Jump to content

akoestiek en luisterplezier

toontjehifi
 Share

Recommended Posts

wat mij opvalt is dat men graag een duidelijke mening heeft over kabels,en netsnoeren en interlinks en dat men graag waaanzinnige prijzen betaald om er overtuigd van te zijn dat het zovel beter klinkt daar staan de forums vol mee ik ben er wel van overtuigd dat een mooie set goede kabels verdient, maar waar ik naar toe wil dat er in menig huis de akoestiek bedroevend is ik kom bij soms bij hifi liefhebber over de vloer bemerk dat men veel in kabels besteed maar als je opmerkt dat diegene een harde vloer bezit deze mooi kan dempen met een vloerkleed, of hang een paar stoffen gordijnen op, of een betere plaatsing v,d speakers of je set op een goede stabiel ondergrond schuif eens met je bankstel of stoelen, ook vaak worden deze sets in een kastje gepropt alle kabels op een kluitje en draaien maar; de mop vindt ik dat als je eens je huiskamer durft aan te pakken met natuulijk instemming met moeders dat er a, geld anders aan dure kabels voor je woning wordt geinvesteerd b, je huiskamer wordt opgefrist c, je vrouw of vrindin maak je blij en het allerbelangrijkste is dat je hifi set zal klinkken als nooit van te voren, tot slot er is genog te lezen over akoestiek gr toonjehifi :rolleyes:

Mee eens. Mijn te heldere geluid verdween toen ik mijn versleten leren bankstellen heb vervangen door stoffen bankstellen. Het scherpste hoog was ineens verdwenen. Kostte

niks en is dus leuk meegenomen ;)

Mee eens. Mijn te heldere geluid verdween toen ik mijn versleten leren bankstellen heb vervangen door stoffen bankstellen. Het scherpste hoog was ineens verdwenen. Kostte

niks en is dus leuk meegenomen ;)

Was het bankstel gratis dan? :blink:

wat mij opvalt is dat men graag een duidelijke mening heeft over kabels,en netsnoeren en interlinks en dat men graag waaanzinnige prijzen betaald om er overtuigd van te zijn dat het zovel beter klinkt daar staan de forums vol mee ik ben er wel van overtuigd dat een mooie set goede kabels verdient, maar waar ik naar toe wil dat er in menig huis de akoestiek bedroevend is ik kom bij soms bij hifi liefhebber over de vloer bemerk dat men veel in kabels besteed maar als je opmerkt dat diegene een harde vloer bezit deze mooi kan dempen met een vloerkleed, of hang een paar stoffen gordijnen op, of een betere plaatsing v,d speakers of je set op een goede stabiel ondergrond schuif eens met je bankstel of stoelen, ook vaak worden deze sets in een kastje gepropt alle kabels op een kluitje en draaien maar; de mop vindt ik dat als je eens je huiskamer durft aan te pakken met natuulijk instemming met moeders dat er a, geld anders aan dure kabels voor je woning wordt geinvesteerd b, je huiskamer wordt opgefrist c, je vrouw of vrindin maak je blij en het allerbelangrijkste is dat je hifi set zal klinkken als nooit van te voren, tot slot er is genog te lezen over akoestiek gr toonjehifi :rolleyes:

:D:lol:

geweldige tread.

ik denk dat ik het met je eens bent maar kom ik niet verder dan halverwege omdat je een behoorlijk onleesbaar geheel gemaakt heb natuurlijk kan ik wel lezen maar het wordt een beetje lastig zonder punten en commas trouwens is de akoestiek....

Zelfs bij het schijven op deze manier wordt ik al gek! :)

wat mij opvalt is dat men graag een duidelijke mening heeft over kabels,en netsnoeren en interlinks en dat men graag waaanzinnige prijzen betaald om er overtuigd van te zijn dat het zovel beter klinkt daar staan de forums vol mee ik ben er wel van overtuigd dat een mooie set goede kabels verdient, maar waar ik naar toe wil dat er in menig huis de akoestiek bedroevend is ik kom bij soms bij hifi liefhebber over de vloer bemerk dat men veel in kabels besteed maar als je opmerkt dat diegene een harde vloer bezit  deze mooi kan dempen met een vloerkleed, of hang een paar stoffen gordijnen op, of een betere plaatsing v,d speakers of je set op een goede stabiel ondergrond  schuif eens met je bankstel of stoelen, ook vaak worden deze sets in een kastje gepropt alle kabels op een kluitje en draaien maar; de mop vindt ik dat als je eens je huiskamer durft aan te pakken met natuulijk instemming met moeders dat er a, geld anders aan dure kabels voor je woning wordt geinvesteerd b, je huiskamer wordt opgefrist c, je vrouw of vrindin maak je blij en  het allerbelangrijkste is dat je hifi set zal klinkken als nooit van te voren, tot slot er is genog te lezen over akoestiek gr toonjehifi :rolleyes:

Daar kan ik een eind in meegaan. Probeer eerst wat aandacht te besteden aan de akoestiek, voordat je tal van exotische kabels aanschaft. Wat niet wegneemt dat kabels de geluidskwaliteit wel degelijk kunnen beinvloeden.

Overigens ben ik het ook eens met de andere posters: besteed eens wat meer aandacht aan je manier van schrijven.

Nogal kort door de bocht. Niet iedereen is blij met veel stofnesten en een moeilijk schoon te houden interieur (astma patienten, huisstof allergie, katten/honden bezitters ). Daarnaast houden veel mensen van een strak (dus relatief leeg) interieur en niet van grootmoeders kamerindeling.

Bovendien, aan de grootste problemen doe je vrij weinig met een kleedje of kamerplant (staande golven onder de 150 hz).

Een dipool laag weergever geeft daar meer soulaas (zei de gek die net 2 enorme monopools in zijn kamer heeft neergezet. Heb het nog niet gemeten, maar +/- 25 db haal ik met gemak ;) ).

In het hoog kun je, met vrij eenvoudige maatregelen, veel bereiken door de reflectiepunten zo min mogelijk spiegelend te maken (maar lekker vertrooiend). Overigens is het hoogste hoog (> 10 Khz) helemaal niet zo belangrijk. 95% van de muziekbeleving zit onder de 3000 hz (uit mijn duim geschat).

Overigens heb je wel gelijk dat kamerakoestiek veel meer invloed heeft dan de bekabeling. Dat het goedkoper is zal niet altijd opgaan. Het is, denk ik, zeker niet simpeler.

[flauwe modus]

Lol, geen hoofdletter aan het begin en geen punt aan het eind. Dit is dus nog maar een stukje van de hele zin. :o

[/flauwe modus]

;)

Overigens (om het niet al te negatief te maken), welkom op Hear.

Laatst was ik bij iemand op bezoek die had speciale platen aan het plafond (soort lage pyramides, netjes wit, viel niet echt op) gekregen/gekocht via NOS studio (als ik me goed herinner). Op zich ben ik daar ook naar op zoek. Iets wat niet te veel opvalt, maar toch goed werkt.

Beste Duck,

Vorige week liep ik op de Machevo (beurs in Utrecht) tegen een stand van de firma Merford uit Gorinchem aan. Ze verkopen allerlei dempingsmaterialen en schijnen zelfs een winkel aan huis te hebben voor particulieren. Volgens mij zit daar wel wat bij voor jou. Zie www.noisecontrol.nl

Groet,

Leobus

:( oeps wordt ik afgerekend op punten en comma,s ik schrijf ook eens een stukje, dacht er goed aan te doen. Maar ja het is net als de forum hifi.nl die zijn ook uiteindelijk gestopt, lees de oorzaak maar het lijkt wel of hear.nl ook zulke personen aantrekt. Nu dan, zal ik voorlopig mijn toetsenbord niet meer beroeren en ga lekker naar mijn hifi luisteren punt, comma.gr toontje hifi :D

:( oeps wordt ik afgerekend op punten en comma,s ik schrijf ook eens een stukje, dacht er goed aan te doen. Maar ja het is net als de forum hifi.nl die zijn ook uiteindelijk gestopt, lees de oorzaak maar het lijkt wel of hear.nl ook zulke personen aantrekt. Nu dan, zal ik voorlopig mijn toetsenbord niet meer beroeren en ga lekker naar mijn hifi luisteren punt, comma.gr toontje hifi :D

Je wordt niet afgerekend op punten en komma's, er wordt alleen wat van gezegd. Het leest een stuk makkelijker met punten en komma's in een zin. Das toch niet teveel gevraagd? Verder ben je van harte welkom!

Beste Toon(tje), het is zeker niet de bedoeling om je af te branden (hoewel ik toegeef dat het er nu een beetje op leek). Aan de andere kant is een reactie beter dan geen enkele reactie (wil ook wel eens gebeuren hear dat je volledig genegeerd wordt).

Verder mag best van iemand gevraagd worden dat hij of zij een beetje aandacht aan de vorm van zijn boodschap geeft. Anders komt die boodschap gewoon niet aan. Dat is in het dagelijkse leven ook zo. Overigens ben ik ook zo dislectisch als de pest en moet meestal 3 keer een bericht nalezen en corrigeren (en dan nog zie ik fouten over het hoofd).

Veel luisterplezier toegewenst ;)

Beste Duck,

Vorige week liep ik op de Machevo (beurs in Utrecht) tegen een stand van de firma Merford uit Gorinchem aan. Ze verkopen allerlei dempingsmaterialen en schijnen zelfs een winkel aan huis te hebben voor particulieren. Volgens mij zit daar wel wat bij voor jou. Zie www.noisecontrol.nl

Groet,

Leobus

Helaas zie ik daar niet het soort platen als ik bedoelde. Dat Merfocell bv (lijkt erg op pritex) is donker grijs en zou ik echt niet aan mijn plafond willen hebben. De NOS studio platen waren veel minder opvallend.

Beste Duck,

In de folder die ik van de beurs heb meegenomen, staan ook platen met grotere punten dan de Merfocell. Die punten zijn bovendien heel licht grijs (bijna wit).

Misschien toch wat?

Groet,

Leobus

Akoestiek maakt en breekt het geluid dat merkte ik wel na een verhuizing van een vierkante kamer met hoogpolig tapijt naar een langwerpige kamer met harde vloer.

NIET OM AAN TE HOREN!

en wat ik ook probeer gordijnen vloerkleden grotere bank en helpt iets maar dat geluid wat ik had krijg ik niet meer terug met niets vrees ik.

Akoestiek maakt en breekt het geluid dat merkte ik wel na een verhuizing van een vierkante kamer met hoogpolig tapijt naar een langwerpige kamer met harde vloer.

NIET OM AAN TE HOREN!

en wat ik ook probeer gordijnen vloerkleden grotere bank en helpt iets maar dat geluid wat ik had krijg ik niet meer terug met niets vrees ik.

Da's rot voor je. Kun je je audiospullen niet in een andere (lees betere) kamer van het huis neerzetten? Heb ik ook gedaan. Het is weliswaar een kleine ruimte (4 x3 meter), maar akoestisch uitstekend.

Ik ben van mening dat zowel kabels als akoestiek van invloed zijn op het luisterplezier.

In mijn ogen zijn het beide "tweaks", om het luisterplezier te vergroten.

Kabels hebben veel invloed. Met name in echt hele dure systemen die alles laten horen.

Voorbeeld,

Was laatst een avond wezen luisteren bij een kennis van mij.

Deze heeft echt de hele dure spulen van Audio research en Thiel (lees Reference 600 bakken en CS 5i)

Deze bakken worden beschouwd als het beste op audio gebied. (en ja er zullen altijd mensen die andere dingen beter vinden... maar daar gaat het nu niet om :P )

Het punt is, er is referentie!

In zijn luisterruimte boven heeft hij de Thiel CS1.6 en Audio research VS55, LS16 en Arcam CD72.

Ook geen goedkope spullen dunkt mij...

Deze set heb ik uitgebreid beluister met verschillende soorten muziek. Jazz, klasiek, rock, soul etc etc.

De conclusie aan het eind van de avond was, een hele eerlijke set die slechte opnames meteen liet horen. Maar met de MIT kabels ertussen wel perfect in balans.

Een paar weken later ben ik met dezelfde kennis naar Staffhorst Utrecht gegaan om voor mezelf te kijken naar de Thiel CS1.6 en voor mijn kennis naar een Audio-research CD3 ter vervanging van de Arcam.

Wat bleek? Ze hadden daar exact dezelfde set staan als bij mijn kennis thuis.

Alleen... met andere kabels. Thuis had mijn kennis MIT kabels en daar een merk waar ik nog nooit van had gehoord.

In de eerste 5 min viel ons meteen het scherpe hoog en het dichtlopende midden op.

Het moesten wel de kabels zijn... de cd3 kon het haast niet zijn. De apparatuur was al lang en breed ingespeeld. De luisterruimte kon het ook niet zijn. Deze was ingericht speciaal voor demo's van dit soort apparatuur. Goed hoogpolig tapijt en zelfs "dode" muren.

Wij de CD3 meegenomen om bij de kennis te proberen.

Aangesloten met MIT kabels, en voila muziek!

Geen scherp hoog, zeer open midden dat nergens dichtliep. Kortom de balans was er weer. Voor mij is het wel duidelijk...

Ok, het is geen waterdicht verhaal, ben ik me van bewust.

Maar dit bewees wel het een en ander voor mij.

I know,

Maar als het beter klinkt door een spoeltje op een kabel...

sure why not.

Dan helpt het dus :D

Nou, volgens mij maskeert dat snoertje dan iets, wat de set (of de opname) fout doet. Lijkt me niet de bedoeling van een kabel...

I know,

Maar als het beter klinkt door een spoeltje op een kabel...

sure why not.

Dan helpt het dus  :D

Nou, volgens mij maskeert dat snoertje dan iets, wat de set (of de opname) fout doet. Lijkt me niet de bedoeling van een kabel...

Jij snapt het :)

Als het niet goed klinkt, klinkt het niet goed. Dan is een duur kabeltje geen goed hulpmiddel, maar een middel om te equalizen en het te verbloemen.

En wat willen we nu juist niet... :)

Als het niet goed klinkt, klinkt het niet goed. Dan is een duur kabeltje geen goed hulpmiddel, maar een middel om te equalizen en het te verbloemen.

En wat willen we nu juist niet... :)

Nou, ik heb er echt geen moeite mee als mijn set wat beter klnikt met een kabel. Waar ik wel moeite mee heb is de prijs die er voor wordt gevraagd. Dan besteed ik het liever aan een betere amp of zo, dan is het rendement ook hoger.