Jump to content

De VAD show....

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Vandaag voor de eerste dag naar de VAD show geweest, ik ben nog lang niet overal binnen geweest, maar heb toch een heel aardige indruk gekregen van wat er de ontwikkelingen.

Allereerst, zijn er dat niet veel. Een van de belangrijkste ontwikkelingen is wel dat nu vrijwel ieder zich respecterende audiofrima z'n ruimt goed tot zeer goed heeft voozien van acoustische middelen. Basstraps, schuim en gordijnen, het was er allemaal.

Dan waren er een paar niet te onderschatten nieuwelingen, n.l.:

- van Duppen met een enorm dynamische klinkende HT set. Dit zou we eens de topper van de show kunnen zijn.

- Kartell audio met een mooie stereo set luidsprekers van Duitse makelij met magnetostatisch midden en hoog. Mijn globale indruk was dat het hoog en midden heel mooi presteerde, maar het laag wat in kwaliteit achterbleef. Laag genoeg ging het in elk geval wel.

- Syntaxis. Een nieuwe Nederlandse fabrikant van hybride elektrostatische luidsprekers. Ik had ze van de foto groter ingeschat, maar de speakers zijn maar ca 1 m hoog. Eigenlijk klinken deze speakers over de gehele bandbreedte erg mooi, natuurlijk en open, maar bleef het laag in de diepte wat achter. Misschien iets om met subwoofers te combineren.

- Sugden Handcrafted Hifi. Dit was dus de stand met de Quad vernieuwers en nieuwbouwers van de Quad 55 en 57. Je leest het goed. Dit bedrijf maakt met de mallen en fronten van Quad weer de oude 55 en 57 opnieuw. En ik moet zeggen heel verdienstelijk. Het setje klonk met de "nieuwe" oude Quad buizenversterker veel beter dan wat er verder over het algemeen was te horen. Het lijkt wel of de ontwikkeling bijna 50 jaar heeft stil gestaan hoorde ik iemand verzuchten.

Verder..... gewoon veel van hetzelfde dan wat er vorig jaar stond, maar zoals ik al schreef, ben ik nog niet overan geweest, Linn, B&W en Transtec b.v. moet ik nog bezoeken.

Het kwam er vandaag eigenlijk niet van om alles te bezoeken. Het was er veel te gezellig.... Van de bijeenkomst in de Brabantzaal kwam niet veel terecht.

Nando heeft met een luisterkennis ons wel gevonden. Later zijn we dus maar samen over de VAD gaan zwerven. Hier kwamen we o.a. nog John Picoso tegen.

Van de anderen van het forum dus weinig te zien, behalve Sodejuu, die ik 's-morgen tegenkwam, ook met "nietforumaudiovrienden".

De show is dit jaar dan ook uitgebreider dan het vorige jaar, er zijn meer ruimten in gebruik, en bovendien is er een presentatieruimte ingericht. Ook zijn er veel LP's en CD's te koop, voor soms heel redelijk geld. Dit was andere jaren wel anders.

Morgen ben ik er weer.

:)

Ik ben er vandaag ook geweest, welliswaar vrij kort, van 15.30 tot sluitingstijd, maar kachtig ;). Er was niet veel nieuws onder de on t.o.v. vorig jaar. Hier en daar wat bekenden gezien, helaas geen Hear bezoekers. Ik heb o.a. een sacd van ... 3,95 gekocht bij .... Correct... :blink: Het moet niet veel gekker worden :lol:. Morgen luisteren, ben benieuwd of het wat is.

Ik vond het nieuwe ontwerp van Speakerland erg geslaagd. Vrij vol/fors in de bas, maar alles bij elkaar toch gebalanceerd en gedetailleerd geluid. Steekt met kop en schouders boven de andere DHZ ontwerpen uit, maar dat moet ook gezien de prijs. De afwerking was ook dik in orde, strakke rechte dozen (1 met mid+tweet, en 1 met woof) beplakt met Zebrano fineer.

Verder viel me op dat er dit jaar n

Hoi,

Naar Veldhoven is voor mij altijd een strijd. Het is voor mij altijd moeilijk om in 1 keer de weg te vinden. Oke het duurde een half uur meer dan de bedoeling maar ik kwam dan toch nog op de VAD.

Heerlijk genoten van al dat moois dat er te bewonderen is. Sommige dingen gaan nu eenmaal niet goed op zo'n show. Ik vond de Magnat luidsprekers even indrukwekkend als voorgaande keren maar redelijk zinloos. Ik hoorde dat het later op de dag wel goed ging met het geluid.

Ik heb het idee dat het minder druk was dan vorig jaar. Misschien komt het doordat het oppervlakte van de beurs (volgens Hans) vergroot was of dat ik me minder aan het grote aantal heb gestoord ligt, dat weet ik niet.

De hierboven beschreven Art Fidelity was inderdaad een puike luidspreker. We hebben de Royal Excalibur gehoord en dat was erg goed. Erg droge basweergave, de een zal zeggen dat er te weinig bas is maar iemand anders zou zeggen dat het mischien wel mooier is zo en dat het zo hoort.

Ook een stel mooie buizenversterkers gezien. Zo was er bijvoorbeeld een stel Einstein versterkers die schoorsteentjes hebben?!? :blink:

Een indrukwekkende beeldvertoning van NEC gezien die plasma schermen had die groot en een erg mooi beeld geven, naar mijn ondeskundig oordeel.

Ach, ik moet niet zeiken maar vertellen wat ik wel mooi vond, welnu dat was vooral QUAD!!!

Ik heb bij Transtec geluisterd naar de esl989 aangestuurd met cdp99 en 2x 99mono eindversterkers. Dat klonk erg strak en herkenbaar voor mij. Toch was het wel interessant om te merken dat de 2 extra bas panelen goed effect hebben op de lage tonen. Dat deze luidsprekers kunnen knallen is me ook weer (bijna pijnlijk) bewezen.

Dan komen we bij het pronkstukje van de dag wat mij betreft. Dat was Quad Musikwiedergabe GmbH in ruimte 17. Die fabriek restaureerd allerlei Quad apparaten maar bouwen ook nieuwe volgens de oude methoden. Zo maken ze bijvoorbeeld de Quad II helemaal nieuw en de esllen 55 en 63. Ik sprak met 2 mensen van de fabriek waaronder Manfred Stein, de baas en dat was erg leerzaam.

Ik heb 's ochtends zitten luisteren naar de set aldaar en 's middags ook nog een halfuur. Ik heb genoten van de nieuw gebouwde esl 55 en Quad II buizeneindversterkers. Ook werd er gedemonstreerd met een volledig nieuwe (dus ook het ontwerp, behalve de afmetingen van de kast) voorversterker, de 34. Het klonk allemaal zo mooi en lekker, dat ik er wel uren naar kan luisteren. Wat mij betreft komen 2 van deze luidspekers in mijn luisterkamer te staan.

Zoals gezegd was het gezellig mede doordat ik John Picoso tegen kwam en Hans van Liempd met kennis, buurman, vriend, familie (welke was het ook al weer?).

nando

Ik ben natuurlijk nog vergeten te vertellen dat het bij Eurogram gewoon klonk zoals vanouds, erg goed dus.

Zo ook bij Rick Paap die z'n "Masterluidsprekers met de moeilijke naam" heel erg goed lied klinken. In vergelijking met de master 3 gaan deze dieper in het laag, en hebben een iets briljanter hoog. Erg mooi, maar helaas ook erg duur.

De Wilson Audio Watt-Puppy's klonken in mijn oren ronduit onder de maat. Blaasinstrumenten kregen een kleuring mee, daar lussten de honden geen brood van. Gelukkig heb ik de Watt Puppy's al eens bij iemand thuis mogen beluisteren (werkelijk perfect), anders zou ik denken "hoe durven ze zoveel voor zo'n speaker te vragen". Of het zou natuurlijk aan de bekabeling moeten liggen :rolleyes:

En bij Moremusic op AudioPhysic meerkanaalsset was het laag niet om aan te horen. Ik heb daar in het verleden beel betere demo's gehoord. Dat meerkanaals wil er niet zo in (in MIJN oren dan h

Wat ik een mooie demonstratie vond was in de demonstratieruimte van WLM

(Wiener Lautsprecher Manufaktur). Aangestuurd door elektonica van NAT audio.

Ik hoorde daar een LP op een Thorens TD 124 van Ulla Meinecke (ken het niet).

Kreeg ter plekke kippenvel. Wat mooi. Ook The Wall van Pink Floyd klonk zeer mooi. Ook de demonstratie van de nieuwe monitors van Totem was schitterend.

Ook bij Eurogram heb ik dit jaar genoten.Wat klinkt die nieuwe geintegreerde versterker mooi zeg.

En ook die nieuwe interlink, wat een ontdekking.

Frank. B)

Wiener Lautsprecher Manufaktur was ik ook vergeten. 's Ochtends kwam ik daar, niets vermoedend en met een open blik naar een voor mij onbekende fabrikant... Het geluid wat niet om aan te horen. Het stond veeeeeel te luid waardoor (?) de lage tonen echt slecht klonken. Later die dag kwam ik weer in die zaal dit keer met Hans en toen klonk het wel goed (ik stond op ongeveer dezelfde plaats) erg prettig zelfs.

Het was wel een kwijl zaaltje want er stonden allemaal prachtige buizenversterkers!

nando

Wiener Lautsprecher Manufaktur was ik ook vergeten. 's Ochtends kwam ik daar, niets vermoedend en met een open blik naar een voor mij onbekende fabrikant... Het geluid wat niet om aan te horen. Het stond veeeeeel te luid waardoor (?) de lage tonen echt slecht klonken. Later die dag kwam ik weer in die zaal dit keer met Hans en toen klonk het wel goed (ik stond op ongeveer dezelfde plaats) erg prettig zelfs.

Het was wel een kwijl zaaltje want er stonden allemaal prachtige buizenversterkers!

nando

Heb je diezelfde buizenversterkers nog gehoord in de stand van Fox Audio (NAT)

Klonk schrikbarend zuiver en krachtig.

Frank.

Beste,

Om maar met de deur in huis te vallen. Ik ben helemaal kapot van de B&W classe demo!! Deze SACD 5.1 weergave is het beste wat ik tot op de dag van vandaag ooit gehoord heb. Nooit eerder heb ik een conertvleugel zo realistisch gehoord. Het was verdomme alsof ik zelf speelde, die gevoelens kwamen er in mij op. Onbegrijpelijk dat mensen B&W kunnen afkraken!! Alles viel in het niets bij deze goede demo. Van zo'n realistische klank kunnen de andere deelnemers op de beurs alleen maar dromen.

Verder was ik erg onder de indruk van het beeld bij Zingali speakers. Alsof je naar een enorme plasma kijkt, maar dan middels projectie.

Rick Paap heeft met Master weer een ontzettend rustig en chique klinkende weergever laten horen. Toch naar mijn inziens niet helemaal natuurgetrouw, en wat rommelig in het laag.

De Magnat Vintage ben ik nu echt over uit. Hoe impossant hij er ook uit ziet. Het midden-hoog is verschrikkelijk. Heb koperblazers zelden zo verrot gehoord. Zelfde Geld voor Wilson audio. Weer het bekende geknepen, dat misschien gedetaileerd klinkt, maar niets over houdt van de natuurlijke klankrijkdom van bijv. een mute trompet. Ik heb het altijd al gevonden, deze speakers zijn het geld niet waard, en reproduceren muziek op een onjuiste wijze.

Verbazend strak en goed klinkt Kartell met de kleine SAC blokjes. Droog en strak laag. Het midden-hoog neigde naar te dun en harmonisch onjuist, maar wel zeer genietbaar.

Het hoogtepunt blijft de B&W demo. Ben er nog steeds helemaal beduus van, en dat heb ik denk ik zeker zo'n 10 jaar niet meer meegemaakt, dat ik ergens zo kapot van ben. Alle discussies over SACD en B&W ten spijt. Dit is zoals het moet klinken! Een mede muzikant die met me mee was, en niets met audio heeft, was er eveneens helemaal kapot van.

Groeten,

Bas

Heb een fotoverslagje geplaatst op mijn site:

http://users.skynet.be/gamutter.be

Ik vond de Van Duppen Tornado's (de grote rode) luidsprekers eigenlijk wel goed klinken. Heb er geen idee van wat ze moeten kosten.

Surround interesseert mij eigenlijk niet zoveel en heb niet naar de B&W demo geluisterd.

Als men een set van 5 kwaliteitsluidsprekers + subs moet gaan kopen: niet aan mij besteed.

Mooie foto's Gamutter! SACD multi-channel heb ik enkele keren al kunnen beleven. Goed opgenomen materiaal, op een juist uitgebalanceerde multi-channel set kan een erg geloofwaardige ervaring opleveren. :D Ik kijk ontzettend uit naar morgen! Wat ik nog wou vragen; Was het erg druk vandaag en/of gisteren? :rolleyes:

mvg, PD Hogeterp B)

Ik was er zondagmorgen rond 10u15. Niet te druk op dat moment.

Vanaf 12u30 werd het echter te druk en hield ik het voor bekeken.

Ik weet wel dat 5.1 goed kan klinken, maar 5 kwaliteitsluidsprekers van elk min 1500 EUR + nieuwe speler, versterker en opnames.

Dan spreek ik nog niet over het feit dat men eigenlijk een aparte voldoende grote luisterruimte nodig heeft.

Nee, ik heb het er niet voor over.

Om maar met de deur in huis te vallen. Ik ben helemaal kapot van de B&W classe demo!! Deze SACD 5.1 weergave is het beste wat ik tot op de dag van vandaag ooit gehoord heb. Nooit eerder  heb ik een conertvleugel zo realistisch gehoord. Het was verdomme alsof ik zelf speelde, die gevoelens kwamen er in mij op. Onbegrijpelijk dat mensen B&W kunnen afkraken!! Alles viel in het niets bij deze goede demo. Van zo'n realistische klank kunnen de andere deelnemers op de beurs alleen maar dromen.

Mee eens. Gisteren had ik te weinig tijd, maar vandaag ben ik meteen de B&W stand ingestruind. Inderdaad een schitterend geluid! En mooi materiaalkeuze, met een aardig verhaaltje van een opnametechnicus. Nog los van het geluid, de beste demo.

Ik had deze reactie ergens anders al geplaatst

"Hallo allemaal,

Ik kom er praktisch elk jaar en toch altijd met plezier. Luisteren is vaak erg moeilijk vanwege de drukte en gebrek aan goede zitplaatsen. Maar ja er is ook veel te zien om later al of niet uit te proberen en je kan nogal wat vragen stellen. Een interessant produkt was in ieder geval het nieuwe Condor element van van den Hull , nog net betaalbaar voor 2600 euro en een mooie concurrent voor de Jan Allaerts.

Zelf vond ik de Duitse Quad ESL 57 (!) heel erg goed. Je zat er zonder meer te dicht op maar desondanks klonk het veelbelovend zeker met de nieuwe Sugden a21 (geloof ik). Mijn medeaudiogenoot gaat hem denk ik wel thuis beluisteren als die uit is. Overigens daar nog even achter de coulissen gekeken en verschrikkelijke grote bak wat bij nadere bestudering een Accuphase stroomreiniger bleek te zijn. Even duur als de Sugden en de ESL's bij elkaar ?

Dynamic Solutions had zonder meer goede en sympathieke demonstraties. Ik geloof echter niet dat ik voor die Masters zou vallen - nadrukkelijk in het hoog hoor. Dat hoop ik tenminste want ik heb net een Graham arm gekocht waar ze onder meer mee demonstreerden. Die grote JM labs heb ik maar half gehoord, maar goed genoeg om te weten dat het een topprodukt is. Die Thorens 124 heb ik helaas niet gehoord, maar wat een mooi ding.

Overigens kan iemand me zeggen wat voor een merk die snelkookpan was op de stand met Stealth ? "

PS als iemand ze wil kopen zou ik hem adviseren ze in de Braun uitvoering te kopen. Dan zien ze er ook echt goed uit.

Groet,

Carl

Wat ik een mooie demonstratie vond was in de demonstratieruimte van WLM

(Wiener Lautsprecher Manufaktur). Aangestuurd door elektonica van NAT audio.

Ik hoorde daar een LP op een Thorens TD 124 van Ullie Meinecke (ken het niet).

Kreeg ter plekke kippenvel. Wat mooi. Ook The Wall van Pink Floyd klonk zeer mooi. Ook de demonstratie van de nieuwe monitors van Totem was schitterend.

Ook bij Eurogram heb ik dit jaar genoten.Wat klinkt die nieuwe geintegreerde versterker mooi zeg.

En ook die nieuwe interlink, wat een ontdekking.

Frank. B)

Helemaal mee eens....

Vooral de demo bij Wiener is me als heel positief uitschietend bijgebleven.

Bij T+A klonk het in mijn beleving ook niet goed. Erg vervelende boem van het laag. De V10 van T+A kan wel erg mooi klinken op bijvoorbeeld een Quad 988 electrostaat zoals ik een middagje in Alkmaar heb ervaren. Ik vind het ook een heel apart maar mooi apparaat om te zien.

nando

Hallo,

Wat mij elk jaar weer opvalt is dat er maar een paar stands zijn waar het (telkens weer) echt goed klinkt. (Master, More music en Eurogram) Volgens mij zijn er maar weinig deelnemers die en verstand hebben van apparatuur en verstand hebben van acoustiek. Bij bijvoorbeeld Fox audio, sta ik te watertanden van de spullen, maar het klinkt daar (vooral in het laag) niet best. Veel van de apparaten die daar stonden ken ik al (Verity, Audio Aero, Analysis plus) en ik weet zeker dat dat samen fantastisch kan klinken.

Het zou volgens mij verstandig zijn als sommige mensen daar eens met een deskundige op het gebied van acoustiek gaan praten. Verder viel mij op dat bijna alle duitse apparatuur (die goede resencies hebben in duitse bladen) mij veel te agressief overkwamen.

De Oostenrijkse boxen hadden een prachtige klankkleur, echter bij het nummer dat ik hoorde was geen sprake van een stereobeeld.

groet,

Leobus

Beste,

Om maar met de deur in huis te vallen. Ik ben helemaal kapot van de B&W classe demo!! Deze SACD 5.1 weergave is het beste wat ik tot op de dag van vandaag ooit gehoord heb. Nooit eerder heb ik een conertvleugel zo realistisch gehoord. Het was verdomme alsof ik zelf speelde, die gevoelens kwamen er in mij op. Onbegrijpelijk dat mensen B&W kunnen afkraken!! Alles viel in het niets bij deze goede demo. Van zo'n realistische klank kunnen de andere deelnemers op de beurs alleen maar dromen.......

..........Het hoogtepunt blijft de B&W demo. Ben er nog steeds helemaal beduus van, en dat heb ik denk ik zeker zo'n 10 jaar niet meer meegemaakt, dat ik ergens zo kapot van ben. Alle discussies over SACD en B&W ten spijt. Dit is zoals het moet klinken! Een mede muzikant die met me mee was, en niets met audio heeft, was er eveneens helemaal kapot van.

Groeten,

Bas

was het net zo'n demo als vorig jaar bas?????

dan weet ik precies wat je bedoeld ! :D

schitterend!! :)

Mij zijn in positieve zin voornamelijk de demo bij "Wiener" en "B&W"opgevallen. Bij Wiener werd met mooi gebouwde, kleine en nog enigszins "betaalbare" speaker gewerkt. Het geheel klonk mooi vol en zeer realistisch.

Bij B&W ging ik werkelijk uit mijn dak en daarmee heb ik voor mijzelf nu ook eindelijk duidelijk welke speakers ik ga neerzetten als mijn Infinity IRS Omega's een keer de geest geven (en/of het geldschip een keer komt binnen varen). Tot nu toe was ik toch een beetje bevreesd welke speakers ik zou moeten kopen als mijn huidige onverhoopt de geest zouden geven, maar ik ga voor de B&W's. Zelden heb ik zo mooi de toegevoegde waarde van meerkanaals weergave bij een enkel instrument als een vleugel gehoord. Het instrument stond niet ergens ver weg op een podium, maar klonk helemaal om je heen ... zoals een vleugel ook daadwerkelijk klinkt als hij in je kamer staat. Prachtig !!!

Jammer dat deze set zo'n 160.000 euro moest kosten :huh: hopelijk houden mijn speakers het nog een jaartje of wat uit, want hiervoor moet ik toch "even" sparen ;)

Mij zijn in positieve zin voornamelijk de demo bij "Wiener" en "B&W"opgevallen. Bij Wiener werd met mooi gebouwde, kleine en nog enigszins "betaalbare" speaker gewerkt. Het geheel klonk mooi vol en zeer realistisch.

Bij B&W ging ik werkelijk uit mijn dak en daarmee heb ik voor mijzelf nu ook eindelijk duidelijk welke speakers ik ga neerzetten als mijn Infinity IRS Omega's een keer de geest geven (en/of het geldschip een keer komt binnen varen). Tot nu toe was ik toch een beetje bevreesd welke speakers ik zou moeten kopen als mijn huidige onverhoopt de geest zouden geven, maar ik ga voor de B&W's. Zelden heb ik zo mooi de toegevoegde waarde van meerkanaals weergave bij een enkel instrument als een vleugel gehoord. Het instrument stond niet ergens ver weg op een podium, maar klonk helemaal om je heen ... zoals een vleugel ook daadwerkelijk klinkt als hij in je kamer staat. Prachtig !!!

Jammer dat deze set zo'n 160.000 euro moest kosten :huh: hopelijk houden mijn speakers het nog een jaartje of wat uit, want hiervoor moet ik toch "even" sparen ;)

Mooi dat het zo natuurgetrouw kan klinken. Maar helaas is dat voor de meesten van ons onbetaalbaar. Voor dat geld koop je een aardige vleugel...

Voor dat geld zou ik een flatje kopen denk ik. Ik vraag mij af of er ook mensen zijn die zo'n set zouden kopen?

Hallo,

Wat mij elk jaar weer opvalt is dat er maar een paar stands zijn waar het (telkens weer) echt goed klinkt. (Master, More music en Eurogram)

groet,

Leobus

Master.... OK

Eurogram... OK

Maar More music, had het dit jaar echt niet voor mekaar. Eerdere jaren vond ik het hier echt wel goed klinken, je zag dan ook dat er geen ruimte was op de stand... Je kon nog geeneens binnen zeg maar.

Dit jaar waren er vrijwel altijd stoelen vrij... dat zegt genoeg.

Volgend jaar beter zullen we maar zeggen....