Tifosi Posted 7 november 2004 Report Share Posted 7 november 2004 Ook mee eens Jurgen. gr tifosi Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank K. Posted 7 november 2004 Report Share Posted 7 november 2004 Hoe hebben dan de CD en SACD liefhebbers van muziek kunnen genieten voor 1983-'84 toen de CD pas werd geintroduceerd????? En de SACD pas in ca. '99. Frank. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 7 november 2004 Report Share Posted 7 november 2004 Dus blijken er mensen te zijn die in plaats van muziek te luisteren, gewoon gaan zitten meten en met de meetresultaten zeggen dat het vinyl geen mooie muziek kan geven en de cd en sacd perfect zijn, ja daaaag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tifosi Posted 7 november 2004 Report Share Posted 7 november 2004 Er is niet gezegd dat mensen met cd en sacd niet van muziek kunnen genieten. Maar goed, dan maar een minder goed gehoor en toch enorm kunnen genieten van muziek van vinyl, toch een leuke hobby. gr tifosi Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 7 november 2004 Report Share Posted 7 november 2004 Wat ik om me heen hoor van vinyl liefhebbers is dat er meer harmonischen aanwezig zijn, je hoort meer ruimtelijkheid e.d.Bij een cd missen ze dat. Conclusie zou dus kunnen zijn: De cd is een slap aftreksel van de mastertapes. Gecomprimeerd en beperkte dynamiek. Nou, da's niet bepaald een 'feit' waar ik iets mee kan Een cd hoeft maar net anders gemixt te zijn en hij klinkt anders dan 'dezelfde' opname op elpee, die ook niet verschoond blijft van compressie e.d. Ik ken genoeg cd's waarvan de ruimtelijke afbeelding te snijden is, dit is echt niet alleen voor elpees weggelegd Wel kan ik zeggen dat ik nog nooit een opname heb gehoord die op cd en elpee eender is, altijd zijn er verschillen. Maar omdat ik niet alle uitgebrachte cd's en elpees heb gehoord, is dat ook maar betrekkelijk Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Hubertinus Posted 7 november 2004 Report Share Posted 7 november 2004 Voor 1983 kom je gewoon van muziek genieten op LP. Je had namelijk niks anders. Maar ook toen vond ik het spetteren niks, maar ik kon wel helemaal in de muziek opgaan. Dat kan ik nu ook middels de cd, geen probleem. Ik heb onlangs nog wel een hele goede draaitafel gehoord met een kraak en spettervrije LP. Dat was de Nottingham Analogue Dais. Het kan dus wel! Maar de draaitafel kost 6700 euro. Voor 4300 euro heb je de Naim CDX2. en zoiets vind ik ook heel mooi. Hubertinus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jurgenvanes Posted 7 november 2004 Report Share Posted 7 november 2004 Nee Jurgen, dat begrijp je dan helemaal verkeerd! De stelling was dat 'de serieuze muziekliefhebber absoluut zonder CD-speler kan'. Nou, ik niet dus. Omdat ik zo'n 600CD's heb en nog iets van 30LP's, en daarom dus niet zonder CD-speler kan. Voor 't CD-tijdperk had ik alleen een tuner en cassettedeck, en nam veel op van de radio, en kocht wel eens een voorbespeelde cassette. Heb wel even zo'n plastic Akai 'draaitafel' gehad, maar die gaf 't na een jaartje ofzo alweer op, en had weinig behoefte aan een nieuwe/betere, aangezien de CD toen inmiddels net z'n intrede had gedaan. Mvg, Alco Ik dus toch dom! Ik wil alleen maar zeggen dat er ook seriueze muziekliefhebbers zijn zonder cd-speler. Jij kunt niet zonder, dat begrijp ik, maar je meent toch niet serieus dat mensen met all Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank K. Posted 7 november 2004 Report Share Posted 7 november 2004 Dus blijken er mensen te zijn die in plaats van muziek te luisteren, gewoon gaan zitten meten en met de meetresultaten zeggen dat het vinyl geen mooie muziek kan geven en de cd en sacd perfect zijn, ja daaaag. Volgens mij begrijpen dat soort personen er weinig van, als het op de meter of scoop een slecht resultaat geeft, betekend dat niet per definitie dat het nergens naar kan klinken. Je luisterd toch met je oren, je koopt toch een set die lekker in jou gehoor ligt en toch niet om de meet-gegevens en resultaten. Mijn opmerking was eigenlijk als grap en reactie op deze opmerking bedoeld. Ik heb mijn platenspeler bij Haudio af laten stellen op een scoop, en ik moet zeggen dat het een mooie vervormingsvrije sinus weergaf. Frank. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 7 november 2004 Report Share Posted 7 november 2004 ...maar je meent toch niet serieus dat mensen met all Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 7 november 2004 Report Share Posted 7 november 2004 Voor 4300 euro heb je de Naim CDX2. en zoiets vind ik ook heel mooi En voor 1900,- euro een zgan CDX, Hubertinus (Zie 2de hands) Ok, nog veel geld, en niet echt een beauty om te zien, maar toch... Voor 1900,- koop je idd ook een errug fraaie draaitafel. (zie net dat er ook een CDX2 te koop staat) Link to comment Share on other sites More sharing options...
hybride Posted 7 november 2004 Report Share Posted 7 november 2004 Tellend in zowel het digitale als in het analoge domein van " digitale " apparatuur kom ik veel meer componenten tegen, waarom gaat deze stelling uitsluitend op voor analoge apparaten ? Je hebt ons voor gehouden dat er geen speld tussen te krijgen is, zou ik heel graag eens zien. Tja..hehe ok, ik probeer wat Digitaal is een gecodeerde informatie. Digitale informatie en is vrijwel ongevoelig voor capacitaire of inductieve invloeden, omdat enkel 2 niveaus herkend hoeven worden binnen een vaste clock cyclus, 1 en 0; Zelfs bij een zwaar aangetast signaal kan door eenvoudige buffering de orginele staat worden teruggewonnen. Zelfs in de allerbelabberste huis-installatie komt dit niet voor. Slechts het moment wanneer digitale cd-audio code omgezet wordt naar een analoog signaal is nog de timing van belang, dat wil zeggen dat de tijd die tussen de opeenvolgende bitjes (clockpulsen) zit, steeds exact op tijd moet zijn. Als daar verschil tussen zit noemt men dat jitter. Dit mogelijk nadelige effect is bij de DAC te ondervangen door gebruik te maken van een reclock circuit. Een analoog signaal is echter een complexe som van frequenties en spanningsniveaus in de tijd. Zowel spanning en frequentie is tussen een zekere begrenzing volledig variabel. De spanningsniveau's zijn redelijk goed te conserveren, maar voor de frequenties en de fase ligt dat anders. De vorm en kromme van een golf is onderhevig aan veranderingen zodra deze in aanraking komt met capacitiet en/of inductie. Pak nu bijvoorbeeld een interlink. Elke interlink heeft een hele kleine capaciteit. Door die capaciteit zal het signaal er theorethisch anders uit gaan zien op het moment dat je hem verbind. Deze invloeden zijn zeer zeer klein. Maar je kunt je voorstellen dat die verandering niet eenvoudig meer te herstellen is of je moet gaan werken met een vorm van terugkoppeling zoals dat in versterkers gebruikt wordt. Nu noemde ik de interlink, maar dat is slecht 1 onderdeel in de weg van A naar B die het analoge signaal moet doorlopen. zo wordt de ene verandering door de andere opgevolgd. Zo wordt de vorige verandering verandert door de volgende verandering. Zelfs een printbaan op een print kan capaciteit hebben. Daarom is mijn filosofie om zo min mogelijk analoge elektronica in de keten te hebben. Als iemand het hier niet mee eens is hoor ik dat graag, want ik meen niet de wijsheid in pacht te hebben Nog even een aanvulling dat dit weinig van doen heeft met muziekbeleving, maar een puristen benadering van hifi is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Hubertinus Posted 7 november 2004 Report Share Posted 7 november 2004 Die CDX heb ik nooit gehoord, Alco. Wel de CDX2. En ik ga alleen uit van de dingen die ik met eigen oren gehoord heb. Dit in tegenstelling tot velen hier, die maar van alles roepen over apparaten zonder ze zelf gehoord te hebben. Hubertinus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jurgenvanes Posted 7 november 2004 Report Share Posted 7 november 2004 ...maar je meent toch niet serieus dat mensen met all Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 7 november 2004 Report Share Posted 7 november 2004 Deze, ik neem aan duitser, is zeker een echte muziekliefhebber! Jurgen. Neem maar van mij aan dat het GEEN Duitser is Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jurgenvanes Posted 7 november 2004 Report Share Posted 7 november 2004 Deze, ik neem aan duitser, is zeker een echte muziekliefhebber! Jurgen. Neem maar van mij aan dat het GEEN Duitser is Wat is hij dan? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 7 november 2004 Report Share Posted 7 november 2004 Er even vanuit gaant dat Jurgen (ook Duitser toevallig ? ) de man uit 't Stereo interview bedoelt....da's inderdaad ein Deutscher Er heist Werner Meyer Auf wiedersehen, Alco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jurgenvanes Posted 7 november 2004 Report Share Posted 7 november 2004 Er even vanuit gaant dat Jurgen (ook Duitser toevallig ? ) de man uit 't Stereo interview bedoelt....da's inderdaad ein DeutscherEr heist Werner Meyer Auf wiedersehen, Alco Nee, toevallig geen duitser, anders had het J Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 7 november 2004 Report Share Posted 7 november 2004 Er even vanuit gaant dat Jurgen (ook Duitser toevallig ? ) de man uit 't Stereo interview bedoelt....da's inderdaad ein DeutscherEr heist Werner Meyer Auf wiedersehen, Alco Nee, toevallig geen duitser, anders had het J Link to comment Share on other sites More sharing options...
vinylrulez Posted 7 november 2004 Report Share Posted 7 november 2004 Jazeker wel, waarschijnlijk niet zoveel, maar ze zijn er zeker.In 't duitse blad Stereo van Augustus stond een leuk intervieuw met een man die 2 draaitafels had (een Transrotor 'Fat Bob' en een Oracle Delphi ) en honderden LP's, en hij had geen CD-speler. Als dat geen muziekliefhebber is...! Ha das toevallig, ik heb ook geen cd speler meer en draai ook alleen maar platen!! Heb in de familie altijd de discussie of we wel of niet van duitse afkomst zijn en...... het bewijs is geleverd Met vriendelijke groet, Een domme vinylliefhebber Link to comment Share on other sites More sharing options...
vinylrulez Posted 7 november 2004 Report Share Posted 7 november 2004 Stelling: Duitsers zijn echte muziekliefhebbers, daarom maken ze ook de meest fantastische platenspelers van edelstaal enzo Was trouwens een van de relaxte stands op de VAD die van Clearaudio, lekker in je t shirt biertje en een cigaretje erbij beetje platenwassen Vooral geen bla bla en veel lol, ff niet zo stijf naar begrafenis muziek zitten luisteren Met vriendelijke groet, Een domme vinylliefhebber Link to comment Share on other sites More sharing options...
vinylrulez Posted 7 november 2004 Report Share Posted 7 november 2004 Voor 1983 kom je gewoon van muziek genieten op LP. Je had namelijk niks anders. Maar ook toen vond ik het spetteren niks, maar ik kon wel helemaal in de muziek opgaan. Dat kan ik nu ook middels de cd, geen probleem. Ach ja hubertinus dat spetteren valt tegenwoordig wel mee hoor, al maakten ze vroeger vaak wel spetterendere muziek Met vriendelijke groet, Een domme vinylliefhebber Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrankD Posted 8 november 2004 Report Share Posted 8 november 2004 Voor de serieuze muziek liefhebbers om van de spetters af te komen: Magix Voor slecht 40 euro een berg aan handige tools om tikken en ruis aan te pakken. Vooral aardig is dat het 24 bits resultaat naar een DVD Audio kan worden gebrand. Zelf gebruik ik Wavelab 5 om tikken te verwijderen en dat werkt perfect. Ernstige tikken worden onhoorbaar geinterpoleerd. Ook tikken die onhoorbaar zijn worden gedetecteerd en worden onhoorbaar gladgestreken. Onhoorbare tikken zijn perfect zichtbaar in een wav file alleen zonder detectie is het zoeken een omslachtige en voornamelijk tijdrovende klus. Overigens sluitend bewijs dat met digitaal veel meer nuance en detail kan worden vastgelegd dan met vinyl. Dit pakket bevat ook een aantal tools om tape verzadiging, buizen geluid ed te simuleren om het 'vollere' geluid te krijgen dat blijkbaar zo geliefd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Viking Posted 8 november 2004 Report Share Posted 8 november 2004 Wel aardig om hier op in te haken: Ik heb platen met een vette ( altijd mono) bas en ik heb zilveren schijfjes zonder bas. Heb laatst een vergelijk gedaan. Van "The dark side of the moon" zijn inmiddels vele versies en de originele wordt gelabeled als "MFSL" Weet niet precies waar de letters voor staan, is ook niet van belang. Ook heb ik het vergelijk gedaan met 2 Red Book cd's zoals die oa voor de 1992 release zijn geproduceerd. Conclusie: de originele master heeft de meeste bas...Heeft ook het bredste stereo beeld overigens. Moet in die tijd fantastisch geklonken hebben. Groet, Jacco Eerst in het algemeen. Zelden een discussie gezien met minder feiten en meer argumenten die verder gaan dan "ik vind dat...". Dat mag, maar dan moet men ook accepteren dat die ander de tegenovergestelde vindt. Zelg geniet ik van alletwee formaten, of correcter gezegd van de muziek gedragen door alletwee formaten. Dat is toch wat het echt over gaat? Heb meer muziek op LP dan CD, en in elk formaat wel goede en slechte opnames. Vooral CDs en digital opgenomen LPs vanuit de begintijd van de digitale tijdperk (binnen audio) hebben last van de typische digitale verschijnselen. Volgens mij zijn digitale bewerking met 24/32 bit even goed als analoog. Zelf weergegeven met 16 bit. Dan een commentaar op de gequote stuk: MFSL is Mobile Fidelity Sound Lab, en is NOOIT de origineel. Men heeft wel de origineele mastertape gebruikt, en de platen zijn gesneden op halve snelheid, ondersteund door hiervoor aangepasde electronica. Door snijden op lagere snelheid bewerde men en betere resultaat te krijgen. Verder werd beter een meer vinyl gebruikt. De platen werden al begin jaren 80 geleveerdt met een antistatische binnenhoes, er werd meer dan gebruikelijk andacht geschonken aan de persprocess enz... Zonder meer prachtige platen van die tijd, maar niet de origineel. mvg Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 8 november 2004 Report Share Posted 8 november 2004 Kan iemand mij trouwens vertellen welk opslagmedium de muziekindustrie op dit moment zelf gebruikt? Vroeger waren er de "magische" originele tapes die naar ik aannneem op een snelheid van 38cm/s in de studio werden afgespeeld en vervolgens als het goud wat ze soms vertegenwoordigden angstvallig in de kluizen van de maatschappij werden weggeborgen. Hoe zit dat tegenwoordig? Zijn nog steeds de tapes het eerste uitgangspunt of zijn de masters er tegenwoordig nog slechts in digitale vorm en zo ja, in welk formaat of worden er nog steeds analoge tapes als het origineel bewaard van opnamesessies? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snarf aka Frans Posted 8 november 2004 Report Share Posted 8 november 2004 Kan iemand mij trouwens vertellen welk opslagmedium de muziekindustrie op dit moment zelf gebruikt?Vroeger waren er de "magische" originele tapes die naar ik aannneem op een snelheid van 38cm/s in de studio werden afgespeeld en vervolgens als het goud wat ze soms vertegenwoordigden angstvallig in de kluizen van de maatschappij werden weggeborgen. Hoe zit dat tegenwoordig? Zijn nog steeds de tapes het eerste uitgangspunt of zijn de masters er tegenwoordig nog slechts in digitale vorm en zo ja, in welk formaat of worden er nog steeds analoge tapes als het origineel bewaard van opnamesessies? Tegenwoordig gebruikt 99% harddiskrecording. 192khz recording, meestal met protools. Er zijn wel vintage studio's dien analoge opname toepassen, maar dat zijn er heeeeeel weinig. Digitaal is natuurlijk ook een erg gemakkelijk medium om mee te masteren... GRT Frans Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts