Guest Hubertinus Posted 1 november 2004 Report Share Posted 1 november 2004 Heren, ik heb afgelopen zaterdag een draaitafel gehoord, waarop een niet knetterende LP gedraaid werd, en dat vind ik de beste draaitafel die ik tot nog toe gehoord heb. De Nottingham Analogue Dais. De prijs? Ongeveer 6700 euro. Awesome!!! Echter ook de Nottingham Analogue Spacedeck heb ik beluisterd en voor zo rond de 2500 euro kon die me ook erg bekoren. Echter LP's alleen zonder spetters en tikken, anders wordt ik gek. Een heel ander geval was de REGA reeks die ik ook eens beluisterd heb van P2 t/m P9. De P25 vond ik daar het meest impressive van. En dat voor een 1200 euro. Echter om elke keer weer met diezelfde discussie te starten heeft volgens mij geen zin. Er zijn ook cd spelers die ik erg goed vind. De Naim CDX2 bijvoorbeeld (4000 euro). Mijn eigen getunede REGA Planet (standaard met ab 950 euro). Audio Analogue Maestro mk2 (2200 euro). Er is niks beter of slechter. Alles is namelijk subjectief in de audiobusiness. En ver daarbuiten. Dus waarom iemand ervan proberen te overtuigen dat dit of dat beter is? Hubertinus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manus Posted 1 november 2004 Report Share Posted 1 november 2004 Mee eens. Maar een pittige discussie is nooit weg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
hybride Posted 1 november 2004 Report Share Posted 1 november 2004 Dus waarom iemand ervan proberen te overtuigen dat dit of dat beter is? Mee eens en discussieren over subjectiviteit heeft daarmee ook weinig zin. Overtuigen al helemaal niet. Maar blijft het in een discussie niet belangrijk om begrippen van elkaar te scheiden? Niemand zal toch beamen dat high-end 100% subjectieve materie is. Als je een low-end supermarkt cdspeler gaat vergelijken met een, ik noem maar wat, een top Meridian cdspeler dan zal iedereen horen dat de Meridian anders klinkt en wat ik aanneem door iedereen als mooier ervaren wordt, omdat het verschil erg groot is. Die beleving is weliswaar subjectief, maar dat verschil heeft wel degelijk een wetenschappelijke achtergrond. De dure speler 'is beter'. Hoe kleiner echter de verschillen worden hoe moeilijker de verschillen aan te duiden en hoe groter de kans op speculaties en aannames. We weten het dan vaak niet meer zo goed. Als voorbeeld de discussies over interlinks of netsnoeren. Als gesteld wordt dat high-end algemeen betekent dat je alle natuurlijke onvervormde details van de opname hoort, inclusief het sfeerbeeld van de ruimte, wat is daar mis mee? High-end begint m.i. wel met een goede opname. Van een slechte opname iets moois maken is voor mij geen high-end, maar meer een kunst. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jurgenvanes Posted 1 november 2004 Report Share Posted 1 november 2004 Een goede discussie is idd nooit weg! Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrankD Posted 1 november 2004 Report Share Posted 1 november 2004 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jurgenvanes Posted 1 november 2004 Report Share Posted 1 november 2004 High end is een term die gehanteerd word om het dure markt segment te onderscheiden van de rest. Oftewel high end bij geluidsapparatuur betekend in feite 'hele dure hifi'. En alle Blah Blah er om heen niets meer is dan een poging de dure aanschaf te rechtvaardigen. Het zou me niets verbazen! Ik zet in ieder geval mijn vraagtekens bij de term 'High-end'. Maar ja, wanneer is iets h Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrankD Posted 1 november 2004 Report Share Posted 1 november 2004 High end is een term die gehanteerd word om het dure markt segment te onderscheiden van de rest. Oftewel high end bij geluidsapparatuur betekend in feite 'hele dure hifi'. En alle Blah Blah er om heen niets meer is dan een poging de dure aanschaf te rechtvaardigen. Het zou me niets verbazen! Ik zet in ieder geval mijn vraagtekens bij de term 'High-end'. Maar ja, wanneer is iets h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jurgenvanes Posted 1 november 2004 Report Share Posted 1 november 2004 Van de prijsverdeling in de markt kan gewoon een diagrammetje gemaakt worden waarin duidelijk het high end marktsegment in herkend kan worden. Iemand die 500 euro voor een apparaat te veel vind terwijl het apparaat gemiddeld in de markt zoiets normaal gesproken kost is ofwel een armoedzaaier ofwel een mening aan het ventileren die van weinig realisme getuigt. Ik denk dat een diagrammetje van minder realisme getuigd dan onze eigen beurs. Deze beurs maakt deel uit van ons perspectief, het bepaald zelfs een deel van ons perspectief. Ik laat mij niet door een diagram vertellen of iets duur is of niet, kom op zeg! Zo simpel is het nu ook weer niet. Het diagram laat mij alleen maar zien in prijssegment het meeste te koop is. Het waardeoordeel dat ik hieraan koppel is van mij, h Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrankD Posted 1 november 2004 Report Share Posted 1 november 2004 Dat is nou juist het punt bij high end. Jouw waardeoordeel is totaal onbelangrijk. Je kunt het je wel of niet veroorloven om in het high end markt segment iets aan te schaffen. Probeer maar bij een bank om een hypotheek te krijgen voor het vrijstaande kasteeltje met je modale inkomen. Maakt dat een vinex locatie rijtjes huis high end omdat een minimumloner dat niet kan betalen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jurgenvanes Posted 1 november 2004 Report Share Posted 1 november 2004 De minimunloner denkt dat misschien wel, terwijl de toekomstige kasteelheer staat te poppelen zijn koopje te betreden. Mijn waardeoordeel is voor mij belagrijk, andermans waardeoordeel interseert mij niet! Hierin schuilt de subjectiviteit! Als een diagram idd de oplossing zou zijn bij het maken van de schifting 'High-end' en g Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Hubertinus Posted 1 november 2004 Report Share Posted 1 november 2004 Het begrip High End wordt mijns inziens te vaak gebruikt als synoniem voor Audio Heaven. Echter, dat gaat niet altijd op. Als High End betekent Duur en Exclusief, ruikt dat naar snobisme. Daar hou ik niet van. Het gaat mij om de muziek en als die op een prettige manier ten gehore wordt gebracht vind ik dat leuk. Maar of dat nu op een cd speler van 1000 euro is of van 5000, dat maakt mij verder niks uit. Als ik een speler van 5000 of 10.000 euro moet aanschaffen om bij de Philty( eh sorry happy) Few te horen, dan zeg ik laat maar. Het is net als met die lijstjes in de audiobladen. Kijk maar hoe ze zijn opgesteld. Hoe duurder, hoe beter. Tenminste volgens het lijstje. Die vogel gaat dus niet op! Hubertinus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 1 november 2004 Report Share Posted 1 november 2004 De minimunloner denkt dat misschien wel, terwijl de toekomstige kasteelheer staat te poppelen zijn koopje te betreden. Mijn waardeoordeel is voor mij belagrijk, andermans waardeoordeel interseert mij niet! Hierin schuilt de subjectiviteit! Als een diagram idd de oplossing zou zijn bij het maken van de schifting 'High-end' en g Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrankD Posted 1 november 2004 Report Share Posted 1 november 2004 Het begrip High End wordt mijns inziens te vaak gebruikt als synoniem voor Audio Heaven. Echter, dat gaat niet altijd op. Als High End betekent Duur en Exclusief, ruikt dat naar snobisme. Daar hou ik niet van. Het gaat mij om de muziek en als die op een prettige manier ten gehore wordt gebracht vind ik dat leuk. Maar of dat nu op een cd speler van 1000 euro is of van 5000, dat maakt mij verder niks uit. Als ik een speler van 5000 of 10.000 euro moet aanschaffen om bij de Philty( eh sorry happy) Few te horen, dan zeg ik laat maar. Het is net als met die lijstjes in de audiobladen. Kijk maar hoe ze zijn opgesteld. Hoe duurder, hoe beter. Tenminste volgens het lijstje. Die vogel gaat dus niet op! Hubertinus Het is nou eenmaal ook een stukje snobisme. De werkelijkheid is nou eenmaal dat er een verschil is tussen stinkend rijk en modaal/arm. High end is geen kwaliteits oordeel en ook geen waarde oordeel. Het geeft alleen maar aan dat iets in het hoge prijs segment zit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
hybride Posted 1 november 2004 Report Share Posted 1 november 2004 Ik wil dan hierbij maar een nieuwe term introduceren : PURIST-HIGH-END Waaronder ik mezelf schaar als gebruiker in die categorie. Hier is namelijk geen ruimte voor subjectiviteit. Je vind het mooi of niet, maar voor deze installatie Link to comment Share on other sites More sharing options...
hybride Posted 1 november 2004 Report Share Posted 1 november 2004 Jacco, Zelfs die naakte cijfers zullen de lp-lovers niet zomaar op andere gedachten brengen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Hubertinus Posted 1 november 2004 Report Share Posted 1 november 2004 FrankD, Het begrip teruggebracht tot de essentie! Give me the five! Hubertinus Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrankD Posted 1 november 2004 Report Share Posted 1 november 2004 Hi, Een vraagje: weet iemand wat de bruikbare signaal-ruisverhouding is van een lp? En de kanaalscheiding? Groet, Jacco (een groot voorstander van meten) Kanaalscheiding zo rond de 25..30dB Signaalruis verhouding ca 55..60dB Dat laatste haal ik van WaveLab waarmee ik platen sample naar DVD Audio. Pieknivo waarmee ik opneem is ca -3dB waarbij dan de ruisvloer met de spectrum analyse tool op ca -55..-60dB zit in de stille groeven. Zonder de naald in de groef haalt het systeem ca -82dB. Frank Link to comment Share on other sites More sharing options...
hybride Posted 1 november 2004 Report Share Posted 1 november 2004 High end is geen kwaliteits oordeel en ook geen waarde oordeel. Het geeft alleen maar aan dat iets in het hoge prijs segment zit. High-end hoeft toch niet perse in een hoog prijssegment te zitten? Ik heb zelf een versterker gebouwd die een fractie kost van vergelijkbare commerciele modellen. Deze versterker is absoluut high-end, waarmee ik letterlijk bedoel; gebouwd om een analoog signaal zo foutloos mogelijk te versterken met zo min mogelijk analoge elektronica en met de best verkrijgbare componenten. Hoe die klinkt maakt puur uit wat je erin stopt, de versterker zelf heeft geen klankkleur. High-end zegt m.i. meer over de mate waarin erin wordt geslaagd live geluid op een later tijdstip op dezelfde wijze te reproduceren na opname. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 1 november 2004 Report Share Posted 1 november 2004 Hi, Een vraagje: weet iemand wat de bruikbare signaal-ruisverhouding is van een lp? Alles wat boven de 60 db zit aan ruis is voor het menselijk oor niet meer hoorbaar. En de kanaalscheiding? Het een en ander is ook afhankelijk van het gebruikte element. De kanaalscheiding van bv een Jan Allaerts Boron Mk 1 is 60 db bij alle frequenties , ik weet ook wel dat de meeste elementen dat niet halen maar het kan dus wel. MvG, Haudio Groet, Jacco (een groot voorstander van meten) Hallo, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 1 november 2004 Report Share Posted 1 november 2004 Achja,... 't oneindige getouwtrek tussen CD en LP Ik heb een keer, zonder dat 't de bedoeling was, een dealer voor de gek gehouden. Ik mocht een keer ergens 2 draaitafels beluisteren. Zo gezegd, zo gedaan. (een Clearaudio en een Linn) Na een tijdje luisteren was ik eigenlijk ook wel benieuwd hoe de CD-speler klonk die toevallig ook aangesloten stond in diezelfde set. Dat klonk helemaal niet verkeerd, en terwijl 1 van de draaitafels nog vrolijk verder draaide, kwam de betreffende dealer weer even de luisterkamer binnen. "En....hoe klinkt 't ?" was z'n vraag. Ik zei:"Fraai, erg fraai !" Waarop zijn antwoord luidde:"Ja heh, je hoort gewoon dat er vinyl speelt..." ....terwijl 't dus op dat moment een CD-speler was die als "verstekeling aan boord" zijn kunsten vertoonde! Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrankD Posted 1 november 2004 Report Share Posted 1 november 2004 High end is geen kwaliteits oordeel en ook geen waarde oordeel. Het geeft alleen maar aan dat iets in het hoge prijs segment zit. High-end hoeft toch niet perse in een hoog prijssegment te zitten? Ik heb zelf een versterker gebouwd die een fractie kost van vergelijkbare commerciele modellen. Deze versterker is absoluut high-end, waarmee ik letterlijk bedoel; gebouwd om een analoog signaal zo foutloos mogelijk te versterken met zo min mogelijk analoge elektronica en met de best verkrijgbare componenten. Hoe die klinkt maakt puur uit wat je erin stopt, de versterker zelf heeft geen klankkleur. High-end zegt m.i. meer over de mate waarin erin wordt geslaagd live geluid op een later tijdstip op dezelfde wijze te reproduceren na opname. Jawel, maar voor zelfbouw versterkers maak ik een uitzondering. Serieus, een zelfbouw versterker is een ander markt segment. Uiteraard is hier ook een onderverdeling te maken in 'cost no object' projecten en de ILP zelfbouw modules. Een zelfbouw project waar veel reele tijd inzit met hoogwaardige componenten is omgerekend naar een marktprijs uireindelijk een hele dure versterker. Wil overigens helemaal niet zeggen dat het dan ook een goede versterker is. Wat jij graag high end wil noemen is niks anders dan een goede hifi versterker die de vergelijking met commerciele high end versterkers aan kan gaan. Waarom wil iedereen toch een loopje nemen met de term high end? Link to comment Share on other sites More sharing options...
hybride Posted 1 november 2004 Report Share Posted 1 november 2004 Wat jij graag high end wil noemen is niks anders dan een goede hifi versterker die de vergelijking met commerciele high end versterkers aan kan gaan. Waarom wil iedereen toch een loopje nemen met de term high end? Gezellige discussie! Frank, dan heb je mijn verhaal niet begrepen. Ik vind dat high-end weinig te maken heeft met prijssegment, terwijl ik wel toegeef dat geld een belangrijke rol speelt om dat doel te bereiken. Ik herhaal; High-end zegt meer over de mate waarin men er in slaagt om opgenomen live geluid op een later tijdstip op dezelfde wijze te reproduceren. High-end begint bij de kwaliteit van de microfoon(s) en de plaatsing ervan en het eindigt uit de conussen van een speaker. Dit lijkt mij toch een reeel doel van high-end audioweergave. Als iemand de gitaar speelt, wil je toch graag diezelfde gitaar horen vanuit je huisinstallatie Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jurgenvanes Posted 1 november 2004 Report Share Posted 1 november 2004 Het gaat mij om de muziek en als die op een prettige manier ten gehore wordt gebracht vind ik dat leuk. Maar of dat nu op een cd speler van 1000 euro is of van 5000, dat maakt mij verder niks uit. Juist!!! Ben jij, objectief gezien, niet een beetje een warhoofd? Nee hoor, ik heb alles op een rijtje, althans! Waar maak je dit uit op? De werkelijkheid is nou eenmaal dat er een verschil is tussen stinkend rijk en modaal/arm. Yep, de diverse klassen! Het geeft alleen maar aan dat iets in het hoge prijs segment zit. En wanneer iets in hoge prijs segment zit, bepaal ikzelf met mijn eigen beurs en niet de gemiddelde Nederlander. Waar is de autonomiteit? Met mijn inkomen zal ik ongetwijfeld ergens binnen een bepaalde klasse thuishoren, maar waar ik mijn geld wel of niet aan uitgeef, wat ik duur of goedkoop vind, bepaal ik! Waaronder ik mezelf schaar als gebruiker in die categorie. Hier is namelijk geen ruimte voor subjectiviteit. Je vind het mooi of niet, maar voor deze installatie Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manus Posted 2 november 2004 Report Share Posted 2 november 2004 Waarom wil iedereen toch een loopje nemen met de term high end? Omdat iedereen aan die term een andere betekenis toekent en daarom twijfel ik aan de objectieve waarde die deze zou impliceren. Zullen we met z Link to comment Share on other sites More sharing options...
hybride Posted 2 november 2004 Report Share Posted 2 november 2004 Jurgen, Feitelijk heb je gelijk dat mijn zelfbouwversterker niet zonder klankkleur is, omdat er -zij het minimaal- toch analoge elektronica inzit. PURIST HIGH-END Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts