Jump to content

Schema scheidingsfilter Infinity IRS Omega..

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

In het algemeen zijn mijn ervaringen met de Mundorf 0,0... ohms serie het best geweest.

@Hans

Toch een goed idee van Spido om het filter te vereenvoudigen. Die Mundorfs kosten nogal wat, geloof ik. :o

Laat het laagfilter weg en ga elektronisch filteren. Geen problemen met verzadigende spoelen enzo.

In het algemeen zijn mijn ervaringen met de Mundorf 0,0... ohms serie het best geweest.

@Hans

Toch een goed idee van Spido om het filter te vereenvoudigen. Die Mundorfs kosten nogal wat, geloof ik. :o

Laat het laagfilter weg en ga elektronisch filteren. Geen problemen met verzadigende spoelen enzo.

Als Hans inderdaad het laag van de SS30 wil, zal-ie aan 't speksteen moeten geloven.

En aan de SPH-300KE.

En aan nog een paar dingetjes... zoals een heel specifieke afstemming.

Overigens is het laag van een luidsprekersysteem alleen maar goed, wanneer de samenwerking van de woofer met de middentoner, en zelfs met de tweeter, optimaal is.

Wie het idee heeft dat het laag alleen maar een aangelegenheid van de woofer en zijn kast is, heeft nog iets te leren over hifi.

Net als bij Erik's oorspronkelijke subwoofer-idee (betonnix + electrostaat), denk ik dat bij de Infinity alleen een goede groepslooptijd bereikt kan worden wanneer de laagsectie actief wordt aangestuurd en naar bevind van zaken vertraagd wordt (d.m.v. faseregeling) t.o.v. de (veel snellere) midden-hoogsectie.

...Dit is ook de reden dat er in de Array 64 kleine eindtransistoren per monoblock zitten. Snel, en toch een voldoende groot vermogen....

Ook dat heeft weer nadelen als je de propaganda van GamuT moet geloven met zijn enkele grote mosfet.

Gamut....???

Dat is dat bedrijf wat is overgenomen, en niet meer door Audionord wordt vertegenwoordigd...??

Enkele insiders heb ik al eens uitgelegd hoe Gamut met z'n techniek omging.... Dit is voor mij reden om helemaal niks meer te vertrouwen wat die man zegt....

Ook heb ik eens bij een VAD demonstratie mogen assisteren. Array op Magnepan, of Gamut op Magnepan....

Mijn eerlijke mening...

Gamut op dat moment zwaarder in het laag, en meer vervorming in het hoog en midden.

Array op dat moment dus wat minder laag, maar ook met minder vervorming. E.e.a. resulteerde in mijn oren in een natuurlijker geluid voor de Array.

De Gamut kon trouwens wel harder.... Veel mensen vinden harder ook mooier. Daarom wardt er zo hard gedraaid op shows.

:)

Ik ga nu dus definitief mijn filter maar eens zelf opnemen en uittekenen.

Ik zal de resultaten t.z.t. hier plaatsen, zodat "het nageslacht" er mischien ook nog wat aan heeft.

Ik ben er n.l. toch wel van geschrokken hoeveel vermogen (echt minimaal 2x 100W :blink: ) door deze speakers gevraagd wordt. Ik (en ook Chris) ben daarom erg benieuwd hoe de belasting van zo'n Omega er voor de versterker(s) uitziet.

Ik zal de resultaten t.z.t. hier plaatsen, zodat "het nageslacht" er mischien ook nog wat aan heeft.

Ik ben er n.l. toch wel van geschrokken hoeveel vermogen (echt minimaal 2x 100W :blink: ) door deze speakers gevraagd wordt. Ik (en ook Chris) ben daarom erg benieuwd hoe de belasting van zo'n Omega er voor de versterker(s) uitziet.

Voel je dat dan ook in je stoel, die 100W??

Of spelen de Omega's dan nog op 'achtergrondniveau'? :confused:

Geert

Ha die Hans,

Leuk te horen dat je ook de Omega's hebt aangeschaft ... gefeliciteerd! Ik zou overigens heel voorzichtig zijn met loodbitumen. Ik heb onlangs een demo gehoord met de volgende apparatuur:

- Philips SACD1000 front-end uitgerust met Tent Clock

- Array Obsydian A-2 voorversterker

- Array Quartz M-2 eindversterker

- Array OPAL 55 cm interlinks

- Array Geode luidsprekerkabel

- Studio Master Reference 3A luidsprekers gemodificeerd Array (interne Geode bekabeling / kastmatrix en loden/bitumen wandbekleding)

- Dynamic Solutions Master Stands M3 luidspreker stands

- Finite Elements Spider audiorack

Die speakers waren dus ook behandeld met loodbitumen en dat ging gigantisch mis. Het leven was volledig uit deze speakers verdwenen en er zat zelfs een rammel in, die waarschijnlijk door een loshangende laag loodbitumen werd veroorzaakt!

Ik ben er n.l. toch wel van geschrokken hoeveel vermogen (echt minimaal 2x 100W

Ha die Hans,

Leuk te horen dat je ook de Omega's hebt aangeschaft ... gefeliciteerd! Ik zou overigens heel voorzichtig zijn met loodbitumen. Ik heb onlangs een demo gehoord met de volgende apparatuur:

- Philips SACD1000 front-end uitgerust met Tent Clock

- Array Obsydian A-2 voorversterker

- Array Quartz M-2 eindversterker

- Array OPAL 55 cm interlinks

- Array Geode luidsprekerkabel

- Studio Master Reference 3A luidsprekers gemodificeerd Array (interne Geode bekabeling / kastmatrix en loden/bitumen wandbekleding)

- Dynamic Solutions Master Stands M3 luidspreker stands

- Finite Elements Spider audiorack

Die speakers waren dus ook behandeld met loodbitumen en dat ging gigantisch mis. Het leven was volledig uit deze speakers verdwenen en er zat zelfs een rammel in, die waarschijnlijk door een loshangende laag loodbitumen werd veroorzaakt!

ik neem aan dat dit de set van Willem was.... Ik heb hem eigenlijk nog niet gehoord, Willem zegt echter dat de 3A's beter klinken dan de Master 3......

Ik kan dus eigenlijk niet begrijpen wat er nou precies mis was. Zo'n set hoort de sterren van de hemel te spelen....

Ik weet wel dat de 3A woofers ongefilterd worden aangestuurd. Hiertoe zijn ze uitgevoerd met een vrij slappe conus. Dit om een voortijdige afval van hoge frequenties te bewerkstelligen. Ik kan me voorstellen dat dit minder snel is dan een carbonwoofer uit een Infinity. Van de andere kant zou het werken zonder filter dus een betere weergave tot gevolg moeten heben.

Met jouw verhaal betreffende loodbitumen kan ik het helaas niet eens zijn....

Van een luidspreker horen alleen de membranen te bewegen anders niks....

Ik moet er niet aan denken dat de "levendigheid" van mijn speakers geproduceerd wordt door kast wanden.... :(

Verder zitten de loodbitumen er al in, en ik kan niet zeggen dat daarmee de levendigheid is verdwenen. Integendeel met de juiste versterker is het een zeer dynamisch geheel geworden.

Ik ben er n.l. toch wel van geschrokken hoeveel vermogen (echt minimaal 2x 100W  :blink: ) door deze speakers gevraagd wordt. Ik (en ook Chris) ben daarom erg benieuwd hoe de belasting van zo'n Omega er voor de versterker(s) uitziet.

laat ik nu net vandaag een compleet informatie pakket van de Omega's hebben gekregen (in PDF formaat).

Harman groep..... hartelijk dank hiervoor.... :)

Zoals ik het nu bekijk is het lage tonen deel zelfs hardwired uitgevoerd. :)

Verder zijn inderdaad de elco's in het midbassfilter parallel van een MKP voorzien.

Alleen de enorme elco's in het lagetonefilter dus niet (375microF en 880 MicroF enz... :rolleyes: ). Ik denk niet dat ik die kan vervangen door MKP's. Overigens zou Speakerland daar dan wel weer blij mee zijn.

Alleen de enorme elco's in het lagetonefilter dus niet (375microF en 880 MicroF enz... :rolleyes: ). Ik denk niet dat ik die kan vervangen door MKP's.

Je zou er op zijn minst ook een MKP naast kunnen zetten, 5 of 10% van de waarde zou m.i. moeten kunnen omdat elco's die standaardafwijking toch al hebben.

Alleen de enorme elco's in het lagetonefilter dus niet (375microF en 880 MicroF enz... :rolleyes: ). Ik denk niet dat ik die kan vervangen door MKP's.

Je zou er op zijn minst ook een MKP naast kunnen zetten, 5 of 10% van de waarde zou m.i. moeten kunnen omdat elco's die standaardafwijking toch al hebben.

Ik weet niet of dat iets helpt bij parallel aan de speaker staande condensatoren.

Volgens m'n broer is het parallel zetten van twee verschillende condensatoren eigelijk een lapmiddel. Het lijkt heel wat, maar helpt nauwelijks.

Ik weet niet of dat iets helpt bij parallel aan de speaker staande condensatoren.

Ik ging er van uit dat Infinity gebruik maakt van een seriecondensator in het laag. In de bouwvoorbeelden van de HobbyHiFi worden in een dergelijk geval de grote elco's meestal gecombineerd met een MKP.

Ik ging er van uit dat Infinity gebruik maakt van een seriecondensator in het laag. In de bouwvoorbeelden van de HobbyHiFi worden in een dergelijk geval de grote elco's meestal gecombineerd met een MKP.

Die zitten er inderdaad ook in. Hier zou een parallel MKP iets kunnen verbeteren. Wel denk ik dat de waarde gelijk moet blijven. Voor hetzelfde geld is de 5% afwijking aan de bovenkant aanwezig. Met dan nog een MKP ernaast wordt de waarde dan wel erg groot.

B.t.w. de elco's van Infinity zijn 2% types. Nou kost 'n nieuwe elco ook niet de kop. Jammer dat grotere waarden niet met gladde anoden verkrijgbaar zijn.

(...) Voor hetzelfde geld is de 5% afwijking aan de bovenkant aanwezig. Met dan nog een MKP ernaast wordt de waarde dan wel erg groot. (...)

Beste Hans,

"Voor hetzelfde geld...?" Kweenie!

Best mogelijk dat Infinity een paar grote condensatoren heeft gebruikt met een (totale) waarde die redelijk dicht in de buurt kwam van het theoretisch vereiste, maar is er niet gefijnklooid met kleine condensatortjes om de capaciteit tot op de microfarad precies goed te krijgen... Kortom: is er "speelruimte" aanwezig.

Je zou toch echt eens een LCR-meter moeten kopen, huren of lenen. Dat zou je verlossen van een hoop onzekerheden.

Ik denk dat Chris gelijk heeft, en dat het geen zin heeft om hier MKP's of zo parallel te zetten aan die dikke elco's. Dat zou al gauw heel erg duur worden, en bij die wooofers hoor je de verbetering toch niet, denk ik.

Ik vind eigenlijk dat die boosting condensatoren er helemaal niet zouden moeten wezen, maar dat is weer een ander verhaal...

Misschien kun je de kast ooit eens vergroten? Aan de achterzijde een stuk er aan bouwen of zo?

Wat loodbitumen betreft: zoek voor verbetering in principe naar paneelversteviging: niet naar paneeldemping.

Wat niet trilt, hoeft immers ook niet gedempt te worden!

Hoe minder verliezen, hoe beter.