Raampie1 Posted 17 oktober 2004 Report Share Posted 17 oktober 2004 Op m'n werk hebben we een set van vier Spirit Absoute 2 speakers staan waarvan ik binnenkort de tweaters wil (laten) vervangen. Deze zijn opgeblazen door een Yamaha versterker waarvan ik het type niet bij de hand heb. Om te voorkomen dat dit nogmaals gebeurt zou ik er een overbelastinsbeveiliging (zekering of zo) tussen willen zetten. Weet iemand een bedrijf die de dingen maakt. Ik neem aan dat deze custommade zijn, maar andere info hierover is ook welkom. Thanx, Ramon Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 17 oktober 2004 Report Share Posted 17 oktober 2004 Heb je op je werk zo vreselijk hard gedraaid dat ze stuk gegaan zijn dan? Staat er misschien niet gewoon DC op de uitgang van de versterker? Dat vinden speakers ook niet leuk en tweeters zijn dan de eerste die ermee ophouden (neem ik aan)... Of zijn het lastig aanstuurbare speakers? Ik neem aan dat de versterker een stereoversterker is? Zo ja, dan krijgt ie het 2x zo zwaar voor z'n kiezen, als je er 4 i.p.v. 2 speakers op aansluit (bij 4 gelijke speakers). Het kan zijn dat de versterker dan gaat clippen, omdat ie het te zwaar heeft. Ook dan gaan de tweeters er het eerste aan... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sietse Posted 17 oktober 2004 Report Share Posted 17 oktober 2004 Ramon, Heb je geprobeerd uit te vinden wat er met de installatie is gedaan, toen de tweeters sneuvelden? Dat lijkt mij belangrijk. Met andere tweeters zou anders wel eens het zelfde kunnen gebeuren. Henrie, Als er DC op de uitgang zou staan, gaan de basjes er aan. Tweeters worden aangestuurd via een condensator en die zal gelijkstroom blokkeren. Als de DC spanning niet te hoog is kan het zijn dat de basjes heel blijven, maar zullen de conissen na het inschakelen van de versterker naar voren of achteren worden gezet. Meestal duidelijk te zien. In dat geval de versterker ergens ter reparatie aanbieden. Groeten Sietse Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 17 oktober 2004 Report Share Posted 17 oktober 2004 Ramon, Heb je geprobeerd uit te vinden wat er met de installatie is gedaan, toen de tweeters sneuvelden? Dat lijkt mij belangrijk. Met andere tweeters zou anders wel eens het zelfde kunnen gebeuren. Henrie, Als er DC op de uitgang zou staan, gaan de basjes er aan. Tweeters worden aangestuurd via een condensator en die zal gelijkstroom blokkeren. Als de DC spanning niet te hoog is kan het zijn dat de basjes heel blijven, maar zullen de conissen na het inschakelen van de versterker naar voren of achteren worden gezet. Meestal duidelijk te zien. In dat geval de versterker ergens ter reparatie aanbieden. Groeten Sietse Ik weet niet zoveel van speakerfilters, maar er zit idd wel wat in. Een condensator werkt als hoog-doorlaatfilter. Aan de andere kant, een spoel parallel werkt ook zo... Maar goed, DC op de uitgang kan het niet zijn dan... Maar het lijkt mij idd ook belangrijk dat je eerst uitzoekt wat de tweeters kapot gemaakt heeft. Daarna pas weer aansluiten op de versterker... Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeroen_d Posted 17 oktober 2004 Report Share Posted 17 oktober 2004 Het handigste is om gewoon een 1 A snelle zekering er tussen te zetten. In een snoerzekeringhoudertje of zo. Wel moet je even wat uitproberen, want niet alle zekeringen hebben dezelfde weerstand. En daarmee moet je wel rekening houden anders wordt je hoog teveel verzwakt. Groetjes, Jeroen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sietse Posted 17 oktober 2004 Report Share Posted 17 oktober 2004 Als je over een multimeter beschikt, kun je ook even gewoon aan de uitgang van de versterker meten. Sietse Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raampie1 Posted 21 oktober 2004 Author Report Share Posted 21 oktober 2004 Ik ben op zich wel redelijk handig, maar dit is niet helemaal mijn gebied. Tweaters vervagen is geen probleem, maar zelf metingen doen en/of dingen bouwen ga ik me niet aan wagen. Ik wil juist voorkomen dat met de nieuwe tweaters hetzelfde gebeurt. Daarom zoek ik dus een manier om de speakers tegen overbelasting te beveiligen. De versterker heeft 4 speaker aansluitingen en daar zitten vier dezelfde speakers op. De laatste tweaters hebben het op een feestje begeven . Hieronder staan de specificaties van de set. Misschien zegt het jullie wat meer. Groet, Ramon Yamaha AX-592: Power, Min. RMS Output power/ch., 8 ohms 20 Hz - 20 kHz, 0.015% THD = 100 W Dynamic Power Per Channel 8/6/4/2 ohms = 140/170/220/290 W Damping Factor 20 Hz - 20 kHz, 8 ohms = 320 Input Sensitivity/Impedance CD = 150 mV/47 kohms Phono MM = 2.5 mV/47 kohms Phono MC = 160 uV/250 ohms Frequency Response 20 Hz - 20 kHz = 0.5 dB (CD) Total Harmonic Distortion (20 Hz - 20 kHz) CD = 0.008% Phono MM = 0.003% Phono MC = 0.007% Signal-to-Noise Ratio, IHF-A Network CD = 110 dB Phono MM = 92 dB Phono MC = 76 dB Dimension (W * H * D) (435 * 151 * 396mm) (17-1/8 * 5-15/16 * 15-5/8) Weight 10.6 kg / 23.4 lbs. Soundcraft Spirit Absolute 2: Power Handling (programme) 100 Watts RMS Frequency Response (+2dB, -3dB) 45Hz - 20kHz Impedance 8 ohms nominal Sensitivity, for 2.83V @ 1m 90dB Dimensions (HxWxD) 395 x 235 x 297mm (15.5 x 9.25 x 11.7") Weight (net) 7kg (15.4lb) approx Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 21 oktober 2004 Report Share Posted 21 oktober 2004 De versterker heeft 4 speaker aansluitingen en daar zitten vier dezelfde speakers op. De laatste tweaters hebben het op een feestje begeven . Hieronder staan de specificaties van de set. Misschien zegt het jullie wat meer. Groet, Ramon Yamaha AX-592 Hou je er wel rekening mee dat die versterker welliswaar 4 speakeraansluitingen heeft, maar niet 4-kanaals versterking? Hij heeft maar 1 kanalen, alleen je kunt er 4 speakers aan hangen. Dat is echter niet bedoelt voor 4 speakers constant eraan (en zeker niet op flink volume), maar als 'multi-room' functie. Je kunt dus een paar speakers in 1 kamer zetten en een 2e paar speakers in een andere kamer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 21 oktober 2004 Report Share Posted 21 oktober 2004 Bose (de oude 301) had vroeger lampjes tussen aansluiting van de tweeter en het "filter" in zitten.Informeer daar eens Dat wordt wel vaker gedaan met een gloeilampje, niet alleen door Bose. Ook wordt er wel eens een PTC weerstand gebruikt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sietse Posted 21 oktober 2004 Report Share Posted 21 oktober 2004 Ramon, Je zegt het zelf al, ze zijn gesneuvelt tijdens een feestje. Ze hebben meer moeten doen dan ze aan kunnen gedurende een te lange tijd. Dat zou met iedere andere versterker ook kunnen gebeuren. De specs van jou versterker is niets mis mee. Volgende feestje, boxen gebruiken die beter geschikt zijn voor het doel of minder hard zetten. En wat Henrie zegt is ook waar. Je had je versterker ook kunnen opblazen wegens overbelasting. Groetjes Sietse Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raampie1 Posted 22 oktober 2004 Author Report Share Posted 22 oktober 2004 Hoi Sietse (en de rest), Ik snap wel hoe het is gekomen, maar je weet zelf hoe dat gaat op feestjes. Je wilt ook niet de hele avond naast de volume knop staan om te zorgen dat er niets gebeurt. Zelf heb ik twee sets B&W DM 570 speakers en daar zit een zekering standaard in. Er moet toch een bedrijf zijn dat kan berekenen wat voor zekering er tussen moet? Ramon Link to comment Share on other sites More sharing options...
slb Posted 24 oktober 2004 Report Share Posted 24 oktober 2004 De AX serie zijn wel goeie versterkers he? Heb zelf 'n 396 en die is al erg krachtig. Misschien dat ik ooit in de toekomst een sterkere koop of misschien een teac installatie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts