Jump to content

Gelezen op internet

Robbert
 Share

Recommended Posts

Ha Speedyandre,

Ik denk dat de platen of cdcollectie voor velen het doorslaggevende punt zal zijn, ik schaf voor mijn misschien 10 elpees geen 'highend' draaitafel aan, terwijl ik voor m'n grote cdcollectie wel alles eraan doe om deze zo optimaal mogelijk te kunnen weergeven

Je hoeft echt geen "highend" (heel dure) platenspeler aan te schaffen hoor, er zijn tegenwoordig zat betaalbare prima platenspelers te verkrijgen, gelukkig maar :)

Ik denk dat er momenteel voornamelijk veel mensen het vinyl ontdekken, en herontdekken !!

de gok een 'cleane' elpee te kopen

Er komt steeds meer (op)nieuw uit op vinyl, er is zat gloednieuw te verkrijgen :)

Mijn cdcollectie is trouwens grotendeels niet op vinyl verkrijgbaar, ook dat speelt een rol.

Daar heb ik gelukkig geen last van :)

Heb mijn cd collectie al aardig omgezet in vinyl !!

met vriendelijke groet,

Een domme vinylliefhebber

Ik zie noch de cd-speler noch de draaitafel van het toneel verdwijnen, ze hebben beidde vrij veel aanhangers.

Men riep in het begin tijdperk van cd-speler dat het vinyl zou gaan verdwijnen even als de draaitafel, maar anno 2004 is het vinyl en draaitafel nog springlevend.

En bij mij kleeft er geen emotionele waarde aan het platen draaien, maar voor mij het feit, dat het vinyl veel mooier klinkt.

Ik heb verschillende cd-spelers kunnen en mogen beluisteren, van goedkoop tot duur (accuphase e.d.) maar elke keer valt het kille het puntige geluid op.

Ik heb sinds ik deze draaitafel heb nog nooit zoveel ruimte, detail, diep doorlopend laag gehoord uit mijn set.

Voor de personen die het willen weten, ik heb een Marantz cd76 MKII cd-speler met het JK Acoustics cd-filter, waardoor hij met een gerust hart naast de alom geprezen cd80 gezet kan worden en dat was ook niet de minste cd-speler volgens vele.

Maar mijn Technics SL3210 met een Denon DL-160 element speelt mijn cd-speler compleet weg, dus niks emotie maar een feit.

En hiermee ga ik niet ten strijde om personen over te halen om maar vinyl te gaan luisteren, nee iedereen moet zijn muziek beleven zoals hij/zij wilt, maar ik ben genezen van de cd.

gr tifosi

Guest Kraus vonBentinck

Beste Tifosi,

Wat jij ervaart is het enthousiasme van de zojuist bekeerde.

Het is toch wel duidelijk dat het niet nodig is om te genezen van de cd, hooguit misschien van je cd-speler.

Niks bekeerde, gewoon zelf vastgesteld en met mijn cd-speler is niks mis, want ik hoor dat kille en puntige geluid ook uit duurdere cd-spelers.

Het geluid wat een draaitafel weergeeft ligt lekkerder in mijn gehoor dan de cd-speler, alleen ik ben er een beetje laat achter gekomen, had ik het eerder geweten had ik in de jaren 80 geen cd-speler gekocht en mijn platen collectie van toen nu nog gehad.

Maar goed ik heb het grootste deel al weer terug.

gr tifosi

Er komt steeds meer (op)nieuw uit op vinyl, er is zat gloednieuw te verkrijgen

Dat lees ik steeds meer, door veel vinyl liefhebbers, maar ik heb nog geen enkele site kunnen ontdekken waaruit dat blijkt.

De nieuwe uitgaven vind ik persoonlijk nog steeds een druppel op een gloeiende plaat, en veel van die titels kosten 't dubbele tot soms 't 4 of 5 voudige van dezelfde titel op CD.

Dus ik kan me voorstellen dat 't voor die mensen die 't vinyl willen (her)ontdekken, 't wel degelijk een gok/risico is om (2e hands) een 'cleane' LP te bemachtigen.

Maar vooral op de beurzen heb ik 't idee dat de kwaliteit vaak wel goed zit, en je kunt uiteraard altijd effe checken voor je iets koopt.

Er staat in Groningen op de Zaterdag markt ook regelmatig een kraampje van iemand met 2e hands LP's, die uit een phonotheek stammen.

Daar heb ik dan wel zo m'n tijfels bij, aangezien die dan al -tig keren zijn gedraaid door jan en alleman, op de meest horror-achtige pikuppies.

Ik trek na 21 pagina's de conclusie dat er geen redenen zijn om veel tranen te laten over de aanstaande verdwijning van de platenspeler.

Daar ben ik 't met vinylrulez eens. De draaitafel en vinyl zijn de laatste tijd enorm populair, en ik verwacht niet dat 't een korte hype is die zo opeens weer uit de mode zal zijn.

Voor de fijnproevers zal er naar mijn verwachting nog wel jaaaren draaitafels blijven.

(wat voor 't aanbod voor 2e hands LP's wellicht minder goed uitpakt :rolleyes: )

Mvg,

Alco

Er komt steeds meer (op)nieuw uit op vinyl, er is zat gloednieuw te verkrijgen 

Dat lees ik steeds meer, door veel vinyl liefhebbers, maar ik heb nog geen enkele site kunnen ontdekken waaruit dat blijkt.

De nieuwe uitgaven vind ik persoonlijk nog steeds een druppel op een gloeiende plaat, en veel van die titels kosten 't dubbele tot soms 't 4 of 5 voudige van dezelfde titel op CD.

Ha Alco,

In Venlo heb je sounds heeft een indrukwekkende collectie nieuwe en 2e hands platen.

In Sittard music machine, redelijk wat platen.

In Aachen heb je bij Saturn een klein schap met nieuwe platen voor in verhouding weinig geld.

En in Aachen zit nog Plattenborse veel nieuw en oud.

Oa op internet:

http://www.hifidiscs.nl

http://www.large.nl

http://www.gemm.com

simplyvinyl

Of gewoon zoeken op internet op titel en vermelding vinyl, kom je nog verassend veel tegen.

Ik heb platen uit australie, brazilie, amerika etc etc, je moet er wel wat voor over hebben :)

En met name een boel euro's :)

De gemiddelde plaat is idd duurder dan een cd, maar ga maar na met vaak oplagen van maar 1000 stuks en duurder materiaal is eigenlijk wel logisch helaas :(

Er zouden idd wel meer meesterwerkjes op vinyl uitgebracht mogen worden, maar ja de markt is denk ik nog niet groot genoeg, en laten we eerlijk wezen aan cd's is gewoon veeeeel meer te verdienen.

Veel (blijven) kopen op vinyl en erom schreeuwen, als de vraag steeds groter wordt dan is in no time het aanbod sky rising (sorry voor het populair taalgebruik) :)

Met vriendelijke groet,

quote Pjotr

En hoe is al dat nieuwe vinyl opgenomen en nabewerkt? Uitsluitend analoog? Ben bang dat dat toch gewoon digitaal gebeurd is.

Je hoeft niet bang te zijn hoor :)

Zal best wel het geval zijn, als dat beter is waarom niet, en zo niet waarom wel?

Goedkoper misschien of makkelijker?

Met vriendelijke groet,

Wat ik om me heen hoor van vinyl liefhebbers is dat er meer harmonischen aanwezig zijn, je hoort meer ruimtelijkheid e.d.

Bij een cd missen ze dat.

Conclusie zou dus kunnen zijn:

De cd is een slap aftreksel van de mastertapes.

Gecomprimeerd en beperkte dynamiek.

Ik weet niet hoe dit zit met vinyl maar dat hoor ik dan wel van de vinyl liefhebbers.

De SACD en DVD Audio zijn op papier geluidstechnisch beter.

Waaronder meer dynamiek.

Wat er nu geprobeerd wordt mijn inziens is het dichst bij de mastertape te komen.

Dat gebeurd met SACD en DVD-Audio en misschien een nog beter formaat???

Het is wel apart dat ondanks de nieuwe formaten er meer mensen teruggaan naar vinyl (of juist vooruitgaan!?).

Bovenstaande is wat ik opvang van vrienden, mocht e.e.a. niet juist zijn dan lees ik dat wel.

Bedankt voor de links vinylrulez

Echter,...Effe 'n paar LP's scoren in zuid-limburg wordt wel errrg omslachtig en duur als ik in Drenthe woon :rolleyes:

En die links kende ik al, maar:

HiFidiscs.nl is dus zo'n site die ik al ken met hoge prijzen (ook voor de CD's) en slechts (per genre) een handjevol titels.

Large heeft zo te zien alleen maar rock/hardrock/heavymetal in 't programma,

en bij Gemm heb je een creditcard nodig.

(ben nog steeds wat huiverig voor betalen via ebay e.d. met 'n creditcard, wellicht onterecht maar toch...)

dus... :unsure:

Op zich is de hoge prijs voor nieuw vinyl inderdaad logisch te verklaren.

De oplage en de vraag ernaar is veel kleiner dan de CD.

ha Alco,

Als je creditcardgegevens via een beveiligde lijn gaan dan is er niets aan de hand :)

Was eerst ook huiverig om te bestellen op het wereldwijde web, maar is me goed bevallen!!

In Groningen zitten ook een paar platenzaken weet zo ff de naam niet meer, wel grotendeels 2e hands.

Bij Hifidelitydiscs zijn de prijzen voor cd's en platen idd behoorlijk, maar dat zijn wel sacd's en 180 en 200 grams vinyl platen (heb je wel wat) !!

Ik heb het voordeel dat ik voornamelijk rock en alternative georienteerd ben, komt veel meer van op vinyl uit :)

Let ook eens op bij nieuwe albumreleases, vaak wordt vermeld wanneer en in welke oplage er ook wat op vinyl uitgebracht wordt!!

Zoals bijv. the gathering- souvenirs of al aangekondigd maar nog niet uit reise reise van rammstein op vinyl, je moet er wel van houden :)

met vriendelijke groet,

Als je van rock en alternative houdt heb je inderdaad mazzel, wat betreft nieuwe uitgaven op vinyl.

Da's echter niet my cup of tea. (enkele uitzonderingen daargelaten)

(By the way, gezien je muzieksmaak is 't internet radioprogramma van een vriend van mij wellicht interessant voor jou. Hij zend elke Woensdagavond het programma 'New Frontiers' uit tussen 20:00 uur en 22:00 uur via >deze< site. )

In Groningen zitten ook een paar platenzaken weet zo ff de naam niet meer, wel grotendeels 2e hands

Ik denk dat ik wel weet welke je bedoeld.

Er is de Platenworm in de Steenstilstraat, maar die heeft ook maar een handje vol LP's in een piepklein winkeltje. (ook voornamelijk alternative en rock)

Daarnaast heb je nog Zinnebeeld. (a.k.a the hippie :D )

Die heeft wel een vrij gevarieerd aanbod, maar... 't lijkt of daar de vinyl-revival z'n 'tol' al heeft geeist, aangezien 't me een aantal maanden geleden opviel dat al heel wat 'krenten uit de pap' gevist zijn.

Maar de prijzen zijn er wel gunstig.

Dan heb je nog de zaak tegenover HiFi-zaak De Groef, genaamd Headline.

Die hebben wel een redelijk groot aanbod +..... de meeste platen krijgen voor de verkoop een grondige wasbeurt met een professionele VPI schoonmaakmachine.

De prijzen zijn er wel redelijk pittig (rond de 10,- euro), maar dan heb je dus wel vaak een LP die in goede conditie verkeerd.

Voor nieuw vinyl is NLstore ook nog een idee.

Daar koop ik de meeste van m'n CD's.

Ze zijn er erg schappelijk geprijst, zowel de CD's als 't vinyl :)

(vaak wel lange wachttijden voor onbekendere titels, maarja)

Mvg,

Alco B)

Zal best wel het geval zijn, als dat beter is waarom niet, en zo niet waarom wel?

Goedkoper misschien of makkelijker?

Beste vinylrulez,

Er zijn gewoon niet zoveel studio's meer die nog puur analoge spullen hebben staan.

Maar het maakt ook niet zoveel uit. Voordat het signaal in een plaat gesneden kan worden moet het zoiezo geprocessed worden: De dynamiek moet binnen de perken gehouden worden en het faseverschil tussen links en rechts moet beperkt worden en mag ook bepaalde grenzen niet overschrijden (anders vliegt later de naald gewoon de groef uit).

Dat was vroeger al zo en is nu niet anders.

Vraag me af of er nog wel zoveel verschil te horen is tussen een digitaal voor vinyl geprocessed signaal en een analoog voor vinyl geprocessed signaal.

;)

(By the way, gezien je muzieksmaak is 't internet radioprogramma van een vriend van mij wellicht interessant voor jou. Hij zend elke Woensdagavond het programma 'New Frontiers' uit tussen 20:00 uur en 22:00 uur via >deze< site. )

Voor nieuw vinyl is NLstore ook nog een idee.

Bedankt voor je info Alco :)

Ik zal woensdag eens gaan luisteren, en Nlstore is een heel gevaarlijke site voor mijn beurs :) kende de site nog niet tnx !!!

Volgens mij ben ik die winkels allemaal eens binnengelopen, ben er tot nu toe 1x geweest, kwam met 25 platen thuis, waarschijnlijk zaten er enkele krenten tussen, maar niet uit jouw pap :)

In Nijmegen zit volgens mij ook een platenworm, heeft ook een handjevol vinyl, tenminste als je grote handen hebt dan :)

Met vriendelijke groet,

Even terug naar het artikel van Jan de Kruijf

Maar terug naar die verlate adoratie van de LP. Ook daar kan wat (her)scholing en feitenkennis geen kwaad. Begrippen als nader te interpreteren lineaire- en niet-lineaire vervorming, RIAA opname- en spiegelbeeldig aan weergavekant exact te kopi

Serieuze kritiek op de cd-speler is er nauwelijks te bespeuren
Hou je vast: (resultaat van eigen onderzoek)

Het tweede technische probleem is dit. Ergens in deze thread wordt gemeld dat het signaal wat er uit komt moet 100 % gelijk zijn aan het signaal wat de ADC in gaat. Welnu, dat is mogelijk maar dit is niet het signaal dat eigenlijk bedoeld wordt. Dat is het signaal dat de het laag doorlaat filter ingaat. Het verschil in deze signalen (verschil tussen uit- en ingang van LDF) bepaalt de kwaliteit van de cd als zodanig (mits het hard genoeg is).

Jacco,

Ik had dat gezegd :unsure:

kun je je bevinding eens nader uitleggen voor me. Ik begrijp het niet, maar vind zulke dingen razend interessant.

Inderdaad, platenliefhebbers zijn misschien niet verstandig, maar niet dom en ook niet per se doof.

Ik snap niet waarom wij niet verstandig zijn? Niet verstandig omdat wij ons verstand niet gebruiken, maar ons gevoel?

Ik snap van de analoge en digitale techniek geen snars en in dit opzicht geef ik die Jan de Kruijf ook wel een beetje gelijk door het etiket

Dat de serieuze muziekliefhebber ook absoluut zonder cd-speler kan lijkt mij ook een feit!

Dat lijkt mij geen feit... :unsure::blink:

Ik ben al jaren een serieus muziekliefhebber, en zonder m'n CD-speler zou ik 't merendeel van al m'n muziek niet kunnen beluisteren! :(

quote; Ik ben al jaren een serieus muziekliefhebber, en zonder m'n CD-speler zou ik 't merendeel van al m'n muziek niet kunnen beluisteren!

Idem voor de mensen met een draaitafel.

Dus blijken er mensen te zijn die in plaats van muziek te luisteren, gewoon gaan zitten meten en met de meetresultaten zeggen dat het vinyl geen mooie muziek kan geven en de cd en sacd perfect zijn, ja daaaag. :lol::lol::lol:

Volgens mij begrijpen dat soort personen er weinig van, als het op de meter of scoop een slecht resultaat geeft, betekend dat niet per definitie dat het nergens naar kan klinken.

Je luisterd toch met je oren, je koopt toch een set die lekker in jou gehoor ligt en toch niet om de meet-gegevens en resultaten.

Ik vindt de stelling gewoon veel te kort door de bocht, of dat alles valt of staat met metingen, kom nou toch.

gr tifosi

Dat de serieuze muziekliefhebber ook absoluut zonder cd-speler kan lijkt mij ook een feit!

Dat lijkt mij geen feit... :unsure::blink:

Ik ben al jaren een serieus muziekliefhebber, en zonder m'n CD-speler zou ik 't merendeel van al m'n muziek niet kunnen beluisteren! :(

Dus ik begrijp het goed dat je alleen een seriueze muziekliefhebber bent als je een cd-speler hebt :(

Echt niet! net zo goed als er seriueze muziekliefhebbers zonder platenspeler kunnen, zijn er ook muziekliefhebbers die zonder cd-speler uit de voeten kunnen.

Jurgen