FrankD Posted 4 november 2004 Report Share Posted 4 november 2004 Luisteren jullie nog wel met plezier naar muziek jongens? Of zitten jullie tijdens het luisteren steeds te denken: verdomme, is dit nou high-end of niet? Nou, de meeste setomschrijvingen hear vallen niet onder de noemer high end. Dus het zal wel meevallen met de muzikale beleving. Probeer maar eens uit bij zo'n dure hifi zaak met ook high end spullen: Klant: Kan ik deze NAD 'high end' versterker inruilen. HiFi Architect: Ja dat is goed hoor de ML is 15000 euro en dan krijg je er voor de inruil een setje spikes bij. Wat is er toch met het etiket 'Reference'* gebeurd dat vroeger voorbehouden was aan de toplijn van de diverse hifi merken. Mijns inziens een veel betere term om 'state of the art' aan te geven. *Net als High End is natuurlijk Reference ook teloor gegaan aan de begrips inflatie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jurgenvanes Posted 4 november 2004 Report Share Posted 4 november 2004 Waarom zou iemand die niet conformeerd aan jouw stellingname en denkwijze de muziek vergeten? Nee hoor, ik zeg niet dat iedereen de muziek vergeet, als ze zich niet conformeren aan mijn stellingname en denkwijze. Het is een vermoeden. Het gehoor is overigens helemaal niet zo betrouwbaar als jij denkt. Dus luister je naar de cijfers, want die zeggen dat het natuurgetrouw is? Hoe jij het dan vindt klinken doet er niet toe??? Jurgen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 4 november 2004 Report Share Posted 4 november 2004 De muziek wordt niet vergeten; muziek wordt echter niet gemaakt met audio-apparatuur. De inboorling van daarstraks kon ook op eenvoudige wijze een fluitje maken: een rietstengel met 2 gaten erin. een fantasdtisch instrument voor de begaafde kunstenaar; het fluitje ontwikkelt zich via been, hout enz tot een gecompliceerd blaasinstrument dat, al naar de wens tot een bepaalde klank, wordt vervaardigd uit koper of zilver. Het rietfluitje is geen inferieur instrument aan de steendure zilveren dwarsfluit zolang het tenminste zuivere tonen kan produceren. Wel is de dwarsfluit een veel verfijnder instrument. Audio-apparatuur kent al deze ontwikkelingen niet; het voldoet alleen aan de behoefte muziek, zonder gebruik te maken van instrumenten, te reproduceren. Het is logisch dat je daarbij streeft naar een zo correct mogelijke weergave van het origineel, high fidelity op zijn engels en dat kan alleen als de apparatuur niets toe voegt of weg laat en dus neutraal is. Het is een kwestie van smaak, maar vooral ook van meten of de techniek inmiddels voor 5, 70, 80, 90 of 99,9% erin geslaagd is deze doelstelling waar te maken. Platenspeler of cd, transistor of buis zijn slechts middelen tot een doel en als zodanig onbelangrijk. Alleen van belang voor wat betreft hun potentie tot het bereiken van dit doel. Als het "buizengeluid" bijdraagt aan je muziekbeleving dan ben je bij uitstek audiofiel bezig en niet met muziek. Off-topic lijkt mij dat in de huidige audioketen het vooral de luidsprekers zijn die een perfecte high-fidelity het meest in de weg staan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jurgenvanes Posted 4 november 2004 Report Share Posted 4 november 2004 Als het "buizengeluid" bijdraagt aan je muziekbeleving dan ben je bij uitstek audiofiel bezig en niet met muziek. Waarom zou iemand die niet conformeerd aan jouw stellingname en denkwijze de muziek vergeten? Of niet bezig zijn met muziek hmmm! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edwin Snoek Posted 4 november 2004 Report Share Posted 4 november 2004 Wat is er toch met het etiket 'Reference'* gebeurd dat vroeger voorbehouden was aan de toplijn van de diverse hifi merken. Dat is compleet verloren gegaan, toen de klanten beseften dat er helemaal geen sprake was van een "reference". Men kwam er achter dat er alleen maar sprake was van een "personal reference." {Om maar even in Engelse termen te blijven}. Dat fabrikanten nog steeds dat soort wazige termen gebruiken is puur een marketingverhaal. Het is alleen maar compenseren met apparatuur, kabels, luidsprekers en acoustiek, tot je je persoonlijke referentie hebt benaderd. Audiofielen willen graag geloven dat er een referentiemodel is, maar vergeten telkens hun eigen oren en belevingswereld. Dit strookt natuurlijk dwars tegen de fabrikanten in, die de audiofielen een referentiemodel proberen op te dringen. Logisch natuurlijk, want een fabrikant moet wel een referentiepunt creeren, anders hebben ze geen fundament om hun product een kwaliteitskenmerk te geven. De grootste ramp voor een audiofabrikant is, dat de audiofielen ineens gaan beseffen dat de woorden "Referentie", "high-end", in feite niets meer is, dan gebakken lucht. Een audiofabrikant moet er niet aan denken dat audiofielen ineens op hun eigen gehoor gaan vertrouwen. Een audiofabrikant wil het liefst dat je luistert met je ogen. Dat verkoopt tenminste. Er is nog veel werk aan de winkel, want de meeste audiofielen geloven nog steeds in een referentiekader op audiogebied. Het is wel grappig, dat veel mensen zichzelf totaal wegcijferen als ze naar een dure audioset luisteren. Ze stellen zich dan ondergeschikt op aan de set als ze luisteren. En daar begint de grootste denkfout. En het Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 4 november 2004 Report Share Posted 4 november 2004 Het lijkt mij minder somber dan hierboven gesteld. Wat niet zo lang gelden alleen nog haalbaar was met hele dure high-end apparatuur is op het ogenblik al mogelijk met betrekkelijk goedkope massaproducten. De gemiddelde apparatuur ligt niet meer zo mijlenver verwijderd van de referentieapparatuur, althans in die zin dat een alleszins aanvaardbare high-fidelity reproductie met 'gewone'apparatuur wordt verkregen. Het comromisloze bouwen in het high-end segment levert lang niet meer zo veel voordeel op als een tijd geleden. Daarom is de betekenis van high-end en referentie meer mythisch verkoopargument dan een echt zinvolle kwalificatie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edwin Snoek Posted 4 november 2004 Report Share Posted 4 november 2004 "Misschien is high end gewoon een synoniem voor erg duur" ik denk van niet. High end is waarschijnlijk een synoniem voor heel goed. De term "heel goed" is ook maar betrekkelijk. Als bijv de "heel goede" versterker niet goed combineert met de rest van je set, kan de versterker weleens "h Link to comment Share on other sites More sharing options...
vinylrulez Posted 4 november 2004 Report Share Posted 4 november 2004 Beste mede audio liefhebbers, Ik heb sinds een klein jaar ook een "plaat" voor mijn kop Eigenlijk kom ik uit het pre analoge tijdperk, maar heb toch de sprong terug in de evolutie genomen. Heb voor de fun eens een plaat (black album van Metallica) gekocht, en deze samen met de gelijknamige cd meegenomen naar een serieuze audio zaak. Op een behoorlijke set (stapel rega versterkers en totem speakers) heb ik een platenspeler (nottingham analogue horizon) en een cd speler van rega (200 euro duurder dan de platenspeler) aan laten sluiten. Ik was werkelijkwaar verbijsterd van het verschil in beleving!! (subjectief) Voor mij geen cd's meer (ookal heb ik er 400 Over compromisloos gesproken als een plaat naar de kl*te is dan heb je daar behoorlijk last van !! er wordt niets anders weergegeven dan er op de bron af te lezen valt, een cd speler fantaseert er maar wat op los bij een leesfout door een krasje High end is als ik het goed begrijp alleen weggelegd voor de elite. Dus high end is niet meer dan een heel eind uit de hoogte doen Mijn definitie van audiofiel bezig zijn is het samenstellen van een voor jezelf zo prettig mogelijk klinkende set, en deze mettertijd hier en daar eens upgraden, dit alles natuurlijk wel binnen je eigen financiele grenzen. Ik las hier ook dat platen gepromoot worden vanuit commercieel oogpunt, gaap een cd is zeker niet commercieel? Naar mijn weten komt er maar heel zelden echt commerciele (top 40 rommel) op vinyl uit. Voornamelijk de serieuzere artiest brengt wat op vinyl uit. Als cd hoger in de evolutie staat dan vinyl, dan is een mp3 de absolute top Met vriendelijke groet, een domme vinyl liefhebber Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrankD Posted 4 november 2004 Report Share Posted 4 november 2004 Naar mijn weten komt er maar heel zelden echt commerciele (top 40 rommel) op vinyl uit.Voornamelijk de serieuzere artiest brengt wat op vinyl uit. Vergeet het maar 65..70% van de huidige vinyl productie is trance en techno. ca 5..10% is audiofielvinyl en de rest zijn lp die voor platenmaatschappijen worden gemaakt voor kleine oplagen tbv promotie en het bedienen van de audiofiele niche markt. Overigens gaat 99 procent van de huidige lp producties gewoon door een digitaal werkstation voor de equalizing en eventueel andere bewerkingen die nodig zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 4 november 2004 Report Share Posted 4 november 2004 Over compromisloos gesproken als een plaat naar de kl*te is dan heb je daar behoorlijk last van !! er wordt niets anders weergegeven dan er op de bron af te lezen valt, een cd speler fantaseert er maar wat op los bij een leesfout door een krasje Ik ben altijd zuinig geweest op zowel lp's als cd's. Sommige lp's zijn niet meer om aan te horen, maar ik heb nog geen een cd met een hoorbare beschadiging. Wat dat betreft is de cd voor mij toch echt de winnaar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
vinylrulez Posted 4 november 2004 Report Share Posted 4 november 2004 Ha Frank D, Je hebt gelijk, het meest op vinyl uitgebracht is idd techno en trance Had ik even niet meegerekend!! groeten, Een domme vinylliefhebber Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 4 november 2004 Report Share Posted 4 november 2004 Hoe je het wendt of keert verschillende High End merken zijn wel heel mooi ouderwets gebouwd - superdegelijk. Mede gezien de beperkte aantallen waarin de apparatuur geproduceerd wordt bevreemden die prijzen me vaak niet. Als je zoveel geld voor een produkt over hebt hoef je zeker geen kat in de zak te kopen mits het goed klinkt. Carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
hybride Posted 4 november 2004 Report Share Posted 4 november 2004 Quote: je hebt je ultieme natuurgetrouwe set gevonden en dan? Ik heb ongeveer 300cd Link to comment Share on other sites More sharing options...
patachou Posted 5 november 2004 Report Share Posted 5 november 2004 "Hai Frankd, Ook op de VAD hoorde ik weer een paar draaitafels en met goede LP's en goede phonotrappen hoor ik geen haardvuur. Heb jij eigenlijk wel ervaring met draaitafels? Carl" beste carl, De jeugd heeft geen ervaring met draaitafels en zeker niet met opnames van de jaren 60. De jeugd wil niet anders bas horen, ongelooflijk maar waar. groeten Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrankD Posted 5 november 2004 Report Share Posted 5 november 2004 Patachou, je slaat wartaal uit. Wat bedoel je met 'De jeugd wil niet anders bas horen' ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
patachou Posted 5 november 2004 Report Share Posted 5 november 2004 Dag Frank, jawel zware bas of laag. groeten Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 5 november 2004 Report Share Posted 5 november 2004 Ik neem aan dat Patachou bedoeld: "De jeugd wil niets anders dan bas horen" Tja, dat idee heb ik zelf ook wel. Voornamelijk bij de jeugd, maar niet alleen bij de jeugd. Ik ben regelmatig in winkels geweest die hun assortiment ook "Hi-Fi" noemen, dat enkele tieners daar op zoek waren naar een nieuwe 'stereo'. Het belangrijkste criterium was dan meestal: minimaal -tig watt, en d'r mot wel een lekkere vette bas in zitten... Ook bij zaken als Mediamarkt e.d. is een vette, diepe bas een must lijkt 't wel. Maar goed, bij de muziekkeuze die de jeugd doorgaans draait is dat wellicht ook wel belangrijk. Groeten, Alco Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 5 november 2004 Report Share Posted 5 november 2004 Ja, dat schijnt dan het kwaliteitscriterium te zijn, "Als er maar veel bas in zit!" Zie ook de auto's met boombox die uit elkaar trillen. B Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrankD Posted 5 november 2004 Report Share Posted 5 november 2004 Maar wat heeft dat dan te maken met ervaring van jeugd met 'draaitafels en opnamen uit de jaren zestig' ? Ik heb platen met een vette ( altijd mono) bas en ik heb zilveren schijfjes zonder bas. Link to comment Share on other sites More sharing options...
hybride Posted 5 november 2004 Report Share Posted 5 november 2004 Jacco, Je vraag over mijn zelfbouwversterker. De versterker is het ontwerp van Cees Ruitenberg. Kijk op www.metrum-acoustics.nl en mail hem ev. met specifieke vragen. Verder bedoel ik met (HIFI) 'high-fidelity is superieur aan analoge technieken'; Dat in een compromisloze poging om te komen tot 100% natuurgetrouw reproductie van het oorspronkelijke geluid' [/u] er eigenlijk geen ruimte is voor analoge technieken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jurgenvanes Posted 5 november 2004 Report Share Posted 5 november 2004 Quote: je hebt je ultieme natuurgetrouwe set gevonden en dan? Ik heb ongeveer 300cd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jurgenvanes Posted 5 november 2004 Report Share Posted 5 november 2004 Naar mijn weten komt er maar heel zelden echt commerciele (top 40 rommel) op vinyl uit.Voornamelijk de serieuzere artiest brengt wat op vinyl uit. Vergeet het maar 65..70% van de huidige vinyl productie is trance en techno. ca 5..10% is audiofielvinyl en de rest zijn lp die voor platenmaatschappijen worden gemaakt voor kleine oplagen tbv promotie en het bedienen van de audiofiele niche markt. Overigens gaat 99 procent van de huidige lp producties gewoon door een digitaal werkstation voor de equalizing en eventueel andere bewerkingen die nodig zijn. vergeet maar! Die 65..70% van de huidige vinyl productie die bestaat uit trance en techno is toch ook geen commerci Link to comment Share on other sites More sharing options...
hybride Posted 5 november 2004 Report Share Posted 5 november 2004 Oh, maar ik ben het direct met iedereen eens dat er in digitale techniek nog een hoop 'troep' te koop is. Dat wil niet zeggen dat daarmee mijn theorie om zeep gaat. Wat ik gewoon wil bij mijn installatie is dat het signaal bij de speaker zoveel mogelijk overeenkomt met het signaal zo het de ADC inging. Dat is het uitgangspunt. En daarin, nogmaals, past nu eenmaal zo min mogelijk analoge elektronica. Het signaal moet zo lang mogelijk digitaal blijven. Binnen het digitale domein is jitter een voorname vijand. Verder vind ik de kwaliteit van de DAC van zeer, zeer groot belang. Er zijn, m.i. slechts enkele merken die er in slagen een echt goede dac te maken op dit moment. Dat is oa. Meridian.. en ja dat kost een paar centen. Een speaker in mijn configuratie mag geen, of zo min mogelijk kleuring geven. Een elektrostaat ligt daarbij voor de hand. Heb ik 15 jaar gehad, maar ging de punch missen. Dus is het enige alternatief is een Hybride speaker, waarbij conus en ESL gecombineerd is in een open systeem (alleen 'plank'met gaten ). Ik had het over de uitnodiging van een kritisch luisteraar, om bestaande argwaan weg te nemen dat het mogelijk kil, digitaal of te analytisch zou klinken. Het klinkt fantastisch muzikaal en er is behoud van alle microdetails van de opname. Daarbij is het compromis dat cd's met een brakke opname precies klinken als zoals ze zijn gemixed; soms gewoon droevig. Die hoef ik dan ook niet meer te horen . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snarf aka Frans Posted 5 november 2004 Report Share Posted 5 november 2004 Maar laten we in godsnaam niet de LP of CD de grond in boren, maar eens meer kritiek uiten op de abominabel slechte opname kwaliteit die doorgaan afgeleverd wordt.. Als iets ronduit onaangenaam klinkt op het setje thuis dan zul je echt aan de slag moeten om de eigen beperking/fout te vinden en op te lossen (of er mee leren leven) Helaas worden goede opnamen ook voor slecht aangezien omdat beperkingen in de set de begrenzing vormen en niet de opname kwaliteit. Vooral audiofiele setjes hebben die neiging omdat vaak getuned is op een aantal specifiek gewenste klank eigenschappen. Totaal mee oneens, je hoort steeds vaker tekortkomingen in de opname waar geen enkele set, hoe goed of slecht deze ook is iets aan kan doen. Er wordt gewoon teveel gecompressed. Een simpele verklaring is dat het volume van de opname het liefst constant rond de 0db hangt. bij zachte passages geen probleem, maar op het moment dat er een heftige uitspatting komt. Dan dondert het geluid in mekaar, het wordt vlak, schreeuwerig en onaangenaam. Ik luister veel popmuziek en hoor veel compressie terug in de opnames. Dit is geen tekortkoming van mijn set (helaas want dan kon ik er iets aan doen) Grt Frans Link to comment Share on other sites More sharing options...
hybride Posted 5 november 2004 Report Share Posted 5 november 2004 Ik ben het eens mee Frans en voeg daar aan toe dat mijn ervaring ook is dat oudere opnames soms verassend dynamisch kunnen klinken terwijl de kwaliteit van de opname op zich matig is. Dynamiek verhoogt bij mij de mate waarin muziek 'beleeft' wordt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts