Jump to content

midrange unit kapot? hoe controleer ik dat?

horiyoshi
 Share

Recommended Posts

Beste,

1 van mijn midrange units geeft geen kik meer. Hoe weet ik nou of de unit zelf kapot is of dat er iets anders fout zit ( bv interne bekabeling? ) kan ik dat controleren door de unit los te schroeven en er een andere set kabels op aan te sluiten of zo?

De unit zelf ziet er goed uit en is ook niet 'hard' en de kabels zitten ook prima gesoldeerd....

bedankt alvast

michel

Met een multimeter controleren of de weerstand over de aansluitingen ongeveer 6 Ohm is (of 3 Ohm bij vier Ohm luidsprekers). Is de weerstand oneindig dan is hij doorgebrand.

Je kan ook met een 1,5 Volts batterij controleren of het membraan beweegt en je een krakend geluid hoort.

Ik zou het niet met een 1.5 volts baterij proberen, ik zou de andere er ook even uitschroeven en dan wisselen. Als nu de midrange die je net gewisseld hebt het ook niet doet dan weet je dat het niet aan je midrange ligt. Als je het niet weet, er gewoon niet mee prutsen, maar het aanbieden voor reparatie!

Ik zet nooit gelijkspanning op een speaker, je weet niet wat de consequentie is, als je het wel doet dan heel kort aantikken.

Natuurlijk moet je hem niet constant aangesloten houden, korte tikjes zijn voldoende om het functioneren van de woofer of middentoner te controleren.

Bij een 4 Ohm luidspreker gaat er met een 1,5 Volt batterij niet meer dan

Omwisselen of een frequentiesweep er doorheen jagen lijkt me geen optie: als de unit in orde is maar de seriecondensator in het wisselfilter is kaduuk, dan zal een niet-defecte unit ook kapot lijken te zijn.

Loshalen, direct op de versterker aansluiten, lage tonen helemaal wegdraaien, en eventjes laten spelen.

Wanneer 't dan klinkt als een middengolfradio is 't goed. maar wanneer 't klinkt als een kippenslachterij, of als 4 mei 20.01 uur, dan is 't dus fout.