Don van der Deijl Posted 2 november 2004 Report Share Posted 2 november 2004 Deze beperkingen sluiten prima aan op de beperkingen van veel 'audiofiele' systeempjes die in de stress gaan bij echte dynamiek. Oh nu gaan we hele systemen afkeuren? Dat is wel heel makkelijk. Blijkbaar ben jij de groote dynamiek Guru, en ga jij ons vast vertellen waarom onze "systeempjes" zo slecht zijn. Hier mijn systeempje. Nou leuk hifi systeempje hoor. Maar is het goed genoeg om een goed oordeel te vellen over welk formaat er nou werkelijk beter is ? Niet alleen een kwestie van systeem maar ook de luisterruimte speelt een grote rol. Hoe luid kun je weergeven (vrij van vervorming) maar ook hoe zacht kun je nog weergeven is bepalend voor de juiste beoordeling. Een cd haalt met gemak een groter dynamisch bereik dan de (boven)gemiddelde set+woonkamer. De dynamiek beperking van een plaat sluit er beter op aan. Zachte passages zijn versterkt om boven de ruis uit te blijven en harde passages verzwakt om de naald in de groef te houden. Een aardig bijverschijnsel van deze milde compressie is dat zachte details beter waarneembaar zijn en het wat voller en luider klinkt. In een direct vergelijk lijkt dan de cd altijd wat dunnetjes, minder detailrijk. Allemaal heel verklaarbare feiten. Alleen 'emotionele' audiofielen blijven dat hardnekkig ontkennen. Frank je kan het blijven herhalen en je ziet het het heeft gewoon geen zin. Veel mensen vinden mindere kwaliteit blijkbaar beter klinken het zij zo ieder zijn heug. Dat er mensen zijn die nog gaarne naar een oud achterhaald iets als vinyl willen luisteren vind ik best maar helaas zijn het vaak lieden die oa de Cd en andere digitale technieken tot de grond wensen af te branden en dat getuigd van weinig kennis lijkt mij. Het zal inderdaad wel een emotioneel iets zijn het geen afstand willen doen van het verleden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
patachou Posted 2 november 2004 Report Share Posted 2 november 2004 hello ik breek zeker de cd en andere digitale technieken niet af, maar ik luister veel liever naar lp's. groeten Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIY_Freak Posted 2 november 2004 Report Share Posted 2 november 2004 Het is gewoon allemaal kl*te Nog steeds de meest zinvolle bijdrage aan deze thread? Link to comment Share on other sites More sharing options...
hilbren Posted 3 november 2004 Report Share Posted 3 november 2004 elke techtniek heeft z'n voordelen en nadelen (daar zijn we nu wel achter) maar is er een medium die dit allmaal gaat oplossen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manus Posted 3 november 2004 Report Share Posted 3 november 2004 elke techtniek heeft z'n voordelen en nadelen (daar zijn we nu wel achter)maar is er een medium die dit allmaal gaat oplossen? Wat moet er opgelost worden dan? Link to comment Share on other sites More sharing options...
hybride Posted 3 november 2004 Report Share Posted 3 november 2004 De (digitale) techniek hoeft niet opgelost te worden dat is zo helder als 1 en 0 Maar de acceptatie dat de installatie niet de muziek maakt maar de muzikanten is hardnekkig Link to comment Share on other sites More sharing options...
dick jansen Posted 3 november 2004 Report Share Posted 3 november 2004 (...)maar is er een medium die dit allmaal gaat oplossen? Jomanda spreekt weer en doet weer van zich spreken, dus... Met opgewekte groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jurgenvanes Posted 3 november 2004 Report Share Posted 3 november 2004 Frank je kan het blijven herhalen en je ziet het het heeft gewoon geen zin.Veel mensen vinden mindere kwaliteit blijkbaar beter klinken het zij zo ieder zijn heug. Dat er mensen zijn die nog gaarne naar een oud achterhaald iets als vinyl willen luisteren vind ik best maar helaas zijn het vaak lieden die oa de Cd en andere digitale technieken tot de grond wensen af te branden en dat getuigd van weinig kennis lijkt mij. Het zal inderdaad wel een emotioneel iets zijn het geen afstand willen doen van het verleden. Gelukkig, phoehhh je vindt het 'best' dat ik ook naar vinyl luister, het is idd de beleving die voor mij telt en als 'het verleden' mij dat brengt, doe ik daar geen afstand van. Wat doet het er in godsnaam toe en wat heeft kennis er in hemelsnaam mee te maken??? Ga jij nu ook al zeggen dat vinyl liefhebbers dom zijn! ROT OP! Ik heb geen kennis nodig om naar muziek te luisteren, ik wil het beleven! En voor die momenten, waarop ik minder intens kan genieten van de muziek, speelt er een cd of staat zelfs de tuner aan. Wat is er mis met mijn beleving? Mijn vermoeden dat de muziek maar al te vaak vergeten wordt, wordt versterkt door jou bijdrage Don. Was ik maar slim ipv een warhoofd! Rot op met dat constante gegeneraliseer! Kijk eerst naar jezelf! PURIST HIGH-END Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manus Posted 3 november 2004 Report Share Posted 3 november 2004 Lijkt mij niet. Wat Jomanda zegt doet pijn aan de oren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jurgenvanes Posted 3 november 2004 Report Share Posted 3 november 2004 De (digitale) techniek hoeft niet opgelost te worden dat is zo helder als 1 en 0 Maar de acceptatie dat de installatie niet de muziek maakt maar de muzikanten is hardnekkig Die acceptatie is idd erg hardnekkig. Set > reproductie > persoonlijk > subjectief! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Prutteltje Posted 3 november 2004 Report Share Posted 3 november 2004 Gaap. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dick jansen Posted 3 november 2004 Report Share Posted 3 november 2004 Gaap. Hand voor je mond, vlegel Met opgewekte groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Prutteltje Posted 3 november 2004 Report Share Posted 3 november 2004 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manus Posted 3 november 2004 Report Share Posted 3 november 2004 Link to comment Share on other sites More sharing options...
dick jansen Posted 3 november 2004 Report Share Posted 3 november 2004 Met opgewekte groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
hybride Posted 3 november 2004 Report Share Posted 3 november 2004 Jurgen, van elk genre muziek zijn m.i. goede opnamen te vinden en natuurlijk is er verschil in kwaliteit van referentiemateriaal. Zelf hanteer ik een kritische ondergrens op mijn Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrankD Posted 3 november 2004 Report Share Posted 3 november 2004 Voor er verdere pogingen ondernomen worden om de term high end te kapen en een eigen betekenis toe te dichten hier wat studie materiaal waaruit de gangbare betekenis van de high end markt duidelijk word; High End Link to comment Share on other sites More sharing options...
hybride Posted 3 november 2004 Report Share Posted 3 november 2004 Nu wil ik geen spijkers op laag water zoeken, maar de context waarin een term gebruikt wordt kan bepalend zijn. Je hebt het over de High-end markt. High-end audio laat zich m.i. iets anders uitleggen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jurgenvanes Posted 3 november 2004 Report Share Posted 3 november 2004 Wat ik in deze discussie zo aardig zou vinden is dat er overeenstemming wordt bereikt over begrippen. Hoi Hybride, Zoals ik al eerder aangeven heb lijkt het mij een goed idee om een met ons allen Hi-Fi geschiedenis te schrijven en een onverwerpelijke definitie van High-end uit te werken. Als er 'High-end' audio bestaat, dan heeft dit een financieel aspect, een technisch aspect, een belevingsaspect, etc. Al onze opvattingen over het zogenaamde 'High-end' raken een kern van waarheid en samen zijn we in staat een ijzersterke definitie neer te zetten denk ik. Maar onder een bepaalde mate van subjectiviteit is niet uit te komen. Wat is puur geluid? is een gelijksoortige vraag als wat is normaal? en als je dan door de DSM IV bladert zie dat het wetenschappelijk bewezen is dat g Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 3 november 2004 Report Share Posted 3 november 2004 Maak wel voort alsjeblieft, want de wereld houdt zijn adem in! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jurgenvanes Posted 3 november 2004 Report Share Posted 3 november 2004 Een beetje hulp zou niet misstaan! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 3 november 2004 Report Share Posted 3 november 2004 Nou goed dan, High end is compromisloos gebouwde apparatuur. Simpel toch! Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 3 november 2004 Report Share Posted 3 november 2004 High end is high fi met een onbekende naam (voor de massa) erop. Link to comment Share on other sites More sharing options...
hybride Posted 4 november 2004 Report Share Posted 4 november 2004 Nou goed dan,High end is compromisloos gebouwde apparatuur. Simpel toch! welk doel wordt daarmee nagestreefd volgens jou? Met andere woorden; is een compromiloos gebouwde platenspeler ook high-end in jou opvatting, ondanks dat iedereen weet dat de technische specs. onvolmaakt zijn t.o.v. digitale techniek Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 4 november 2004 Report Share Posted 4 november 2004 Nou goed dan,High end is compromisloos gebouwde apparatuur. Simpel toch! Wel eens iets open gemaakt ? Wel eens in die High-end kastjes gekeken? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts