Hans van Liempd Posted 19 oktober 2004 Report Share Posted 19 oktober 2004 Kan iemand mij helpen aan het schema van de Infinity IRS Omega.... Ik heb deze speaker pas gekocht, en zou graag weten hoe het filter is opgebouwd. Van vrijwel alle andere Infinity's staan deze op de Infinity classics site, helaas van de Omega niet. Ook een berichtje richting Infinity gaf (nog ?) niet het gewenste resultaat. Wel weet ik ondertussen dat er z.g. Watson woofers met twee spreekspoelen in zitten. Alvast bedankt... Link to comment Share on other sites More sharing options...
JSA Posted 19 oktober 2004 Report Share Posted 19 oktober 2004 Je kunt de filters er toch zo uithalen? Maak je je eigen schema Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 20 oktober 2004 Author Report Share Posted 20 oktober 2004 Je kunt de filters er toch zo uithalen? Maak je je eigen schema Dat zou kunnen, de filters van Infinity zitten echter meestal zodanig in elkaar dat het niet eenvoudig is om het schema uit te tekenen. Het is met die Watson woofer en achtertweeter, n.l eigenlijk een zeswegfilter. Bovendien zitten er nog twee schakelaars in. Dus, iets op papier zou het veel makkelijker maken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bunny Posted 21 oktober 2004 Report Share Posted 21 oktober 2004 Hallo, Een tip, houd die woofertjes, mids en EMITs maar goed inere. Die zijn niet meer te krijgen en het zou dus zonde zijn dat je deze stuk zou spelen. MVG Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 21 oktober 2004 Author Report Share Posted 21 oktober 2004 Hallo, Een tip, houd die woofertjes, mids en EMITs maar goed inere. Die zijn niet meer te krijgen en het zou dus zonde zijn dat je deze stuk zou spelen. MVG De emits zijn in elk geval nog wel te krijgen. Voor de Emims worden losse folies aangeboden. En de Bas- en lowmidunits zijn eventueel te vervangen door andere (met filteraanpassing). Maar voorlopig ga ik er vanuit dat ik niks kapot speel, dat is n.l. nog nooit gebeurd. Jammer is wel dat ik nog geen schema heb.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 21 oktober 2004 Author Report Share Posted 21 oktober 2004 Even een paar foto's van het/de filter(s).... Hier is duidelijk te zien dat e.e.a. niet simpel is gerealiseerd. Ook viel mij op dat er meestal wel deugdelijke componenten zijn gebruikt. De grote hoeveelheden componenten komt n.l. ook doordat er MKT parallel aan alco's zijn gezet. Hiermee heb je wel de hoge capacitieve waarde, maar is het geluid beter dan met alleen een elco. Beter is natuurlijk alleen MKP of MKT's. In het laag is het minder, zijn zijn uitsluitend elco's zijn gebruikt. Het hoog en hoogmidfilter. Het laagmidfilter. Het laagfilter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dhfreakie Posted 21 oktober 2004 Report Share Posted 21 oktober 2004 het is idd geen simpel filter, maar er is wel degelijk uit te komen hoe het loopt, lijkt mij. stuk papier en potloot (met gummetje ) en er ff voor gaan zitten. het moeilijkste, zonder RLC meter, is om achter de waardes van de spoelen te komen. volgens mij zijn het allemaal Solen MKP's die parralel aan de Elco's staan, op sommige is het zelfs te lezen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 21 oktober 2004 Report Share Posted 21 oktober 2004 Hans, stuur eens een mailtje naar Mundorf, ze hebben daar nogal war ervaring met het modificeren van filters, mogelijk kennen ze dit ook. Zo te zien is er een heleboel te verbeteren.................... Groet Jitze Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 21 oktober 2004 Report Share Posted 21 oktober 2004 Zo te zien is er een heleboel te verbeteren.................... Voor de seriecondensatoren in het laag wordt het wel heel duur om ze te vervangen door MKP's. In het midden en hoog loont het al gauw als je elco's vervangt door iets beters. Bij parallelcondensatoren komt het iets minder nauw, die zou je eventueel kunnen laten zitten. De spoelen in het laag zou je kunnen vervangen door exemplaren met dikker draad en lagere weerstand. Voor de spoelen in het midden en parallelspoelen in het hoog is dit ook minder van belang, zeker als er ook nog een weerstand in serie met de spoel staat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 21 oktober 2004 Report Share Posted 21 oktober 2004 (...) De spoelen in het laag zou je kunnen vervangen door exemplaren met dikker draad en lagere weerstand. (...) ... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 22 oktober 2004 Report Share Posted 22 oktober 2004 Voor de seriecondensatoren in het laag wordt het wel heel duur om ze te vervangen door MKP's. Gezien de forse waarden van diverse condensatoren, gaat dat al rap in de papieren lopen, is overigens beslist de moeite waard, overigens ook voor parallel C's geldt dat een elco geen beste keuze is. Een Mcap van 220 uF kost al gauw zo'n 80 Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 22 oktober 2004 Report Share Posted 22 oktober 2004 allemachtig daar zit een emmer onderdelen in .... in de afweging om het laatste db'tje onevenwichtigheid eruit te halen of een filter simpel te houden (minder onderdelen maar wel hoge kwaliteit) gaat mijn keuze uit naar eenvoud. uiteindelijk geeft dat mij (zal persoonlijk zijn hoor) een beter geluid. vereenvoudigen zou ik proberen groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 22 oktober 2004 Author Report Share Posted 22 oktober 2004 Zo te zien is er een heleboel te verbeteren.................... Voor de seriecondensatoren in het laag wordt het wel heel duur om ze te vervangen door MKP's. In het midden en hoog loont het al gauw als je elco's vervangt door iets beters. Bij parallelcondensatoren komt het iets minder nauw, die zou je eventueel kunnen laten zitten. De spoelen in het laag zou je kunnen vervangen door exemplaren met dikker draad en lagere weerstand. Voor de spoelen in het midden en parallelspoelen in het hoog is dit ook minder van belang, zeker als er ook nog een weerstand in serie met de spoel staat. De meeste elco's zijn parallelcondensatoren (als ik tenminste in het schema van de Sigma kijk). De enkele anderen staan parallel aan Solen's. Beter is natuurlijk alles Polyprop, maar dan ben ik zeker voor de parallelelco's in het laag inderdaad erg veel geld kwijt. Eens kijken hoe ik dat ga aanpakken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 22 oktober 2004 Author Report Share Posted 22 oktober 2004 allemachtig daar zit een emmer onderdelen in .... in de afweging om het laatste db'tje onevenwichtigheid eruit te halen of een filter simpel te houden (minder onderdelen maar wel hoge kwaliteit) gaat mijn keuze uit naar eenvoud. uiteindelijk geeft dat mij (zal persoonlijk zijn hoor) een beter geluid. vereenvoudigen zou ik proberen groet Het is natuurlijk eigenlijk een vijfweg filter, n.l. laag 2Ohm, laag 4 Ohm, laagmid, hoogmid, hoog en de tweeter aan de achterkant. Als je dan kijkt dat er veel condensatoren dubbel zijn uitgevoerd, valt het allemaal wel mee. Eigenlijk is het een gewoon 12 dB filter. Door er een 6 dB filter van te maken krijgt vooral de EMIM op z'n donder, en die is juist moeilijk vervangbaar. Ik ga in elk geval eerst eens aan de gang met loodbitumen. Mijn ervaring is dat daar ook veel mee te halen is. En eigenlijk..... is het helemaal niet slecht, in tegendeel. Om het filter helemaal om te gooien gebeurt dus echt niet, dan had ik beter andere speakers kunnen kopen. Ik wil n.l. wel graag een Infinity overhouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 22 oktober 2004 Author Report Share Posted 22 oktober 2004 (...) De spoelen in het laag zou je kunnen vervangen door exemplaren met dikker draad en lagere weerstand. (...) ... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest muziekfreak Posted 22 oktober 2004 Report Share Posted 22 oktober 2004 Hallo, Een tip, houd die woofertjes, mids en EMITs maar goed inere. Die zijn niet meer te krijgen en het zou dus zonde zijn dat je deze stuk zou spelen. MVG De emits zijn in elk geval nog wel te krijgen. Voor de Emims worden losse folies aangeboden. En de Bas- en lowmidunits zijn eventueel te vervangen door andere (met filteraanpassing). Maar voorlopig ga ik er vanuit dat ik niks kapot speel, dat is n.l. nog nooit gebeurd. Jammer is wel dat ik nog geen schema heb.... Zal het je nog sterker vertellen...zelfs complete units zijn er nog tekrijgen voor oa de IRS BETA LEMIM,EMIM enz Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest muziekfreak Posted 22 oktober 2004 Report Share Posted 22 oktober 2004 allemachtig daar zit een emmer onderdelen in .... in de afweging om het laatste db'tje onevenwichtigheid eruit te halen of een filter simpel te houden (minder onderdelen maar wel hoge kwaliteit) gaat mijn keuze uit naar eenvoud. uiteindelijk geeft dat mij (zal persoonlijk zijn hoor) een beter geluid. vereenvoudigen zou ik proberen groet Moet je maareens een kappa 9 openleggen weet je helemaal niet wat je tegenkomt...die deed ik ook maar gauw weer dicht toen ik dat zag Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 22 oktober 2004 Report Share Posted 22 oktober 2004 Hallo, Een tip, houd die woofertjes, mids en EMITs maar goed inere. Die zijn niet meer te krijgen en het zou dus zonde zijn dat je deze stuk zou spelen. MVG De emits zijn in elk geval nog wel te krijgen. Voor de Emims worden losse folies aangeboden. En de Bas- en lowmidunits zijn eventueel te vervangen door andere (met filteraanpassing). Maar voorlopig ga ik er vanuit dat ik niks kapot speel, dat is n.l. nog nooit gebeurd. Jammer is wel dat ik nog geen schema heb.... Zal het je nog sterker vertellen...zelfs complete units zijn er nog tekrijgen voor oa de IRS BETA LEMIM,EMIM enz Beste Muziekfreak, Waar dan?? Dat zou ik heel graag van je vernemen, want we zijn nog opzoek naar LEMMIMS. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest muziekfreak Posted 23 oktober 2004 Report Share Posted 23 oktober 2004 Dat zal ik vanavond ff posten hier...ik wist het ook niet maar iemand gaf mij een link waar je zo die dingen kunt bestellen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 25 oktober 2004 Author Report Share Posted 25 oktober 2004 Helaas..... nog geen schema.... Zou ik dan toch nog zelf aan de slag moeten. Ik heb dat al eens eerder gedaan, maar had uiteindelijk toch twee draadjes verwisseld.... Met dit complexe filter is de kans op verwarring alleen maar groter. Ik zou natuurlijk ook alle elco's voorlopig al eens kunnen vervangen door MKP's. Verder is er kennelijk nogal een verschil van mening m.b.t. trafospoelen. In het laag zitten n.l. drie van dergelijke dingen. Bij Speakerland zeggen ze "laten zitten, er is weinig beters" terwijl ik nu al van verschillende andere kanten heb gehoord "vervangen door corobarspoelen...." Wat ik wel weet is dat de trafospoelen in m'n R90's weinig problemen veroorzaakten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dhfreakie Posted 25 oktober 2004 Report Share Posted 25 oktober 2004 de trafokern spoelen zou ik zeker laten zitten, de corobar zal zeker een goede spoel zijn , maar kwa vermogen kan zo'n trafokern er ook wat van. bv een 1.5mh van het formaat wat jij ook hebt kan 1000W hebben en een 6.8mh van dat formaat kan nog 400W hebben (info van http://www.lautsprechershop.de/ ) en kwa kwaliteit denk ik dat de trafokern de betere is ten opzichte van de corobar. de andere spoelen zijn wel het vervangen waard voor betere, denk ik, in elk geval die met gebakken kern, de luchtspoelen mogelijk door types met wat dikker draad. of door spoelen met koperfolie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 25 oktober 2004 Report Share Posted 25 oktober 2004 (...) Verder is er kennelijk nogal een verschil van mening m.b.t. trafospoelen. In het laag zitten n.l. drie van dergelijke dingen. Bij Speakerland zeggen ze "laten zitten, er is weinig beters" terwijl ik nu al van verschillende andere kanten heb gehoord "vervangen door corobarspoelen...." Wat ik wel weet is dat de trafospoelen in m'n R90's weinig problemen veroorzaakten. (...) Beste Hans, Je moet niet bij voorbaat uitsluiten dat hier verbetering mogelijk is. Jij hebt een hoge dunk van de Infinity basweergave? Dan zou ik niets veranderen, als ik jou was. Maar ik b Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joboton Posted 25 oktober 2004 Report Share Posted 25 oktober 2004 Laat Hans nou lekker modificeren en als hij klaar is, dan organiseren jullie een sessie waarbij de infinit Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 25 oktober 2004 Report Share Posted 25 oktober 2004 Laat Hans nou lekker modificeren en als hij klaar is, dan organiseren jullie een sessie waarbij de infinit Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 25 oktober 2004 Report Share Posted 25 oktober 2004 (...) dan organiseren jullie een sessie waarbij de infinity's en de Kings met elkaar vergeleken worden. (...) Beste Joboton, Nu begin jij alw Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts