Jump to content

De VAD show....

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Vond de grote zaal bij Linn wel goed klinken.

Liet ook duidelijk horen wat meerkanaals kan toevoegen door op dezelde installatie te schakelen.

Zelfde luidsprekers in de kleine ruimte klonken minder vond ik.

De WLM vond ik ook positief klinken ,een merk wat ik nooit eerder gehoord had.

Ook terazzo vond ik een van de betere sounds van de show

Daarintegen waren er ook hele slechte demo's

Wilson audio met Arcam apparatuur vond ik kwa geld de slechtste demo van de hele show

Ook Master luidsprekers vond ik minder als anders,ik vond die nieuwe speaker te weinig dynamiek hebben,erg tam.

Hans hoe is het trouwens met die oude Sony cdpx55 es die je ooit bij me gekocht hebt??

Ik ben op zaterdag geweest. Toen klonk de demo bij more music (audio Physic) wel erg goed. Top vond ik ook dat er eens een echte muziekliefhebber aan het demo-en was. Ik vond het zelf de beste demo en het was trouwens erg druk.

De demo bij wiener viel me erg tegen. Het geluid stond veel te hard en er kwam een bak met middengebied richting mijn oren waar ik niet goed van werd. Ik hou best van een ruim midden, maar niet zoveel svp. Daarna werd een audiofiel gepingel gedraaid met een enkele trom en een bekken :( . Kennelijk om de indrukwekkende impulsweergave te laten horen. Opnieuw het geluidsniveau veel te hard. Ik ben toen maar weggegaan.

Analogue Audio stond dit jaar niet op de show. Ik kan het wel begrijpen, ik ga namelijk volgend jaar ook niet meer naar de VAD. Als ik een keer Analogue Audio wil horen ga ik wel naar een show die wat meer afgelegen is.

Van Duppen vond ik ook niet je van het. Een typisch auto sub laag dat zeker gaat vervelen als je er langer naar luistert. Daarnaast vond ik sommige klanken wat geknepen en niet ruimtelijk genoeg.

Ik heb nog even bij naim staan luisteren. Ze draaiden daar een live concert van YES. Er zat in ieder geval een gezonde dosis ritme in de klank.

Bij Linn duurde het wat langer eerdat ze een demo starten, dus ik ben er na tien minuten maar weer weggegaan.

Ik zag ook nog de kamer van Bose :huh: . Ik ben er niet gaan luisteren.

Na een uur of twee had ik het wel bekeken en ben ik afgetakt.

Beste,

De duppen demo vond ik dus ook zeer slecht. Ze draaide een stuk met een alt sax, die klonk alsof zijn onderste klep lek was. Toen een stukje bigband. Wie denkt dat blazers zo klinken in het echt heeft het toch echt mis. Toen een stukje Mahler, waarbij cello's als altviolen klonken. Vervolgens kwam er een stukje flugelhoorn, die klonk alsof er kurk in het uiteinden zat. Sorry Picosso, maar ik kan me met de beste wil van de wereld niet voorstellen dat jij dit natuurgetrouw vond.

Overigens de concertvleugel klonk helemaal niet te breed op de B&Wclasse demo. Heb je enig idee hoe zo'n ding klinkt en voelt als je erachter zit? En ja ook in grote zalen kun je een vleugel niet pinpont aanwijzen, of is ie maar een meter breed in klank. Ik heb jaar in jaar uit uren gestudeerd op een steinway. Ik heb jaar in jaar uit uren geluisterd naar mijn meende studenten. Zoalsde B&W/classe combi het afbeelde was gewoon perfect! . Ik vind het echt ongeloofelijk, dat men een set die als enige zo natuurgetrouw is niet kan waarderen. Ik was met een niet audiofiele muzikant. Die vond het dus ook waanzinnig. Dan hadden we het dus over tonale juistheid en herkenbaarheid voor ons betreft de instrumenten.

Tot slot, wie heeft Ken Ishiwata nog opgemerkt? die liep zo de hele dag al rokend en verdwaast rond :) prachtvent :D

Groeten,

Bas

Lang niet alles gehoord, maar wel een paar zaken opgemerkt die hoogst interessant waren, bij Audio Classics een wasmasjientje met de fraaie naam Okki Nokki waarachter - niet over het hoofd te zien - Hans heel erg trots liet zien dat het ook veel simpeler kan, voor 299 Euro komen schone platen binnen ieders bereik.

De nieuwe interlink van Harmonic Technology, met licht als transportmiddel van het signaal. zal ik ook graag eens naast mijn interlinks houden, benieuwd wat het effect van een 2tal omzettingen is.

Bron en volgende trap galvanisch ontkoppeld, lijkt inderdaad voordelen te hebben, in de setup van Eurogram leek er in elk geval niets mis te gaan.

Enkele uren naar de nieuwe speaker van Rick Paap zitten luisteren, tussen alle andere bezoekjes door steeds weer even luisteren, een opmerking hiervoor, als briljanter in het hoog en dieper in het laag dan de Master drie, lijkt mij het belangrijkste te laten liggen, de hogere resolutie, oftewel beduidend minder vervorming.

Heb een poging gewaagd te ontdekken wat er zoal aan de speaker toegeschreven kan worden, ben hier beslist van onder de indruk, ook al liet het element regelmatig horen bovenmatig temperatuurgevoelig te zijn, ben toch al niet zo'n liefhebber van de klank van elementen uit deze stal.

Echter ondanks al deze beperkende factoren, is dit een stap op weg naar een beter geluid, ook met een cd speler als bron en een Afrikaanse zanger op de cd diep onder de indruk van de tonale rijkdom die deze speaker ten gehore kan brengen.

Gezien reacties van passanten op de gang is dit niet het geluid dat de massa in vervoering brengt, mogelijk heeft hierbij ook de muziekkeuze een rol gespeeld, maar het meest belangrijk is beslist het verschijnsel gewenning, de meeste luisteraars relateren veel te veel aan de eigen set of aan andere luidsprekers op de markt.

Om ook even een linkje te leggen naar de Infinity IRS Omega, als je hier de componenten op de filterprinten bekijkt, moet je toch vaststellen dat daar echt alles gedaan wordt om een goed geluid te vermoorden, de elco's en ook de goedkope MKP's op hoog en midden zijn niet bepaald aanbevelenswaardig, ook deze speaker heeft hier een behoorlijk bedrag gekost.

NB master gebruikt Hovland Caps, zoals ook in andere apparatuur is vast te stellen, gaan de meest belangrijke ontwikkelingen in de wereld van audiocomponenten, bijna volledig aan ons voorbij, vrijwel geen enkele fabrikant past echt goede componenten toe.

Dit alles op basis van economische gronden, terwijl je als je naar de prijzen kijkt, er eigenlijk heel andere verwachtingen worden gewekt.

Ook de wervende brochures maken gewag van allerlei kwaliteitsaspekten waar dus niet aan voldaan wordt, jammer toch...................

:blink:

Hallo,

Ook even een korte reactie van een maandag bezoeker! :D Heb op de VAD 2004 erg mooie dingen gehoord en ook bizar slechte. De moeite om alles hier neer te zetten bespaar ik me zelf maar laat wel even weten wat een positieve indruk heeft achtergelaten. De B&W installatie vond ik super en ik ging dan ook op mijn knie

Hallo,

Ook even een korte reactie van een maandag bezoeker! :D Heb op de VAD 2004 erg mooie dingen gehoord en ook bizar slechte. De moeite om alles hier neer te zetten bespaar ik me zelf maar laat wel even weten wat een positieve indruk heeft achtergelaten. De B&W installatie vond ik super en ik ging dan ook op mijn knie

Hallo,

Beste,

De duppen demo vond ik dus ook zeer slecht. Ze draaide een stuk met een alt sax, die klonk alsof zijn onderste klep lek was. Toen een stukje bigband. Wie denkt dat blazers zo klinken in het echt heeft het toch echt mis. Toen een stukje Mahler, waarbij cello's als altviolen klonken. Vervolgens kwam er een stukje flugelhoorn, die klonk alsof er kurk in het uiteinden zat. Sorry Picosso, maar ik kan me met de beste wil van de wereld niet voorstellen dat jij dit natuurgetrouw vond.

Overigens de concertvleugel klonk helemaal niet te breed op de B&Wclasse demo. Heb je enig idee hoe zo'n ding klinkt en voelt als je erachter zit? En ja ook in grote zalen kun je een vleugel niet pinpont aanwijzen, of is ie maar een meter breed in klank. Ik heb jaar in jaar uit uren gestudeerd op een steinway. Ik heb jaar in jaar uit uren geluisterd naar mijn meende studenten. Zoalsde B&W/classe combi het afbeelde was gewoon perfect! . Ik vind het echt ongeloofelijk, dat men een set die als enige zo natuurgetrouw is niet kan waarderen. Ik was met een niet audiofiele muzikant. Die vond het dus ook waanzinnig. Dan hadden we het dus over tonale juistheid en herkenbaarheid voor ons betreft de instrumenten.

Tot slot, wie heeft Ken Ishiwata nog opgemerkt? die liep zo de hele dag al rokend en verdwaast rond :) prachtvent :D

Groeten,

Bas

Hoi Sebastiaan,

Misschien was het toch een beetje afhankelijk van welke opnames er werden gedraaid en waar je plaats nam in de luisterruimte. Ik zat op de achterste rij. En ik heb er ook gehoord hoe er te hard werd gespeeld. Maar zoals DIY Freak al aangaf: weinig vervorming. Die Philips opname met Gergiev kwam er in ieder geval goed uit.

De concertvleugel die ik hoorde via de B&W/Class

Over een ding zijn we het bijna allemaal eens namelijk de ESL 57.

Carl

Tot nu toen maar 1 niet overtuigde bezoeker als ik het goed heb onthouden. Opmerkelijk vind ik dat...

Dan vraag ik me af wie er tot aankoop van die '55 over zou gaan.

Ik vroeg eigenlijk me af hoeveel zo'n kamer huren kost. Gaan we als Hear leden volgend jaar een superset demonstreren.

Carl

Misschien wil Hear wel sponsoren...??? :confused:

Lijkt me een leuk idee. Ik denk wel dat we er dan spullen neer moeten zetten die niet meer te koop zijn. Anders benadeel je andere deelnemers aan de VAD-show.

Een soort van HIGH-END CLASSIC demo zeg maar.

:)

Ik denk dat we dat maar niet moeten doen. Dan blijkt dat die set met oude spulletjes misschien wel beter klinkt dan al die nieuwe spullen. Importeurs zijn dan niet blij want verkopen niets meer en wij zijn ook niet blij want iedereen stort zich op de 2e hands markt waardoor de prijzen hier gaan stijgen.

Nee, laat anderen maar lekker veel nieuw spul kopen. Wij pikken de krenten dan wel uit de (2e hands) pap!

Oude meuk beter dan veel nieuwe? Dat was toch ook het geval bij die Duitse Quad esl-55?

Waarom zou het zo zijn dat die demonstraties niet altijd even overtuigend zijn? Ik denk dat er dit jaar meer is gedaan aan accoustiek maar dat het nog steeds tobben blijft. Waarom zouden een stel van ons in zulke ruimtes het wel voor elkaar krijgen? (sota jerry weet denk ik wel raad)

Precies, wij zetten op elk gebied een expert in:

- Sota Jerry voor de akoestiek.

- Speedy voor de netsnoeren

- Hans van Leimpd voor het tunen van de wisselfilters.

- Erik Klijnsmit voor het storten van een solide betonbasis + tunen van ESLs

- etc.