Jump to content

Koptelefoons

Khoral
 Share

Recommended Posts

Een Sennheiser HD265. Maar ik gebruik 'm bijna nooit, omdat ik een aparte luisterruimte heb. De versterker is een Duson C1000 voorversterker.

Inmiddels is dat de Stax Lambda Pro. Wat een rust, wat een ruimte! :D

Ik heb de Sennheiser HD600, gekoppelt aan de MF X-CAN v3 hoofdtelefoon versterker met aparte voeding, de MF X-PSU v3

Als bron gebruik ik de Marantz SA8400 Van Medefoort, gekoppeld met de Nordost Red Dawn interlink. Als stroombron heb ik de Kemp Elekronics stroomverdeler met Kemp netstroom kabels....

Pioneer SE-450,

Ik ken er geneen die zo hard kan! ;) Maar dat is meer een overblijfsel uit mijn dj periode (als ik daar nog langer mee was doorgegaan zou me dat in de toekomst een hoop geld schelen, had ik niets meer gehoor: laat staan het verschil tussen koptelefoon en speaker :-) )

se450topic.gif

• 2 weeks later...

Ik zou de Sony MDR-SA5000 (van rond 500 euro) wel eens willen vergelijken met de Sennheiser HD650. Sommige reviews zeggen dat de Sony neutraler klinkt en makkelijker aanstuurbaar is (geen aparte versterker nodig heeft).

Ik zou de Sony MDR-SA5000 (van rond 500 euro) wel eens willen vergelijken met de Sennheiser HD650. Sommige reviews zeggen dat de Sony neutraler klinkt en makkelijker aanstuurbaar is (geen aparte versterker nodig heeft).

Een impedantie van 70 Ohm is makkelijker aan te sturen dan 150.

Maar jemig 5Hz-110kHz!

Hoe krijgen ze dat voorelkaar ?

Groeten Simon

Het gaat niet alleen om aanstuurbaarheid. De meeste hoofdtelefoonaansluitingen op versterkers leveren een matige kwaliteit omdat de fabrikant niet of nauwelijks in deze optie investeert. Vandaar dat veel mensen toch op zoek gaan naar een aparte hoofdtelefoonversterker.

Ik denk trouwens dat de Sony ook een volstrekt ander geluid heeft dan de Sennheiser.

Ik neem specs van frequentiebereik ed. nooit serieus. Hoor toch nix boven 16K.

Dat de kwaliteit van de ht uitgang vaak but is, geloof ik wel. In de duurdere klasse zie je eigenlijk zelden een klassieke HT uitgang (1/4" jack)

• 4 weeks later...

Ik merk dat ik soms ook de behoefte heb om mijn muziek met een goede hoofdtelefoon te beluisteren. Zo kun je 's avonds laat ook nog lekker een stevig muziekje opzetten. Daarnaast is de beleving die je met een hele goede hoofdelefoon krijgt fenominaal.

De Bluenote S1 heeft geen hoofdtelefoon ingang, dus ik ben ook al wat speurwerk aan het doen. Ik heb de verschillende topics HEAR nog eens teruggekeken tot 2002 en het leek toen een wat "hotter" item te zijn dan nu.

Ik lees hele mooie dingen over de combinatie Sennheiser HD600 (inmiddels is er een nog mooiere HD650) en de Musical Fidelity X-Can. Ik zag er laatst een X-Can 2e-hands te koop staan voor 100 euro.

Maar jemig 5Hz-110kHz!

Dit is vegelijkbaar met die PC speakertjes die met 4500 W piekvermogen worden aangeprezen. Toch knap als dat uit een versterker-opampje met een paar volt supply rails en een voeding van 5 W komt. Jas maar eens een sinus door een hoofdtelefoon van 30 Hz. Dan weet je ongeveer hoe serieus je die 5 Hz moet nemen.

Even een vraag voor de electronici: Als ik een hoofdtelefoon aan mijn Tripath versterker wil hangen op een zodanige manier dat het ook nog klinkt, kan ik dan volstaan met twee forse laagohmige shuntweerstanden parallel aan de hoofdtelefoon? De Tripath presteert het best bij een impedantie van 4 tot 8 Ohm, een hoofdtelefoon heeft natuurlijk een veel hogere impedantie en dat zal de Tripath niet leuk vinden.

Of ligt het niet zo simpel?

Gaat denk ik niet werken. Als ik uit de belastingvoorwaarde voor die versterker distilleer dat het niet een ideale spanningbron is over meerdere lasten (maar dat ie het slechts doet op een laagohmige last), cre

Sennheiser is op mijn gehoor vrij donker qua geluid, zeker bij de HD600/650. Sony heeft in het verleden een aantal prachtige koptelefoons gemaakt (R10, MDR-CD3000/1700). Dikke kans dat ze nu weer een topper hebben geproduceerd..

De Sony heeft grote kans heel goed te zijn, ik ga hem zelf ook eens beluisteren!

Sennheisers zijn wat moeilijker aan te sturen dan gemiddeld. Meesten zijn rond de 300 Ohm. Grado wandelt een hele andere weg, 32 Ohm...

Gaat denk ik niet werken. Als ik uit de belastingvoorwaarde voor die versterker distilleer dat het niet een ideale spanningbron is over meerdere lasten (maar dat ie het slechts doet op een laagohmige last), cre

Stax, zonder twijfel de beste electrostatische hoofdtelefoon.

De Signature met buizen hoofd telefoonversterker.

Luisteren zonder vermoeiende oren en zeer muzikaal.

Ook het laag klinkt zeer mooi en strak.

Even een vraag voor de electronici: Als ik een hoofdtelefoon aan mijn Tripath versterker wil hangen op een zodanige manier dat het ook nog klinkt, kan ik dan volstaan met twee forse laagohmige shuntweerstanden parallel aan de hoofdtelefoon? De Tripath presteert het best bij een impedantie van 4 tot 8 Ohm, een hoofdtelefoon heeft natuurlijk een veel hogere impedantie en dat zal de Tripath niet leuk vinden.

Tja, zo simpel is het.

Je kunt dan zelf uitrekenen welke spanning er over die shuntweerstand staat en dus ook over die 300 Ohm. Of dat genoeg is voor jouw luistervermogen, weet ik niet. Ik houd max 200 mW aan op mijn kopfhorer. Maar die is ook wat laagohmiger.

Overigens, de meeste HT uitgangen van een versterker zijn de luidsprekeraanluitingen met een weerstand in serie. Misschien beter bij klassieke versterker, maar als die Tripath geoptimaliseerd is voor 4-8 Ohm moet je hem ook maar die impedantie als bron aanbieden.

Groet,

Jacco

e5c_freqnew.jpg

Rtotaal op een frequentie van 8 KHz is ongeveer 5 Ohm. Op 1 K is het 8 Ohm. Als je nu de waarde van Ruit van je Tripath weet, dan weet je dus ook hoeveel harder de hoofdtelefoon bij 8 k op zijn donder krijgt dan bij 5 k. Stel Ruit is veel lager dan 8 ohm --> geen probleem. Stel de impedantie ziet er uit zoals

e2c_freq.jpg

Dan is er ook geen probleem.