Robbert Posted 19 oktober 2004 Report Share Posted 19 oktober 2004 Gebrek aan technisch inzicht en historisch besef Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 19 oktober 2004 Report Share Posted 19 oktober 2004 De man is zich van geen kwaad bewust..... Hij heeft gelijk,..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manus Posted 19 oktober 2004 Report Share Posted 19 oktober 2004 ...maar wie beweert dat de LP beter is dan de CD is gewoon dom, of wordt voortgestuwd door een commercieel belang dat aan mij als pure muziekliefhebber geheel en al voorbijgaat. De CD evenaart nooit de LP De LP evenaart nooit de CD So be it Helemaal mee eens. Het zijn twee werelden, elk met hun eigen charme. Link to comment Share on other sites More sharing options...
gripen Posted 19 oktober 2004 Report Share Posted 19 oktober 2004 Ik vind het ook wel een beetje dom om constant tegen de vinyl aanbidders in te gaan. Van een moslim, katholiek of jood maak je toch ook geen ongelovige als je hem steeds voor houdt dat God niet bestaat en hij ongelijk heeft? Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 20 oktober 2004 Report Share Posted 20 oktober 2004 Het is gewoon allemaal kl*te Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 20 oktober 2004 Report Share Posted 20 oktober 2004 Gebrek aan technisch inzicht en historisch besef Link to comment Share on other sites More sharing options...
mr toast Posted 20 oktober 2004 Report Share Posted 20 oktober 2004 Het is gewoon allemaal kl*te ik ben het met je eens... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carlo Posted 20 oktober 2004 Report Share Posted 20 oktober 2004 Als ik luister naar de muziek kan ik zowel van een CD als van een elpee, radio of mindisc genieten. Het medium doet er dan niet zo toe. Ik begrijp dan niet hoe je meer met MUZIEK bezig kunt zijn als je een elpee beluistert. Als je nu zelf muziek maakt ( gitaar, piano, vul maar in..) oke, maar of het medium er iets toe doet?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
munkie Posted 20 oktober 2004 Report Share Posted 20 oktober 2004 Ik heb een CDP, de Sony X7ESD, die eind jaren 80 Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 20 oktober 2004 Report Share Posted 20 oktober 2004 Ik heb afgeleerd om (te veel) naar cijfers te kijken. Begin jaren 80 heb ik een tijd geen platenspeler gehad en luisterde ik weinig meer. Toen ik weer een platenspeler "erbij" kocht viel me op dat ik al snel heel veel platen draaide en veel vaker luisterde - wat is dan het "beste". Die lui van Audio en Muziek laten hun keuzes te veel leiden door technische gegevens. Bij mij is een produkt goed als ik veel luister. Carl PS zo'n opmerking over gefortuneerde mensen die dan maar .... kopen ipv de oude degelijke merken vind ik laag. Waarom zou iemand geen geld mogen uitgeven aan een Nottingham Audio of een Transrotor. Het zijn allemaal met zorg gebouwde produkten waar veel handwerk aan de pas komt en dat kost anno 2004 geld. Geef je geld vooral uit aan dingen die je plezier schenken Link to comment Share on other sites More sharing options...
joopus Posted 20 oktober 2004 Report Share Posted 20 oktober 2004 Gebrek aan technisch inzicht en historisch besef Link to comment Share on other sites More sharing options...
John Picoso Posted 20 oktober 2004 Report Share Posted 20 oktober 2004 Ik ga Jan de Kruijff een persoonlijke uitnodiging sturen voor de Nationale Pick-up dagen 2004. Heeft hij tenminste ook eens wat te lachen Link to comment Share on other sites More sharing options...
joopus Posted 20 oktober 2004 Report Share Posted 20 oktober 2004 dus al die draaitafel fanaten zijn dom?????????/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joboton Posted 20 oktober 2004 Report Share Posted 20 oktober 2004 En er is er niet Link to comment Share on other sites More sharing options...
tube 300 Posted 20 oktober 2004 Report Share Posted 20 oktober 2004 Robbert Een prachtig stukje wat je daar gepost hebt, complimenten! het gaat wel een beetje ver om nou te zeggen de plaatjes draaiers doof en dom zijn. Platen of cd hebben beide hun voor en nadelen vinyl kan heel mooi zijn maar ook bar slecht en zo ook met cd. ik heb (nog) geen platenspeler maar hij komt er vast nog wel eens. Tot dan heb ik veel plezier van mijn cd speler dat toch eigenlijk helemaal zo slecht nog niet is gr Robert Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 20 oktober 2004 Report Share Posted 20 oktober 2004 Ach, we hebben allemaal onze eigen afwijking. Voor mij hoeft het niet zo, dat gerommel met platenspelers, maar als iemand daar plezier in heeft waarom niet. Het is allemaal hobby toch? En ik kan best genieten van een lp. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 20 oktober 2004 Report Share Posted 20 oktober 2004 Beste Joboton, Niemand zal de verdiensten en de deskundigheid van Jan de Kruijff ontkennen maar het citaat wat je hier aanhaalt kan in dit verband (de inferioriteit van vinyl) net zo goed tegen hem gebruikt worden. Hij heeft heel veel ontwikkelingen bewust/actief meegemaakt en de veranderingen in reproductietechnieken juist daarom veelal ervaren als verbeteringen en daarom mag je ook zijn objectiviteit enigszins relativeren In laatste instantie gaat het bij deze strijd toch om een mening, hoe deskundig ook en hoezeer ook gestaafd door meetgegevens. De controverse is een zinloze; er wordt nu eenmaal nog veel vinyl verkocht en natuurlijk ook platenspelers; zolang mensen er plezier aan beleven is dat het enige valide argument voor of tegen vinyl. Een ieder denkt nu eenmaal zijn uil een valk te zijn. Heel de tegenstelling tussen vinyl en digitaal is niet anders dan de menselijke neiging ergens bij te willen horen en medestanders te hebben. Dit is nu eens een terrein waar die kwalijke neiging weinig kwaad kan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carlo Posted 20 oktober 2004 Report Share Posted 20 oktober 2004 Tuurlijk..het is en blijft een hobby..maar het gaat uiteindelijk toch om de muziek? Ik heb elpees die nooit op CD zijn uitgekomen en die ik vaak draai omdat ik die muziek top vind. En dat gefriemel met elpees blijft gewoon leuk. Je gaat er echt voor zitten... en dat doe ik ook met sommige CD's. Het verhaal van Jan de Kruyff en de gedachtengang van Jan Kool destijds in Luister is die van muziekliefhebbers en niet van audiofielen die met name van apparatuur genieten, ook een leuke hobby. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joboton Posted 20 oktober 2004 Report Share Posted 20 oktober 2004 Kraus en Carlo De kern van het stuk van de Kruijff is mijns inziens de stellingname tegen de claims dat LP-weergave beter is dan CD weergave. Mijn reactie was vooral gericht op de forumleden die niet inhoudelijk reageerden, maar probeerden de boodschap en of de boodschapper te ridiculiseren. In het begin werden digitale opnames door iedereen de hemel ingeprezen, zolang ze maar als LP geperst werden. Toen de CD uitkwam deugde er ineens niets meer van de digitale techniek. Dat is ranzig. Het is zonder enige moeite aan te tonen waarom LP weergave slechter is dan CD weergave. Andersom lukt dat niet of nauwelijks. Maar het is ook niet interessant. Een CD is een CD en een LP is een LP. Primair zijn het gewoon verschillende geluidsdragers. Ook ik hoor de meerwaarde van het geluid van een in de groef zakkende naald, de daarop volgende sleepruis,waaruit dan prachtige muziek opstijgt. Die paar seconden verwachting vind ik echt schitterend en zeker een meerwaarde vertegenwoordigen in termen van beleving. Constateer dat, denk er niet bij na en geniet verder gewoon. Doe ik ook, tot ik weer op dit soort draadjes reageer. Hoe zou het toch komen dat het altijd de vinyl-fans zijn die de confrontatie met de CD-weergave zoeken, terwijl ik nooit een CD-fan uit zichzelf de vergelijking met LP weergave zie maken? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 20 oktober 2004 Report Share Posted 20 oktober 2004 "Hoe zou het toch komen dat het altijd de vinyl-fans zijn die de confrontatie met de CD-weergave zoeken, terwijl ik nooit een CD-fan uit zichzelf de vergelijking met LP weergave zie maken? " Omdat vinyl, tot verdriet van de liefhebbers, op sterven na dood is en wel door de cd; andersom gaat niet op Het is zonder enige moeite aan te tonen waarom LP weergave slechter is dan CD weergave Wel op papier, maar ook met je oren? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joboton Posted 20 oktober 2004 Report Share Posted 20 oktober 2004 Dat ligt er aan welke criteria je hanteert. Het stuk van de Kruijff geeft aan wat er objectief gezien met plaatweerrgave aan de hand is en welke factoren invloeden uitoefenen. Met je oren vaststellen is een subjectief verhaal. Over smaak valt weliswaar te twisten, maar niet over 'het gelijk' van iemands opvattingen of voorkeuren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 20 oktober 2004 Report Share Posted 20 oktober 2004 Iets wat me wel eens opgevallen is, is dat tussen verschillende CD spelers, vrij lastig de verschillen in weergave te ontdekken zijn (sommigen zeggen zelfs dat ze allemaal gelijk klinken). Tussen (top) elementen (heb ik begrepen) zijn veel meer grotere verschillen in de weergave waarneembaar. (Ik kan me discussies over vdHulls kikkers en kolebries herinneren). Als dat zo is, is dat op zijn minst opvallend. Speelt "smaak" in de wereld van vinyl een veel grotere rol? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 20 oktober 2004 Report Share Posted 20 oktober 2004 Zoals je een aantal zeer objectief vast te stellen bezwaren rondom de LP en zijn weergave kunt aanvoeren, zo is dat zeker ook te doen vwb de CD en diens weergave. Overigens draai ik met plezier beide soorten, omdat het mij vooral om de muziek gaat......... Jaren heb ik grote moeite gehad met de CD als geluidsdrager, vond de weergave absoluut abominabel, pas nadat mijn speler - die overigens in vergelijking met soortgenoten best aardig presteerde - voorzien is van een betere klok en nog zowat componenten, ben ik de CD gaan beschouwen als een volwaardig medium. Net als bij de plaat blijf je natuurlijk afhankelijk van degenen die zich met opname en mastering hebben bezig gehouden. Dat tussen CD spelers minder verschil wordt waargenomen, lijkt mij aan de luisteraar te liggen, verschillen zijn er wel degelijk, maar men is hier veel minder mee bezig, bij een platenspeler maak je - zelf - een aantal keuzen die het uiteindelijke resultaat zullen bepalen, denk hierbij aan arm en element bijvoorbeeld. Een CD speler is een compleet pakket waar je niet even heel simpel iets aan verandert. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 20 oktober 2004 Report Share Posted 20 oktober 2004 Het klopt inderdaad dat er bij vinyl er veel meer parameters zijn waar je aan kunt "draaien" (al of niet ten goede). Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 20 oktober 2004 Report Share Posted 20 oktober 2004 Hai Joboton, Geen argumenten? Ik heb ze volgens mij wel gegeven al zijn het niet de argumenten waar Jan de Kruif e.d. op zit te wachten. Een opmerking dat sinds ik er een draaitafel bij heb gekocht veel meer ben gaan luisteren kan hij niets mee. Uiteindelijk is dat toch het enige echte criterium namelijk het luisterplezier en al die metingen zijn allleen maar hulpmiddel. Overigens zie je dat ook bij opnamen van bijvoorbeeld klassiek. Al dat cleane overtechnische gedoe zonder bezieling hoeft voor mij niet. Oudere opnamen doen mij veel meer. Die Engelse opname technicus Faulkner werkt ouderwets met Quad ESL, Ear versterkers en een opgewaardeerde analoge Studer en simpele microfoonopstellinegen en zonder veel geknip. Zeker die Ear (buizen ba) en Studer (bandopnamen wie gebruikt dat nog) zullen in de ogen van Jan de Kruif buitengewoon verdacht zijn. Faulkners opnamen worden echter goed verkocht en hij doet het met zijn methode commercieel ook heel aardig. Carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts