maar als het meer dan een paar tientjes is laat ik hem hoe dan ook liggen.

Grapjas. Jij hebt het over "schijnt", dus hebt hem zelf ook nog niet gehoord. Je gaat dus van een recensie van een ander uit. Verder is het effect van een kabel nogal situationeel.. ;)

Btw ik weet niet wat dat moet kosten, maar als het meer dan een paar tientjes is laat ik hem hoe dan ook liggen.

Ja, een grapjas ben ik misschien wel, want een kennis heeft hem. ;) Dus......? :D

Een betere is er (let op, ik zeg duidelijk naar m