vinylrulez Posted 10 november 2004 Report Share Posted 10 november 2004 Er is geen enkele technische reden aan te wijzen waarom vinyl weergave beter zou zijn dan CD.Wel kunnen er psychologische redenen worden aangevoerd. Wie liever naar vinyl luistert, kan als enig argument aanvoeren: "Ja maar... ik vind 't zo m Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 10 november 2004 Report Share Posted 10 november 2004 Hai Spido, Misschien wordt nog steeds over dit onderwerp gediscussieerd omdat mensen steeds weer dezelfde conclusies trekken. Ik ben zeer vroeg afgestapt van vinyl maar toch op basis van gehoormatige ervaringen op vinyl teruggekomen. Ik zeg daarmee niet dat het beter is, maar ik draai wel 80% vinyl. Ik was ook anti buizen maar eigenlijk dezelfde ervaring. Groet, Carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 10 november 2004 Report Share Posted 10 november 2004 Ach Carl, vinyl en buizen zijn gewoon knusser/gezelliger. Een open haard is ook gezellig (en ook veel werk). Link to comment Share on other sites More sharing options...
solidstate Posted 10 november 2004 Report Share Posted 10 november 2004 Beste, Eigenlijk snap ik niet dat er over dit onderwerp nog steeds wordt gediscussieerd. Toen de CD nog nieuw was, in het begin van de jaren tachtig, werd hier al stevig over gepraat en geschreven. Mijn mening was toen, dat CD een soort scherprechter was voor audioketens, en met name voor luidsprekers. Speakers die dankzij de "versmering" van het geluid door pick-up elementen nog aangenaam konden klinken, vielen via CD door de mand. Want CD maskeerde bepaalde fouten niet - wat het pick-up element w Link to comment Share on other sites More sharing options...
quad and more Posted 10 november 2004 Report Share Posted 10 november 2004 Als ik bovenstaande lees vraag ik me af of deze mensen nog wel naar muziek luisteren ? Geniet liever van de muziek en inhoud dan van die eindeloze debatten over harmonischen en beter/slechter bevindingen. Daaglijks kan ik van muziek genieten onafhankelijk van welke bron dan ook. Link to comment Share on other sites More sharing options...
solidstate Posted 11 november 2004 Report Share Posted 11 november 2004 Geniet liever van de muziek en inhoud dan van die eindeloze debatten over harmonischen en beter/slechter bevindingen. Die eindeloze debatten zijn anders wel de input voor fabrikanten die de duurdere apparatuur op de markt zet. Groet, Jacco Geloof er weinig van wat je hier zegt. Het doel van de fabrikant is het maken van winst. Als hij dit niet in de gewenste mate haalt wil wel een beetje luisteren naar de klant maar meer ook niet volgens mij. Als ik b.v. naar fabrikanten van buizenversterker kijk dan doen zij weinig om de boel te verbeteren. En er is veeeeeeeel te verbeteren in buizen versterkers. Ook op het digitale vlak is de fabrikant meer geinteresseert in de verkoop rechten dan in het product wat gebracht wordt. Zolang het niet afgebrand wordt in de pers zijn ze te vreden. In de hifi bladen koopt men wel een goede recentie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
solidstate Posted 12 november 2004 Report Share Posted 12 november 2004 In de hifi bladen koopt men wel een goede recentie. Denk het niet. Als je die ingezonden brieven soms leest van importeurs als hun producten negatief kritisch worden besproken... Soms lijkt de toon wel als of het nooit meer goed komt tussen blad en importeur. Nee, dan de Britten, die kunnen nog eens iets echt afkraken of ophemelen, die lijken er wel lak aan te hebben. Geen ingezonden brieven, nee, dit is onze mening en daarmee uit. Nederlandse bladen zijn (te?) democratisch en zo hoort het ook. Ok, de engelse bladen zijn wel iets anders maar ook zij waren 15 ...20 jaar een stuk beter. Duitse bladen en vooral de nederlandse zijn echt 3x niks. Het nederlandse blad Audio & Techniek stelde ooit iets voor maar ging helaas ter ziele. Na de herstart van dit blad ging het hard berg af waarts. Ooit heeft een vriend van mij een audio product ter beschikking gesteld aan een nederlands blad. Als je dan hoord hoe het een en ander in elkaar zit zakt je de broek af, tot over de knieen, uhh enkels zelfs. Lees maar gewoon de folder van de fabrikant dan ben je net zo ver als wat in deze bladen staat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
vrut Posted 20 november 2004 Report Share Posted 20 november 2004 Gebrek aan technisch inzicht en historisch besef Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joboton Posted 21 november 2004 Report Share Posted 21 november 2004 Niemand zal je kwalijk nemen dat je een stuk tekst niet begrijpt. We hebben allemaal onze beperkingen. Maar om dan maar te stellen dat de schrijver van de betreffende tekst nooit nadenkt... Link to comment Share on other sites More sharing options...
beunky Posted 21 november 2004 Report Share Posted 21 november 2004 Gebrek aan technisch inzicht en historisch besef Link to comment Share on other sites More sharing options...
james bond Posted 21 november 2004 Report Share Posted 21 november 2004 Deze discussie is vrij zinloos die mijnheer heeft een mening en die neem je aan voor waarheid of niet. Ik vind het persoonlijk te kort door de bocht. Volgens mij is live nog altijd het mooist. Dat geluid haalt geen opname. Welke superapparaat er ook gebruikt wordt. Daarnaast dienen zowel cd als lp als het reproduceren van geluid, en dat is het meer niet. En de ene keer klinkt de cd beter en de andere keer de lp. Er zijn mensen die de voorkeur geven aan cd de anderen aan lp. Nou en dat vind ik prima ik kan van beide genieten, het maakt me eigenlijk niet echt uit. Het gaat mij steeds meer om de muziek, en om me dan druk te gaan maken welke bron er gebruikt wordt dat vind ik zonde van mijn tijd.! Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 21 november 2004 Report Share Posted 21 november 2004 Hai 007, Hoor jij vaak life geluid wat onversterkt is? Carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
solidstate Posted 21 november 2004 Report Share Posted 21 november 2004 Hai 007, Hoor jij vaak life geluid wat onversterkt is? Carl Gelukkig is is klassiek altijd onversterkt, helaas pop zelden en jazz gelukkig niet of met mate versterkt. Zelden komt het voor dat versterkte live muziek goed klinkt. Pop muziek sla ik derhalve maar over want het wordt toch verpest door de PA. Link to comment Share on other sites More sharing options...
solidstate Posted 21 november 2004 Report Share Posted 21 november 2004 Deze discussie is vrij zinloos die mijnheer heeft een mening en die neem je aan voor waarheid of niet. Ik vind het persoonlijk te kort door de bocht. Volgens mij is live nog altijd het mooist. Dat geluid haalt geen opname. Welke superapparaat er ook gebruikt wordt. Daarnaast dienen zowel cd als lp als het reproduceren van geluid, en dat is het meer niet. En de ene keer klinkt de cd beter en de andere keer de lp. Er zijn mensen die de voorkeur geven aan cd de anderen aan lp. Nou en dat vind ik prima ik kan van beide genieten, het maakt me eigenlijk niet echt uit. Het gaat mij steeds meer om de muziek, en om me dan druk te gaan maken welke bron er gebruikt wordt dat vind ik zonde van mijn tijd.! Ok, een mening. De onderbouwing is echter zeer slecht (de relatie tot ons oor) en de nadelen van digitaal al helemaal niet genoemd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
beunky Posted 22 november 2004 Report Share Posted 22 november 2004 Deze discussie is vrij zinloos die mijnheer heeft een mening en die neem je aan voor waarheid of niet. Ik vind het persoonlijk te kort door de bocht. Volgens mij is live nog altijd het mooist. Dat geluid haalt geen opname. Welke superapparaat er ook gebruikt wordt. Daarnaast dienen zowel cd als lp als het reproduceren van geluid, en dat is het meer niet. En de ene keer klinkt de cd beter en de andere keer de lp. Er zijn mensen die de voorkeur geven aan cd de anderen aan lp. Nou en dat vind ik prima ik kan van beide genieten, het maakt me eigenlijk niet echt uit. Het gaat mij steeds meer om de muziek, en om me dan druk te gaan maken welke bron er gebruikt wordt dat vind ik zonde van mijn tijd.! Ok, een mening. De onderbouwing is echter zeer slecht (de relatie tot ons oor) en de nadelen van digitaal al helemaal niet genoemd. Idem voor de nadelen van analoog. En de voordelen van digitaal. En de voordelen van analoog. Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 22 november 2004 Report Share Posted 22 november 2004 Een digitaal opgenomen lp klinkt net zo digitaal als een cd, daar komen nog de specifieke nadelen van een lp bij, terwijl de voordelen verloren zijn gegaan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
james bond Posted 22 november 2004 Report Share Posted 22 november 2004 Helaas kan een midi-setje mij niet bekoren Misschien was het wel wat kort door de bocht. Ik wilde alleen maar zeggen dat het mij geen donder uitmaakt of het cd of lp is. Over live muziek, dat is gewoon het mooiste als je er bij bent die sfeer haalt geen dvd speler meer terug. Link to comment Share on other sites More sharing options...
hybride Posted 22 november 2004 Report Share Posted 22 november 2004 Een opname kan soms mooier klinken dan live, omdat door goede opnametechniek alle instrumenten beter tot hun recht komen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jurgenvanes Posted 23 november 2004 Report Share Posted 23 november 2004 Live is nog altijd het ultieme, afgelopen weekend nog 3 live Lp's gekocht in Utrecht neem bujvoorbeeld Deep Purple met Made in Japan, g Link to comment Share on other sites More sharing options...
james bond Posted 23 november 2004 Report Share Posted 23 november 2004 Tja, en dan ga ik me weer afvragen hoe het was om er bij te zijn ......... Zucht Dat heb ik ook met Hell Freezes over van de Eagles Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 24 november 2004 Report Share Posted 24 november 2004 Tja, en dan ga ik me weer afvragen hoe het was om er bij te zijn ......... Zucht Dat heb ik ook met Hell Freezes over van de Eagles Gewoon cd opzetten en ogen dicht doen. Prachtig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jurgenvanes Posted 24 november 2004 Report Share Posted 24 november 2004 Tja, en dan ga ik me weer afvragen hoe het was om er bij te zijn ......... Zucht Link to comment Share on other sites More sharing options...
a011996 Posted 20 oktober 2006 Report Share Posted 20 oktober 2006 De LP en CD zijn 2 totaal verschillende dingen. Ze hebben beiden hun charmes. Voor mij is de cd geen "vervanger" van de LP, het is er gewoon bij gekomen. Ik heb veel titels op CD zowel als op LP, en geloven of niet soms heb ik gewoon meer zin om de cd versie te horen dan de LP versie. Net alsof je soms liever voor de McDonalds gaat dan uitgebreid in een goed restaurant gaan eten, of soms graag eerder H Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 20 oktober 2006 Report Share Posted 20 oktober 2006 Net alsof je soms liever voor de McDonalds gaat dan uitgebreid in een goed restaurant gaan eten........... Juist een uitnodiging voor zulk een etentje afgeslagen........... Link to comment Share on other sites More sharing options...
marc Posted 21 oktober 2006 Report Share Posted 21 oktober 2006 Een opname kan soms mooier klinken dan live, omdat door goede opnametechniek alle instrumenten beter tot hun recht komen. beter is dan dus anders groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts