Jump to content

SACD vs Redbook

Henno Appel
 Share

Recommended Posts

Waar ik benieuwd naar ben is wat vinden de mensen hier van SACD in een vergelijk met de 'oude' Redbook standaard?

Zelf ben ik niet verder gekomen dan het beluisteren van een instap-Sony SACD speler, en dit was ook nog eens op een niet zo'n knappe set (iets beter dan een gem. midi-setje), en zonder het aanwezig zijn van een goede 16 bitter, dus zelf kan ik er niet veel over vertellen.

Dus wat zijn de ervaringen van de mensen die w

Ik denk dat er in de "oude" 10 de generatie red book spelers al zo veel know how, verbeteringen etc. zit dat het voor de nieuwkomer SACD moeilijk is om de top op CD gebied te verslaan. (afgezien va de opname technische kant).

Zelf ga ik nog wel sparen voor een losse DAC (wil graag de Chord DAC64 eens horen), en voor een upgrade van mijn SACD speler.

Te zijner tijd natuurlijk.

PS, als je nog even DVD-A toevoegd heb je de discussie (part 8303212) weer compleet ;)

Ik denk dat er in de "oude" 10 de generatie red book spelers al zo veel know how, verbeteringen etc. zit dat het voor de nieuwkomer SACD moeilijk is om de top op CD gebied te verslaan.

De nieuwkomer SACD zou toch juist moeten profiteren van al die 'oude' know-how? Manieren om jitter te elimineren, onderdelen die moeten worden gebruikt voor een goed klankresultaat etc. etc., dit zijn toch dingen die het nieuwe medium direct onder de knie zou moeten hebben dankzij 20 jaar digitale ervaring? Zet daarnaast de superieure specificatie's die het medium heeft en iedere 16 bitter zou toch direct onder de mat gespeeld moeten worden?

Waar ik eerder aan ga denken is dat Redbook reeds prima voldoet aan de menselijke gehoorbeperkingen of de beperkingen van de overige elektronica in de set. Maak maar eens een goede MP3 op 320 Kb/s, beduidend minder resolutie dan het origineel, je pikt 'm er echter niet zomaar tussenuit bij een blindtestje.

M

Helemaal mee eens Henno.

Op het twee-kanaals gebied zal de ontwikkeling wel afvlakken en de toegevoegde waarde van sacd en dvd-a beperkt zijn. De verschillen zullen inderdaad nooit meer zo groot zijn als tussen LP en CD :):)

De echte sprong voorwaards t.o.v. CD zal moeten komen via echt goede multi channel opnames.

Ik heb het verhaal (van de leverancier) achter de upgrade van Arjen's sacdspeler gelezen en daarin staat o.a. dat bepaalde (stijle) filtering niet wordt gedaan omdat anders de dynamiek teveel geweld aangedaan wordt.....

En raad eens waar ik opmerkingen over had...

Overigens kwam dit ook tot uiting bij de demo's met de sacd1000 en diverse Marantz spelers, ongeacht de speciale outputstage.

Dan heb je nog het praktische bezwaar dat je sacd alleen analoog meerkanaals kunt aansluiten, dvd (en straks ook dvd-a) kun je gewoon digitaal overbrengen.

Ik moet er niet aan denken dat ik ooit 2 apparaten met bijv. 7.1 analoog met goede kabels zou moeten verbinden....

Dan liever alleen een dvdspeler met dvd-a ingebouwd cool.gif

Andr

Geplaatst door Ome Henk:

Ach ja, specs zeggen helaas zo weinig    :(

Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar DVD-A, aangezien bijna ieder huishouden reeds een DVD in huis heeft en die worden binnenkort vervangen door de volgende generatie DVD-spelers. Nu maar hopen dat er dan standaard DVD-A software in zit    cool.gif

Wat heb je aan SACD, terwijl (nagenoeg) iedereen reeds tevreden is met de CD    confused.gif

TADAAAAAH! :D Kijk, dat beweer ik nu al enkele jaren. Er zit echt geen kip te wachte op SACD (zover er nog kippen zijn) Dit is alweer hetzoveelste fiasco van die bekende firma uit het land van de rijzende zon. Jan met de pet zit niet op dat formaat te wachten en ik geef DVD-A ook meer kans om door te breken (hoewel er eigenlijk ook niemand op zit te wachten)

Al is het meettechnisch beter, een eerlijk vergelijk wordt heel erg moeilijk. Op een hybride SACD staat werkelijk een draak van een 16-bit edit, alleen om SACD in een beter licht te zetten. Diezelfde zooi staat ook op de normale cd. Dan kun je toch geen vergelijk maken.

Het is gewoon een ding dat aan de man gebracht moet worden omdat de cd-speler verkopen teruglopen. Een commercieel iets dus. Ik doe er iig niet aan mee. Pas als er een echt duidelijk meerwaarde kan bieden, ga ik overstag. Noem me eigenwijs, maar zo zie ik het.

Geplaatst door Zee:

Of komt er nog een multi channel platenspeler op de markt Paul?

Zullen we binnenkort weer eens een avondje CD-tjes draaien?  Ik kom weer regelmatig in het Edese.

Lijkt me leuk, Otto, stuur maar een mail dan spreken we weer eens af! ;)

En om in de discussie te blijven: voorlopig blijf ik maar even bij m'n huidige cd-speler totdat ik

Geplaatst door Zee:

Of komt er nog een multi channel platenspeler op de markt Paul?

Ik heb laatst ergens gezien dat er een stel Oostenrijkers bezig zijn om video op vinyl te zetten. De beeldkwaliteit was niet geweldig en was alleen z/w en erg grof. Bovendien kan er nog maar 7 minuten per kant op. Of het ooit wat wordt? Ik denk het niet :rolleyes:;)

Helemaal mee eens Paul. Dat is ook de reden dat mijn huidige cd speler voorlopig lekker blijft staan. De verschillen tussen al die spelers zijn zowiezo heel klein ( :)) dus dan kun je je geld beter investeren daar waar de verschillen het grootst zijn: akoestiek, speakers en versterkers

Ik mail je binnenkort even voor een afspraak.

SACD is volgens mij door SONY op de markt gezet om weer wat omzet te kunnen draaien. Het is duidelijk een product van techneuten zonder oren en een stevige marketing machine. Maar gehoormatig vind ik het een grote missser. Wat ik aan SACD gehoord heb klonk zeker niet beter dan CD, eerder enigszins vlakker en suffer. DVD-A daarentegen vind ik wel een behoorlijke verbetering. Denk dat dat nog niet doorbreekt omdat de grote massa er niet echt op zit te wachten. Al dat surround gedoe was even een hype maar de meeste "gewone" mensen die het hebben, zoals een aantal van mijn collega's, willen er eigenlijk weer vanaf. Het eerste effect is leuk maar het beklijft niet, teveel rompslomp. Wie weet dat als die surroundmarkt opdroogt, dat dan eindelijk dat DVD-A gaat losbarsten. Al die audioproducenten hebben uiteindelijk maar 1 hoofddoel: Omzet draaien.

Geplaatst door Pjotr:

SACD is volgens mij door SONY op de markt gezet om weer wat omzet te kunnen draaien. Het is duidelijk een product van techneuten zonder oren en een stevige marketing machine. Maar gehoormatig vind ik het een grote missser. Wat ik aan SACD gehoord heb klonk zeker niet beter dan CD, eerder enigszins vlakker en suffer. DVD-A daarentegen vind ik wel een behoorlijke verbetering. Denk dat dat nog niet doorbreekt omdat de grote massa er niet echt op zit te wachten. Al dat surround gedoe was even een hype maar de meeste "gewone" mensen die het hebben, zoals een aantal van mijn collega's, willen er eigenlijk weer vanaf. Het eerste effect is leuk maar het beklijft niet, teveel rompslomp. Wie weet dat als die surroundmarkt opdroogt, dat dan eindelijk dat DVD-A gaat losbarsten. Al die audioproducenten hebben uiteindelijk maar 1 hoofddoel: Omzet draaien.

Volledig mee eens, Peter! ;) Ik deel ook je luisterervaringen met SACD

Geplaatst door Sodejuu:

Ik heb laatst ergens gezien dat er een stel Oostenrijkers bezig zijn om video op vinyl te zetten. De beeldkwaliteit was niet geweldig en was alleen z/w en erg grof. Bovendien kan er nog maar 7 minuten per kant op. Of het ooit wat wordt? Ik denk het niet   :rolleyes:    ;)

Die Oostenrijkers waren een stel videokunstenaars die dat gebouwd hebben als "kunststukje". Ik heb het gezien en het werkte ook nog. Het leverde een low resolution ZW beeld. Maar wel met een heel eigen "analoge" sfeer ;) Als kunst was het zeer geslaagd en het gesprek van de tenstoonstelling. Er zat trouwens wel een flinke PC onder de tafel voor de processing.

cool.gif

Geplaatst door Pjotr:

Die Oostenrijkers waren een stel videokunstenaars die dat gebouwd hebben als "kunststukje". Ik heb het gezien en het werkte ook nog. Het leverde een low resolution ZW beeld. Maar wel met een heel eigen "analoge" sfeer    ;) Als kunst was het zeer geslaagd en het gesprek van de tenstoonstelling. Er zat trouwens wel een flinke PC onder de tafel voor de processing.

cool.gif

H

Geplaatst door Sodejuu:

Al is het meettechnisch beter, een eerlijk vergelijk wordt heel erg moeilijk. Op een hybride SACD staat werkelijk een draak van een 16-bit edit, alleen om SACD in een beter licht te zetten. Diezelfde zooi staat ook op de normale cd. Dan kun je toch geen vergelijk maken.

Is dat werkelijk zo? :rolleyes: Ik heb diverse hybride cd's in m'n verzameling maar heb daar niets op aan te merken!

Bovendien heb je als consument in dat geval toch ook weinig keus als je nog een "gewone cd-speler" gebruikt en de maatschappij zet zo'n hybride cd op de markt? Je wordt dan toch wel "gedwongen" om die hybride cd te kopen want een alternatief is er niet! Waarom zou de "16-bits" laag dan minder zijn?

Ik denk niet dat de muzikant daarmee genoegen zou nemen, toch? :rolleyes:

Geplaatst door Audiopaul:

Is dat werkelijk zo?   :rolleyes: Ik heb diverse hybride cd's in m'n verzameling maar heb daar niets op aan te merken!

Bovendien heb je als consument in dat geval toch ook weinig keus als je nog een "gewone cd-speler" gebruikt en de maatschappij zet zo'n hybride cd op de markt? Je wordt dan toch wel "gedwongen" om die hybride cd te kopen want een alternatief is er niet! Waarom ze de "16-bits" laag dan minder zijn?

Ik denk niet dat de muzikant daarmee genoegen zou nemen, toch?   :rolleyes:

Het is van hetzelfde laken een pak als bijna 20 jaar geleden. Toen moest de CD gepromoot worden en werden opnames op LP bewust minder "gemaakt". Een artiest zal er tegenwoordig weinig van zeggen. Die zit zo strak aan zijn platencontract vast, dat als hij zijn mond durft open te doen er gelijk een sanctie volgt. Zelf hebben ze eigenlijk heel weinig te zeggen, behalve dan die gasten die bij een klein label onder contract staan of helemaal zelfstandig zijn. Vooral CBS (ZoNie) en Warner werken met wurgcontracten.