Jurgenvanes Posted 4 november 2004 Report Share Posted 4 november 2004 Nou goed dan,High end is compromisloos gebouwde apparatuur. Simpel toch! welk doel wordt daarmee nagestreefd volgens jou? Met andere woorden; is een compromiloos gebouwde platenspeler ook high-end in jou opvatting, ondanks dat iedereen weet dat de technische specs. onvolmaakt zijn t.o.v. digitale techniek Kraus, Compromisloos gebouwde apparaten? Dus volgens jou bestaat 'High-end' ook niet? Hybride, Bedoel je dat platenspelers en analoge apparatuur nooit 'High-end' kan zijn? Met de doelstelling die ten grondslag ligt aan jou opvattingen over 'High-end', kan ik me voorstellen dat er geen ruimte is voor analoge imperfectie, maar dat sluit de analoge apparaten nog niet uit. Zoals ik al zei, als er een definitie komt dan zal deze een analoog onderdeel bevatten en een digitaal onderdeel bevatten. Het zijn 2 verschillende technieken van reproductie die beiden hun waardering verdienen. In een definitie zal ook het beoogde doel van de luisteraar verwerkt moeten worden. Nu hoeft niet elk individueel doel beschreven te worden, maar er zou een verwijzing gemaakt kunnen worden naar ieders individueel doel tav het samenstellen van een set en het beluisteren van de muziek. Jurgen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrankD Posted 4 november 2004 Report Share Posted 4 november 2004 Is high end of high-end wel een Nederlands woord? Groet, Jacco Nee, in verband met hifi kwam de term ruim 20 jaar geleden overgewaaid toen Pruijs begon met hele dure high end apparatuur. 30000 gulden voor een Krell klasse a versterker was toen zo'n beetje het pruijskaartje. Het mag duidelijk zijn dat de term high end niet bepaald geschikt is voor aanduiding van geluids kwaliteit. Want dan kun je er weer veel te veel kanten mee op. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manus Posted 4 november 2004 Report Share Posted 4 november 2004 Je hebt platenspelers, vooversterkers, eindversterkers, cd-spelers enzovoort. Daar bestaat geen misverstand over. Verder zal het mij een rotzorg wezen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jurgenvanes Posted 4 november 2004 Report Share Posted 4 november 2004 De prijs maakt zeker deel uit van de definitie van Link to comment Share on other sites More sharing options...
hybride Posted 4 november 2004 Report Share Posted 4 november 2004 High-end lijkt me taaltechnisch gezien een bijvoegelijk naamwoord. En bijvoegelijk naamwoord zegt iets over een zelfstandig naamwoord: High-end Platenspeler: compromisloos gebouwde platenspeler High-end markt: Het hoogste prijssegment van een bepaalde productgroep High-end Audio: De maximaal realiseerbare/haalbare natuurgetrouwe reproductie van opgenomen geluid. Link to comment Share on other sites More sharing options...
patachou Posted 4 november 2004 Report Share Posted 4 november 2004 "Misschien is high end gewoon een synoniem voor erg duur" ik denk van niet. High end is waarschijnlijk een synoniem voor heel goed. groeten opmerking: Gisteren gelezen op internet zelfbouw is geen high end. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 4 november 2004 Report Share Posted 4 november 2004 Neem de vergelijking met een auto, dat begrijpt altijd iedereen. Een fiat 500 is een prachtige auto, zelfs in bepaalde opzichten "state of the art" maar geen 'high-end' Als de doelstelling van de auto snelheid zou zijn dan is de bolide van Schumacher en alles wat daar enigszins met mee kan komen het high-end segment. Alles aan de auto, elk onderdeel is op dat ene ding gericht en er bestaat voor dat ene boutje, moertje, band, stuur enz gewoon niet beters. Alles wat bijdraagt aan comfort maar de snelheid vermindert wordt opgeofferd en kosten spelen geen rol. Dat is compromisloos gebouwd en dus 'high-end', simpelweg omdat de meeste andere auto's die er op lijken niet zo compromisloos gebouwd zijn. Per definitie is dus high-end het bovenste (en noodzakelijkerwijs kleinste) segment van de markt. Wat jullie eigenlijk proberen (opnieuw) te definieren is in feite het begrip high-fidelity, hoge natuurgetrouwheid bij de reproductie en wanneer je daarvan mag spreken (die grens wordt voortdurend verlegd). Maar allemaal vergeefse moeite want het is gewoon het opnieuw uitvinden van het wiel. Een platenspeler kan natuurlijk makkelijk in het high-end segment gebouwd worden maar of hij nog high-fidelity genoemd mag worden is (op dit moment)afhankelijk van de stand van de digitale techniek. Inherente tekortkomingen aan vinyl en draaitafel kunnen slechts tot een bepaald maximum worden opgelost door een compromisloze bouw en voorlopig is de weg naar ultieme high-fidelity (= 100% foutloze reproductie) via de digitale weg veelbelovender dan de (uitontwikkkelde ) weg via vinyl. Link to comment Share on other sites More sharing options...
patachou Posted 4 november 2004 Report Share Posted 4 november 2004 "Gisteren gelezen op internet zelfbouw is geen high end" Kwaliteit van zelfbouw is dus minder goed. groeten Link to comment Share on other sites More sharing options...
hybride Posted 4 november 2004 Report Share Posted 4 november 2004 "Gisteren gelezen op internet zelfbouw is geen high end" Kwaliteit van zelfbouw is dus minder goed. groeten Een productiemodel is ook zelfbouw Link to comment Share on other sites More sharing options...
hybride Posted 4 november 2004 Report Share Posted 4 november 2004 Wat jullie eigenlijk proberen (opnieuw) te definieren is in feite het begrip high-fidelity, hoge natuurgetrouwheid bij de reproductie en wanneer je daarvan mag spreken (die grens wordt voortdurend verlegd).Maar allemaal vergeefse moeite want het is gewoon het opnieuw uitvinden van het wiel. Een platenspeler kan natuurlijk makkelijk in het high-end segment gebouwd worden maar of hij nog high-fidelity genoemd mag worden is (op dit moment)afhankelijk van de stand van de digitale techniek. Inherente tekortkomingen aan vinyl en draaitafel kunnen slechts tot een bepaald maximum worden opgelost door een compromisloze bouw en voorlopig is de weg naar ultieme high-fidelity (= 100% foutloze reproductie) via de digitale weg veelbelovender dan de (uitontwikkkelde ) weg via vinyl. Aha, dit geeft weer een nieuw impuls aan deze discussie; High-end audio = High Fidelity High-end slaat op; uiterste mogelijkheden, compromisloos, allerduurst. High-end Audio=High Fidelity: voornoemde termen gericht op 100% foutloze reproductie. Dus een audiofiel met buizenbakkies en grammofoon kan wel een high-end installatie hebben maar is niet bezig met High Fidelity. Ik denk dat die stelling klopt anno 2004. Zoals Kraus zegt zijn de tijden en de normen veranderd. Digitale techniek is superieur geworden aan analoge techniek. Kunnen de audiofielen onder ons die nog niet aan de digitale techniek toe zijn dit toegeven? Link to comment Share on other sites More sharing options...
patachou Posted 4 november 2004 Report Share Posted 4 november 2004 "Een productiemodel is ook zelfbouw" ja, maar een productiemodel klinkt toch beter. groeten Link to comment Share on other sites More sharing options...
hybride Posted 4 november 2004 Report Share Posted 4 november 2004 "Een productiemodel is ook zelfbouw" ja, maar een productiemodel klinkt toch beter. groeten Beetje offtopic, maar leg mij eens uit waarom een productiemodel per definitie beter klinkt?? Ik draai het om; ik zeg dat een zelfbouwapparaat beter kan klinken dan een productiemodel, omdat je met zelfbouw (elektronica) echt compromisloos kan werken en dat doet weinig tot geen fabrikant. Er wordt altijd wel ergens een consessie gedaan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
patachou Posted 4 november 2004 Report Share Posted 4 november 2004 "Beetje offtopic, maar leg mij eens uit waarom een productiemodel per definitie "beter klinkt??" Omdat weinig onder ons goed kunnen solderen. Onlangs meegemaakt met interlinkabels. groeten Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jurgenvanes Posted 4 november 2004 Report Share Posted 4 november 2004 Alles valt of staat idd met de doelstelling! Om bij het autovoorbeeld te blijven, een Maybach heeft als doel de luxe en comfort en elk onderdeel is op dat ene ding gericht en er bestaat voor dat ene boutje, moertje, band, stuur enz gewoon niet beters. De auto is in dit opzicht compromisloos gebouwd. Als met digitale techniek de ultieme, perfecte, natuurgetrouwe reproductie het doel is, dan zal hier zo compromisloos naar toe gewerkt worden. Met de analoge techniek is de beleving het doel. Maar wat vindt iemand luxe en comfortabel en hoe beleefd iemand muziek??? Dat is waarschijnlijk te moeilijk en daarom sluiten we dit maar uit, da Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jurgenvanes Posted 4 november 2004 Report Share Posted 4 november 2004 Ik draai het om; ik zeg dat een zelfbouwapparaat beter kan klinken dan een productiemodel, omdat je met zelfbouw (elektronica) echt compromisloos kan werken en dat doet weinig tot geen fabrikant. Er wordt altijd wel ergens een consessie gedaan. Hybride, Wat je nu eigenlijk zegt is dat 'High-end' niet bestaat. Fabrikanten doen altijd ergens wel een consesie en jou zelfbouw, hoe compromisloos ook, heeft een eigen klank. En dat geldt voor alle zelfbouw. Jurgen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
patachou Posted 4 november 2004 Report Share Posted 4 november 2004 "Kunnen de audiofielen onder ons die nog niet aan de digitale techniek toe zijn dit toegeven?" Ik vind nog steeds een goed platendraaier met een buizenversterker en liefst zonder printkaarten (handmade) veel beter. groeten Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 4 november 2004 Report Share Posted 4 november 2004 Ik draai het om; ik zeg dat een zelfbouwapparaat beter kan klinken dan een productiemodel, omdat je met zelfbouw (elektronica) echt compromisloos kan werken en dat doet weinig tot geen fabrikant. Er wordt altijd wel ergens een consessie gedaan. Hybride, Wat je nu eigenlijk zegt is dat 'High-end' niet bestaat. Fabrikanten doen altijd ergens wel een consesie en jou zelfbouw, hoe compromisloos ook, heeft een eigen klank. En dat geldt voor alle zelfbouw. Jurgen. Ook productie modellen hebben een eigen klank. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 4 november 2004 Report Share Posted 4 november 2004 "Als met digitale techniek de ultieme, perfecte, natuurgetrouwe reproductie het doel is, dan zal hier zo compromisloos naar toe gewerkt worden. Met de analoge techniek is de beleving het doel." Dit heeft er toch werkelijk niets, maar dan ook helemaal niets mee te maken! Voor de beleving van muziek heb je helemaal geen techniek nodig. Op dit forum is al een miljoen keer gezegd dat je muziek ook kunt beleven via de wekkerradio! Als je zoiets stelt dan wil je niet de muziek maar de techniek "beleven". Je ziet dan de techniek als een muziekinstrument! (namelijk een bepaalde klankkleur) De beleving van muziek is een individuele aangelegenheid; het vervaardigen van audio-apparatuur een productieproces wat aan objectieve criteria moet voldoen, namelijk natuurgetrouwheid en dat is heel gewoon meetbaar. Nog maar een voorbeeld: de eerste de beste inboorling met veren in zijn kont die drie pezen op zijn boog zet heeft een snaarinstrument vervaardigd waarmee hij en zijn toehoorders gemakkelijk uit hun dak kunnen gaan tot aan complete exstase toe. In theorie, maar dan ook uitsluitend en alleen in theorie, kunnen diezelfde inboorlingen besluiten tot de aanschaf van een high end high-fidelity installatie om een plaatje te draaien met het doel weer even uitzinnig te worden; iedereen begrijpt toch dat dit een illussie is. Hooguit kunnen ze de illusie bereiken hun vorige gevoelens opnieuw te beleven( overigens ook een aardige ervaring maar sterk afwijkend van de oorspronkelijke belevenis) Link to comment Share on other sites More sharing options...
hybride Posted 4 november 2004 Report Share Posted 4 november 2004 Aha, weer een nieuwe invalshoek! Het compromisloosheid eindigt bij gebrek aan wetenschappelijke kennis of technische mogelijkheden. Dus High-end Audio=High Fidelity is streven naar 100% compromisloze reproductie van geluid met de huidige stand der techniek. Zoals ik al eerder opmerkte kunnen we, audiofanaten, pas beginnen met het digitale bronmateriaal op een datadrager. Daarvoor hebben we geen invloed meer. Het bron materiaal is het referentie signaal. Het meest ideale zou m.i. zijn een volledig digitale versterker. Geen analoge circuits en een een zeer lage uitgangsimpedantie. Wat betreft bv. de zelfbouwversterker, wellicht wat arrogant, meen ik een high fidelity versterker te hebben: Een spanningsversterking met een enkele buis, gevolgd door een zeer krachtige stroombron. Volledig klasse A geschakeld en GEEN tegenkoppeling nodig door een lage zeer lage uitgangsimpedantie te cre Link to comment Share on other sites More sharing options...
hybride Posted 4 november 2004 Report Share Posted 4 november 2004 In theorie, maar dan ook uitsluitend en alleen in theorie, kunnen diezelfde inboorlingen besluiten tot de aanschaf van een high end high-fidelity installatie om een plaatje te draaien met het doel weer even uitzinnig te worden; iedereen begrijpt toch dat dit een illussie is. Hooguit kunnen ze de illusie bereiken hun vorige gevoelens opnieuw te beleven( overigens ook een aardige ervaring maar sterk afwijkend van de oorspronkelijke belevenis) Bij vorige gevoelens is er een herinnering die opgeroepen kan worden, al wij thuis als westerlingen diezelfde cd zouden draaien is het slechts mogelijk om met je fantasie voor te stellen hoe het geweest zou zijn als je erbij was. Dat is een reden temeer aan te nemen dat je daarbij het beste af bent met dat de reproductie zo natuurgetrouw mogelijk is. High-fidelity dus. Crux van het verhaal is m.i. nog steeds dat klankverschillen in muziekbeleving oproepen door toepassen van gedateerde analoge technieken misschien een poging is om minder goed referentiemateriaal prettig in het gehoor te maken. Als hiervan genoten wordt is het perfect natuurlijk, maar het gaat m.i. toch wat voorbij aan de huidige normen van hifi. Link to comment Share on other sites More sharing options...
hybride Posted 4 november 2004 Report Share Posted 4 november 2004 Nog eentje om op te schieten. Een voorversterker hoort m.i. niet meer thuis in een moderne high fidelity installatie. Die dingen dateren nog uit de tijd dat ze nodig waren om de spanning van elementen naar een niveau te tillen zodat een eindversterker er iets mee kon. Tegenwoordig geven cd-spelers 2 V TT uit. Daar heb je eerder een 'voorverzwakker' voor nodig. Je ziet ze soms nog voor grof geld weggaan, die moderne voorversterker. Een maat van me had een peperdure Linn voorversterker. Ik had nog een passieve voorversterker liggen en daagde hem uit om die er eens tussen te zetten en meer niet. 's avonds stond zijn Linn te koop op het prikbord. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jurgenvanes Posted 4 november 2004 Report Share Posted 4 november 2004 Ik kom net kijken hier en van mij mag je dat nog een miljoen keer zeggen hoor! Hoe zit het met die Maybach? Is dat geen auto in het high-end segment? Is luxe en comfort meetbaar? Het vervaardigen van audioapparatuur is inderdaad een productieproces dat aan objectieve criteria moet voldoen. Maar natuurgetrouwheid is het beoogde doel, welke best meetbaar zal zijn, dat weet ik niet. Als natuurgetrouwheid een objectief en meetbaar criteria zou zijn, zou 100% van de op de markt aanwezige apparaten worden afgekeurd. Iedere fabrikant houdt er zijn eigen filosofie er op na en heeft een eigen doelstelling. Hmmm, deze is lastig, als ik de muziek wil beleven luister ik naar de techniek. Die snap ik niet. De enige beleving die ik bij een wekkerradio heb, is een hele destructieve. Ik luister naar de MUZIEK en wil deze BELEVEN, hoe? Dat interesseert me geen hol. Dat eeuwige ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrankD Posted 4 november 2004 Report Share Posted 4 november 2004 Nah, zo'n ding is toch wel handig om meerdere bronnen aan te sluiten. Cd's verschillen ook nog wel eens in luidheid en soms is wat versterking wel handig. Digitale volume regelaars in dac's/cd spelers geven net een beetje teveel verlies aan resolutie en signaal ruisverhouding bij de 16 bit cd. Passieve regelaars kunnen soms wel maar een misaanpassing is eerder regel dan uitzondering door de impedantie verschillen tussen uit en ingang. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manus Posted 4 november 2004 Report Share Posted 4 november 2004 Luisteren jullie nog wel met plezier naar muziek jongens? Of zitten jullie tijdens het luisteren steeds te denken: verdomme, is dit nou high-end of niet? Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrankD Posted 4 november 2004 Report Share Posted 4 november 2004 De muziek wordt vergeten! Waarom zou iemand die niet conformeerd aan jouw stellingname en denkwijze de muziek vergeten? Jurgen, nogmaals. Dat is jouw, op audiofiele vooroordelen gebaseerde, interpretatie. En die is niet juist. Je gaat volledig voorbij aan het feit dat een aantal zaken objectief zijn te beoordelen. Het gehoor is overigens helemaal niet zo betrouwbaar als jij denkt. PS. die Maybach is overigens een hele dure auto. Kost alleen al aan afschrijving ca 2000 euro per week. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts