Jump to content

SACD vs Redbook

Henno Appel
 Share

Recommended Posts

Geplaatst door Sodejuu:

Jij hebt 'm dus OOK NIET GELEZEN     mad.gif     ;) Ik zei al in het begin van de posting dat ik het al enkele jaren beweer     :rolleyes:

We hebben het wel gelezen (ikkie althans wel) en zijn het gewoon met je eens :D

Wat betreft die hybride SACD/CD's: Heb bij iemand zo'n hybryde gehoord (op een uitstekende set). Er was ook een uitgave van op gewone CD beschikbaar. Laat nou die 16 bits track op de hybride duidelijk een stuk minder zijn dan de gewone CD. De SACD track klonk duidelijk "over brillant". Alles overigens afgespeeld op dezelfde SACD/CD speler.

Ik zit net een sacd-tje te luisteren van Keb' Mo' en ik denk "dat klonk in het echt vast anders". De muziek is stereo, heel braaf en het klinkt lekker clean: blues voor bij de borrelnootjes. Bij de wat ingewikkelder stukjes gaat het echter fout. Strakke ritmische patronen op de bekkens zijn niet meer te onderscheiden van het geschuif van vingers over gewikkelde gitaarsnaren. Sacd heeft een probleem in het hoog, denk ik :rolleyes:

Geplaatst door RonL:

Ik zit net een sacd-tje te luisteren van Keb' Mo' en ik denk "dat klonk in het echt vast anders". De muziek is stereo, heel braaf en het klinkt lekker clean: blues voor bij de borrelnootjes. Bij de wat ingewikkelder stukjes gaat het echter fout. Strakke ritmische patronen op de bekkens zijn niet meer te onderscheiden van het geschuif van vingers over gewikkelde gitaarsnaren. Sacd heeft een probleem in het hoog, denk ik    :rolleyes:

Dat is al een tijdje bekend. In het laag klopt het een heel stuk beter, maar vanaf 8kHz omhoog, loopt het al snel vast.

Geplaatst door RonL:

Ik zit net een sacd-tje te luisteren van Keb' Mo' en ik denk "dat klonk in het echt vast anders". De muziek is stereo, heel braaf en het klinkt lekker clean: blues voor bij de borrelnootjes. Bij de wat ingewikkelder stukjes gaat het echter fout. Strakke ritmische patronen op de bekkens zijn niet meer te onderscheiden van het geschuif van vingers over gewikkelde gitaarsnaren. Sacd heeft een probleem in het hoog, denk ik     :rolleyes:

Oh, ik ga er toch in trappen.... na tig keer tegen mijzelf gezegd te hebben, reageer nou niet, reageer nu wel, reageer nu niet etc, heeft het duiveltje op mijn rechterschouder het gewonnen van het engeltje op de linker. Op de vooringenomen reacties van Sodejuu reageer ik overigens maar niet, dat heeft toch geen enkele zin, we kennen hem nu ondertussen met onze ogen dicht uittekenen (hier kon het engeltje op mijn linkerschouder me gelukkig nog wel tegenhouden).

Leuk al die oordelen van mensen die de moeite hebben genomen om maar liefst 4 en een halve minuut naar 1 nummer op 1 SACD te luisteren op een 'top of the range' SACD speler van 350 euro (bij wijze van spreken).

Wat is het nu wat jullie willen horen??? Ga toch eens ECHT luisteren naar een SACD-speler en daarbij enkele kwalitatief goede titels. Het is allemaal zo slap en uitgekouwd om SACD af te serveren als ware het een louter commercieel wanprodukt. Als er SACD kwaliteiten ergens goed worden getest komt dit omdat de tester 'ongetwijfeld' commerciele belangen heeft om dit te doen, een stelling overigens die je ALTIJD hoort met gelijksoortige kwesties, maar nog nooit door iemand is aangetoond of hard gemaakt.

Objectief gezien is het net zo eenvoudig om ook het hele redbook-cd gebeuren volledig de grond in te boren als je je eerste kennismaking hiermee opdoet met een Superyokotech en een verzamel cd'tje van De Krotenkokers (van Dino natuurlijk!).

Mag ik aan alle negatievelingen vragen welke titels ze hebben beluisterd, op welke spelers en voor hoelang? Aan die ervaringen hebben we met zijn allen veel meer dan het ongefundeerd afserveren van iets waar je nauwelijks de tijd en moeite in hebt gestoken om het op de werkelijke waarde te schatten.

Maargoed, het wekt natuurlijk geen verbazing dat ik een tevreden SACD gebruiker ben. Ik heb mijn 'el-cheapo' speler onlangs een klein beetje aan laten passen waardoor ie zo langzamerhand het potentieel aan kwaliteit van SACD naar boven brengt. In de Audio van april stond een zeer lovende review van een vergelijkbare verbouwing van de SACD speler, wat dat ding op plekkie 2 bracht, direct achter een Accuphase speler van 18.000 euro. Natuurlijk, plekkie 2 of 5 of 7, zal allemaal niet zo gek veel uitmaken, maar het zegt veel over de potenitele kwaliteit van zo'n sacd-speler zodra er een audiofiele benadering er op losgelaten wordt. Overigens moet ik niks van multichannel hebben, luister alleen stereo, net zoals ze in die test hebben gedaan.

Geplaatst door Arjen de Goeij:

Maargoed, het wekt natuurlijk geen verbazing dat ik een tevreden SACD gebruiker ben. Ik heb mijn 'el-cheapo' speler onlangs een klein beetje aan laten passen waardoor ie zo langzamerhand het potentieel aan kwaliteit van SACD naar boven brengt.

Beetje raar dat een systeem dat als het summum op audiogebied (Super Audio)gepresenteerd wordt in zoverre niet deugd dat je er zelf nog aan moet gaan zitten knutselen. Als je iets koopt mag je er toch vanuit gaan dat het doet wat het pretendeert.

SACD is zeker niet slecht maar dat het in het hoog niet helemaal lekker klinkt is ook mijn ervaring. En ik blijf erbij dat het geen verbetering is op wat we al lang hebben: CD

Ook bij CD is een technische onvolkomenheid zoals jitter lange tijd gebagatelliseerd. Gelukkig wordt dat de laatste jaren wel serieus genomen. Hoe lang heeft dat niet geduurd?

Geplaatst door Pjotr:

Beetje raar dat een systeem dat als het summum op audiogebied (Super Audio)gepresenteerd wordt in zoverre niet deugd dat je er zelf nog aan moet gaan zitten knutselen. Als je iets koopt mag je er toch vanuit gaan dat het doet wat het pretendeert.

Dat heeft meer te maken met de besparingsdrift van fabrikanten (goedkope opamps, cristallen en andere componenten), iets waar ook 99% van de CD spelers onder lijden.

Voor de liefhebbers hier nog een oude koe uit de sloot: http://gathering.tweakers.net/forum/list_m.../481880/0//sacd

(mijn posts kun je skippen, maar de discussie tussen Andre en Remco is nog wel aardig.)

Overigens hoe (met welke pretenties) werd de CD ook weer geintroduceerd 20 jaar geleden?

Geplaatst door Duck-Twacy:

Dat heeft meer te maken met de besparingsdrift van fabrikanten (goedkope opamps, cristallen en andere componenten), iets waar ook 99% van de CD spelers onder lijden.

Beetje vreemd, juist als je een nieuwe standaard wil lanceren doe je dat toch zo optimaal mogelijk :rolleyes:confused.gif

Of is de man met de pen ook daar de baas ;)

Nou met de eerste Sony, de SCD1, zal het besparingen wel meevallen, maar wie heeft hier een SCD-1 staan (of gehoord)?

Natuurlijk gaat het voor Philips en Sony om het zaken vullen, niet om de wereld te verbeteren met "mooi geluid", dat is alleen het middel.