seoman Posted 18 oktober 2004 Report Share Posted 18 oktober 2004 Hoi Ik heb een van mijn xa50s opgeblazen. Er is op de + luidspreker aansluiting een metalen tulp-plug gevallen (video van de pc). En sindsdien brom ie als een gek. Jammer en helaas maar 't is niet anders. Ik kan de brom ook niet helemaal plaatsen. Wat zou er stuk zijn? Aangezien ik 't juweeltjes vind wil ik niets aan de eindtrap veranderen. Die schijnen heel raar ingeregeld te worden. (of was dat nou bij de X A200 ) Ik heb een reserve dus hij kan zo terug naar de winkel. Maar ben toch benieuwd of ik 't niet zelf simpel kan fixen. Iemand een tip wat 't zou kunnen zijn? Groeten Simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 18 oktober 2004 Report Share Posted 18 oktober 2004 trafo die door te hoge stroom los getrild is (de windingen)?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 18 oktober 2004 Report Share Posted 18 oktober 2004 Heb je nog wel signal GND in die versterker? Die brom lijkt op een aardlus naar ik mag aannemen. Geen signal GND geeft ook zo'n mooie brom. En anders ff kijken of er geen voedingselko gesneuveld is want dat kan ook een mooie 100Hz brom geven. Standaard antwoorden, maar wel makkelijk te vinden. Is het dat niet, denk ik toch dat de eindtorren een degelijke overbelasting voor de kiezen hebben gekregen en kun je de eindtrap na gaan lopen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 19 oktober 2004 Author Report Share Posted 19 oktober 2004 Heb je nog wel signal GND in die versterker? Die brom lijkt op een aardlus naar ik mag aannemen. Geen signal GND geeft ook zo'n mooie brom. En anders ff kijken of er geen voedingselko gesneuveld is want dat kan ook een mooie 100Hz brom geven. Standaard antwoorden, maar wel makkelijk te vinden. Is het dat niet, denk ik toch dat de eindtorren een degelijke overbelasting voor de kiezen hebben gekregen en kun je de eindtrap na gaan lopen. Bingo! Het relais in de voorversterker is stuk. Dit relais schakelt de ground niet meer door. Dat moet een flinke stroom geweest zijn!!! Ach er zou 28A uit die amp moeten kunnen komen, dus is het ook weer niet zo vreemd! Ik ben wel blij dat mijn soundcard niet gesneuveld is. Roger bedankt voor de tip! Link to comment Share on other sites More sharing options...
nando Posted 19 oktober 2004 Report Share Posted 19 oktober 2004 Dat is nogal "vrouwelijk geslachtsdeel, 3 letters"! Kan het gerepareerd worden? 28 ampere? De xa200 schijnt dat ook te kunnen, maar beide gelijke waarden? nando Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 19 oktober 2004 Author Report Share Posted 19 oktober 2004 Dat is nogal "vrouwelijk geslachtsdeel, 3 letters"! Kan het gerepareerd worden? 28 ampere? De xa200 schijnt dat ook te kunnen, maar beide gelijke waarden? nando Ach dat kutte valt wel mee! Het is een passieve pre die ik ooit in elkaar gezet heb. Ik heb nog van die relais liggen dus die zet ik er morgen effe in. Ook de sound card zou niet zo erg zijn want ik heb nog 7 uitgangen over. Hoe dat nou zit met die uitgangs stroom weet ik ook niet precies. Voor 200watt heb je voornamelijk meer spanning nodig en genoeg transistoren (fets) om de warmte te verdelen. De maximale stroom is niet iets wat in je speaker moet verdwijnen dus wat boeit 't eigenlijk. De gebruikte fet(s) zal wel kapot gaan bij stromen boven de 28A of zo. De meeste fabrikanten lullen meestal toch maar uit hun nek als het om specs gaat. Groetjes Simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hifimick Posted 26 oktober 2004 Report Share Posted 26 oktober 2004 Ik heb een stel Musical fidelity X-A200 mono eindversterkers en door je jaren heen dat ik ze in gebruik hebt, heb ik meerdere malen gelezen dat deze verstekers goed te modificeren zijn want ze zouden onderbemeten elco's hebben en weet ik al niet meer. Ik ben niet echt technisch onderbouwd dus ik wil het modificeren maar aan de expert over te laten. Maar bij wie zou ik daarvoor het beste terecht kunnen ? Alvast bedank voor je reactie. Mick. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zee Posted 26 oktober 2004 Report Share Posted 26 oktober 2004 Hifimick, Richt je eens tot Bas van Soundevolution. Zij hebben meen ik ook ervaring met jouw eindtrap. Link to comment Share on other sites More sharing options...
nando Posted 26 oktober 2004 Report Share Posted 26 oktober 2004 Ik weet dat Art Speak ook minstens 1 keer een x-a200 onderhanden heeft genomen. Kraus vonBentinck heeft zijn x-a200 bij SoundEvolution laten modificeren. Vraag hem eens wat hij ervan vond. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts